• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rutte en Samsom vermoordden de AutoRAI

Auteur: Wouter, gepost 29 november 2012 om 11:30 – 88 Reacties

Rutte & Samsom


Nog bedankt he.

Ik moet toegeven: de AutoRAI zat al in zwaar weer. Anderhalf jaar geleden ging de show op het nippertje door en vier jaar geleden werd de show door een noodgreep op het nippertje gered. Dat was de beruchte zeecontainer-editie, absoluut een heldhaftige poging die de AutoRAI op dat moment redde.

Toch gaat het nu weer mis, hoewel de RAI vereniging nog een slag om de arm houdt voor wat betreft het organiseren van een alternatief. De huidige economische situatie krijgt de schuld, maar onze vriendelijke vrienden Rutte en Samsom hebben het laatste spreekwoordelijke zetje over de rand van het ravijn gegeven. Geef me even de tijd om te schetsen wat ze allemaal hebben gedaan om de auto-industrie het heel, maar dan ook heel erg moeilijk te maken.

Muesli-all-the-way
Voor de zakelijke rijder is het bekende kost: de bijtelling van de cataloguswaarde bij je inkomen. Een mooie basis om belasting over te heffen. Op dit moment varieert het percentage van 0 (“elektrische” auto’s) tot 35% (auto’s ouder dan 15 jaar). Deze fiscale maatregel om de CO2 uitstoot van het Nederlandse wagenpark naar beneden te krijgen werkt als een trein. En masse stappen leaserijders in 14% of 20% bijtellers. Sommige gelukkigen onder jullie, die een hoog genoeg leasebudget hebben, hoeven zelfs helemaal niet meer bij te tellen (0%), want jullie kunnen kiezen voor de relatief dure plugin-hybrides (de grootste groep) of zelfs volledig elektrische auto’s (bijna niemand). Probleem daarbij is dat de Nederlandse regels volstrekt niet zijn afgestemd op Europees beleid. Dat betekent dat autofabrikanten bijna niet voor de specifieke Nederlandse regels kunnen ontwikkelen, het loont gewoon niet. Toch zijn er gelukkige autofabrikanten die net onder een bepaalde grens duiken en daarmee regelrechte verkooptoppers hebben.

Er worden dus absoluut nog auto’s verkocht, maar dit zijn over het algemeen de instappers van de range. De tijd dat er altijd leaserijders waren die liever kozen voor de iets dikkere motor of zelfs een spannende uitvoering (denk aan GTI, een coupe of een cabriolet) liggen meer en meer achter ons. Probleem voor de branche is dat de marges op de instappers veel kleiner zijn dan op de wat spannendere versies, maar helaas worden bij veel merken bijna alleen nog maar de kleine diesels en benzines verkocht. Daar gaat de marge voor de branche.

6 maanden – 3 belastingwijzigingen
Per 1 juli 2012 wijzigden de bijtellingsregels en de CO2 heffing, per 1 oktober wijzigde het BTW percentage en per 1 januari gaan de bijtellingsregels en de CO2 heffing nog eens op de schop. Drie keer in half jaar moeten autoimporteurs daarmee hun prijzen aanpassen, de prijslijsten opnieuw drukken en nadenken over een mooie afgeronde prijsstelling voor al hun auto’s. Los van de kosten die ermee gemoeid gaan om die mooie folders weer opnieuw te drukken, geeft het ook veel onrust bij zowel autokopers als verkopers. En onrust: daar verkoop je weinig dure producten mee.

Altijd bijtellen
In de categorie onrust stoken, liet de Kunduz-coalitie (Samsom gaat hier dus vrijuit) nog een clusterbom vallen. De regel waarbij zakelijke auto’s waarmee niet privé werd gereden niet hoefden bij te tellen zou komen te vervallen. Dat leverde stress op bij diegene die met hun auto boven het maaiveld uitstaken, want juist bij die groep waren er veel die hun zakelijke Audi, BMW of Mercedes niet privé reden. In het hogere segment leidde al deze onrust tot een kopersstaking of tot andere keuzes. Ik ken meerdere voorbeelden van rijders van premium auto’s (40 tot 60 duizend euro) die door deze maatregel hebben gekozen om voor aanmerkelijk minder geld te gaan rijden. Letterlijk het verhaal van een X5 tot een Megane 1.5, daardoor gingen de inkomsten en marge voor de autobranche weer naar beneden.

