• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schip met duizenden Porsches, Bentleys en VW’s gezonken

Auteur: nicolasr, gepost 1 maart 2022 om 17:00 – 25 Reacties

Boxster Spyder 2.0

Als een schip gezonken is, staan de schatzoekers vaak te juichen op hun houten been. Nu helemaal, want een schip met duizenden Porsches, Bentleys en Volkswagens aan boord is uiteindelijk gezonken.

Het was 18 februari 2022. Onze zeer gewaardeerde collega @willeme schreef een stuk over de Felicity Ace, een schip met aan boord duizenden Porsches, Bentleys en Volkswagens. Dat stond in brand en dobberde stuurloos rond terwijl de rookwolken er vanaf sloegen.

Op dat moment werd er druk gezocht naar een sleepboot die het schip mee naar bewoonder gebied kon krijgen om te blussen. We hielden goede hoop dat in elk geval de Porsches en de Bentleys gered konden worden. Is toch zonde als die gloedjenieuw naar de kelder verdwijnen, niet?

Helaas, het schip is gezonken

Maar die pogingen hebben niet mogen baten. Nog voordat de sleepboten goed en wel aan hun klus begonnen waren, is het schip gezonken. Met medeneming van de duizenden auto’s. Goed nieuws voor Spongebob, slecht nieuws voor de liefhebber van het exclusievere VAG-spul.

De brand aan boord van het schip bleek te hardnekkig en zorgde er uiteindelijk voor dat het schip niets anders meer kon doen dan zinken. De vraag waar we dan nu alleen nog mee zitten is de volgende; wat heeft die brand veroorzaakt?

Nou, de ID3 onder andere…

Brand is ontstaan in accu’s van EV’s

Was een tijdje geleden nog onduidelijk wat de onverzadigbare vuurzee nou veroorzaakte, inmiddels weten we dat dondersgoed. Het is de schuld van de elektrische auto. De accu’s van de op het schip aanwezige EV’s hadden namelijk vlam gevat en je weet, die zijn niet gemakkelijk te blussen.

Hoeveel ID3’s en ID4’s er aan boord waren, is niet bekend. Maar het waren er ongetwijfeld redelijk veel, gezien het feit dat de accu’s bijna twee weken onafgebroken konden fikken. Zonde.

Dus wat hebben we nu geleerd? Vervoer nooit elektrische auto’s van welk merk dan ook op een schip waar ook 1100 Porsches op staan. Voor je het weet vatten ze vlam en kun je duiken naar 911’s.

En dat wil toch helemaal niemand?

Ook interessant!

  • Duizenden VW's
    Duizenden VW's + honderden Porsches en Bentleys stuurloos
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Klassieke Porsches gestolen
    Klassieke Porsches gestolen in België [UPDATE]
  • Video: Jeep rijdt VW Bora total loss, vlucht meteen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, boot, ID3, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Dronken BMW-chauffeur voor TIENDE keer aangehouden
Volgend bericht: Als een gewone BMW X5 niet groot genoeg is, dit is de verlengde »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    1 maart 2022 om 17:13

    Als de accu van een elektrische auto eenmaal brandt dan moet je de auto onderdompelen, dat doen ze hier goed.

    Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    1 maart 2022 om 17:28

    Het enige waar ik nu aan kan denken is Peter Griffin en die irritante dolfijn.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      1 maart 2022 om 22:22

      @vaakbenjetebang: hahaha

      Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    1 maart 2022 om 17:37

    Het zal geen id.3 zijn geweest want die worden helemaal niet verkocht aan de andere kant vd plas waar het schip naar onderweg was…. Wellicht ook geen id.4 want die worden volgens mij in de VS geproduceerd voor de markt aldaar… conclusie het was toch Charles Taycan.

    Login om te reageren
  4. massarati zegt

    1 maart 2022 om 17:50

    Het kan natuurlijk ook een Taycan geweest zijn…

    Login om te reageren
  5. bernoulli zegt

    1 maart 2022 om 18:05

    Dat die accu’s blijven fikken is een groot risico op zo’n schuit. Maar waar vind ik de bron of het bewijs dat de brand is ontstaan in zo’n accu?

    Login om te reageren
  6. faalhaas zegt

    1 maart 2022 om 18:35

    Voortaan maar per onderzeeër vervoeren.

    Login om te reageren
  7. 50mchljn zegt

    1 maart 2022 om 18:43

    Wat mij nou intrigeert is of de auto’s al verkocht waren. Hebben kopers nu pech? Of denk een zekere fabrikant nu van ; komt me eigenlijk wel goed uit gezien de “ huidige toestand in de wereld “ ( voor de bejaarden onder ons ; GBJ Hilterman, zondagochtend).

