Saab 9-3 gaat vanaf maandag weer in productie

Auteur: , 55 Reacties

De dag waar die-hard Saabfans jarenlang op gewacht hebben gaat er eindelijk komen, als we NEVS mogen geloven. Het bedrijf dat de restanten van het failliete Saab kocht, zegt dat ze maandag zullen beginnen met de productie van de Saab 9-3 Aero sedan.

Halverwege september werden de eerste pre-productie exemplaren van de stokoude 9-3 al gebouwd en vanaf maandag zullen er dus ‘voor het echie’ auto’s gebouwd gaan worden.

Qua uiterlijk zal de Saab 9-3 die van de band gaat rollen nauwelijks verschillen van de 9-3 zoals die tot 2011 werd gebouwd. Slechts enkele kleine details zijn aangepast. Onder de motorkap van de voorwielaangedreven 9-3 ligt volgens de geruchten een 2.0-liter benzinemotor, maar het is nog niet bekend wie die motor levert.

Het ligt niet voor de hand dat die motoren afkomstig zijn van General Motors, maar wellicht heeft het Amerikaanse bedrijf met de hand over het hart gestroken.

Reken er overigens niet op dat de oude vertrouwde Saab 9-3 gelijk in grote aantallen gebouwd gaat worden. De productie zal in eerste instantie op een (zeer?) laag niveau liggen. Waarschijnlijk omdat er nog geen afzetkanaal is, de productie moet nog worden geoptimaliseerd en toeleveranciers kunnen waarschijnlijk nog niet genoeg onderdelen leveren.

Aanstaande maandag om 13:25 moet het eerste exemplaar van de band rollen in Zweden, dan zal NEVS ook meer details bekend maken over hun plannen voor de revival van Saab.

UPDATE 2-12-2013 – Vandaag was het dan eindelijk zo ver en rolde de eerste nieuwe Saab in 2,5 jaar tijd van de loopband in Trollhättan. Een zwarte Saab 9-3 Aero Sedan met een 2.0-liter viercilinder benzinemotor onder de motorkap die 220 pk levert. De komende tijd wil NEVS zo’n 10 auto’s per week gaan bouwen. Het overgrote deel van de productie zal verdwijnen naar China en daarnaast zal de 9-3 in Zweden via internet verkocht worden.

Begin 2014 moet er een gefacelifte versie van de 9-3 op de markt komen, inclusief een variant met een elektrische aandrijflijn. Het plan is dat naast de sedan ook de stationwagen en cabriolet weer geproduceerd worden. In 2015/2016 moet een volledig nieuwe 9-3 op de markt komen.



55 reacties

Wauw
ik denk dat we allemaal van binnen een klein beetje vrolijker zijn geworden!
@meneer: Ik had eens 2-3 jaren geleden een ritje gekregen in een saab 93 en mijn eerste impressie was “damn” wat een auto. Hij reed zoo “smooth” en heel comfortabel. Ik vond de styling ook wel geslaagd (het was geen 93 aero btw).

Faillisement van Saab was in mijn mening een slechte management, als ze goed hun best doen kunnen ze mooi winst maken in de toekomst!

Ik ben nog een student, maar deze 9-3 staat wel terug op mijn lijst voor eerste auto!
@Fidenza: Ja die Victor Muller laat zo’n beetje elk auto gerelateerd bedrijf financieel naar de knoppen gaan. En zelf zie je hem er niet slechter van worden. Akelige vent.
Fantastisch! Toch jammer dat de 9-5 nog onder water staat.

Maar waar zijn ze van plan deze nieuwe producties naartoe? Heel simpel gezegd moet je toch orders hebben liggen om te gaan produceren? M.a.w., wie zijn de klanten?
@SCscreamGT2: nobody knows. China lijkt mij voor de hand te liggen.
@robbie: en Rusland
Ben erg benieuwd naar maandag! De eerste productie is van het laatste type 9-3 mét GM 2.0 turbo motor. De reden is dat ze er nog 3.000 van ‘hadden liggen’, die moeten eerst op. Afzet is in eerste instantie in China. Volgende model komt naar het schijnt met BMW motoren en wel de opvolger van de 1.6 Prince motor. Tot zover de geruchten molen, maandag meer…
@Svenska_Aeroplan_AB:

