• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ruim 6 op de 10 nieuwe auto’s voorzien van ESP

Auteur: CasperH, gepost 31 mei 2011 om 17:23 – 39 Reacties

ESP is levensredder


In 2010 werd 63% van de nieuw verkochte auto’s in Nederland uitgerust met ESP en dat is 21% meer dan het jaar daarvoor. Ook in België steeg het aantal nieuwe auto’s met ESP met 21%, van 52% naar 62%. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering.

Dat is in ieder geval de mening van Bosch, het bedrijf dat dit onderzoek liet uitvoeren. Als alle nieuwe auto’s met ESP (Electronic Stability Program) zouden worden uitgerust kan dat alleen in Europa al 4000 verkeersdoden en 100.000 gewonden per jaar schelen, denkt men bij de onderdelenfabrikant. Men baseert zich daarbij op een onderzoek uit 2007, dus of die cijfers nog actueel zijn is maar de vraag. We zullen het echter snel genoeg weten, want in november wordt ESP verplicht op alle nieuwe modellen. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s die geleverd worden voorzien zijn van ESP.

Autoblog Top Tip: Wil je nu al zeker weten dat je een auto met ESP koopt dan is er een makkelijke manier om te onthouden welke dat zijn. Alleen auto’s mét ESP kunnen sinds 2009 de maximale veiligheidsscore van 5 sterren bij een EuroCAP crashtest halen namelijk.

Ook interessant!

  • Top 10: bijzondere opties op een nieuwe auto
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Nieuwe auto verkocht
    Ruim 72% meer nieuwe auto's verkocht dan een jaar geleden
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, Techniek

Vorig bericht: « Gumball 3000 accellereert in Venetië
Volgend bericht: Passat CC op steroïden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    31 mei 2011 om 17:25

    En bij hoeveel van die %63 kan je de ESP ook uitzetten :)

    Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      31 mei 2011 om 17:35

      @Jokkebrok: 1% ofzo:P

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 mei 2011 om 17:37

        @nicktexel: en weer 1% van de bestuurders van die auto’s bezit de rijvaardigheid om ook zonder even veilig te kunnen rijden. Op de openbare weg hoort het gewoon aan!

        Login om te reageren
        • nicktexel zegt

          31 mei 2011 om 17:40

          @mashell: hoort wel maja mij auto staat ie eigenlijk altijd uit hoor vind het gewoon veel leuker zonder:P

          Login om te reageren
          • RoT___ zegt

            31 mei 2011 om 18:37

            @nicktexel: uiteraard heb je hem in NFS uit staan om de bocht dwars te pakken. In real life zal je er nog niet op komen om hem uit te zetten, als het goed is rij je namelijk zodanig dat ESP niet eens in hoeft te grijpen

            Login om te reageren
            • nicktexel zegt

              31 mei 2011 om 20:06

              @RoT___: ja in mijn eigen auto heb ik hem uit staan en we rijden nou niet allemaal even netjes en langzaam;)
              en dan nog iets ik speel geen nfs!

              Login om te reageren
              • RoT___ zegt

                31 mei 2011 om 23:01

                @nicktexel: zelfs met enthousiast bochtjes pakken heb ik het lampje nog niet zien knipperen, hooguit voor de traction control.

        • Esprit_de_Flandre zegt

          31 mei 2011 om 19:44

          @mashell: Hoort dat echt aan? Want iedereen die geen ESP heeft en niet uit de bocht vliegt is dus een fantstisch chauffeur, zoals ik…

          Login om te reageren
        • anakiet zegt

          31 mei 2011 om 19:53

          @mashell:

          Overdrijven is ook een vak, niet ?

          Ik heb veruit de meeste km in een auto gereden zonder ESP of zelfs ABS. Niets aan de hand, geen brokken gemaakt, nooit blokkerende wielen, geen problemen met flinke hoeveelheden sneeuw etc.
          Sterker nog voor beginnende bestuurders is denk ik zelfs beter om zonder die meuk te rijden. Hoe wil je namelijk ooit fatsoenlijk leren rijden als je niet eens kan voelen hoe een auto reageert, omdat een ESP de hele boel onder controle houdt ?

