• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RussoBalt Armored Car – voorloper van Dartz

Auteur: ricardo, gepost 23 mei 2011 om 15:53 – 18 Reacties

RussoBalt Armored Car

Replica uit Rusland, maar dan onbekend en onbemind. Dit moet een RussoBalt uit 1914 voorstellen. Het merk dat we tegenwoordig kennen als Dartz en internationaal doorbrak met het walvispenisleder-incidentje.

De informatie die we van dit ‘voertuig’ hebben is summier, het is namelijk niet alsof Dartz een goed geolied marketingapparaat heeft dat ons van tijd tot tijd op de hoogte houdt van wat er gebeurd. Vandaar dat de persberichten die we tegenkomen altijd in het steenkolenengels zijn geschreven. Erg grappig, dat wel. Wat we weten is dat deze RussoBalt-replica is gebouwd door een Russisch bedrijf met een naam die we niet kunnen uitspreken. Over het merk: RussoBalt werd in 1874 opgericht in Litouwen en destijds hielden ze zich bezig met het bouwen van auto’s en vliegtuigen. Totdat er in 1918 een einde kwam aan het merk wegens gedoe met WOI.

Deze remake van de RussoBalt Armored Car heeft minstens 3 kanonnen/wapens aan boord die ongetwijfeld nep zijn. Verder zien we heel veel geklonken plaatstaal met kijkgaten. Zo speelde ze vroeger oorlogje, ook in Sovjet Russia. Het origineel woog destijds bijna 3 ton, bood plek aan vijf soldaten en kon een Vmax van 20 km/u bereiken. Er wordt geclaimd dat dit de eerste gepantserde auto ter wereld was, wij zin in iedergeval nog geen oudere exemplaren tegengekomen.

Ook interessant!

  • Nieuwste generatie Dartz SUV heeft geen walvispenisleer meer
  • Dit is de perfecte auto voor dubbelgangers van dictators
  • Apple Car ontwikkeling gaat door met ex-medewerker BMW
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, Dartz, gepantserd, Klassiekers

Vorig bericht: « Chevrolet Camaro in Nederland: 83.995 euro
Volgend bericht: Rijtest en video: BMW 1M coupe »

Lees Interacties

Reacties

  1. piebepost zegt

    23 mei 2011 om 16:00

    Het bedrijf is in 1918 al failliet gegaan maar tegenwoordig kennen we het als Dartz?

    Login om te reageren
    • lemster zegt

      23 mei 2011 om 16:19

      @piebepost: Wellicht hetzelfde soort doorstart als Spyker?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      23 mei 2011 om 20:53

      @piebepost @lemster: In feite is RussoBalt niet failliet gegaan. De Russen hebben de productie verplaatst naar andere fabrieken binnen de USSR, en de oorspronkelijke fabriek in Letland werd geschrapt. De naam RussoBalt/Russo-Baltique verdween daarmee ook, maar dat was niet in ’18 maar in ’23.

      En Dartz is niet Russo-Baltique-maar-dan-met-een-andere-naam. Dartz is gehuisvest in de oude fabriek in Letland…

      Login om te reageren
  2. ferrari94tr zegt

    23 mei 2011 om 16:23

    bam, toch liever een T-55

    Login om te reageren
    • bosnialove zegt

      23 mei 2011 om 18:22

      @ferrari94tr: Ja? Geef mij maar een T-80 of een T-90. ;)

      Login om te reageren
  3. Sciurida zegt

    23 mei 2011 om 16:24

    *Roept iets van historisch besef Rusland 1918*

    De eerste armored car… Ja ja, want de ’tanks’ die over de Vlaamse velden reden zijn niet bepantserd… Dat waren ook niet veel meer dan armored cars hoor

    Login om te reageren
    • noudjuh zegt

      23 mei 2011 om 17:08

      @Sciurida: Het punt ‘oldest armored car’ zal hem zitten in het feit dat tanks geen auto’s zijn hè…

      Een tank rijdt op rupsbanden en rijdt door alle mogelijke soorten terrein heen, een auto (vrachtauto in dit geval) rijdt over de weg en misschien een bospaadje, dus is er een groot verschil tussen tanks en vrachtwagens.

