• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Volkswagen moet auto’s terugkopen in de VS

Auteur: Author, gepost 21 april 2016 om 20:38 – 80 Reacties

Volkswagen Clean Diesel


Je zou maar accountant in dienst bij VAG zijn.

Dan voel je je de sinds september vorig jaar behoorlijk F’d in the A, want het gedoe rondom Dieselgate kost het concern klauwen met geld. Van teruglopende verkopen in (met name) Amerika, tot schadeclaims met flink wat nullen voor de komma; VAG kan beter nog even stil blijven zitten nu het geschoren wordt.

Vandaag werd een akkoord met de Amerikaanse autoriteiten bereikt. Volkswagen biedt eigenaren van auto’s met een 2.0 TDI sjoemelblok de volgende opties:

  • De auto kan worden teruggekocht;
  • Eventuele leasecontracten kunnen worden verbroken;
  • Getroffen auto’s kunnen worden gefixt.

Ook moet VAG financiële compensatie bieden aan de eigenaren van sjoemelauto’s, ongeacht welk van de drie bovenstaande opties zij prefereren. Verder dient Volkswagen de schade ten gevolge van de hogere uitstoot herstellen en dingetjes doen met groene technologie. Helaas weten we niet tegen welke waarde VW de auto’s precies moet terugkopen.

Precieze details, bedragen en aantallen zijn helaas nog niet officieel en dus ook nog niet bekend. Ga er echter maar vanuit dat de broekriem in Wolfsburg voorlopig nog verder zal worden aangetrokken. Overigens heeft de deal geen betrekking op de 80.000 auto’s die met een 3.0 V6 TDI zijn uitgerust. Daar wordt nog over onderhandeld.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Volkswagen Taigo
    Officieel: Volkswagen Taigo komt je misschien bekend voor

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, rechtszaak, verenigde-staten, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Waarom de Ford GT de Ferrari F40 van nu is
Volgend bericht: Het verhaal achter de Porsche 935 “Moby Dick” »

Lees Interacties

Reacties

  1. TimoBac zegt

    21 april 2016 om 20:41

    Tering, als er in Europa ook maar 25% van deze deal wordt gesloten kan vw wel opdoeken.

    Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    21 april 2016 om 20:41

    Het is zuur voor de mensen die er werken, maar ik heb er geen medelijden mee. Wie zich brand moet op blaren zitten!

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      21 april 2016 om 21:47

      @rufctr01:……Die mensen die daar werken… die hebben voor 99.99% dit NIET bedacht, NIET goed gekeurd noch uberhoubt iets te zeggen gehad over dit.
      Dus is die uitdrukking over zich branden niet van toepassing .

      Dit is ook ook de reden waarom ik tegen enorme financiële straffen voor bedrijven ben, maar veel meer zie in strenge persoonlijke straffen voor degenen die dit ECHT hebben veroorzaakt.
      Daarnaast helpt dit dus niet om dit soort gedrag te voorkomen.

      Niet zo lang geleden heeft weer een bank in de US een boete betaald, een schijntje overigens , maar daarmee ook weer strafvervolging voor alle betrokkenen afgekocht..
      Die gaan fluitend door of zitten met gouden handdrukken op de bank.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 april 2016 om 23:18

        @dracae:

        Weet je, 99,99 % van de mensen is ALTIJD de lul !
        En soms hoor ik daar ook bij

        Verder vind ik het onzin om het te vergoelijken voor het VAG concern

        Ik ben hun megalomane ‘ wereld dominantie ‘ ideeën van een par jaar geleden nog niet vergeten noch het feit dat zij andere fabrikanten duidelijk benadeeld hebben dor hun gesjoemel, om nog maar te zwijgen over wat voor schade ze hebben aangericht voor de Diesel motor.
        Uit alle hoeken en gaten komen nu de milieu activisten gekropen om de Diesel te grave te dragen, iets wat nu schier onmogelijk is.

