• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schadeherstel bij moderne auto’s veel te duur

Auteur: Alwood, gepost 7 februari 2012 om 16:11 – 45 Reacties

Schade herstel steeds duurder


In de winter gaan auto’s stuk. Gladheid, slecht zicht en geklungel met een ramenwissertje doen dat. Zolang de snelheid maar laag blijft niets aan de hand. Zo ging dat tientallen jaren. Parkeersensoren, radarsystemen en andere elektronica gooien echter roet in het eten. Het ADAC zocht een en ander uit.

Ok, er zit grote ‘open deur en trappen’-factor in, toch leuk dat de Duitsers een en ander uitgezocht hebben. Wat dan precies? Globale prijsverschillen (bij verschillende merken) in onderdelen en schade-bedragen als je je nieuwe lease-hok tegen een SUV parkeert. Waar vroeger een stevige matzwarte plastic bumper de klap voor beiden partijen opving zit er tegenwoordig allerhande elektronica in de weg. Zaken zoals afstands-radars en parkeersensoren kunnen bij een ‘kusje’ van slechts 10km/u al de geest geven. Het vervangen van deze onderdelen loopt flink in de kosten. Zo kost een afstandsradar bij Mercedes al een kleine €500,-, Honda en Toyota vragen zelfs €3000,-.

Het ADAC drukte met 10km/u de neus van een Toyota Avensis in een Audi Q7. Een onschuldig samenkomen van twee auto’s? Alleen al om de Toyota Avensis te repareren ontvingen zij een rekening van €5000,-. Want bij een botsing vol op de neus beschadigt de aanwezige radar à €3271,-. Ook xenon-verlichting (€657,-) en parkeersensoren (€40-€170) doen een aardige duit in het zakje.

Dit scenario is natuurlijk een van de slechtere te bedenken. Het verschil in bumperhoogte en de adaptieve cruise control bij deze specifieke Toyota krikken de kosten flink op. Toch is het een goed denkbaar ongeluk en waren de snelheden wel heel erg laag. Wellicht zo laag dat de radar niet eens stuk was. Daar ligt dan ook het tweede punt van kritiek van het ADAC: voor veel schadeherstellers is het niet mogelijk de dure elektrische componenten te diagnosticeren. De apparatuur ontbreekt om werkelijk vast te stellen of het onderdeel stuk is, dus bij twijfel wordt alles vervangen.

Hoewel kosten niet direct doorberekend worden krijg je deze via de verzekeraar uiteindelijk natuurlijk altijd terug. Hogere premies, meer regels en uitzonderingen. Een klein nadeel op modern en comfortabel leven of betalen we hier min-of-meer ongewild voor overbodige luxe? (via autokompas.nl, foto: autojunk.nl)

Ook interessant!

  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Video: een auto transporteren, zo moet het niet
    Video: een auto transporteren, zo moet het niet

Nieuwste artikelen

  • Gedurfd: Chinees merk kopieert Nederlandse Bugatti
  • In dit land worden Tesla-deurgrepen verboden
  • Het echte verhaal over de Tesla Model Y Performance #test
  • De nieuwe Maserati-dealer van Nederland is bekend
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, schade, Verkeer

Vorig bericht: « Ferrari van Lapo Elkann is compleet gecamoufleerd
Volgend bericht: Mercedes C63 Coupé met matte lak en ADV1’s is episch »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    7 februari 2012 om 16:18

    oké.. maar wat was het schade bedrag van die Q7 dan?

    Login om te reageren
    • bisazza zegt

      7 februari 2012 om 16:27

      @bigcar: krasje en een gedeukte ego..

      Login om te reageren
    • norge zegt

      7 februari 2012 om 17:13

      @bigcar: Die is naar de sloop gebracht , onherstelbaar beschadigt.