          Login om te reageren
          • RoT___ zegt

            31 mei 2011 om 23:07

            @anakiet: eerste rij ervaring in de sneeuw opgedaan op winterbanden zonder ESP. Zelfs met rustig tempo toch paar glijders, inderdaad goed om te weten wat een auto doet zonder die ingrepen. Hoewel ik moet zeggen dat met net even prettiger is, net even de extra veiligheid.

            Login om te reageren
  2. carterventilatie zegt

    31 mei 2011 om 17:51

    Dat is mijn grote kritiekpunt over Renault, die de laatste jaren toch goed bezig zijn, maar waar de esp telkens een optie blijkt te zijn.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      31 mei 2011 om 18:58

      @carterventilatie: ..hebben ze óók een keer een ‘optie’ ! ;-)

      Login om te reageren
  3. JvT zegt

    31 mei 2011 om 18:05

    @CasperH:
    Een stijging van 52% naar 63% is niet een stijging van 10%, maar van ruim 21%. Een stijging van 10 procentpunt dus.

    Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      31 mei 2011 om 18:08

      @JvT: je was me voor

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      31 mei 2011 om 18:59

      @JvT: 11 procentpunt…(?)

      Login om te reageren
      • JvT zegt

        31 mei 2011 om 19:28

        @Megakix:
        Klopt idd, dat vraagteken mag weg. :)

        Login om te reageren
    • Dennis zegt

      31 mei 2011 om 19:08

      @JvT: Casper krijgt op dit moment bijles rekenen. Ik heb het aangepast.

      Login om te reageren
      • berkay zegt

        1 juni 2011 om 09:59

        @dennis: ( 62-52/52*100 = 19,23% ipv 21%…)

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          2 juni 2011 om 08:55

          @berkay: grinnik…maar is het nou 62% of 63% ?

          Login om te reageren
  4. Tommy2 zegt

    31 mei 2011 om 18:30

    Je zou zeggen dat ESP nu wel standaard aanwezig zou zijn op nieuwe auto’s. Helaas hebben een aantal merken het nog altijd als optie en ja, in Holland zit het er dan vaak ook niet op. :P

    Login om te reageren
  5. BMW330Ci zegt

    31 mei 2011 om 18:34

    Iemand was alweer eerder. Eigenlijk zouden inderdaad alle auto’s ESP moeten hebben. Zo moeilijk is dat niet om in te bouwen. Daarentegen moet het ook ALTIJD uitgeschakeld kunnen worden. Dat gaat dat helaas niet altijd goed.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      31 mei 2011 om 18:43

      @BMW330Ci: Voor die ene keer dat je het circuit op zal zoeken?

      Login om te reageren
      • nicktexel zegt

        31 mei 2011 om 20:08

        @RoT___: volgens mij ben jij koos spee de 2e ofzo:S je mag toch echt zelf wel bepalen of je de esp aan of uitzet of niet dan?

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          31 mei 2011 om 23:03

          @nicktexel: Hé bah, associaties met die kwal heb ik liever niet. Ik vraag me alleen af wanneer je nou daadwerkelijk het systeem uit zou willen zetten.

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            31 mei 2011 om 23:24

            @RoT___: inderdaad alleen op het circuit, op de openbare weg grijpt het alleen in nood in. Verder werkt het alleen als het glad is. Sneeuw ubocht esp=win

            Login om te reageren
          • weem zegt

            31 mei 2011 om 23:49

            @RoT___: Je wilt het uit hebben voor als je door los grind moet rijden terwijl er trekkracht nodig is (bergop, iets aan de trekhaak), daar kan ESP niet mee overweg dus is het uitschakelbaar op de meeste auto’s, anders kom je namelijk niet vooruit. Dus echt niet zodat je met je compacte middenklasser het circuit opkan.

            Login om te reageren
            • RoT___ zegt

              1 juni 2011 om 08:47

              @weem: kijk, dit is nou nuttoge informatie! Om die reden is het dan inderdaad nuttig om een knop te hebben waarmee het ESP uit kan. Thanks voor de opheldering!