        Dus van mij mogen ze een hele grote jas uitdoen, ze mogen van mij Porsche en Audi verliezen en als ze kapot gaan kan ik er geen traan om laten; dat gaat niet over hun producten maar meer over de arrogante houding en willens en wetens de kluit belazeren.

        Zoals je al aangaf, 99,99% van de mensen zijn altijd de lul, door acties van grote onaantastbare bedrijven die miljarden uitgeven aan lobbyisten in Brussel om onze ‘volksvertegenwoordigers’ ons hun wil op te leggen!

        Login om te reageren
        • dracae zegt

          22 april 2016 om 01:03

          @desjonnies: Ik vergoelijk helemaal niets! Ik vraag juist om strenge straffen VOOR DIEGENEN DIE VERANTWOORDELIJK ZIJN!

          Als we daar nu eens om gaan vragen in plaats van het bedrijf, de werknemers en onze economie om zeep te wensen..
          Als dit ECHT om het gedrag van VW ging en niet een stukje zielige haat is dan wil ook jij dat dit stopt en niet steeds weer gebeurt. Een bedrijf uitkleden stopt dit niet zolang de echte verantwoordelijken veilig blijven, gewoon doorgaan of met een dikke bonus vertrekken.

          Dit is geen probleem van alleen VW , of alleen de auto-industrie. Overal wordt ten nadele van de maatschappij, van ons, gesjoemeld en overal komen de beslissers daar mee weg terwijl de werknemers , de economie en dus wij de pineut zijn.

          Smijt die lui in de bak! Kleed ze persoonlijk uit, maar pak wel de juiste mensen!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            22 april 2016 om 06:53

            @dracae:

            Gaat niet gebeuren in Europa ..
            Ooit een bankier of politicus achter tralies zien verdwijnen ??

            Login om te reageren
            • Capibaro zegt

              22 april 2016 om 07:12

              @lincoln: ja, daar zijn er na de crisis heel wat van de bak ingegaan

              Login om te reageren
            • Rob zegt

              22 april 2016 om 09:14

              @lincoln:
              Serge Bakker heeft in de bak gezeten. Toen hij weer vrij was mocht hij zijn verhaal doen bij Knevel en vd Brink….. “Sterkte” werd hem toegewenst……

              Login om te reageren
            • beefcake zegt

              22 april 2016 om 14:52

              @lincoln: zeker wel. Kijk maar eens naar de fraude met de Libor-rente. En zo zijn er wel meer zaken. Vaak pas als het echt te ver uit de klauwen loopt, maar bankiers zijn niet onschendbaar (iets dat politici tot op zeer grote hoogte wel zijn).

              Login om te reageren
  3. kingdante zegt

    21 april 2016 om 20:42

    Krijg bijna medelijden met VW. Not

    Login om te reageren
  4. Dimglor zegt

    21 april 2016 om 20:43

    Toch wel straf dat dit in de VS wel mogelijk is in hier niet..

    Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    21 april 2016 om 20:44

    VAG concern zal hier enorm verlies aan lijden. Ik denk dat ze stiekem heel hard hopen dat er hier in EU zoiets niet zal gebeuren. Indien wel, mogen ze stilletjes aan kiezen welke merken ze overboord gaan moeten gooien om te kunnen overleven.

    Login om te reageren
  6. vonklausenburg zegt

    21 april 2016 om 20:45

    Ging het net weer wat beter, gooit zonder rechter roet in het eten…

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      21 april 2016 om 20:46

      @vonklausenburg: zo’n rechter**

      Ik mis de edit functie.

      Login om te reageren
  7. kevincck zegt

    21 april 2016 om 20:49

    Wauw wat een achterlijke straf.. debiele staat dat .

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      22 april 2016 om 14:54

      @kevincck: waarom achterlijk? Hiermee worden in ieder geval de gedupeerden gecompenseerd.