      Login om te reageren
  2. christian85 zegt

    7 februari 2012 om 16:23

    Ja hoe vaak gaat iets werkelijk kapot of moet het vervangen worden? Wat te denken bij autobedrijven met onderhoud van de leasebakken? Gewoon ‘bijvullen’, ‘vervangen’ etc… de rekening gaat toch naar de leasebedrijf die er niet achter komt of het wel gebeurt. Ennnn natuurlijk, niet elk bedrijf zal zo te werk gaan…..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 februari 2012 om 00:21

      @christian85: ik denk dat leasemaatschappijen met hun statistieken, ervaring en calculators echt wel weten of een factuur klopt of niet. De particulier daarentegen…

      Login om te reageren
      • christian85 zegt

        8 februari 2012 om 08:15

        @mashell: Toch lastig te controleren als olie bijvullen op de factuur staat terwijl het helemaal niet nodig was of niet gedaan is ;)

        Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    7 februari 2012 om 16:24

    10km/h een rekening van 5k? Lol, dat zijn serieuze bedragen..

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      7 februari 2012 om 16:27

      @kaasboerin: dan zou het je wel heel wat kosten als je met je wagen van om en nabij de 20K een crash maakt harder dan 40km/h :D

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        7 februari 2012 om 16:39

        @bigcar: Ik had geen parkeersensoren voor.. :)

        Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    7 februari 2012 om 16:25

    laat de audi fanboyz maar komen!

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      7 februari 2012 om 16:29

      @dotternetta:
      hierbij is @gedwongenleaser: van harte uitgenodigd ;) haha :P

      Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        8 februari 2012 om 10:02

        @bigcar: uuh, que? Ik heb niet veel met of tegen Audi, snap niet echt waarom deze opmerking tot mij gericht is. Ik geloof dat je mij verwart met onze Audi fanboy ‘parkeerwachter’.

        Login om te reageren
    • bisazza zegt

      7 februari 2012 om 16:34

      @dotternetta: zie niet in waarom die zouden moeten reageren. Staat niets negatief danwel positiefs over Audi. Het is de Toyota met 5keur schade. Lijkt me eerder een draadje voor de Toyota boys

      Login om te reageren
  5. TSI-tje zegt

    7 februari 2012 om 16:30

    Goh, inderdaad een beetje voor’eigen parochie predikken’
    Een Avansis met zo’n dure radar in de bumper. Zonder dat ding had de schade nog zo’n €1700,= geweest maar dat is toch een veel redelijker bedrag. Maar het punt welke ze maken over de kundigheid van de schadeherstel bedrijven is wel werkelijk. Maar dat hoort bij onze ‘wegwerp-maatschappij’ als iets het niet meer doet/kapot is… vervangen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      7 februari 2012 om 16:34

      @TSI-tje: Wegwerp maatschappij? Denk jij dat een schadebedrijf serieus zelf aan al die spulletjes gaat lopen knutselen wat 3x zoveel tijd en moeite kost, in plaats van het per direct te bestellen bij Toyota? De verzekeraar tikt het toch wel af.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        7 februari 2012 om 16:43

        @kaasboerin: Probeer het ‘grotere plaatje’ te zien.
        Parkeersensoren b.v. Alleen per set van 4 te krijgen. Misschien zijn er maar 2 stuk. Worden er toch twee goede weggemikt. etc.etc. En JA ! Wegwerpmaatschappij. Stopt jouw vrouw nog sokken dan ? (De mijne ook niet, maar dat bedoel ik dus.)

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          7 februari 2012 om 16:54

          @TSI-tje: Ik heb geen vrouw, daarmee zou ik mezelf mee ‘weggewerpt’ hebben. Alle gekheid op een stokkie. Vind jij dat erg dan? Dat kost zoals ik al zei meer tijd/moeite/geld..

          Login om te reageren
          • TSI-tje zegt

            8 februari 2012 om 07:44

            @kaasboerin: Nee, ik vind dat niet erg, maar zoals ik al zei, het past volledig in onze wegwerpmaatschappij. We rijden Hybrides met overheids-subsidie…uh… oh, nee, belastingkorting (mental note to self: zo heet dat..) :P om het Milieu te ontzien. Maar als er iets stuk is… vervangen en gooi maar op de (eeuwig groeiende) vuilhoop. Hoe hypocriet !

            Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      7 februari 2012 om 16:51

      @TSI-tje:

      Ik ben het niet vaak met je eens, maar inderdaad wegwerpcultuur. Niet alleen de consumenten, maar ook de bedrijven. Heb vroeger als bijbaantje in een elektrozaak gewerkt, geregeld producten die afgeschreven werden door de fabrikant (philips bijv.) alszijnde niet meer te repareren. De kosten waren gewoon hoger voor het repareren, dan opnieuw produceren en leveren.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        7 februari 2012 om 17:57

        @jack_abarth: vind het soms wel handig, hier en daar kan ik nog onderdelen meenemen die het prima doen. persoonlijk kijk ik ook liever of het te repareren is, helaas mag dat binnen een bedrijf toch niet, want inderdaad.. wegwerpcultuur..