              Login om te reageren
              • nicktexel zegt

                3 juni 2011 om 15:50

                @RoT___: halo ik vind het ook nutig om met een auto met 286 pk schuin door de bocht te kunnen!

  6. Laue zegt

    31 mei 2011 om 18:47

    Ben ik dan de enige die benieuwd is naar de modellen zonder ESP? zullen veel Kia’s, landwinds, dacia’s zijn??

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      31 mei 2011 om 19:17

      @Laue: onderschat Kia niet, volgensmij hebben alleen de echte cheape uitvoeringen geen ESP. Correct me if i’m wrong

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      31 mei 2011 om 19:25

      @Laue: kleine stadsauto’s.

      Login om te reageren
  7. the-budel-guy zegt

    31 mei 2011 om 19:28

    móet gewoon verplicht in elke auto. en net als mercedes het heeft je kan het uit zetten maar niet helemaal.

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    31 mei 2011 om 19:52

    Snel, iedereen MOET gewoonweg ESP hebben. En je mag die niet kunnen afleggen natuurlijk. Stel je voor dat je zonder rijdt. Je zou verdorie moeten vertragen voor de bocht, trager rijden in de regen, en geen onnozele manoeuvres meer mogen maken…

    Pussies have conquered earth…

    Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    31 mei 2011 om 20:02

    Onderzoek gedaan door grootste fabrikant van ESP systemen…..

    Maar goed, ik heb het ook en beetje zielig om dit dan bewust uit te gaan zetten.
    Waarschijnlijk wel een goede binnenkomer in de kroeg : Ik heb een auto helemaal vol met allerlei systemen (dus was heel duur) maar ik kan goed genoeg rijden om de systemen uit te schakelen.

    Login om te reageren
  10. Griffin zegt

    1 juni 2011 om 09:48

    Gelukkig kan het ESP uit in mijn autootje, zo valt er nog wat plezier mee te beleven in de sneeuw. Daarbij is ESP in lang niet alle wagens even goed; zo merkten we al dat de ESP in de Astra nogal wat te wensen over laat. Ga maar eens langs bij Slotemaker’s in Zandvoort…

    Login om te reageren
    • LPJ zegt

      1 juni 2011 om 10:38

      @Griffin: Of die ESP in BMW’s, wat een irritante brol is me dat toch … rij je over een klein hobbeltje dan springt dat ding al aan om je nog een beetje extra door mekaar te schudden door wat gas te lossen.

      Login om te reageren
  11. rvssax zegt

    1 juni 2011 om 11:06

    De ESP in mijn C2 VTS werkt wel redelijk. Alleen boven de 50kmh gaat ie er altijd weer op. Snap niet waarom je zo nodig ESP uit moet zetten?

    Vind het wel wat hebben met stoplichtsprintjes op nat wegdek, kom je toc hwat beter vooruit dan een auto zonder ESP.

    Nja goed, niet dat ik dat vaak doe, maar ach.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      1 juni 2011 om 15:48

      @rvssax:

      Dat is je traction control, ESP schakelt in wanneer je kans hebt op schuiven.
      Verder is traction control helemaal niet fijn bij stoplichtsprintjes, najuist omdat je vermogen afgenomen wordt.
      Bij juiste gasdosering ben ik sneller weg, dan wanneer TC aanschiet.

      Login om te reageren
  12. blo3to3t zegt

    1 juni 2011 om 12:41

    ik heb al ruim 11 jaar m’n rijbewijs en altijd in auto’s zonder ESP gereden.
    en nu sinds 2 dagen heb ik er 1 mét ESP. die overigens nog niet heeft ingegrepen.

    wat mij wél goed lijkt voor de veiligheid op de weg is een verplichte rijvaardigheidstraining tijdens de reguliere opleiding. zodat je weet hoe je de controle terugkrijg in geval van een slip oid.
    ik heb ‘m al een paar keer gevolgt en je steekt er onwijs veel van op. en ik heb in de agfgelopen paar jaar meermalen m’n auto weten te behoeden voor stoeprandjes e.d. door gladheid / sneeuw.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North