mijn oprechte felicitaties ..
en een dikke vette zoen ..
@lincoln: dank u
@Svenska_Aeroplan_AB: BMW motoren?? Da’s niet verkeerd als dat waar is. Nu nog de 9-5 opstarten….
@406_v6: ja helemaal mee eens die 9-5 moet echt weer in productie! Pareltje!
@Den: gisteren nog gezien. Van ver herkenbaar met dat achterlicht over de gehele breedte. Hele mooie auto vind ik dat!
Ik vraag me ook af wat ze nu proberen te bereiken. Zomaar auto’s bouwen zonder orders en zonder dealers (of zijn de oude Saab dealers nog actief?) lijkt me niet echt handig. Maar op zich wel mooi dat ze het zo ver geschopt hebben, alleen nu nog volhouden.
@bosje: volgens mij zijn er nog Saab dealers actief.
@bosje: Zie mijn verhaal hierboven. NEVS is een club waar ik veel vertrouwen in heb, dus komt goed. Russsssstigaan weer opbouwen naar een volledig nieuw model. In de tussentijd zorgen ze er écht wel weer voor dat er de organisatie klopt. De lijnen liggen er nog vanwege Saab Parts, die ‘gewoon’ nog levert aan importeurs, en die vervolgens aan de (nu nog) ‘Saab officieel erkende reparateur’.
@bosje: er zijn idd nog dealers. Sterker nog. Een half jaar voor dat Saab failliet ging. Opende hier in de buurt een nieuwe Saab dealer.
Dit is geen Saab…
@rob68: Idd, dit is geen Saab! De 9-3 is een keurige auto, maar niet meer dan dat. De 9-5ng zou een veel betere keuze zijn om Saab nieuw leven in te blazen.
@moveyourmind: misschien, maar niet realiseerbaar
Welk bedrijf/ welke investeerder is zo gek om hier nog geld in te steken? Denken ze echt dat er nog een afzetmarkt is voor een oud model van een klein merk dat al een paar jaar niets meer heeft gedaan?
@mdemooistelettervanhetalfabet:

Wat willen de Chinezen echt? Chineze auto’s in het Westen verkopen natuurlijk!
Wat kunnen de Chinezen goed? Dingen namaken.

Wat is het probleem met hun auto’s die vaak gebasseerd of nagemaakt zijn op Westerse modellen? Ze scoren uitermate slecht op veiligheid en om veilige auto’s te maken heb je kennis nodig. Kennis kan je echter niet zomaar kopieeren.

Nu als je de geschiedenis van Saab bekijkt en specifiek naar veiligheid dan kan je niet anders zeggen dat ze altijd al vooruitstrevend zijn geweest. Al van in 98 gebruiken ze anti-whiplash zetels, Audi bijvoorbeeld pas vanaf 07

Hun plan is Saab overkopen en te laten doorstarten tegen welke prijs dan ook. Ondertussen is de fabriek in China ook op komst en dan kan de kennisoverdracht beginnen. Het is echter essentieel dat Saab nog blijft bestaan zodat ze volop het potentieel kunnen halen uit de mensen achter Saab.

Uiteraard de Saab liefhebber wilt dat Saab blijft doorbestaan en de Chinezen zullen die kennis links of rechts toch weten te bemachtigen dus trekt men het zich niet aan.

(rijd zelf een 9-5 vector voor mochten de liefhebbers op hun tenen getrapt zijn :) )
@sprankel:

toch knap van V.Muller dat hij in zijn eentje precies hetzelfde wilde als meer dan een miljard mensen aan de andere kant van de wereld ..
@sprankel: Ja maar GM vindt het (volgens mij) niet zo leuk als Chinezen hun techniek gaan ‘gebruiken’. Ik zie weinig toekomst voor Saab, zeker omdat de Chinezen zelf liever gevestigde Europese merken aanschaffen, en daar hoort een nichemerk wat ‘tweedehandsjes’ verkoopt niet bij. Saab heeft denk ik ook niet veel waardevolle patenten liggen dus daar valt ook al geen winst aan te behalen. Ik denk dat dit een mislukt project wordt om een Europees merk door te laten gaan in China.
@mdemooistelettervanhetalfabet:

voet aan wal voor niet te veel centjes is ook wat waard ..

het merk is idd symbolisch ..
al jaren morsdood ..
@mdemooistelettervanhetalfabet:

Tuurlijk wilt GM niet dat de Chinezen doorbreken in het Westen. Maar de hoe je veilige wagens moet bouwen zit hem bij de Saab ingenieurs niet bij GM. Kijk oa maar naar het Saab afscheid in Top Gear. En waarom denk je dat GM het been stijf hield toen V.Muller Chineze investeerders wou.

