• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda: hybride betere optie dan EV

Auteur: willeme, gepost 27 december 2019 om 09:56 – 25 Reacties

Honda NSX


Maar elektrisch rijden was toch de toekomst?

De verkopen van de elektrische auto zitten in de lift, maar in absolute aantallen is het nog en relatief kleine groep auto’s. Natuurlijk, de Tesla Model 3 is de best verkochte auto van het afgelopen jaar, maar de andere EV’s doen het op het moment maar ‘zo-zo’.

Uiteraard groeit het aanbod volgend jaar enorm en wordt de infrastructuur telkens beter. Een van de auto’s waar we erg naar uitkijken volgend jaar is de Honda e, de kleine elektrische stadsrakker van Honda. Je zou kunnen denken dat de Honda e het startschot is voor vele nieuwe elektrische Honda’s, maar het ligt iets genuanceerder dan dat.

Honda e '20

Honda CEO Takahiro Hachigo vertelt in een interview met Autonews Europe dat juist de hybride een veel grotere rol zal spelen. Om aan de constant strengere eisen te voldoen, ziet Meneer Hachigo meer potentieel voor hybride. Volledig elektrische auto’s zijn volgens de Honda-baas helemaal niet zo ideaal en op een paar Early Adopters na, zijn er maar weinig mensen die echt daadwerkelijk een elektrische auto willen hebben.

Honda eJazz '20

Daarbij kijkt Takahiro Hachigo natuurlijk niet alleen naar de Nederlandse markt, maar wereldwijd. Hij voorziet nog behoorlijke uitdagingen op het gebied van laadinfrastructuur en de hardware van de EV’s. De uitspraken van Hachigo zijn opmerkelijk. De meeste fabrikanten zetten natuurlijk vol in op elektrische auto’s.

Honda Shuttle Hybrid

Een groot verschil is dat Honda een wereldmerk is dat Azië en de Verenigde Staten enorm groot is en de merken die inzetten op BEV (elektrische auto’s met een accu) voornamelijk inzetten op verkoop in Europa en in dichtbevolkte steden. Daar voldoet de Honda e voorlopig uitstekend, lijkt de gedachtegang te zijn.

Honda Freed Hybrid '19

Van boven naar onder:
Honda NSX (JP-Spec) ’19
Honda e ’20
Honda eJazz Hybrid ’19
Honda Shuttle Hybrid ’19
Honda Freed Hybrid ’19

Ook interessant!

  • Zien Honda's er straks uit als Tesla Cybertrucks?
  • Hybride Honda HR-V
    Hybride Honda HR-V voor Europa (en ook NL!)
  • 'SUV e' wordt elektrische Honda nummertje twee
  • Honda sneller EV's
    Honda: sneller EV's op de markt brengen met GM

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Honda, Hybride

Vorig bericht: « Nieuwe Mustang staat op Volkwagen-platform
Volgend bericht: Rolls-Royce toont nieuwe vorm van ‘range-anxiety’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. acakoning zegt

    27 december 2019 om 10:13

    Is jullie wel eens opgevallen hoe idioot prijs verschil er is tussen UK en Europa qua prijs van de NSX? Beetje zoeken op pistonheads en je kan voor 100k een NSX RIJDEN..

    Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      27 december 2019 om 10:36

      @acakoning: Klopt en voor nog minder haal je een topper uit de US met stuur aan de meest praktische kant. Prijsverschil heeft te maken met meer / minder aanbod van occasions.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      27 december 2019 om 16:15

      @acakoning:
      Jij zag de afbeelding en daarna ging het helemaal op zwart?

      Login om te reageren
  2. koeberg zegt

    27 december 2019 om 10:14

    Ja, me dunkt dat hybride een betere optie is dan EV. Een hybride heeft een verbrandingsmotor en zit dus barstensvol bewegende onderdelen. Daar heeft Honda na verkoop nog jarenlang een stabiele inkomstenbron aan in de vorm van onderhoud. Dealers zijn helemaal niet blij om een EV te verkopen.

    Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      27 december 2019 om 10:56

      @koeberg: Terecht punt over het algemeen hoor, maar in mijn 450k km Honda ervaring is er maar erg weinig kapotgedraaid. Geldt meer voor de andere merken.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        27 december 2019 om 11:21

        @thomassnelweg: Het gaat ook niet om kapotdraaien. Honda maakt inderdaad al sinds jaar en dag de betrouwbaarste verbrandingsmotoren. Het is geen Duitser!
        Het punt is inderdaad gewoon regulier onderhoud, wat voor de garages een gestage en gegarandeerde inkomstenbron is en welke voor een groot deel wegvalt bij de EV.

        Login om te reageren
        • thomassnelweg zegt

          27 december 2019 om 12:25

          @frank2b: Haha ja scheelt natuurlijk wel met oliefilter bijvoorbeeld.

          Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    27 december 2019 om 10:42

    Neem bij elke informatie de bron in overweging. Tuurlijk wil Honda hun brandstofmotor blijven verkopen. Ze hebben miljarden geïnvesteerd in het produceren hiervan. Als de overgang té snel gaat zullen enkele grote auto fabrikanten omvallen. Zie ook de recente fusies en samenwerkingen om de overgang te financieren.

    Pas als onafhankelijke onderzoekers zeggen dat de EV niet de toekomst is ga ik het geloven en dan geen “onafhankelijke” onderzoekers die op enige vorm binding hebben met de olie of big auto zoals die Belg eerder dit jaar.

    Login om te reageren
  4. utregcity zegt

    27 december 2019 om 11:59

    Tja, Honda was één van de eerste met een hybride (de oer-Insight) en hebben de techniek prima onder de knie. Hybride is natuurlijk praktischer in de U.S. of A met z’n giga-afstanden. Trouwens, heb de Honda E al van dichtbij mogen bekijken tijdens een dealer voorpremière en ‘t ziet er goed uit allemaal. Had bijna m’n handtekening gezet, want er komen er niet veel, maar wil toch eerst rijden. Ben geen RWD gewend. ?

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    27 december 2019 om 12:02

    Autofabrikanten worden in Europa ook beoordeeld op de hoeveelheid CO2 die alle modellen samen uitstoten. Dat moet over een paar jaar geloof ik 95 gram per kilometer zijn. Het zou best eens kunnen zijn dat inzetten op hybride auto’s het makkelijker maakt om dat doel te behalen. Maar goed een beetje minder extra CO2 is nog altijd extra CO2. Dat mensen geen elektrische auto willen is wel de grootst mogelijke onzin. Je struikelt op dit moment over de elektrische auto’s.

    Login om te reageren
    • launchcontrol zegt

      27 december 2019 om 13:50

      @pomoek: mensen willen tot nu toe alleen maar elektrische auto’s vanwege de financiële voordelen, haal deze weg en de verkopen storten gelijk in.

      Login om te reageren
      • martijn_vangammeren zegt

        27 december 2019 om 14:54

        @launchcontrol:
        Ja het zal vooral niet komen door de soepelere, stillere rijervaring met toch best wat pit. Nee dat zal het zeker niet zijn. ?

        Login om te reageren
        • launchcontrol zegt

          27 december 2019 om 16:55

          @martijn_vangammeren: tuurlijk rijden ze lekker stil en trekken ze leuk op, weet er alles van, ik heb er eentje naast het huis staan, ik zeg ook nergens dat die feiten niet leuk zijn, maar….

          Login om te reageren
          • nissanfairladyz zegt

            28 december 2019 om 07:17

            @launchcontrol: Als je een tijdje in een elektrische auto heb gereden. En dan in een benzine auto of diesel stapt. Ruik je ineens de brandstof die ik eerder nooit rook, omdat ik er gewend aan was. Dat vond ik wel vreemd.

