Sashimi! Dit is de gelifte Lexus CT200h

Auteur: , 40 Reacties

Wat, wordt dat ding nog steeds verkocht dan?

Lexus heeft haar instapper naar de plastisch chirurg gestuurd. De compacte CT200h met Prius-techniek onder de kap was in ons land kortstondig populair, totdat het bijtellingsvoordeel verviel. Hoewel Lexus graag beweert dat de auto redelijk verkoopt in Europa en Azië hebben we de indruk dat het model niet gebracht heeft wat Lexus ervan gehoopt had. Niet voor niks komt er dan ook geen directe opvolger van de CT200h op de markt.

Dat betekent echter goed nieuws voor de fans van de huidige CT200h (rijtest), want Lexus rekt de levenscyclus van het model wat op door ‘m een facelift te geven. De compacte Lexus gaat hierdoor iets meer op zijn grotere broers lijken.

De grille wordt voortaan standaard uitgerust met een soort kippengaas-structuur in plaats van slechts horizontale elementen. Voorheen was dat slechts bij de F-Sport het geval. De lichtunits krijgen een iets andere layout en de ‘luchthappers’ aan weerszijden van de ‘Spindle’-grille zien er wat agressiever uit. Ook aan de achterkant zien de lampen er wat moderner uit.

Van binnen is de grootste verandering het nieuwe 10,3″ grote bedienscherm dat het oude 7″ grote scherm vervangt. Verder is de CT200h nu ook uitgerust met Lexus Safety System +, dat enkele veiligheidsfeatures zoals Lane Departure Warning en de dynamische cruise control bundelt. Tenslotte zijn er nieuwe kleurtjes beschikbaar voor zowel het interieur als het exterieur. Een van de leder-kleuren heet Fromage, wat Frans is voor ‘kaas’.



40 reacties

Poeh, dat ding is al even op de markt zeg. Ik vond het bij de introductie altijd wel een leuke auto om te zien, zeker in een leuke kleur als blauw bijvoorbeeld. Vond het altijd wel jammer dat Lexus geen dieseltjes hiervoor leveren.
Dik! Noem me smakeloos maar ik vind als het nieuws wat Lexus maakt gaaf. Niet per se mooi, maar gaaf.
@ekidey: Tot dat je er in rijd.. Mijn broer heeft er ook een en als hij gas geeft moet ik altijd aan onze Henry denken! Dat ding maakt het zelfde geluid als onze rode Henry stofzuiger!! Enige verschil is dat Henry harder stofzuigt dan dat die Lexus optrekt..
@kennone: misschien moet je dan ook van die oogjes op de Lexus plakken
@ekidey: Het doet mij altijd denken aan een optisch getunede auto. Veel show maar geen go. Ik vind de auto mooi, maar dit schreeuwt om leuke motoren
Ja, toen de voordeeltjes eraf gingen stortte de verkoop totaal in. Geloof -75% destijds. Dan is’t in ieder geval duidelijk dat het men niet om de looks oid ging… Blijf dat toch bijzonder vinden, het hybride merk bij uitstek in een markt waar juist die auto’s populair zijn en dan nog niet kunnen verkopen. Kun je zeggen, NL is conservatief dus neemt geen Lexus. Maar een Auris of Prius zie je vaak genoeg. En dat is toch een beetje hetzelfde segment als deze CT200h.
@e34m5touring: Nee, aan deze zijn interieurmaterialen wil je likken… (lees: premium)
@cossiekiller: Prius is vanaf 30k. De Lexus vanaf 28k. Dus welke is nou Premium?
@E34M5Touring: De Prius is natuurlijk een buitengewoon ruime auto in vergelijk tot wat men destijds voor hetzelfde bedrag kon leasen. Men heeft nu eenmaal graag veel voor weinig. De Lexus zal qua ruimte niet meer bieden dan een Auris, maar tegen de prijs van een Prius dus.