Daar gaat de koopkracht
Toen Rutte en Samsom relatief snel tot een regeerakkoord kwamen, overheerste (ook bij mij) de blijdschap. Men leek daadkrachtig, to-the-point en pragmatisch te werk te zijn gegaan. Niets bleek minder waar, want in het regeerakkoord werd de koopkracht van de grote middengroep keihard onderuit geschoffeld. Het is die grote middengroep die geld te besteden heeft (of had) en daarmee ook de economie (en de autobranche) kan maken of breken. In dit geval sloeg de paniek in heel wat huishoudens toe, niet iedereen kan een daling van de koopkracht van 300 tot 700 euro netto per maand makkelijk opvangen. Tevens naar aanleiding van deze maatregel sprak ik veel mensen die dan liever even de hand op de knip houden, en dus nog maar even niet die nieuwe auto gingen uitzoeken. Daar ging weer een deel van de verkopen…

In deze lastigere economische tijden kan je wat pijnlijke maatregelen verwachten, dat is op zich niet eens het probleem. Het issue is de onvoorspelbaarheid, de overheid toont zich een enorm onbetrouwbare partner. Iets wat je ook in de discussie rondom de MRB vrijstelling van klassiekers ziet. De onzekerheid zorgt ervoor dat de auto-industrie in Nederland flinke klappen krijgt en daarmee geen duur project als de AutoRAI meer aan durft. Bedankt dus Mark en Diederik.

Ook interessant!

  • Handbak
    Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autorai, autorai-2013, Carmageddon, Columns

Vorig bericht: « ‘Infiniti en Red Bull gaan performance-auto maken’
Volgend bericht: Jaguar XFR-S in al zijn blauwheid + video »

Lees Interacties

Reacties

  1. 911GT2 zegt

    29 november 2012 om 11:34

    Ach de autorai… komop hey dat was toch geen autobeurs van enig formaat. Iedereen die wel eens naar een ‘echte grote mensen’ beurs is geweest weet dit.
    Nee dit is echt geen gemis voor Nederland.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      29 november 2012 om 11:39

      @911GT2: Maar het was verdorie wel onze autobeurs van [geen] formaat :-(

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        29 november 2012 om 18:55

        @sacha: Het is ook ons geld wat weggegeven wordt aan griekenland, daar hoor ik minder mensen over zeuren…

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 november 2012 om 16:13

      @911GT2: och…met mn zoontje (+vriendje) slenteren over ‘iets groots’ zoals de AutoRai, was altijd toch wel heel leuk en gezellig.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      29 november 2012 om 18:09

      @911GT2: Ik ben dit jaar voor het eerst op de motorshow in Parijs geweest omdat ik de indruk had dat de RAI niks was. Om heel eerlijk te zijn, qua formaat scheelt het niks, en op de RAI kun je droog van hal naar hal lopen. ’t Enige dat je op de RAI hebt, dat je de prototypes al in de bladen of op het internet hebt kunnen zien en dat er vrijwel geen primeurs zijn, maar vaak wel de mogelijkheid om een model te bekijken voor die bij de dealer staat. De RAI was beter dan wij – negatieve – nederlandsers soms denken…

      Login om te reageren
      • KeesB zegt

        29 november 2012 om 18:24

        @griffendahl: eens! Ik ben ook naar de autoshow van Parijs geweest en de IAA in Frankfurt. Maar onze eigen autoRAI is ook elke keer een ervaring. AutoRAI pak je in een avondje. IAA in 2 dagen en moeite poten ;)

        Login om te reageren
  2. heidi zegt

    29 november 2012 om 11:35

    Iets wat al niet leefde kun je niet vermoordden!

    M.a.w. de autorai stelde toch al niets voor, dus echt een gemis zal het niet zijn.

    Login om te reageren
  3. StijnB zegt

    29 november 2012 om 11:36

    Geen probleem, ben Belg!