      Login om te reageren
      • kevincck zegt

        22 april 2016 om 17:11

        @beefcake: Omdat het de mensen alleen om het geld gaat.. dat hun auto meer uitstoot interesseerd de meeste niks. En alle nieuwere auto,s halen hun fabriekopgave niet!

        Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    21 april 2016 om 20:52

    Wat een idioterie, een fikse boete en aanpassing van de motoren zou veel redelijker zijn. Een auto terugkopen of het leasecontract afbreken omdat de auto meer uitstoot dan opgegeven zou alleen redelijk zijn als het milieu bij aankoop een dealbreaker was, dat zal maar bij een heel klein deel van de kopers daadwerkelijk zo geweest zijn.

    Login om te reageren
  9. stephane8200 zegt

    21 april 2016 om 20:56

    Ik zei het gisteren al n.a.v. dat $5000 verhaal. Dat aanbod is een afkoop voor het terug moeten kopen of vergoeden van de gehele aanschafprijs. Zie hier de werkelijkheid.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      21 april 2016 om 22:44

      @stephane8200: niet dus, die $5000,- moeten ze alle eigenaren/berijders betalen, daarnaast kunnen de berijders/eigenaren kiezen de auto door VW terug te laten kopen, het leasecontract te beëindigen of de auto aan te laten passen door VW..

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        21 april 2016 om 23:04

        @phevtreb: bedankt voor deze nuttige aanvulling. Mijn punt is dat het ging om dat VW naast de $5K die ze zelf aanbieden ook nog wel andere juridische consequenties opgelegd zouden krijgen zoals hierboven vermeld. Misschien haalde je dat er niet meteen uit. Geen probleem.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          21 april 2016 om 23:26

          @stephane8200: je beweert volgens mij, (zo vat ik het althans op) dat VW $5K gaat betalen en daarmee de rest afkoopt. Dat is niet het geval.

          Mocht ik je verkeerd begrijpen dan hierbij mijn excuses, het was een lange zware dag voor mij..

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            21 april 2016 om 23:54

            @phevtreb: ik bedoelde dat VW dacht er vanaf te kunnen zijn met die afkoop. Misschien hadden ze het idee met een waiver erbij (afzien van verdere claims) er vanaf te komen. In the United Claims of America werkt dat dus niet. Ik denk dat we uiteindelijk hetzelfde bedoelden maar dat ik de nadruk legde op de afkoop.

            Login om te reageren
  10. granlusso zegt

    21 april 2016 om 20:59

    In Europa zullen de claims wel meevallen, aangezien wij wat nuchterder zijn.
    Ondanks dat het verdiend is, vind ik het toch raar. Er moeten toch wel meer fabrikanten zijn (even los van Opel en Mitsubishi dienonlangs in opspraak raakten)?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 april 2016 om 06:46

      @granlusso:

      Nuchterder !!

      Geitjes en gedooghomoos zijn niet nuchter ..

      Login om te reageren
  11. dr420blazeit zegt

    21 april 2016 om 20:59

    In de titel staat: ”moet auto’s terug kopen” in het artikel staat: ”de auto kan worden teruggekocht”. Dus het moet niet?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      21 april 2016 om 21:02

      Als de klant het wil, moet het wel :)

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        21 april 2016 om 21:51

        @MauritsH: maar wat voor prijs krijg je er voor terug?
        Dagwaarde? Aanschafwaarde?
        Gaat hoe dan ook een heel duur grapje worden voor VAG, geen wonder dat ze geen gevoel voor humor hebben

        Login om te reageren
        • Author zegt

          21 april 2016 om 21:58

          @bierbuik: geen idee! Dat soort details zijn (nog) niet bekendgemaakt.