        Login om te reageren
  6. knalfa zegt

    7 februari 2012 om 16:36

    Blijft niet alleen bij exterieur, passagierairbags zijn tegenwoordig ook bijna alleen maar geintergreerd in het dashboard. Wat dus betekend dat na het knallen van de airbag het hele dashboard vervangen moet worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 februari 2012 om 00:22

      @knalfa: wordt dan niet meestal de hele auto vervangen?

      Login om te reageren
      • knalfa zegt

        8 februari 2012 om 15:11

        @mashell: Inderdaad, die belanden bij schadehandelaren of op de sloop meestal. Maar eigenlijk compleet overbodig, als ze gewoon net als vroeger modulaire airbags zouden gebruiken, dan zijn ze sneller/ voordeliger te herstellen.

        Login om te reageren
  7. StijnB zegt

    7 februari 2012 om 16:36

    Eerlijk toch, zij die niet kunnen rijden (afstandsradar, parkeersensoren,…) worden zwaar gestraft wanneer ze een fout maken (anders is het voor de tegenpartij). Eerlijk toch?

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      7 februari 2012 om 23:53

      @StijnB: Meer gevalletje dagelijks gemak. Vooral de sensoren zijn op krappe parkings ideaal bij grotere auto’s.

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    7 februari 2012 om 16:39

    Je hebt gewoon vakkundigere garagisten nodig, maar die kosten dan ook weer meer geld dan een aap met een moersleutel die alles wat er niet nieuw uitziet vervang door een nieuw onderdeel, want iets nakijken kost kennis en vooral veel tijd.

    Login om te reageren
  9. Tonnie zegt

    7 februari 2012 om 16:50

    Ajoo dat is wel ff serieus veel geld voor zo’n lullige aanrijding! Jammer dat alles zo duur wordt, maar ja we verdienen ook allemaal meer, dus het compenseert zich wel, sterker nog; onze welvaart stijgt nog steeds!

    Login om te reageren
  10. jippie zegt

    7 februari 2012 om 17:00

    Autofabrikanten denken ook: vervanging is toch altijd een verzekeringswerkje dus dan kunnen ze de verkoopprijzen van de radars en sensoren wel lekker opkrikken.

    Login om te reageren
  11. 4991 zegt

    7 februari 2012 om 17:05

    Hoe minder opties hoe beter dus.

    Login om te reageren
  12. jasperverweij zegt

    7 februari 2012 om 17:20

    Er zit natuurlijk een behoorlijke paradox in het verhaal: je monteert extra opties om schade te voorkomen (zou premieverlagend moeten werken), maar als je dan toch schade krijgt, dan heb je een hogere schade (wat hogere premie in de hand zou werken)

    Wat dat betreft, las ik laatst een uitstekende column van Jos Veldhuijsen over de zogenaamde verzekeringsparadox: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/verzekeringsparadox/1980

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      7 februari 2012 om 17:23

      @jasperverweij: Ik zie geen paradox, als je een ongeluk krijgt met een auto waar meer op zit, kan er nou eenmaal meer kapot. Het zou een paradox zijn als de kans op een ongeluk groter zou zijn met een auto met meer veiligheidsopties..

      Login om te reageren
  13. kickass zegt

    7 februari 2012 om 17:22

    Kunnen ze die sensoren niet 5 cm naar achteren plaatsen. Dat scheelt al een paar mille bij 10 km/u.

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    7 februari 2012 om 17:23

    “Zo kost een afstandsradar bij Mercedes al een kleine €500,-, Honda en Toyota vragen zelfs €3000,-.”