    Login om te reageren
    • papa zegt

      29 november 2012 om 11:44

      @StijnB: wat vreselijk voor je…

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        29 november 2012 om 11:53

        @papa:
        Vind ik meestal ook, behalve als ik op het autosalon van Brussel ben of Spa…

        Login om te reageren
    • xilver zegt

      29 november 2012 om 11:49

      @StijnB: Ik zou maar zwijgen, we hebben het bij ons nog niet gezien… Nederland heeft nu de pech van in een vastgoedcrisis te zitten(hypothecaire schuldaflossing op het einde van de rit, er wordt enkel rente betaald over de looptijd maar laat ik je niet doodvervelen met een technische uitleg).
      We hebben het ergste België nog niet gezien met DR I…. Die vent staat op het punt om alle ondernemingen uit ons land weg te jagen en diegenen die dan toch blijven draaien failliet. Daarnaast is de regering bezig op ramkoers om het kapitaal van de middenklasse volledig onderuit te halen. Er dienen maatregelen genomen te worden en iedereen zal moeten bijdragen (en dan bedoel ik ook iedereen… niet enkel de middenklasse), maar die maatregelen moeten constructief ipv destructief en ze moeten een lange termijn visie hebben… iets wat ontbreekt bij de huidige regering.

      Als het zo blijft doorgaan gaan we nog een véél groter probleem hebben dan de Nederlanders.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        29 november 2012 om 11:50

        @xilver: Ik zou toch eens beginnen met nalezen…

        Login om te reageren
        • mannetje zegt

          29 november 2012 om 11:52

          @xilver: Bedankt voor je volledig irrelevante bijdrage.

          Login om te reageren
          • xilver zegt

            29 november 2012 om 12:01

            @mannetje: Graag gedaan.

            Login om te reageren
            • mannetje zegt

              29 november 2012 om 12:04

              @xilver: X.

              Login om te reageren
      • StijnB zegt

        29 november 2012 om 11:52

        @xilver:
        Economisch staan we er zeker niet goed voor. Maar het gaat hier over de AutoRAI en wij hebben nog steeds het goed draaiende autosalon van Brussel, elk jaar opnieuw (afwisselend een groot en klein salon)…

        Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    29 november 2012 om 11:40

    Nu Griekenland nog.

    Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    29 november 2012 om 11:42

    Dit is geschreven zoals het is. Kan me hier heel goed in vindenz,

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    29 november 2012 om 11:44

    Even een stukje doorrijden naar geneve is een beter idee.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      29 november 2012 om 12:56

      @papa: kan je beter vliegen.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        29 november 2012 om 14:16

        @pier: Maar rijden is leuker! Dan maak je er een soort roadtripje van (:

        Login om te reageren
        • weereentankleeg zegt

          29 november 2012 om 22:47

          @lamborgfan: absoluut, over een paar maandjes met de Abarth daarheen. Toeren via Frankrijk en knallen via Duitsland. De rit is de helft van het plezier.

          Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    29 november 2012 om 11:45

    Enige reden dat de fabrikanten die meuk nog proberen te verkopen hier is – volgens mij – omdat ze de markt niet uit handen willen geven, aan de concurrent..

    Login om te reageren
  8. flippert zegt

    29 november 2012 om 11:46

    Eens een flinke shake-out in de autobranche kan helemaal geen kwaad. Goed werk.

    Login om te reageren
    • mannetje zegt

      29 november 2012 om 12:12

      @flippert: shake out, schei toch uit.

      Na het vastgoed de hardst getroffen sector van alle ellende.
      De volledige branch bezuinigd al op Pr en marketing activiteiten.
      Alles wordt heroverwogen en overal vallen er ontslagen en gaan kleine dealers over de kop.

      Het is voor middelgrote tot grote dealergroepen met ondersteuning van de importeurs nog aardig te doen.

      Het vallen van de autorai mag daarmee ook niet het huidige politieke bewind in de schoenen geschoven worden.(los van het feit dat het beide incapabele eikels zijn.) kunnen ze hier niks aan doen.

      De val van de autorai hangt samen met de verminderde winstmarge in de branche. en importeurs die op zoveel mogelijk punten bijloop creeren voor ‘hun’ dealers.
      het geld wordt “beter” besteed dan aan een evenement, gedwongen welliswaar maar toch.

      Dus jouw zogenoemde Shake-out is al vier keer uitgeschud.

      Login om te reageren
  9. mannetje zegt

    29 november 2012 om 11:48

    Vanuit mijn werk in de automotivebranche heb ik me altijd ten zeerste vermaakt op de autorai.
    Allemaal schreeuwen dat het niks voorstelde, relatief gezien tegenover het formaat van de landen waar de “grotemensen” beurzen worden gehouden was de autorai meer dan op maat.

