• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

S2000 Type R is er dan EINDELIJK

Auteur: willeme, gepost 23 april 2023 om 09:02 – 14 Reacties

S2000 Type R

De Honda S2000 Type R die er veel eerder moeten zijn, is er nu! En je kan er eentje bestellen.

In de afgelopen jaren heeft Honda ons verblijd met enkele memorabele Type R-modellen en FN-generatie Civic Type R. Nu is een ‘snelle’ badge niet heel bijzonder, in principe. Veel merken hebben er wel een of twee. Het bijzondere aan de Type R-behandeling was dat Honda echt enorm veel ingrijpende aanpassingen deed om er een echte rijdersauto van te maken.

Op basis van de NSX, Integra, Accord en Civic heeft Honda deze speciale modellen gebouwd. Dat zijn er dus niet heel erg veel. Het is dan ook niet dat Honda nu een complete lijn van Type R-modellen heeft. Je kunt vandaag de dag alleen de Civic bestellen. Een andere belangrijke omissie is een snelle S2000 Type R, die kwam er namelijk ook niet.

Honda

Bijna

Er zijn wel een aantal ‘bijna’ Type R-modellen geweest zoals de Type S, Type V, CR en diverse Mugen-uitvoeringen, maar een echte Type R kwam er nooit van de S2000. Nu was de S2000 op zichzelf al een bijzondere auto en misschien wel belangrijker: het was een cabrio.

Dat was destijds voor Honda de reden om het niet te doen. Daarbij is de S2000 nu als occasion wel populair, maar nieuw waren de auto’s niet aan de straatstenen kwijt te raken en een nog duurdere variant zou niet echt bevordelijk zijn voor de verkopen. Vergeet niet dat de concurrentie toen behoorlijk hevig was.

S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R

Maar nu is er dus eentje! De S2000 Type R is niet een product van Honda zelf, maar van Evasive Motorsport. Ze zijn echter zeer zorgvuldig te werk gegaan, waardoor het lijkt alsof dit gewoon een fabrieksauto is. Want ze hebben bijna precies gedaan wat Honda gedaan zou hebben als Honda zelf een S2000 Typ R had gemaakt.

Uiterlijk Honda S2000 Type R

Laten we beginnen met het uiterlijk, dat is namelijk bijna perfect. Er is een bodykit, zij het en heel subtiele. Het meest in het oog springend detail is de nieuwe voorbumper. Alles is in Championship White gdspoten, deze roomwitte kleur is afkomstig van de eerst Honda Formule 1-wagens. Ook de (nieuw) velgen zijn roomwit, met daarachter serieus grote – namelijk 14 inch in diameter – remschijven met Brembo remklauwen. Er is een grote achtervleugel en een hoop carbon. Ziet er uit zoals het eruit moet zien, toch?

S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R

Dat geldt ook voor het interieur van de S2000 Type R. Dat is namelijk overal rood alcantara. De Recaro Podium kuipstoelen passen er wonderbaarlijk goed bij. Oh, en wat niet van rood alcantara is, is van zwart alcantara, zoals het stuurwiel en het dashboard. In het dashboard zien we een nieuwe MOTEC-instrumentarium. Het originele instrumentarium is niet zo heel erg goed oud geworden. Wel valt op dat de toerenteller minder ver gaat: maximaal 8.000 toeren in plaats van 9.000?

S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R
S2000 Type R

Turbo

Dat komt doordat er een andere motor in de S2000 Type R zit! De F20C is er namelijk uit gehaald en heeft plaats gemaakt voor een K20C1, dat is de turbogeblazen tweeliter uit de vorige generatie Civic Type R. Standaard is deze goed voor 320 pk en we hebben gen flauw idee wat het nu is. Evasive Motorsport heeft behoorlijk wat upgrades voor deze motor voor in de Civic, dus het lijkt ons sterk dat ze verder niets met de motor gedaan hebben.

S2000 Type R
S2000 Type R

Het mooie van dit alles: jij kan er eentje bestellen! Het is een soort restomod, eigenlijk. Je kan zelf een S2000 aanleveren en dan bouwen ze ‘m bij Evasive Motorsport om tot een S2000 Type R. Uiteraard kun je ook nog meer geld overmaken en dan gaan zij op zoek naar een geschikte donorauto. Prijzen zijn niet bekend.

Meer lezen? Dit zijn alle Type R-modellen op een rij!

Ook interessant!