Had er een Audi badge op gezeten dan was het wellicht te rechtvaardigen voor velen, want “premium”. Lexus geniet dat imago niet in Nederland.
Zal die blauwe kleur ‘Fromage’ heten? Komt wel overeen met de gemiddelde franse kaas.
Heb het altijd een gruwel van een auto gevonden, maar vreemd genoeg begin ik ‘m steeds meer te waarderen.
@jack_abarth: wijsheid komt met de jaren…
Het maakt niet echt uit waar je naar kijkt, het is het allemaal net niet. Het stuur, de meters, middenconsole, grille, velgen, soort van luchtdingen in de achterbumper. En ook nog langzaam en priustechniek. Ik snap wel dat dit ding niet verkoopt. Je gaat niet extra betalen om in een getunede prius te rijden.
@allesmetturbo: langzaam?? De CT is de LaFerrari van de prijsklasse…

– Audi A3 even duur: 1.0 3 cilinder met 115 pk
– 1 serie even duur: 1.0 3 cilinder met 109 pk
– A-klasse even duur: 1.6 4 cilinder met 102 pk

En dan heb je nog geen automaat, en is ie nog kaler dan de poes van Kim Holland!

Kortom, value for money is onverslaanbaar. En dan hebben we het nog niet eens over restwaarde, onderhoudskosten en verbruik…
@svenska_aeroplan_ab: En toch pist geen hond er tegenaan. Terwijl de door jou genoemde concurrenten allen prima verkopen.
@svenska_aeroplan_ab: CT200h 134 pk systeemvermogen 9,8 sec 0-100, audi a3 1.0 115pk en 9,7 sec 0-100. Mis ik iets? Als je bedoelde dat de laf langzamer is dan de 918 en deze ct ook dan de audi, dan snap ik het.
@allesmetturbo: Ja, je mist iets…
@svenska_aeroplan_ab: vertel?:) ik heb ooit eens meegereden en vond ‘m niet voorruit te branden. Dus ik hoor graag waarom deze dan de LaF van dit rijtje is.
Komt er ook een echte non-hybride CT-F? Zou een mooie imago maker zijn.
@dutchdriftking: Kan je rekenen? ;)
@jaspervdwinden: heb je een stift?
@dizono:

Kun je fluiten?
@jaspervdwinden:

“Kan je rekenen, reken er maar niet op”
“Heb je een stift, schrijf het dan maar op je buik”
“Kun je fluiten, fluit er dan maar naar”

Capiche?
“Lexus lights” zijn dus zo achterhaald dat zelfs Lexus ze niet meer gebruikt…
@720s: Wat zijn Lexus lights? Een ledstrip onder de koplamp?
@WinkeB: doorzichtig witte achterlichten.
@720s: ohja, die af fabriek lichten met aftermarket-look
Leuke auto. Ziet er goed uit maar motorisch is het een drama. Gasresponse is ondermaats en komt zwaar vermogen tekort.
Typisch een exemplaar waar premium hét zou moeten zijn, echter dit hét niet is en tevens ook niet premium aan prijs opgaat.

Wanneer deze een 5K duurder zou zijn tov de Prius, waar dan werkelijk ook de binnenkant die 5K terug te zien zou laten zien. Dan was het onderwerp van bijtelling-terreur een bijzaak geweest, maar verkocht deze auto zich nu (en destijds) zichzelf.

Wederom sterk staaltje marketing lijkt mij. Enkel met de verkeerde verwachting.
Jammer dat Lexus hier niet een leuk speels ding neerzet zoals BMW dat doet met de 1-Serie. Gewoon een hatch versie van hun kleinste limousine in het C-segment neerzetten, met zo goed als dezelfde motoren en luxe dus. Dan onderscheid je jezelf. Nu is het meer een A-klasse: Het laat een te groot gat liggen ten opzichte van de grotere modellen qua luxe en is technisch weinig interessant.