    Het was maar net wat je er zelf van maakte.
    Dus stoppen met dat het maakt niks uit gelul, het is gewoon doodzonde.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      29 november 2012 om 11:53

      @mannetje: Same here, altijd een leuke beurs gehad daar.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        29 november 2012 om 16:39

        @E34M5Touring:
        Voor IVA studenten was het een leuke stage….
        Voor folderjagers was het misschien nog leuk, maar ik ga hem niet missen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          29 november 2012 om 16:55

          @jrk68: Ja voor de Primeurs hoef je er niet echt naar toe. De tijd dat BMW een M5 introduceert in NL is toch echt voorbij. Maar het was altijd wel een leuk dagje uit met Pa en de boys. En als je een beetje goede contacten hebt met je dealer zag je nog wel is wat speciaals. Zoals een 7 serie die niet in het zicht staat of lekker ff hapje eten.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            29 november 2012 om 17:06

            @E34M5Touring:
            Als ik al ging dan was het op uitnodiging van een importeur.
            Ik ken echter genoeg beurzen waar het eten beter geregeld is, of zou het aan Mercedes Nederland hebben gelegen?

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              29 november 2012 om 17:11

              @jrk68: Wat zal de Rai balen dat jij niet zou komen..
              Bij 9/10 stands zou je weer zitten janken..

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                29 november 2012 om 17:21

                @kaasboerin:
                Janken laat ik graag aan boerinnetjes over….

              • kaasboerin zegt

                29 november 2012 om 18:29

                @jrk68: niet zoveel boer zoekt vrouw kiek’n he

              • jrk68 zegt

                29 november 2012 om 21:05

                @kaasboerin:
                Wat is dat dan? zou je mij dat uit kunnen leggen?
                Ik ben niet zo bekend met de agrarische sector en zijn relatieproblematiek….

            • E34M5Touring zegt

              30 november 2012 om 14:52

              @jrk68: Wou je zeggen dat er ergens op deze wereld een beurs is met betere broodjes dan die van Sjaak Swart???? Kan niet. En bij BMW was het eten (en de whisky) altijd prima geregeld. Misschien moet je niet bij een merk gaan eten wat bekend staat als Taxi/Aannemersmerk ( ;) ) . Krijg je is wat anders dan broodje bal :)

              Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    29 november 2012 om 11:49

    Mooi artikel, volledig naar waarheid geschreven. “Vroegah was alles beter”

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      29 november 2012 om 11:52

      @ThomasBol: Elke generatie zegt dat het vroeger beter was… die stelling gaat gewoon niet op. We hebben het nu flink verpest met de financiële crisis, de kans is groot dat dit fenomeen zich in de toekomst nog eens zal voordoen en dan zeggen we ook ‘vroegah was alles beter’…

      Login om te reageren
      • Ruudje zegt

        29 november 2012 om 14:20

        @xilver: We?!? Ikke niet hoor maar moet wel boeten…

        Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      29 november 2012 om 12:27

      @ThomasBol: vroegah hadden we kuiltjes ipv drempels

      Login om te reageren
      • pier zegt

        29 november 2012 om 12:58

        @mmot05: Vroegah toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies

        Login om te reageren
        • daantjeds zegt

          29 november 2012 om 14:00

          @pier: Vroeger toen seks nog met ks werd geschreven…

          Login om te reageren
  11. pjotr zegt

    29 november 2012 om 11:51

    Euthanasie is een betere woordkeuze.

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    29 november 2012 om 12:01

    Op zich een mooie, duidelijke uiteenzetting, maar om nou vervolgens Rutte en Samsom de te verwijten dat ze de Auto-RAI de nek om gedraaid hebben, dat gaat wat ver.

    Ten eerste was het bij de afgelopen 2 of 3 edities al de vraag of de Auto-RAI überhaupt door zou gaan. Nu gaat het de laatste jaren behoorlijk slecht met de economie, en DUS ook met de autoverkopen. Dat ligt zeker niet aan de combi Rutte-Samsom, want die zijn net een maandje bezig.

    Ook de wijzigingen van BTW-tarief en bijtelling komen niet uit de hoge hoed van dit kabinet. Daar kun je hooguit Rutte op aanspreken, maar Samsom zeker niet.

    Als je al iemand de schuld wilt geven, wijs dan even naar Papadopoulos en willekeurig welke bankdirecteur.