          Login om te reageren
  12. raouldegraaf zegt

    21 april 2016 om 21:00

    Aan de andere kant wordt er op Europees niveau ook zwaar gesjoemeld met verbruikscijfers… Een heel klein beetje hypocriet is het wel.
    De PHEV’s halen tenslotte ook geen 1 op 50

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 april 2016 om 21:06

      @raouldegraaf: Alleen ging dit niet om verbruik maar om de uitstoot van schadelijke gassen. E.e.a. hangt wel met elkaar samen natuurlijk, haar het zijn twee totaal verschillende dingen

      Login om te reageren
      • raouldegraaf zegt

        21 april 2016 om 23:23

        @Edge: zeker waar. Besef ik ook, blijft een scheef beleid…

        Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      21 april 2016 om 22:46

      @raouldegraaf: als je veel elektrisch rijdt, dan is die 1 op 50 zeker realistisch..

      Login om te reageren
  13. jaspervdwinden zegt

    21 april 2016 om 21:03

    Komt ze goed uit, die Amerikanen. Lekker Volkswagen bashen… Heb geen medelijden met VW, maar die Amerikanen kunnen wel altijd lekker overdrijven in hun claims.

    Login om te reageren
  14. retsok zegt

    21 april 2016 om 21:14

    Ik zou vw niet missen op de weg.

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    21 april 2016 om 21:16

    Dit gaat echt veel te ver. Ik ga absoluut niet goedpraten wat VW heeft gedaan, maar deze straf vind ik buitenproportioneel.

    Als consument heb je er tot nu toe weinig van gemerkt wanneer je een sjoemeldiesel reed. Ja, de auto stootte meer uit, maar jouw auto werd door het bekendmaken van dieselgate niet minder zuinig en de motor werd ook niet ineens trager of onbetrouwbaarder. Het volstaat dan ook wanneer Volkswagen de wagens repareert en wellicht geldsom betaalt ter compensatie van de waardedaling van de auto’s. Immers, na Dieselgate zullen mensen minder snel een (tweedehands) VW diesel nemen en dat merk je wanneer je je auto probeert te verkopen. Wat mij betreft is de kous daarmee af. Geen gezeik met auto’s terugkopen of leasecontracten verbreken.

    Ik ben niet bekend met het subsidiestelsel van de VS en de individuele staten, maar als er bepaalde milieusubsidies verleend zijn op deze wagens dient dat geld gewoon terugbetaald te worden. Uiteraard niet door de klant, maar door VW. Neem dat bedrag en gooi daar een X-percentage bovenop als boete en klaar is Klaus.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      21 april 2016 om 21:25

      @Edge: zielig gejank van je. VW wist donders goed waar ze aan begonnen in de VS. Als het goed is hebben ze zich verdiept in de regels van het land. Iedere jan met de korte achternaam weet dat er in USA een enorme claimcultuur heerst, dus nu moet VW niet janekn.
      Als jij een verzekering afsluit word je ook geacht de kleine lettertjes te lezen.

      Ze hebben 1 doel voor ogen gehad en dat is willens en wetens de grootste willen worden, zelfs dit willen bereiken door bedrog! En daar wringt bij mij de schoen, keihard aanpakken en VAG moet het verlies maar nemen.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        21 april 2016 om 23:50

        @rufctr01: ondanks het feit dat je absoluut een punt hebt, vind ik her jammer dat je de term ‘zielig gejank van je’ bezigt. Het voegt niets toe en het verzwakt je (goede!) argumenten.

        Je hebt absoluut géén ongelijk, maar dat kan zeker sympathieker gebracht worden, mijn inziens!