            Ik weet niet. Als de kosten hetzelfde waren zou ik nu alsnog voor de elektrische auto kiezen. De nadelen zijn er bijna niet meer. En er zijn echt heel veel voordelen.

            Login om te reageren
      • pomoek zegt

        27 december 2019 om 15:57

        @launchcontrol: als iemand roept “de mensen willen”, dan ben ik op mijn hoede.

        Login om te reageren
        • launchcontrol zegt

          27 december 2019 om 16:45

          @pomoek: kijk naar de verkoopverschillen (2018 tov 2019) van de Model S/X en I-Pace nadat de grote voordelen wegwaren, dus dat is wat “de mensen willen”….

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            27 december 2019 om 17:58

            @launchcontrol: dat zegt niets. “Mensen” willen er misschien nog steeds maar kunnen ‘m nu niet betalen. Volgens de ANWB overweegt bijna 40% een elektrische auto en verwacht de helft van de Nederlanders in de toekomst elektrisch te gaan rijden. Dat de mensen niet elektrisch willen rijden is gewoon niet waar.

            Login om te reageren
            • launchcontrol zegt

              27 december 2019 om 19:58

              @pomoek: ja, als het goedkoop is/blijft (financiële voordelen), de range gigantisch is, je overal kan laden enz. enz. maar zoals het er nu naar uitziet is dat er de komende jaren echt niet.

              Login om te reageren
    • utregcity zegt

      27 december 2019 om 16:04

      @pomoek: Dat is vlgde jaar al, vandaar dat er vlgd jaar zoveel EV’s op de markt komen.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 december 2019 om 12:17

    Tja, we zitten in een transitie periode, en we hebben eigenlijk nog geen goede totaal oplossing. Niemand kan op dit moment zeggen wat het beste is. Feit is wel wat duurzaam opwekken van energie (waterkracht, zon en natuurlijk kernenergie) met de stijgende vraag naar energie zinvol is. Windenergie is dat natuurlijk niet. Dat is alles behalve duurzaam.

    Login om te reageren
  7. screwloose zegt

    27 december 2019 om 12:23

    Wij rijden nu al een tijdje een Honda CR-z, de sport-hybride van Honda en en ik snap niet waarom deze techniek niet aanslaat in Nederland. Een zesbak met ondersteuning van een elektromotor. Je kan op 1100 toeren in z’n vijf rijden en nog steeds heb je koppel op te accelereren, je kan doortrekken tot zo’n 6500 toeren dus in principe heb je bijna het bruikbaar toeren bereik van een motorfiets!
    Ik hoop dat Honda weer wat meer aan de weg gaat timmeren in Nederland en meer van dit soort wagens deze kant op komen ..

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      27 december 2019 om 16:03

      @screwloose: Hey wat leuk, ik ook! Heb dit ook al eens aan Honda aangegeven, dat die IMA met handbak perfect werkt en vlgs mij is die techniek niet duur. Hadden ze zo kunnen uitrollen over hun gamma. Heb er nu 55.000 km met heel veel fun op zitten.

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        28 december 2019 om 07:21

        @utregcity: Probleem was de Honda Civic 1.3 met IMA die de reputatie omlaag gegooid heeft. In combinatie met de hoge aanschafprijs van een Honda.
        Waarom denk je dat die nog heel goede Honda civics 1.3 IMA zo spotgoedkoop zijn? Eenmaal de hybride accu stuk die geen lange levensduur heeft is je auto waardeloos.

        Login om te reageren
  8. auto62 zegt

    27 december 2019 om 17:24

    Bill Gates dacht ook zoiets toe Apple met de iPhone kwam.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    27 december 2019 om 23:12

    De Honda FCX Clarity. Een hybride aandrijving met een waterstof gevoedde brandstofcel. Honda had deze al in 2008 op de weg. Fantastische auto was dat. Aldus Captain Slow:
    https://topgear.nl/video/s12-e07-c03-honda-fcx-clarity/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North