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      1 maart 2022 om 21:08

      @50mchljn: zullen veel klanten zijn die op hun auto aan het wachten waren ja, waarschijnlijk ook een paar demos voor dealers. En de levertermijnen schieten al de pan uit.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      2 maart 2022 om 01:20

      @50mchljn: wordt als verloren opgeschreven, maar de koper merkt er niks van. Die krijgt een infobrief dat hij nog even wat langer moet wachten. Er stonden volgens bronnen in de VS dus ook een paar hypergelimiteerde Ultimae’s op, daar wordt de productie dus van hervat. Om er officieel dus iets meer dan 600 van te bouwen.

      Maar onder de streep is dit vooral naar voor de fabrikant. De klant zou er niks van moeten merken behalve een klein beetje extra geduld hebben.

      Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    1 maart 2022 om 18:49

    Mijn conclusie zou eerder zijn dat bij die schepen die gebruikt worden voor het transport van auto’s het snel kunnen laden en lossen en de payload kennelijk belangrijker is dan brandveiligheid. Een probleem zal ook wel zijn dat dit soort schepen zijn gebouwd met het oog op ICE auto’s en er bij de bouw nog niet is gedacht aan een grote hoeveelheid LI batterijen aan boord. Normaal gesproken kun je brandwering bereiken door te zorgen dat de brand onvoldoende zuurstof krijgt. Dat werkt niet bij de accu’s omdat een dergelijke brand geen zuurstof (uit de omgeving) nodig heeft om te blijven branden.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      1 maart 2022 om 19:55

      @mc96: als het kalf verdronken is dempt men de put.

      De verzekeraar zal per direct andere eisen stellen. Waardoor de zeevracht voor ev zal moeten veranderen.

      Laten we hopen dat de politiek dit ook oppakt. Echter verwacht ik heel weinig uit die hoek. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel een grote milieuramp. De zee vervuild, de atmosfeer en al die auto’s moeten nog een keer geproduceerd worden.

      Login om te reageren
  9. ghost zegt

    1 maart 2022 om 18:51

    Ach ja, sommige Bugatti’s liggen 80 jaar onder water en komen daarna in een museum..was wel zoetwater maar toch, hoe beter het verhaal, hoe beter de waarde!

    Login om te reageren
  10. banderas zegt

    1 maart 2022 om 19:28

    Gekapsk.. gekasp.. grr.. gekaps, gekaks.. Gezonken!

    Login om te reageren
  11. redneckarie zegt

    1 maart 2022 om 20:19

    Ze zouden al dat E.V spul af moeten zinken

    Login om te reageren
    • Marco zegt

      1 maart 2022 om 20:53

      En al die ouderwetse benzine / diesel meuk

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      2 maart 2022 om 00:21

      @redneckarie

      Nou zeg, duidelijk een aversie tegen EV’s, je hoeft er geen te kopen! De rest van de wereld heeft gelukkig een vrije keus om dat wel of niet te doen!

      Leven en laten leven Arie, daar wordt de wereld een heel stuk mooier van! 😉

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      2 maart 2022 om 09:36

      @redneckarie: kijk, nog iemand die het WEL snapt

      Login om te reageren
  12. flyerbunch zegt

    1 maart 2022 om 23:03

    Waarschijnlijk zaten de allerlaatste Lamborghini Aventadors op dat schip en overweegt men bij Lamborghini om er paar nieuwe te bouwen ondanks dat hij juist uit productie is gegaan:

    https://carbuzz.com/news/the-final-lamborghini-aventadors-ever-made-may-have-died-on-burning-ship

    Login om te reageren
  13. cloverleaf zegt

    2 maart 2022 om 07:08

    Gelukkig al op het schip en niet onderin de parkeergarage van een groot appartementencomplex

    Login om te reageren
  14. degrotemuis zegt

    2 maart 2022 om 07:36

    Wat een bijzondere! Er zijn gewoon regels voor het transport van lithium batterijen. IATA, ADR en IDMG bevatten regels voor het vervoer via lucht, zee en weg van de batterijen en apparatuur waar deze in zitten, inclusief maatregelen die genomen dienen te worden boven bepaalde drempelwaarden, juist om dit soort dingen bij professioneel transport te voorkomen. Helaas naar aanleiding van eerdere incidenten. Voldeed dit schip dan stiekem niet?

    Login om te reageren
  15. petroldrinker zegt

    2 maart 2022 om 09:32

    En nog zijn er mensen en overheden die bkijven roepen dat de EV’s de toekomst zijn…. geweldig als je ze niet eens fatsoenlijk kan transporteren zonder kans op brand 🤣🤣

    Login om te reageren
    • arthur75 zegt

      2 maart 2022 om 15:18

      @petroldrinker: hahaha, en nog zijn er mensen die roepen dat auto’s de toekomst zijn. Je kunt er niet eens mee rijden wanneer je geen haver en water meer hebt. Paarden blijven ook in de toekomst de beste manier van transport!!

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      3 maart 2022 om 11:19

      En hoeveel EV’s stonden er aan boord van de MV Golden Ray?

      Login om te reageren
  16. 993carrera4s zegt

    2 maart 2022 om 11:20

    Dit gaat wel consequenties krijgen voor het transport van EV’s in de toekomst.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North