Gisteren maakte Saab-Spyker de resultaten bekend over het eerste halfjaar en die waren, om het voorzichtig uit te drukken, niet al te florisant. Tsja, wat moet je dan? Je kan gaan zitten sippen in een hoekje en jezelf heel erg ellendig voelen, maar dat is niet echt iets dat bij rasoptimist Victor Muller past. Daarom heeft hij in een interview met Bloomberg bekend gemaakt dat er momenteel onderhandelingen worden gevoerd met maar liefst 3 verschillende merken over een samenwerking voor de nieuwe ‘kleine’ Saab (aka 92/91).
We wisten natuurlijk al dat er de nodige geruchten de ronde deden over een eventuele samenwerking met BMW/MINI voor het leveren van motoren en/of platformen, maar met welke andere twee merken wordt er nog gesproken?
Victor Muller houdt in elk geval zijn lippen, wat betreft dit onderwerp, stijf op elkaar. Hij zegt dat er geheimhoudingsverklaringen zijn ondertekend en dat hij niks kan/mag zeggen. Dus blijft er niks anders over voor ons om te gaan speculeren, fantaseren en/of redeneren met welke andere concerns Saab en Victor Muller momenteel onderhandeling voeren. Is het soms iets Frans? Iets Japans? Of wellicht iets Amerikaans?
Volgens Muller hebben ze een partner nodig die technologie en geld wil investeren in een moderne variant van de Saab 92 uit de jaren ’50. Ik vraag mij vervolgens af waarom een ander merk geld en/of technologie aan Saab zou geven. Call me crazy, maar het lijkt mij logischer als Saab een ander merk op hun blote knietjes zou bedanken als ze de eer krijgen om iets te mogen kopen. Maar wellicht zie ik het allemaal te somber in? [Saab fanboy flame war starts here] (via: autonews.com)
Een ander Saab gerucht dat de ronde doet is dat Jason Castriota het management ervan overtuigd zou hebben dat er toch echt een nieuwe versie van de legendarische Sonett moet komen. Deze auto zou dan moeten concurreren met auto’s zoals de Audi TT. Overigens hoeven we een conceptcar voor deze auto niet binnen twee jaar te verwachten en een productieversie is dus nog veeeeel verder weg. Maar we kunnen in elk geval alvast dromen. (via: autoexpress.co.uk)
PS Fans van Victor Muller wil ik aanraden om in de nacht van 3 op 4 september hun radio af te stemmen op Radio 1 voor het programma ZomerNachten, want van 00:00 tot 01:30 is de microfoon voor Victor en zal hij de luisteraar non-stop vermaken:
“Ik wil de luisteraar entertainen.” Doorspekt van autogeweld en zijn liefde voor muziek kunt u er vanuit gaan dat hij u anderhalf uur lang, non stop, live, op het puntje van uw stoel zal laten zitten. Want verhalen: “oh plenty!”
KEVV zegt
Dan krijg je weer zoiets als de oude Saab 93: gewoon een Opel Vectra in een strak pak. Maar als ze gaan samenwerken met BMW is dat niet erg. Eigenlijk denk ik dat Volkswagen Spyker en dus ook Saab opkoopt.
San Sebastiano zegt
LOL @ DJ Victor! ;-)
Laue zegt
een saab op basis van een mini, DS3, mwah, waarom niet.
NOL zegt
Als ze een nieuwe Sonett gaan doen ben ik benieuwd of ze ‘m qua uiterlijk meer op de Sonett I/II of de mk III gaan baseren… Neusje van de III word ik niet vrolijk van.
jan1666 zegt
Op basis van de 206 zie ik wel zitten.
Hupke zegt
Als Saab de rethro truk wil loslaten op de 92?
Kunnen ze beter iets doen zoals Citroën en een “DS3” op de markt brengen. Want nuja de mini is een icoon dat gebleven is tot 2000 en daarna onmiddellijk vervangen. De 500 is een icoon en ik weet dat toen ik vroeger op school zat er verschillende hogere jaars nog zo’n verroest wrak hadden gekregen om in te leren rijden. En de kever, ik bedoel need I say more?