  • Zo peperduur is de nieuwe Honda Civic Type R
  • Honda Civic Type R van Max Verstappen opnieuw te koop
  • Honda Civic Type R, koning van voorwielaandrijving, nadert snel
    Honda Civic Type R, koning van voorwielaandrijving, nadert snel
  • Honda speelde keihard vals
    Honda speelde keihard vals met record

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

evasive-motorsports, Honda, s2000, tuning, turbo, Video

Vorig bericht: « Deze 12 snelle crossovers zijn wel leuk: lijstjesvoer!
Volgend bericht: Prijsstijging Tesla na maandenlange actie »

Lees Interacties

Reacties

  1. utregcity zegt

    23 april 2023 om 09:38

    Heel netjes gedaan, doe mij er maar één (of twee). Alleen nu de loterij nog winnen. 😬

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    23 april 2023 om 09:55

    Wat een plaatje zeg. En witte velgen altijd +1. :)

    Login om te reageren
  3. Rudy zegt

    23 april 2023 om 09:56

    Fraai gedaan maar je verpruts het hoogtoerige karakter van een S2000 wel compleet met deze swap. Ik zou dan toch eerder een (mechanisch aangedreven) compressor/turbo gebruiken.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      23 april 2023 om 10:18

      Mijn idee. Is er een compressor kit leverbaar (geweest)?

      Login om te reageren
      • Rudy zegt

        23 april 2023 om 13:37

        Zijn wel tuners die kits aanbieden. Zie o.a. de video van autotopnl van een Nederlandse auto met 420pk.
        https://www.youtube.com/watch?v=53eKNta0zW4

        Denk eerlijk gezegd dat een pk of 300-350 genoeg is in een S2000. Je wil vooral wat extra power onderin toeren hebben, want dat is wel een gemis tov een Z4 met de 30i motor bijvoorbeeld.

        Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    23 april 2023 om 10:00

    Wat gaat het kosten? Graag een gele aub

    Login om te reageren
  5. mark997gt3 zegt

    23 april 2023 om 11:10

    Heel erg gaaf dit. Maar volgens mij ging het originele blok tot bijna 9000 toeren. Dus is sluit me aan bij mijn voorgangers, gewoon het originele motorblok erin laten!

    Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    23 april 2023 om 11:15

    Ziet er geweldig uit

    Login om te reageren
  7. racerx zegt

    23 april 2023 om 11:33

    Heel fraai, en die 1000 toeren offer ik graag op voor het toegenomen koppel, maakt ‘m wat bruikbaarder op straat. Ook het vervelend hoge toerental bij 120km/u zal daarmee opgelost zijn gok ik, reden dat ik 10 jaar geleden de S2000 heb laten staan en voor een Z4 ben gegaan (Coupé, handgeschakeld).

    Login om te reageren
  8. Wolflow zegt

    23 april 2023 om 11:58

    Jammer van die taartschep achter

    Login om te reageren
  9. jeffrey1808 zegt

    23 april 2023 om 12:48

    Een subtiel carbon spoilerlipje achterop de kofferklep had beter bij de de auto en bodykit gepast. En de originele motor met een mechanische compressor dit het koppel laag in toeren verbeterd. Verder een heel gaaf apparaat natuurlijk!

    Login om te reageren
  10. petroldrinker zegt

    23 april 2023 om 14:03

    10 jaar geleden ofzo naar gekeken, maar vond het oprecht voor geen meyer rijden zo een S2K, maar blijft wel een mooie auto om te zien

    Login om te reageren
  11. Who_carez zegt

    23 april 2023 om 18:47

    Ziet er niet verkeerd uit. Maar je moet een S2000 ook al heel fout behandelen om er voor te zorgen dat deze er verkeerd uit ziet :-D Een K20 swap past perfect bij de S2000. De standaard F20c heeft eigenlijk nooit zijn vermogen en is ook niet deftig tunebaar. Terwijl met een paar bold ons, een K20a gemakkelijk 250-260pk haalt met zo’n 230nm koppel. Lijkt me perfect voor een S2000 :)

    Login om te reageren
  12. shicomm zegt

    24 april 2023 om 08:55

    Die spoiler zit wel op het randje hoor…
    Het neusje is zo gek nog niet , daar is goed aan te wennen.
    Eeuwig zonde dat het orginele blok is verwijderd ; dat is juist een van de usp’s van de s2000.
    Had dan een supercharger er op gezet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North