    Login om te reageren
  13. The360box zegt

    29 november 2012 om 12:14

    Heb sws nooit gesnapt waarom de VVD überhaupt nog de grootste kon worden met al die domme kortetermijns plannen die ze hadden..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 november 2012 om 16:42

      @The360box:
      Korte termijn plannen doen het anders goed bij het volk dat niet verder kan kijken dan de neus lang is.
      En dat zijn er heeeeel erg veel.
      Tout den Haag heeft dat inmiddels door….

      Login om te reageren
  14. rickie zegt

    29 november 2012 om 12:16

    Toch blijft het jammer dat die niet doorgaat. :-(

    Login om te reageren
  15. solmatje zegt

    29 november 2012 om 12:25

    “De regel waarbij zakelijke auto’s waarmee niet privé werd gereden niet hoefden bij te tellen zou komen te vervallen.”
    Is dat al van kracht of gaat dat komen? Of is het afgeblazen?

    Login om te reageren
    • mannetje zegt

      29 november 2012 om 12:39

      @solmatje:

      Ze zien het gebruik van een auto voor zakelijke doeleinden door een medewerker die er niet prive mee rijdt als secundaire Beloning.

      Volgens de laatste berichten is het van de baan. Maar je weet het nooit met de Nederlandse overheid, kortom dat wordt 1 Jan. afwachten.

      Login om te reageren
  16. BrutaalAapje zegt

    29 november 2012 om 12:31

    Ik denk dat deze mannen veel meer op hun kerfstok hebben en zullen hebben. Er wordt nog geregeld geroepen: ‘welke crisis’ maar deze crisis is niet accuut aanwezig. Het sijpelt langzaam verder en dieper in de samenleving. Over 2 jaar zie je dat we echt in een crisis zitten. Je zult mensen kennen die uit hun huizen zijn gezet, hun baan kwijt zijn geraakt en misschien kom je wel iemand tegen die je kent die op dan op de straat leeft. En dit alles omdat de zogenaamde specialisten (lees: economen) geen idee hebben…geen visie. En ook onze politici hebben ‘keine ahnung’ waar we naar toe moeten met dit land…

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    29 november 2012 om 12:33

    “Boehoe, de autoverkopen dalen, we maken niet zoveel winst meer, de overheid is stout, en de crisis is niet leuk…”

    Zou het niet kunnen dat we nu gewoon op een normaal niveau zitten qua autoverkoop? Zou het niet kunnen dat mensen vroeger te vaak een nieuwe auto kochten, ook als dat totaal niet nodig was, maar hé, er is een nieuw model! Zou het kunnen dat de mensen met niets meer content zijn?

    Een auto koop je als je die nodig hebt. Als mensen nu geen auto kopen, dan mag de crisis nog het belangrijkste argument zijn, blijkbaar hebben ze er geen nodig.

    Jammer voor de jobs die verloren gaan natuurlijk, dat wel…

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      29 november 2012 om 12:36

      @Esprit_de_Flandre: Lol, lekker terug naar de primaire levensbehoeften??…
      Kom op joh, dat stadium zijn we allang voorbij. :)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 november 2012 om 12:46

        @kaasboerin: Niet terug naar primair, maar is het echt nodig om elke vier-vijf jaar, of elke 120.000 km een nieuwe auto te kopen? Een auto die goed in elkaar zit, en die je goed onderhoud kan je makkelijk twintig jaar mee rijden. En de redenering die soms gehanteerd wordt, van: “die auto is maar 1000 euro meer waard, en ik heb er 2000 euro kosten aan, dus ik doe hem weg”, das ook zever. Aan gelijk welke auto heb je kosten, ook een nieuwe, en die kosten zijn meestal niet echt lager. Plus moet je nog de aankoop bijrekenen, laat het ons bescheiden houden, 10.000 euro, over 5 jaar, is ook 2000 per jaar…

        Probleem is: als iedereen koopt wat ie nodig heeft, en NIET koopt wat ie niet nodig heeft, valt de economie direct stil. Dank u wel, consumptiemaatschappij…

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          29 november 2012 om 12:51

          @Esprit_de_Flandre: Lijkt mij gewoon vooruitgang hoor..

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            30 november 2012 om 01:35

            @kaasboerin:
            Wat jij vooruitgang noemt is nou pas het echte resultaat van het begrip marketing.

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              30 november 2012 om 09:46

              @9000cse: en nu?