Het uiteindelijk doel is ook niet Saabs verkopen, het doel is Chineze auto’s veilig maken met de mensenkennis van achter Saab. Maar om die mensen achter hun te krijgen moeten ze als tussendoel wel Saab laten doorstarten wat hun overigens gigantisch veel geld gaat kosten.

Vraag is of ze Saab in ere willen houden of enkel de kennis eruit willen halen en het daarna laten vallen als een baksteen. (En ik hoop op de eerste optie)
@sprankel: Jij moet sprookjesverteller worden! Talent hoor! Zoveel woorden, zo weinig feiten… Ten eerste: ‘de Chinezen’ bestaat niet. Kijk naar de laatste EuroNcap: nieuwste BMW 4 sterren, nieuwste ‘Chinees’ Quoros 5 sterren. Dus niet alle merken zijn hetzelfde… Ten tweede is NEVS geen autobouwer maar een investeringsgroep waar Chinese, Japanse en Zweedse mensen in zitten. Een investeringsgroep heeft niks aan technische kennis
@sprankel: Ik was nog niet klaar joh!! Dusss. Ten derde is alle IP van Saab al verpatst door ene heer Müllet
@sprankel: Potverdorie… Nieuwe telefoon, valt het op?? Dus, verder met de les Sprankel! Müller heeft alle IP dus al verkocht aan andere partijen. NEVS is met de lege huls opnieuw begonnen. Er zijn meer dan 1000 nieuwe contracten met leveranciers afgesloten in de laatste jaren! Kortom, wat dat betreft óók niks te halen. Al met al : praat geen poep! En check je spelling…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Ik moet iets bekennen, volgende zin stond er eigenlijk speciaal in voor jou omdat ik wist dat het vonken ging geven bij je

“(rijd zelf een 9-5 vector voor mochten de liefhebbers op hun tenen getrapt zijn :) ) ”

Alle gekheid op een stokje, NEVS bevat voornamelijk Chinees geld. Ze hebben inderdaad een lege huls gekocht. Een huls die toen die nog gevuld was en moet je eerlijk in zijn, heeft nooit echt iets opgebracht. Het enigste wat nog overschiet zijn de mensen achter Saab, het dealernetwerk is weg, marktvertrouwen is weg, geen nieuwe techniek meer te vinden immers GM heeft dit tegengehouden (bijvoorbeeld de motoren met variabel inhoud), duur productieland, leveranciers die heel lastig te overhalen zijn om nog te leveren, etc.

Moet jij mij nu is zeggen waarom een investeerdersgroep met voornamelijk Chinees geld geïnteresseerd is in Saab? En eerlijk zijn!

En het is trouwens mijn 2de 9-5 dus ik ben alles behalve anti-Saab maar ik bekijk het wel nuchter.
@sprankel: Voor de verre toekomst moet ik ook nog zien of het lukt, met name produceren in Zweden. Superduur natuurlijk, en veel te veel extra’s als vrije tijd etc. Ook de vakbonden zijn vrij machtig in Zweden, naar Amerikaans model haast.

NEVS is in het leven geroepen, en heet New Electric Vehicle Sweden, en heeft Saab gekocht, omdat het de bedoeling is om met meerdere Zweedse partijen (zoals bijv. Vattenfall) een elektrische auto op de markt te brengen die in Zweden geproduceerd word. Dit blijft voor zover mij bekend het doel.

De genoemde nieuwe motoren deal met BMW rijmt daar alleen weer niet mee, daar hoop ik maandag antwoord op te krijgen van onze Zweedse vrienden.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Elektrische wagens was/is hun plan zeggen ze. Maar Saab heeft historisch gezien niets met elektrische wagens te maken gehad (wel met een elektronische joystick in de plaats van het stuur ;) )

En NEVS geeft mij, eerlijk, een beetje het gevoel van een dekmantel. Ze zetten Zweden in de naam terwijl er amper Zweeds geld inzit. Bovendien is het akelig stil in Zweden. Niets lekt uit en we krijgen maar met mondjes maat wat officiële informatie. Buiten dat ze zeggen dat ze elektrische wagens willen bouwen heb ik er nog niets van gezien of gehoord. Wel uiteraard van bovenstaande 9-3 maar buiten wat foto’s is er bitterweinig bekend. (wie gaat ze verkopen? Wat verbruikt hij? Wat kost hij? Welke motor(en) liggen erin? etc)

Ook van het personeel lekt niets naar buiten en het is onduidelijk wie er het nu echt voor het zeggen heeft.