Maar ik heb eigenlijk behalve op het circuit en bij show’s nog nooit een 92 gezien. De meeste mensen kennen die nietmeer, en hij heeft ook nooit grote film rollen gehad waar ik weet van heb.
Nu als het er leuk uitziet kan het verkopen maar dan koop je gewoon een ford Ka/ fiesta, golf, civic, 1-serie, a-klasse, forfour, C3, A1, … met Saab looks.
TuttiAlfisti zegt
Misschien is Saab iets voor VW om over te nemen.
marc zegt
idd Robbie, de flame starts here.
Quote Robbie:”Dus blijft er niks anders over voor ons om te gaan speculeren, fantaseren en/of redeneren”
Robbie, voor fantaseren en redeneren heb je een (pre) frontale cortex nodig. Je hebt een beetje de schijn tegen vwb de aanwezigheid van die structuren. Blijft over speculeren en daar ben je best goed in.
rsx zegt
@TuttiAlfisti, als VW het had gewilt dan zouden ze al een tijdje terug met GM moeten praten (de bod van spyker ging ook niet helemaal vlekkeloos voor GM)
ik denk niet dat VW nog een “premium” merk nodig hebben daarvoor hebben ze immers Audi voor.
RickB zegt
Misschien Opel?
rsx zegt
@RickB, Oftwel gewoon GM zoals we gewent zijn ;)
lala zegt
haha +1 voor Marc
stefan zegt
ik weet het niet zeker of bmw samen met mini en saab moet gaan doen ik denk doordat ze dat gaan doen dat ze in de rode cijvers komen en met bmw gaat het op dit moment niet zo goed
goetjes
Citrofiel zegt
Als klein merk moet je wel samenwerken en alle opties open houden. Ik ben benieuwd welke kant ze op gaan.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: Ja, je ziet het te somber in.
Timmie zegt
Als ze technologie van een ander merk willen gebruiken, denk ik dat ze daar fors zullen voor moeten betalen, want bij Saab is de nood blijkbaar hoog. Dat betekent meestal: duurdere auto’s, en dus minder klanten. Een concurrent van de TT levert volgens mij een onvoldoende grote afzetmarkt om break-even te kunnen draaien…
Kaaskabouter zegt
@Robbie:
“Ik vraag mij vervolgens af waarom een ander merk geld en/of technologie aan Saab zou geven. Call me crazy, maar het lijkt mij logischer als Saab een ander merk op hun blote knietjes zou bedanken als ze de eer krijgen om iets te mogen kopen.”
Natuurlijk is er geen sprake van geld en/of technologie geven. Als Saab bijvoorbeeld motoren van BMW koopt levert dat gewoon geld op voor bmw. Als Saab met welk merk dan ook een samenwerkingsverband aangaat bij de ontwikkeling van een 92, dan ontwikkelt Saab zelf mee. Bedrijven zijn hier nu in geinteresseerd want co-development betekent lagere kosten voor iedereen. (zie C1-Aygo etc.)
robbie zegt
@Kaaskabouter: dat bedrijven graag samen dingen ontwikkelen om de kosten te spreiden snap ik uiteraard (en lijkt mij ook niet meer dan logisch), maar ik begrijp deze opmerking van Victor alleen niet helemaal:
Kaaskabouter zegt
Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat ze een bedrijf zoeken dat wil investeren in het platform van die Saab 92. Op dat platform zullen dan ook andere auto’s worden gebaseerd (zoals bijvoorbeeld de mini)
Anders zou het wel raar zijn.
robbie zegt
@Kaaskabouter: het is idd nogal vaag verwoord. De term “industrial partner” duidt in mijn ogen op een andere autofabrikant. En stel nou even dat het hier idd over BMW/MINI gaat, waarom zouden die dan samen met Saab een fwd platform gaan ontwikkelen? BMW is daar immers zelf al mee bezig en heeft aangekondigd dat dat nieuwe FWD-platform in 2014 op de markt moet komen (nieuwe MINI) en in 2015 zal het gebruikt worden voor een nieuwe kleine BMW (onder de 1 Serie).