              Login om te reageren
              • 9000cse zegt

                30 november 2012 om 14:44

                @kaasboerin:
                Wat nu? Wat Esprit_de_Flandre aangeeft heeft véél meer inhoud dan jij meent te weten. Wat jij afdoet met een begrip als “vooruitgang” is niets meer en niets minder dan de resultante van meer dan vijftig jaar verfijnde marketing. Een begrip dat door jou (maar ook door anderen) meestal niet anders gezien wordt dan een onnozel verkooppraatje. Het is echter veel meer. Marketing is een wetenschap, die erop is gericht om behoeften te kweken en wel op de meest geraffineerde manier. En jouw reactie, om de post van hem “af te doen” met het begrip “vooruitgang”, getuigt er alleen maar van, dat jij één van de vele “slachtoffers” daarvan bent. Misschien een hint voor je: De wetenschap marketing begint met de stelling “Wees je ervan bewust, dat de meest primitieve inboorling in de diepste oerwouden in principe behoefte heeft aan een helicopter. Alleen: Hij weet het nog niet”.
                Denk daar maar eens over na.

    • mannetje zegt

      29 november 2012 om 12:40

      @Esprit_de_Flandre: Een auto mag toch ook best plezier bieden/zijn?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 november 2012 om 12:49

        @mannetje: Tuurlijk. Als je het geld ervoor hebt. Nu blijkt dat de meeste mensen dat eigenlijk niet hebben…

        Login om te reageren
        • mannetje zegt

          29 november 2012 om 13:19

          @Esprit_de_Flandre: De mensen die nu nog binnestappen bij de dealer hebben over het algemeen gewoon het geld nog.

          ik vind je gedachtengang toch een beejte bekrompen.
          Het is niet per definitie de schuld van de (consumptie) maatschappij dat mensen graag mooie en nieuwe spullen hebben, de situatie waarin dat aanzien brengt hebben we zelf ontwikkeld.

          Daarnaast is nederland één van de meest ongunstigste landen qua belastingstelsel voor de vermogende mens.
          Hoe rijker je hier bent hoe meer je afdraagt aan de overheid.
          Dat maakt dat in een crisis tijd (zoals we nu in zouden verkeren), mensen met geld het vasthouden om zich voor te bereiden op overheids maatregelen om de staatschuld/ het begrotings tekort te vullen. (exact wat we nu zien gebeuren met de belasting maatregelen.)

          Zodra dit gebeurd daalt ook de koopkracht van de burger (rijk of niet). helaas heeft namelijk iedere economische beslissing invloed op onze inkomens/uitgaven. Zou dit niet het geval zijn heb je (kijk maar naar andere plekken in de wereld) een land met een achterlijk regime, dat zich puur bekommert om hun eigen geld en is het de ontwikkeling van een land die achterblijft.

          Dan valt de Consumptie staat weg, maar ook alle controle.

          het terugbrengen naar gelijkheid (binnen redelijkheid anders heb je weer communise.) is anzich zo slecht nog niet, alleen de wijze waarop dit momenteel geëxecuteerd wordt is vrij onhandig.

          wat er ook gebeurd het kost ons allemaal bakken met geld.
          Zo, dat is eruit :)

          Login om te reageren
  18. dafmaf zegt

    29 november 2012 om 12:47

    Wat moet je met zo’n autoshow nu er internet is?

    Login om te reageren
  19. potver7 zegt

    29 november 2012 om 12:50

    Die foto van Samsom en Rutte voor een foto van een brug bij de kabinetspresentatie zei op zich al genoeg trouwens.
    Ze hebben wel een brug gebouwd, maar zijn het brugdek vergeten. Je kunt er wel overheen, als je lef hebt en niet bang bent voor een nat pak. En met een auto kun je het helemaal wel vergeten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2012 om 18:23

      @potver7: je snapt het niet. Het thema is “bruggen bouwen”. Ergo je ziet een brug in aanbouw. Zuur is wel door het gezeur van kortzichtige VVDers over de zorgpremie er 250 miljoen minder aan infrastructurele projecten wordt uitgegeven. Er kunnen dus letterlijk minder bruggen gebouwd worden.

      Login om te reageren
  20. bempi zegt

    29 november 2012 om 12:56

    En de rest wel vd beurzen wel door laten gaan ? Lachwekkend dit beleid, de nederlanders en dit soort bezuinigingsacties.