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        22 april 2016 om 00:23

        @rufctr01: Ik begrijp je punt, maar toch vind ik dat VW onrechtvaardig wordt behandeld in het hele Dieselgate gedoe. Kijk anders eens naar GM’s contactslot problemen. Daar was het zo dat door een defect in het contactslot, je motor tijdens het rijden uitgeschakeld kon worden, en daarbij dus ook alle veiligheidssystemen. En kleinschalig was het probleem niet; In de VS ging het om 2,6 miljoen auto’s en wereldwijd ging het zelfs om 30 miljoen auto’s. Nu komt het mooiste van alles: GM wist al meer dan 10 jaar van het probleem heeft om wat voor reden dan ook niet direct gehandeld. Minstens 124 mensen zijn overleden bij een verkeersongeval als gevolg van het defect, en er zijn nog eens 275 bevestigde gevallen van mensen die niet-fatale letselschade hebben opgelopen.
        En het leukste van alles is nog hoe GM er vanaf gekomen is: Ze hebben een boete moeten betalen, hebben de mensen die letselschade hebben geleden betaald, de nabestaanden van de overledenen en uiteraard hebben ze de auto’s moeten repareren. Van een terugkoopregeling was absoluut geen sprake. Kosten van dit grapje: 900 miljoen dollar boete, en een fonds van 600 miljoen dollar voor de schadevergoedingen aan slachtoffers/nabestaanden te betalen plus de kosten van het repareren van de auto’s.

        GM deed precies wat Volkswagen heeft gedaan: het loog de consument voor over het product dat ze kochten. GM verzweeg een gevaarlijk defect, waarmee het dus onveilige auto’s verkocht alsof ze veilig waren. VW verzweeg het gesjoemel met de NOx uitstoot, waarmee ze dus auto’s de weg op stuurden met een hogere uitstoot dan in de folder stond.

        Het grote verschil is dat VW’s gesjoemel minder auto’s omvat (600k tegenover 2,6mln auto’s in de States) en dat er in het geval van Volkswagen alleen economische schade werd geleden door de consument: de waardevermindering van de auto. Waarom zou VW dan nog zwaarder gestraft moeten worden dan GM? Ze hielden zelf al rekening met 6,5 miljard dollar om Dieselgate het hoofd te bieden, maar volgens theoretische berekeningen van Reuters kan dat bedrag veel hoger uitvallen (tot zelf 90 miljard dollar). Dat is fors hoger dan die 1,5 miljard + reparatiekosten die GM moest betalen. Daarnaast zit de EPA Volkswagen op de nek en willen ze VW verplichten EV’s te bouwen in de VS. Waarom probeerde de NHTSA geen soortgelijke druk op GM uit te oefenen om veiligheidsfeatures beter/goedkoper/bereikbaarder te maken? Waarom klagen pensioenfondsen en vermogensbeheerders Volkswagen aan, maar deden ze dat niet bij GM?

        Mijn punt is dus dat de hele reactie op Dieselgate in de VS een prachtig voorbeeld is van selectiviteit van de Amerikaanse burgers en overheid(sinstanties). Wanneer GM iets verzwijgt dat 124 doden en 275 gewonden oplevert krijgen ze een tik op hun vingers, terwijl Volkswagen van alle kanten aangevallen wordt en gedwongen wordt tot de meest absurde compensaties. Ik ben van mening dat gelijke daden gelijke straffen verdienen, en dus ook dat Volkswagen buitenproportioneel het haasje is.

        Login om te reageren
    • pramm zegt

      21 april 2016 om 22:46

      @Edge: je koopt een auto waarvan je mag verwachten dat deze baan de eisen voldoet. Willens en wetens verkoopt een bedrijf je een auto dat daar niet aan voldoet. Je recent gekochte auto is ineens geen klap meer waard, en moet eigenlijk van de weg af worden gehaald, tenzij men forse aanpassingen doet aan de auto met gevolgen voor prestaties, betrouwbaarheid etc. Dan zou ik daar aardig zuur van zijn en vind ik het niet meer dan redelijk dat de auto wordt teruggenomen. Omdat het een groot concern als Volkswagen betreft zou dat ineens niet hoeven?

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        21 april 2016 om 23:40

        @pramm: Met gevolgen voor de prestaties en betrouwbaarheid? Het hele punt is juist dat ze een fix moeten doorvoeren waarbij dat niet erop achteruit gaat. Wat die waardevermindering betreft heb je volkomen gelijk, en daarom geef ik ook aan dat er wel gewoon een geldbedrag tegenover mag staan om dat te compenseren.