De A-klasse kan tenminste nog op de aantrekkingskracht van z’n badge vertrouwen. Die luxe geniet Lexus hier niet.

Het zal waarschijnlijk niet passen, maar eigenlijk hadden ze hier die zwaardere hybride aandrijving met ruim 200 PK onder de kap moeten leggen. Dan hadden ze een selling point.
Ik weet niet waarom eigenlijk, maar deze auto wekt bij mij altijd irritatie op… het merk is het niet, want een IS vind ik een leuke auto. Hybride techniek? Prima, geen probleem mee. Maar om de een of andere reden heeft dit ding een uitstraling waar ik jeuk van krijg. Heel vreemd.
Ik vraag mij af of alle ‘negatievers’ er ook daadwerkelijk weleens in hebben gereden. Ik denk van niet.

Buiten de prestaties (die zijn niet denderend) rijdt het namelijk bijzonder prettig. De auto is stil, heeft heerlijke stoelen, een fijn stuurtje, stuur ook meer dan prima (het is geen BMW natuurlijk) en de motor/electro is een heerlijke combinatie met de CVT. Behalve bij volgas, dan is het gejank irritant, maar verder rijdt ‘ie heerlijk soepel. En als je daarna in de Auris Hybrid gaat rijden dan merk je ook hoeveel beter de Lexus is, het verschil is groot.
Maar kan het klokje inmiddels wel 24h aan? Het is een echte stadswagen, in de stad rijdt het fantastisch. De snelweg is niet het domein van deze wagen. Mijn grootste probleem is dat interieur, die middenconsole met al die naadjes. Helaas niet aangepakt bij de 2e facelift die dit model krijgt. En tja, dat klokje. Heel Japans maar ook heel knullig.
@mashell: op de snelweg (bij normale snelheden) is het juist een heerlijk ding. Door de CVT zakken de toeren ver naar beneden waardoor je in alle comfort en rust kunt cruisen.

Wat dat betreft vind ik sowieso dat een CVT een onderwaardeerde transmissie is. Zeker bij kleine kleinere motoren (welke bij een handbak vaak relatief korte versnellingen hebben) maakt het een groot verschil. Zoals ik al eerder zei, als je gaat zitten trappen of even volgas moet geven, dan voelt een CVT niet fijn omdat ‘ie dat hoge toerental aanhoudt. Maar bij constante snelheden vind ik het zalig. Ook bij rustig accelereren overigens.
Geen verkeerde facelift. Zo in t blauw oogt ie best wel goed
Ziet er nog steeds prima uit, maar er moeten wel fatsoenlijke velgen onder. De 14% bijtelling velgen zijn gewoon te klein.
@flutterby: Iets wat uitgesloten is middels de lease policy hoef je helaas ook niet te gaan proefrijden. Nu is mijn kijk op de Nederlandse markt niet geheel up to date, maar in Duitsland ben ik bijna 45k kwijt voor dit model wanneer ik hem het aangekleed als mijn 1-Serie destijds. Die had echter een 218 PK diesel onder de kap. Dat de Bimmert geen automaat had zou ik met dat blok eerder als voordeel dan nadeel zien. En anders zou de 120d een goede vergelijking zijn met zijn 8-traps automaat, ook geen straf.

De Lexus is aangekleed nog best een prijzig apparaat. Lage running costs zijn privé erg interessant, zakelijk een stuk minder. En privé rijders met een dergelijk budget stappen over het algemeen in een hoger model dan een C-segment hatchback. Ik denk dat Toyota met z’n C-HR nog meer verkoopt dan Lexus, ondanks de badge.
@flutterby: Sorry, had @poes moeten zijn
Je mening over de velgen deel ik volledig. Zo een model is het mooist met 17″.
Grappig dat geleerden hier praten over ‘traag, hybridemeuk en niet premium’. Volgens mij hebben sommigen nog niet eens een fiets en weten ze niet waar ze over praten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).