    Login om te reageren
  21. jeanclaude zegt

    29 november 2012 om 13:03

    Crisis dit, crisis dat, daar minder geld, zus minder geld. Een groot verzinsel van de mensen achter de schermen die al het geld opharken in die zogenaamde crisis.

    Login om te reageren
  22. HZW zegt

    29 november 2012 om 13:16

    Ik ben ook lekker in een wegenbelasting vrij auto-tje gaan rijden en ik lach me helemaal dood.
    De kans dat ik nog ooit een dure Auto koop in mijn leven is zeer onwaarschijnlijk.
    Ik kom nu ook overal waar ik zijn moet en dat in een leuk klein licht auto-tje die meer lol tijdens het rijden geeft dan bv een F10 550i.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2012 om 18:20

      @HZW: zolang het je blijft lukken jezelf dat wijs te maken: gewoon blijven doen!

      Login om te reageren
      • weereentankleeg zegt

        29 november 2012 om 22:58

        @mashell: ik ben ook van een passat naar een wegenbelasting vrije auto gegaan.

        Minder luxe? Absoluut. Minder comfortabel? Zeker. Maat Kom nog steeds zonder problemen van A naar B, sta nog steeds in files maar wel een flink pak goedkoper.

        Heb liever de passat, maar eind van de maand ben ik stiekem wel tevreden met deze Eco auto

        Login om te reageren
  23. raven2012 zegt

    29 november 2012 om 13:51

    Vergeet ook niet dat de kosten om een stand te nemen bij de AutoRAI redelijk hoog zijn. Een stand kost tussen de 500.000 en 1.500.000 Euro… en dat in deze tijd?
    Tsja dan ben je als directie van de AutoRAI ook mede schuldig aan dit verhaal.

    Login om te reageren
  24. lamborgfan zegt

    29 november 2012 om 14:25

    Altijd heb ik het onzin gevonden dat de regering zuinig autorijden moest belonen. Door een co2 heffing in te voeren..
    Door bijtellings korting in te voeren..
    Door zelfs 0% bijtelling in te voeren..

    Bedrijven maken veel minder winst op kleine auto’s, vervolgens vind de regering dat we massaal zuiniger moeten rijden omdat Nederland dan mooi in zo’n top 10 meest groene landen lijstje staat. Alleen het gevolg is wel dat er mensen zijn die de volle mep betalen maandelijks, die 300km hebben gereden. En de ampera rijder dokt niets!

    Ik vind dat iedereen gewoon 25% moet betalen over zijn lease sletje.
    In mijn ogen is dat uiteindelijk beter voor de economie (denk ik)

    Autobedrijven kunnen weer mee winst maken, bonussen kunnen gegeven worden.. Wordt daardoor meer uitgegeven.. Worden weer huizen gekocht.. Etc etc..

    Vote Autoblog for president!

    Login om te reageren
  25. betonstaal zegt

    29 november 2012 om 14:56

    Blijft een stelling met indirecte argumenten waarom RutteSamson de Otorai hebben vermoord.

    Login om te reageren
  26. glashelder zegt

    29 november 2012 om 15:28

    Aardige poging van Wouter om te proberen de gevolgen van de crisis in de schoenen te schuiven van mensen die proberen de smerige bijwerking van onze hobby (autorijden) een beetje te verminderen.

    Poging beetje mislukt aan de reacties te zien.

    Crisis is gewoon gebeurd. Heel vervelend, maar daar zullen we met ons allen doorheen moeten zien te komen.

    En hoe beter het lukt om nadelen van autorijden te minimaliseren, hoe langer we ermee door kunnen gaan.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      29 november 2012 om 16:17

      @glashelder: hahahaha, het zijn echt de hobbyisten met auto’s niet die smerige bijwerkingen veroorzaken. De auto heeft sowieso in Nederland amper smerige bijwerkingen en de politiek is wel de laatste die concreet smerige bijwerkingen van auto’s aan (heeft) (ge)pakt.

      Login om te reageren
  27. jelmer zegt

    29 november 2012 om 15:41

    Goh, en ik maar denken dat het crisis was. Volstrekt irrelevant. Het ligt gewoon aan Diederik en Mark.