        Login om te reageren
  16. victornator95 zegt

    21 april 2016 om 21:18

    Totaal offtopic maar ik vraag het mezelf al een tijdje af: waar is gtwillem gebleven? Ik kon altijd genieten van zijn verhalen en kennis

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 april 2016 om 21:22

      @victornator95: het schijnt dat hij a la gordon gecko, een vijandige overname heeft gepleegd op AB B.V… he’s everywhere! (@willeme)

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        21 april 2016 om 23:13

        @lekkaah: all we know is… he’s called Willeme

        Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      21 april 2016 om 21:35

      @victornator95: Nog vager, waar is @mashell ?lang niks van gehoord..

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        21 april 2016 om 21:36

        @henkhupelschoten: Gelukkig is hij gewoon nog onder ons zie ik nu!

        Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        21 april 2016 om 21:54

        @henkhupelschoten: mashell is druk bezig met de herrijzing van de occupy beweging

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2016 om 21:38

      @victornator95: Ik leef nog steeds, maar ben nu wat drukker bezig met het tikken van artikelen, lijstjes en adviezen voor Autoblog ;-)

      Naamsverandering was overigens niet gepland… Mijn zus heet nog wel gewoon gtwillem!

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        21 april 2016 om 22:09

        @willeme: Conflicterend met je eigen website wat AB stiekem niet zo fijn vond?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 april 2016 om 22:12

          @phaeton: Hahaha! Nee hoor, dat was geen enkel probleem. Integendeel!

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            21 april 2016 om 22:55

            @willeme: gewoon salarisverhoging eisen dus (pun intended pls)

            Login om te reageren
      • hplh zegt

        21 april 2016 om 22:58

        @willeme: o ik dacht dat je een baan had gevonden

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 april 2016 om 23:01

          @hplh: Ik heb er meerdere op het moment ;-). Maar voor mijn hobby maak ik graag tijd vrij!

          Login om te reageren
          • Author zegt

            22 april 2016 om 08:07

            @willeme: zoek je nog een job als senior plusjeskanon executive? PM me.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              22 april 2016 om 09:22

              @MauritsH: daar moet ik even goed over nadenken. Ik zie dat de eisen voor plusjeskanon zijn:

              – ik moet kansloos zijn
              – geboren in het jaar 1968
              – ik moet afstand doen van mijn lever
              – ik moet een ban krijgen vanwege kinderachtig gescheld, op de man spelen en aanhoudend irritant gedrag
              – ik moet diep gewortelde haat koesteren jegens Volkswagen Group producten.
              – ik moet de redactie spammen als een malle, ook ná mijn ban
              – het ergste is: ik moet het Smartis Roadsterisme gaan belijden!!! Dat houdt in dat je wel een nieuwe lever krijgt, maar alleen in speelgoedauto’s mag rijden.
              – ik moet vrijgezel zijn, en blijven (maar gezien bovenstaande punten heb je niet echt een andere keuze…)

              Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    21 april 2016 om 21:22

    Terug kopen a la, maar terug kopen en een geld boete? Dan hebben de eigenaren geld verdiend met autorijden. Lijkt me nogal krom. En last hebben ze er sowieso al niet van gehad. Ik zeg fixen en een kleine vergoeding per auto. Meer dan reëel.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      21 april 2016 om 21:34

      @dutchdriftking: Als je iemand bedriegt mag je daar best een goede boete /compensatie voor betalen..

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 april 2016 om 21:39

        @norge: Dit is geen goede boete, dit is buiten proportie. Natuurlijk moeten ze gestraft worden, maar de manier waarop de Amerikanen hier weer keihard hun eigen markt beschermen en ze met hun achterlijke rechtssysteem met jury dit soort vonnissen trekken, dat klopt van geen kant.