      Pantserwagens zijn over de geschiedenis te zien trouwens behoorlijk ver weg geëvolueerd van de tank, in den beginne hadden ze beiden ongeveer dezelfde bewapening en pantserdikte, maar naarmate de tijd vorderde werden tanks zwaarder bepantserd en pantserauto’s niet, pantserwagens werden na korte tijd alleen nog maar gebruikt voor snel verkenningswerk en ‘hit and run’ tactieken.

      dus JA er is een groot verschil tussen de tanks in Vlaanderen en deze trucks in Rusland.

      Login om te reageren
      • Sciurida zegt

        23 mei 2011 om 23:20

        @noudjuh: We hebben het wel over Rusland in 1918 heh, dus over welke wegen heb jij het? :P De Duitsers werden ook tegengehouden in ’41 omdat de Russen te lui waren geweest fatsoenlijke wegen aan te leggen…
        Overigens reedt der Kaiser (Wilhelm III) in een bepantserde trein, en de trein was er voor de auto, dus in principe is het een zinloze discussie maar die Ruskies waren (zoals in zoveel zaken) niet de eerste! Kijk maar naar de AK47; gejat van Duitse designs, kijk maar naar de atoombom: gejat van de Amerikanen, kijk maar naar de vliegdekschepen; gejat van de Amerikanen, ik kan nog wel even doorgaan ;)

        Login om te reageren
  4. eddygolf zegt

    23 mei 2011 om 16:58

    Even correctie:
    Van wat er gebeurt
    Zo speelden ze vroeger oorlogje
    Wij zijn in ieder geval

    Rare auto trouwens, zijn de banden wel beschermd zo?

    Login om te reageren
  5. Roelio zegt

    23 mei 2011 om 17:26

    Die Russen hadden voor de WO1 al door dat je schuine bepantsering moest gebruiken i.p.v. rechte. Iets wat de Britten/Amerikanen pas doorhadden na WO2. Petje af hoor ;)

    Login om te reageren
  6. luis zegt

    23 mei 2011 om 17:35

    net een vers uitgepoepte drol met hoeken…

    Login om te reageren
  7. floryn zegt

    23 mei 2011 om 17:47

    Volgens de Wiki werd de Mark I op 15 september 1916 ingezet en deden 49 machines van dit type mee aan een aanval bij Flers tijdens de Slag aan de Somme.

    Maar het heeft niet zo veel zin om te zoeken naar de eerste, want dan kom je al snel uit bij Leonardo da Vinci en die zal het ook wel ergens uit China hebben. Mensen nemen ideeën mee en verbeteren ze meestal alleen of voegen twee ideeën samen.

    Login om te reageren
  8. floryn zegt

    23 mei 2011 om 17:50

    Deze Rolls Royce Armoured Car op basis van een Silver Ghost lijkt er al meer op, maar werd al in 1914 ontwikkeld.

    Login om te reageren
  9. floryn zegt

    23 mei 2011 om 17:56

    Dit is dan (volgens wiki) de eerste. De Simms’ Motor War Car at the Crystal Palace, London, April 1902.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      23 mei 2011 om 21:11

      @floryn: Volgens welke wiki? Volgens de pagina die ik bekijk is het deze: Charron-Girardot-Voigt, ook uit 1902.

      Nu moet ik wel toegeven dat ik dit ding niet zou willen besturen… :P

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 mei 2011 om 21:54

        @Esprit_de_Flandre: is dat een badkuip als schutterskoepel?

        Login om te reageren
      • floryn zegt

        23 mei 2011 om 22:02

        @Esprit_de_Flandre: Haha de Nederlandse, maar misschien heb ik wat te snel gelezen en over dat gevaarte heen gekeken. Zolang je blijft schieten was het natuurlijk best gevaarlijk zo’n snel gevaarte. Geen kanonnen met lock-on hitte zoekende volautomatische granaten dingen explosieven zoals nu.

        Login om te reageren
      • Sciurida zegt

        23 mei 2011 om 23:22

        @Esprit_de_Flandre: LOL, ok volgens mij zagen ze een belangrijk deel over het hoeft, wat gebeurd er als de chauffeur een kogel ving? “Eah mate, it’s not very decent of ya’ to fire me driver! Ya rascal!”

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North