    Login om te reageren
  28. midasracer zegt

    29 november 2012 om 16:03

    Dit verhaal gaat net zo goed op voor de keukenboeren, autobedrijven, meubelboulevards en alles wat met huizenbouw en verkoop heeft te maken. Ondernemers hebben het zwaar omdat de mensen die nog geld hebben het op de bank houden of meer dan de helft weer in kunnen leveren aan heffingen en belastingen. Zelfs de incassobureaus gaan failliet omdat de mensen geen geld meer hebben om te incasseren. Tijd om te emigreren of om je kop laag te houden.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      29 november 2012 om 16:49

      @midasracer:

      Kop laag houden is het dus of hij gaat er vanaf.

      Dat er veel mensen hun centjes op de bank houden zou goed zijn moest er nog een verband zijn tussen de rente en de hoeveelheid geld dat te leen is.

      Ik bewonder de mensen die in het huidige klimaat nog zelfstandige/ondernemer zijn in West-Europa.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 november 2012 om 18:18

        @Hupke: veel geld te leen = lage rente. En geloof me, op je spaargeld krijg je een bedroevende rente. Mijn bank schaamt zich zelfs al niet meer om rente percentages onder de 2 te noemen.

        Login om te reageren
  29. Megakix zegt

    29 november 2012 om 16:12

    @wouter : Toen Rutte en Samsom relatief snel tot een regeerakkoord kwamen, overheerste (ook bij mij) de blijdschap….? Welterusten knaap…/zzzzzz

    Login om te reageren
  30. house zegt

    29 november 2012 om 16:36

    Geen autorai voor 2013? boeiend! het stelde toch al niets voor.

    Login om te reageren
  31. RubenS zegt

    29 november 2012 om 16:47

    @rubens: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/319013_489822927716478_1720844658_n.png

    Login om te reageren
  32. mister zegt

    29 november 2012 om 17:02

    Login om te reageren
  33. djfrank zegt

    29 november 2012 om 17:22

    Shit! zelfs al was het niet zoon grote beurs (ik vond hem zelf best groot) was het wel altijd leuk om er heen te gaan

    Login om te reageren
  34. mezos zegt

    29 november 2012 om 18:53

    Hoge belastingen en een overspenderende overheid met grote staatsschuld maakt burgers geleidelijk armer.

    Login om te reageren
  35. 9000cse zegt

    30 november 2012 om 01:46

    “Rutte en Samsom vermoordden de AutoRAI”. Goh! Wouter! Soms kun je echt grappig zijn. Kostelijk gelachen!

    Login om te reageren
  36. upstream zegt

    30 november 2012 om 07:46

    In België is het tweejaarlijks autosalon van Brussel een “verkoopsevent”. De merken plaatsen de stands waarop vanuit iedere regio vertegenwoordigers van dealers aanwezig zijn die “extra kortingen en voorwaarden” kunnen geven…

    Populaire merken verkopen op het salon tussen de 1000 à 2000 wagens. Zo hou je een salon dus interessant voor de merken om erop aanwezig te zijn

    Als toetje en om mensen te lokken richten BMW, Fiat, VW invoerder dan een hal in met stands van hun sportwagenmerken (Bentley, Ferrari, RR, Lambo etc etc)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 november 2012 om 07:50

      @upstream:

      Ik ga ook wel meestal (als ik gratis kaarten heb) maar veel is er toch ook niet aan in Brussel eigenlijk.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      30 november 2012 om 09:57

      @upstream: Ik was even benieuwd, hoe gaat dat met demonstratieritten. Doen mensen die veelal vooraf om dan de deal te sluiten op de beurs? Of wordt er niet gereden en schaffen ze gewoon aan? En zijn dit dan ‘onder voorbehoud van’ verkopen of vaste sales? Je zult toch in moeten ruilen etc.

      Login om te reageren
      • upstream zegt

        9 januari 2013 om 13:08

        @E34M5Touring: je hebt 3 mogelijkheden: je maakt geen proefrit, je maakt een proefrit vooraf of je gaat met de offerte die je kreeg op de beurs naar de officiële dealer bij je in de buurt die je ook tijdens de duur van de beurs dezelfde voorwaarden kan bieden… Deze maand is er terug beurs in Brussel

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          9 januari 2013 om 14:19

          @upstream: Ok tnxs! Bij de RAI werd ook wel ‘verkocht’ maar dat was toch vooral offertes maken zodat ze daarmee naar de dealer kunnen. Ik hoor over Brussel dat er behoorlijk gehandeld wordt. Wel leuk voor degene die op de stands staan. Lekker actie!

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North