        Ze hebben daar aan de andere kant van de plas overigens geen idee dat ze het hier mee goed verzieken voor Europa. VW is een van de grootste aanjagers van de Duitse economie. En heel Europa draait zo`n beetje op Duitsland….

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 april 2016 om 23:56

          @dutchdriftking: daar heb je een verdomd goed punt!!!! Tuurlijk, het hele #dieselgate verhaal had NOOIT mogen gebeuren. Maar het komt wel goed uit. Ondanks al het gesjoemel is een Passat of A3 TDI onder de streep véél schoner dan een RAM Hemi V8 Laramie Quadcab. Maar dat zijn volgens de wet vrachtwagens, geen auto’s….

          Login om te reageren
          • norge zegt

            22 april 2016 om 05:36

            @willeme: En die pickups worden niet met leugens verkocht…Appels met rotte peren vergelijken..

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              22 april 2016 om 09:52

              @norge:

              Het geeft wel aan hoe krom het geregeld is. Niet om het goed te praten voor Volkswagen, integendeel. De lobbyisten zijn dermate sterk dat die verouderde pickups, welke waanzinnig verkopen en als dagelijks vervoer worden ingezet buiten schot blijven.

              Volkswagen hard aanpakken is voor diezelfde lobbyisten erg prettig, want minder concurrentie van het buitenland is altijd prettig. En met een beetje mazzel heeft VW de naam Duitse Kwaliteit in de VS ook bezoedeld, waardoor de Amerikanen weer ouderwets ouderwetse techniek kunnen verkopen.

              Dus VW moet ab-so-luut terecht staan voor de frauduleuze software. En wat mij betreft mag de rest van de insutrie flink op scherp gezet worden. Kunnen we lekker allemaal Smartjes rijden.

              Login om te reageren
      • dracae zegt

        21 april 2016 om 21:56

        @norge: …en WIE moet dat dan eigenlijk betalen?
        Hier komt de rekening dus bij VW aandeelhouders, dat vind ik niet zo erg,maar vooral ook bij onschuldige werknemers en uiteindelijk jou en mij te liggen.
        Geld vloeit letterlijk en figuurlijk van hier naar de US!

        De straf zou bij de echte schuldigen moeten liggen, namelijk de VW beslissers, degenen die dit bedacht en goed gekeurd hebben!

        Dat gebeurt niet en JUIST ook niet in de US, waar bedrijven de hele tijd strafvervolging voor de hotemetoten afkopen en ook nog voor relatief kleine bedragen als je bedrijf Amerikaans is. Dat stimuleert dit soort gedrag dus juist!

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 april 2016 om 21:42

      @dutchdriftking: Klopt. Dat is krom. Echter, dit betreft de States, daar is het bekend dat de compensaties relatief ruim zijn. Had VW gewoon rekening mee kunnen houden bij het programmeren van frauduleuze software.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        22 april 2016 om 01:10

        @willeme: Ik reken dit ” VW” ook zeer aan, juist omdat ze zich hiermee zo openstellen voor weer een rondje Amerikaans kaalplukken..
        Maar wanneer ik ” VW” zeg bedoel ik blijkbaar iets anders dan sommigen hier, die ervan genieten dat een bedrijf en al die mensen die daarvan afhankelijk zijn wordt kapot gemaakt.
        Ik bedoel met ” VW” hier die lui binnen het bedrijf die dit soort dingen bedacht hebben, hebben goedgekeurd en hebben mogelijk gemaakt!

        Dit is net zo iets als ‘ simpele’ soldaten verantwoordelijk houden voor een of andere oorlog i.p.v. de politieke leiders die ze hebben gestuurd.

        Login om te reageren
  18. ds3thp zegt

    21 april 2016 om 21:27

    En wat gaat er gebeuren met die terug gekochte auto’s dan? Aanpassen en weer in de verkoop of zo de schredder in?
    Dat laatste zou wel typisch Amerikaans zijn! Eerst iemand beboeten en hem groene dingetjes laten doen, om vervolgens niet meer naar het verdere gevolg te kijken!