Dus ik blijf erbij, NEVS zit vol met Chinees geld dus de Chinezen beslissen wat er achter de schermen gebeurd. En om elektrische wagens te bouwen hebben ze Saab niet nodig, hebben er nog geen ervaring mee en in China loopt het tegenwoordig vol met goedkope hoog opgeleide mensen. Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat ze de know-how willen wat safety betreft.

En dat 1 Chinees bedrijf een auto kan afleveren met 5 sterren wilt nog niet zeggen dat alle andere Chinese bedrijven dit kunnen. En als Saabliefhebber moest je je schamen (grapje), Saab vond de NCAP testen altijd te belachelijk voor woorden en ze hebben nog gelijk ook. Zoals je waarschijnlijk wel weet behoord Saab wagens tot de veiligste die er bestaan, de grootte overheid van nieuwe wagens leggen nog altijd het loodje tegen de 9-5 van ’98. (voor mensen die het niet geloven google op volgende woorden “saab safety insurance report folksam”, oa eerste link)
5 sterren halen is 1 ding maar beeld je in dat er een rapport verschijnt waar Chineze auto’s veiliger blijken te zijn dan de Westerse! 5 jaar later rijd het hier vol van
@Svenska_Aeroplan_AB: nee joh valt niemand op. Dank voor al je achtergrond informatie.. Graag zou ik de 9 5 terug zien maar weet je of dat wel kan, hebben ze daar de rechten voor en zit dat ding niet tjokvol Gmail techniek of juist niet?
@sketcher: De 9-5 zoals hij was komt niet meer terug. Teveel belang voor GM aangezien ze hem met Buick badge verkopen in de US en China. De Saab met Google techniek is nog wél een mogelijkheid, dit zat namelijk in de Phoenix concept en die was al GM vrij…
@Svenska_Aeroplan_AB:

idd .. wees nou eens eerlijk ..
@lincoln: Zie hierboven
Enige kans dat ze die fraaie Estate ook weer gaan maken? Wat een prachtig apparaat vond ik dat zeg!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAB

:)
Alleen sentimentelen zitten te wachten op een zwaar verouderd gemiddeld rijdend aftreksel van een GM product. Next please!
De dag die je wist dat zou komen.
Ik ben niet eens fan van Saab, maar dit vind ik toch leuk!
Hand over het hart gestrEken
Yes! Geweldig nieuws
De dieselmotoren waren toch afkomstig van (Jawel)Alfa Romeo? Zag vanmiddag nog een Saab station rijden.Dan kijk je en denk je”wat was er mis met die auto?”Helemaal niks volgens mij.Waarom moet iedereen Duits rijden? Het is er saai van op de weg.
@Alfarobert:

tja .. deze klasse kent geen kopers .. louter leners ..
@lincoln: dat geld voor elk merk met een instapprijs van 30 mille…
@Alfarobert:

Cadillac had ook diezelfde JTD ..
GM had die periode louter Fiat en Isuzu diesels ..
@Alfarobert: Is eigenlijk een Fiat motor.
Zijn we er eindelijk vanaf beginnen ze weer opnieuw
Hoog tijd om te beginnen aan een 9-5 griffin :D
als ze daar in Trolhattan nu nog niet door hebben dat de huidige consument toch enige vernieuwing verwacht na dezelfde modellen in de afgelopen 40 jaar snappen ze het echt niet en wordt het langzaam een beetje lachwekkend…Van die 10 klanten die geen afscheid kunnen nemen van SAAB kun je echt niet overleven!
Het zou mooi zijn, wij hebben net een brief gehad van onze oude Saab-dealer en garage (Baltic Motors) die aankondigt dat ze stoppen in de autosector.
De 9-3 was al hopeloos verouderd toen de productie stopte. Dit is toch een beetje een Frankenstein operatie.
Ah, komaan! Het merk heeft een vredige dood gestorven… Laat de doden met rust!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).