Het lijkt mij dus dat Saab hoogstens kan “aanhaken” bij dit project en zelf kennis en/of geld zal moeten overmaken aan BMW om deel te mogen uitmaken van dit project. Het lijkt mij sterk dat BMW geld en/of technologie aan Saab gaat geven…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: dat denk ik ook. Niet 1 bedrijf, maar 1 (of meerdere) investeerders én een ’technology partner om een platform te leveren, of motoren, want het laatste nieuws HAD natuurlijk moeten zijn dat Saab zelf een platform aan het ontwikkelen is!
link: http://www.saabsunited.com/2010/08/ny-teknik-speak-to-jaj-saab-9-4x-to-move-to-phoenix-platform-in-the-future.html
Of dat Saab net door de TUV getest is als 4e merk op Fahrzeugkwalität!
link: http://www1.adac.de/adac-im-einsatz/motorwelt/m_archiv/Pressemeldungen/Automarxx_2010_TUEV-Report.asp?ComponentID=292446&SourcePageID=275111
De concurrenten:
Audi 9e
Mercedes 14e
Volvo 16e
BMW 20e…
Maar nee, liever een artikel over 1 zinnetje van VM…
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: een artikel over 1 zinnetje? Volgens mij worden er maar liefst 3 verschillende zaken aangestipt in dit artikel:
– Samenwerking met andere autofabrikanten
– Terugkeer van de Sonett
– Victor Muller presenteert radioprogramma
Het nieuwtje dat de opvolger van de 9-4X (over 7 jaar) gebouwd gaat worden op het platform van de 9-3 is nog zo’n onwijze ver van mijn bed show dat ik het even heb laten liggen als je het niet erg vind. En die ADAC statistieken kunnen altijd nog voorbij komen, hoewel ik persoonlijk vrij weinig waarde hecht aan alle verschillende “onderzoeken” mbt kwaliteit. Zeker als je ziet hoeveel de uitkomsten altijd verschillen van elkaar. Maar dat is voer voor een andere discussie ;)
mashell zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Die ADAC onderzoeken zijn pure statistiek. Maar je moet ze nog wel even corrigeren met het werkelijke auto gebruik (kilometers/jaar). Met een Porsche, Subaru en ook Saab rijd je als Duitse veelrijder gewoon niet.
ontopic:
BMW is natuurlijk leuk en erg premium. Maar de meest logische partner die strategisch ook het verstandigst is (niet het zelfde marktsegment) blijft gewoon Opel.
Vincenzo zegt
Haha fail….wat een kneus die vj. Hij moet fietsen gaan maken, wie zit er nu op een saab te wachten? Waarom denk je dat gm het heeft verkocht? Ik pak alvast de popcorn en wacht op de burst van de bubble….gezellig.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: dat is ook zo, je tip voor het radioprogramma vind ik een leuke! Leuk filmpje ook…
Tim zegt
Ik ben erg benieuwd wat Saab een andere autofabrikant te bieden heeft. Saab had een aantal GM compentence centers, oa op het gebied van transmissies, maar het is mij onduidelijk wie daarvan momenteel de eigenaar is.
.
Maar uit de cijfers blijkt dat GM deels van Saab afhankelijk is.
In de eerste helft van 2010 heeft GM voor 146 miljoen Euro bij Saab ingekocht, andersom was dat voor 127 miljoen Euro.
rutgertje zegt
Op basis van de Kever naturlijk, met 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit.
Arie op Safarie zegt
Er wordt gewoon een nieuw konijn uit de hoed getoverd ….duidelijk weer Spykeriaans gespeculeer.