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      21 april 2016 om 22:44

      @ds3thp: krijgen een Lemon aantekening en worden gewoon geveild aan handelaren.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        21 april 2016 om 23:02

        @siemi: denk niet dat ze een Lemon worden aangezien ze worden ge-update met normale software.

        Login om te reageren
        • siemi zegt

          21 april 2016 om 23:21

          @e550: als ze terug gekocht worden is dat onder de Lemon law. Ze moeten dan nog wel steeds worden aangepast om verkocht te kunnen worden.

          Login om te reageren
  19. ocda zegt

    21 april 2016 om 21:31

    The USA pfff https://www.youtube.com/watch?v=8S0aD6QLTxQ

    Login om te reageren
  20. norge zegt

    21 april 2016 om 21:36

    Merkel heeft er persoonlijk voor gezorgd dat dit in Europa niet wordt gedaan..Jammer..

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      21 april 2016 om 21:43

      @norge: ach we zijn beide geen VAG liefhebbers en zullen er ook niet intrappen om daar wat rijdende wielen te kopen maar om nu een autoconcern te laten omvallen gaat ook wat ver in mijn optiek

      Login om te reageren
    • dracae zegt

      22 april 2016 om 01:16

      @norge: Merkel en de gehele Europese politiek is nog lang niet ver genoeg gegaan. Een hele stevige reactie op de overreactie in Amerika zou op z’n plaats zijn. Wij zouden niet moeten accepteren dat ze daar dit (overigens zeer laakbare gedrag van VW) misbruiken ten koste van al onze portemonnees!
      En ja, dit is misbruik en protectionisme, dat is het op het moment dat ze buitenlandse bedrijven veel, veel zwaarder pakken en leeg persen dan de eigen industrie!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 april 2016 om 05:47

        @dracae: Een bedrijf beschermen dat door leugens en bedrog zichzelf verrijkt heeft , aan concurrentie vervalsing deed waardoor andere fabrikanten minder verkochten ….Nee , dood laten bloeden..

        Login om te reageren
        • martingtv zegt

          22 april 2016 om 08:09

          @norge: het zelfde als Hyundai en Kia dus.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            22 april 2016 om 09:40

            @martingtv: Wat hebben die met het VAG schandaal te maken?

            Login om te reageren
            • martingtv zegt

              22 april 2016 om 09:48

              @norge: iets met boter op je hoofd

              http://www.autoblog.nl/nieuws/megaboete-voor-kia-en-hyundai-om-onjuiste-verbruikscijfers-71633

              Login om te reageren
              • norge zegt

                22 april 2016 om 10:12

                @martingtv: Iets te lage cijfers is een vrij normale bezigheid in de auto industrie…en daar hebben ze ook een straf voor gehad.. Wat ik ook terecht vond ..

  21. smultie zegt

    21 april 2016 om 21:45

    Ach, als de Amerikanen een kans krijgen om de Europese auto-industrie te schaden, pakken ze die natuurlijk met beide handen aan.

    Zie ook de Audi 5000
    https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#Reported_sudden_unintended_acceleration

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      21 april 2016 om 21:49

      @smultie: En de Japanse, of Koreaanse auto-industrie.. O en ook alle andere niet Amerikaanse bedrijven.

      Kijk voor de grap eens naar de schandalen in de olie-industrie en zie daar hoe Amerikaanse bedrijven een schijntje betalen in vergelijking met buitenlandse bedrijven voor vergelijkbare zaken.

      Login om te reageren
  22. schellekens006 zegt

    21 april 2016 om 23:58

    Wel lekker eerst een hele tijd rondrijden (en dat zo lang mogelijk rekken) en daarna alsjeblieft hier heb je hem terug VW dealer en nog graag 5000,- euro extra als compensatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North