    Daar gaat mijn perceptie dat ‘premium’ onderdelen veel duurder zijn.
    honda en toyota radar is gewoon 6 keer zo duur als die van een merc…

    Login om te reageren
    • wimbers zegt

      7 februari 2012 om 18:01

      @timberleek:
      daar gaat mijn perceptie ook:
      ik heb een lexus rx, die zou toch premium moeten zijn qua kwaliteit, nu heeft dat ding met net 2 ton snelweg op de teller een gevalletje motor total loss door een te lage oliedruk (zonder waarschuwing van de computer, of lampjes)
      kosten: bijna 7000 euro, en geen coulance van de importeur (die moest tenslotte hessing uitkopen)

      een motorevisie bij een specialist of een ruilblok zou ongeveer 4000,- kosten..

      Kortom, onderdelen bij toyota / lexus zijn zo duur, dat dit mijn allerlaatste lexus was..

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        7 februari 2012 om 20:22

        @wimbers:

        Zo dat is ook kut, daar sta je dan.

        Dat hadden kennissen van mij ook. Die hadden een espace 2e hands gekocht. die draaide ook heel snel in de soep. Daar ging toen geloof ik ook 5k in om alles weer te fixen. Uiteindelijk maar wel gedaan aangezien hij met vervangend blok meer opbracht als zonder blok.

        Maar zeker zuur

        Login om te reageren
  15. dennisr zegt

    7 februari 2012 om 17:54

    ik zou me toch doodschamen als ik bij de garage moet vertellen dat ik wel graag nieuwe parkeer sensoren wil, maarja wie ben ik..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      7 februari 2012 om 18:31

      @dennisr: Waarom?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        7 februari 2012 om 18:53

        @kaasboerin: Nou dat een vrouw ze nodig heeft.. :P

        nee ik bedoel dat mensen gewoon zonder die dingen moeten kunnen, als je vraagt of er nieuwe op kunnen verklap je min of meer dat je het niet kan, anders bespaar je toch wel 6000?

        @Hupke: dit bedoelde ik ;)

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          8 februari 2012 om 07:22

          @dennisr: Dude, de gemiddelde rijbaan in NL is net zo breed als m’n Camaro, paaltjes, stoepranden en hellingen everywhere.. Het zicht is niet ideaal, alles wat lager dan de hoogte van je achterruit is zie je gewoon niet. Sensoren aan de voorkant vind ik dan wel weer wat overbodig, al hangt dit ook weer een beetje van het zicht af.

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      7 februari 2012 om 18:31

      @dennisr:

      Betekend niet per se dat je die zelf kapot gereden hebt.

      Login om te reageren
  16. six-trey zegt

    7 februari 2012 om 18:12

    komt er van met die wegwerp maatschapij, als ik een ongeluk heb moet ik mijn bumper uitblutsen of in het slechtste geval een nieuwe kopen van 90euro. Ze zouden nog autos moeten maken als 30 jaar geleden inplaats van al die onnodige high tech

    Login om te reageren
  17. cossie300 zegt

    7 februari 2012 om 18:31

    5000 euro schade aan een toyota ? als die 5 jaar oud is , is de schade groter dan de restwaarde van die auto

    Login om te reageren
  18. lemster zegt

    7 februari 2012 om 19:10

    Ik vind 10 km per uur best een serieuze snelheid eigenlijk. Ga maar eens met je fiets tegen de muur aan fietsen. Dan voel je je ook goed genaaid hoor en dan fiets je ook rond de 10 kmh.

    Login om te reageren
    • imba zegt

      7 februari 2012 om 19:29

      @lemster: Haal je met die rollator van jouw de 10 dan?

      Login om te reageren
  19. tstile zegt

    8 februari 2012 om 08:11

    Jammer dat mensen denken dat verzekeringswerk gratis is.

    Iedereen die al die dure opties heeft zorgt ervoor dat de premies voor jan en alleman omhoog gaan. Ook voor degenen die in simpele auto’s rijden.

    Verder zijn fabrikanten vaak te beroerd om een beetje mee te denken.
    Bijv door de sensoren achter de voorruit te plaatsen.
    Of door alleen de echte sensor bij de bumper te plaatsen en zoveel mogelijk elektronica ervan verder naar achteren te plaatsen.

    Toch zullen ook genoeg mensen dit uiteindelijk uit eigen zak mogen betalen.
    Neem bijv. die randdebielen die met inparkeren tegen je auto botsen en geen briefje achterlaten…

    Uiteindelijk zit veiligheid gewoon in je gedrag. Hou afstand en hou je hoofd erbij dat doet 99x meer dan al die sensoren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North