Daimler en Bosch ontwikkelen eerste autonome parkeersysteem

Auteur: , 22 Reacties

Nooit meer zelf een parkeerplaats hoeven zoeken, dat klinkt niet verkeerd.

Daimler en Bosch ontwikkelen eerste autonome parkeersysteem

Het kan soms nog behoorlijk irritant zijn om een fatsoenlijke plek te vinden in een parkeergarage. Daimler en Bosch zetten een flinke stap om hier verandering in te brengen. De twee bedrijven hebben de laatste jaren samengewerkt in Duitsland, onder de ogen van een aantal toezichthoudende instanties, om een systeem te ontwikkelen waarbij mensen niet meer nodig zijn wanneer een auto ingeparkeerd dient te worden.

Het geautomatiseerde valetsysteem werkt met autonome technologieën van SAE Level 4, het op één na hoogste niveau. Het systeem werkt als volgt: de bestuurder rijdt de parkeergarage binnen, zet de auto stil, stapt uit en opent zijn telefoon. Hier wordt vervolgens een app gestart, die het mogelijk maakt met één druk op de knop de auto op zijn plaats te krijgen. De auto krijgt dan een plek toegewezen en vindt deze op eigen houtje. Wanneer de eigenaar weer wil vertrekken, kan de auto met eenzelfde handeling terug worden geroepen.

Daimler en Bosch ontwikkelen eerste autonome parkeersysteem

Voor beide bedrijven was het uiteraard noodzakelijk ervoor te zorgen dat het systeem in de praktijk vlekkeloos gebruikt kan worden. Hierom hebben Daimler en Bosch o.a. samengewerkt met het ministerie van transport en de Duitse technische inspectie. Immers, er is geen specifiek protocol voor een iniatief waarbij auto’s zichzelf, zonder inzittenden, inparkeren. Deze week hebben bovengenoemde instanties bepaald dat het systeem van Daimler en Bosch veilig genoeg is, dus mogen zij het systeem nu verder testen in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Hiermee schijnt het het eerste goedgekeurde autonome valetsysteem te zijn.



22 reacties

Volgens mij had je dat geld beter kunnen gebruiken voor snellere ontwikkeling van waterstofauto’s.
@baklava: liever koude kernfusie. Waterstof is zinloos zonder dat we de opwekking duurzaam hebben vanwege de gigantische verliezen.
@flutterby: het is niet zo heel moeilijk om dat duurzaam te maken. Hét grote nadeel van wind- en zonne-energie is de onvoorspelbare opbrengst, en dan met name de piekopbrengsten zoals met de extreem warme dagen die net achter ons liggen. Er zijn al verschillende rekenmodellen ontwikkeld waarbij waterstof gewonnen wordt dmv elektrolyse, waarbij men enkel het ‘overschot’ aan groene energie gebruikt en waterstof gebruikt voor de aandrijving van turbines die stroom opwekken, op momenten dat de opbrengsten lager dan gewenst zijn.

In het kort komt het erop neer dat men elektrische energie tijdelijk opslaat in de vorm van chemische energie, waardoor de energievoorziening veel beter kan worden afgestemd op vraag en aanbod.
@RRRobert: pieken lijken mij geen problemen, het dal wel. Overigens zijn in zonnige regio’s zoals in Australië een prima combinatie van zonnepanelen en accu’s. Waterstof heeft een te groot verlies voor zulke korte termijn opslag. Echter om de opbrengst van de zomer te gebruiken in de winter is waterstof een prima oplossing.

Laten we alleen eerst zorgen voldoende opbrengst voor een duurzame lente, dan de zomer (airco’s), gevolgd door de herfst en tot slot het winter probleem aanpakken.
@rrrobert: Kan iemand misschien uitdrukken in cijfers hoeveel energie er nodig is om X volume aan waterstof te produceren en wat het rendement vervolgens is?

In het geval van fossiele brandstof moet er ook eerst olie uit de grond worden gehaald, getransporteerd, geraffineerd, weer getransporteerd , voordat het uiteindelijk in de tank beland. En van de benzine die in de motor eindigt wordt 30 tot 40% omgezet in kinetische energie en de rest in nutteloze warmte.. Ook niet super efficiënt dus. Hoe zit dat met waterstof?
@davido89: even uit mijn hoofd doet brandstof maximaal 30%, waterstof 45% en een batterij 90+%.
@baklava: De ontwikkeling van dit systeem is een fractie van wat de ontwikkeling van waterstofauto’s kost.

Voor de valet functie is de basis al lang en breed gelegd. Distronic plus en parktronic hebben zich al bewezen en het is wellicht een kwestie van wat cameraatjes en lasertjes toevoegen en vervolgens programmeren voor alles feilloos werkt.
Er zijn natuurlijk al jaren volautomatische parkeergarages. Met name in Japan komen die veel voor. De toegevoegde waarde van dit systeem lijkt vooral dat het in bestaande garages toegepast kan worden. Voor nieuwbouw zou je echter beter een het Japanse systeem kunnen nemen; kost veel minder ruimte.
@donvincenzo: nadeel van de Japanse systemen is dat doorvoersnelheid. Als de auto’s zelf rijden dan hoef je niet te wachten tot je auto “ingenomen” wordt. Bij dit systeem kan de “drop-off zone” voordelig vergroot worden, zonder dat er extra werknemers aan te pas komen.
@flutterby: En het is een goede investering. De basis van de software kan worden gebruikt voor autonoom rijden in het algemeen.
@vondick: de garage hangt vol met sensoren. Tenzij je dit op het hele wegennet (slimme weg) gaat doen heb je vrij weinig aan de ontwikkeling.
@flutterby: Dan nog zou het oliedom zijn als je de basis van de software (meeste werk) niet zo op zet dat het in beide situaties bruikbaar is. Waar de signalen vandaan komen moet je ontkoppeld engineeren.
Dat gaat me toch een partij agressie opleveren. Zelf inparkeren gaat altijd sneller denk ik. Geef de mensen die hulp nodig hebben gewoon een Duitser. Zij weten ten minste hoe je moet parkeren.
Valetparking zonder dat een puber je auto aftrapt. Fijn!
Waarom moet dat nu weer via een telefoon, het kan toch ook met één van de vele schermen die in de auto zitten?
Verder wel een handig systeem.
@dirkv: het is toch de bedoeling dat je uit de auto bent…
@bitd: Welja: de functie activeren via het duwscherm in de auto, dan uitstappen en als de auto merkt dat er niemand meer in de auto zit (gordelsensoren) en deuren gesloten zijn begint hij eraan. Vervolgens een bepaalde handeling met de sleutel als je terug wil vertrekken en hoppa, geen telefoon nodig. Alles valt te hacken maar hoe minder signalen er nodig zijn hoe beter lijkt me.
@geenidee: Dan is het weer Mercedes specifiek. Het systeem wat nu ontwikkeld wordt kan (als ik het goed begrijp) uiteindelijk ook gebruikt worden door andere merken.
De ene parkeerplaats is de andere niet, daarom zoek ik liever zelf.
Ach joh ik ben al blij als er in zo’n parkeergarage normaal brede plekken zijn en er geen pislucht hangt.
Had de Audi A8 of BMW 7 al niet zo’n functie?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).