Een verlengde BMW X5 is perfect voor heel lange mensen. Mag jij raden naar welk land die auto komt…
De huidige BMW X5 is van zichzelf al geen kleine auto. Met afmetingen van 4.922 x 2.004 x 1.745 mm en een wielbasis van 2975 mm kun je zelfs gerust spreken van een serieus grote auto. Daar past iedereen wel ruimschoots in, zou je denken. Zelfs wij Nederlanders, toch een van de langste volkeren ter wereld.
Nou, mooi niet. Waar een gewone BMW X5 verkocht wordt, is er altijd ruimte voor een verlengde. Uitermate geschikt voor onze lange Nederlandse stelten dus. Jammer alleen dat BMW hem niet in ons land gaat leveren. Sterker, hij komt helemaal niet naar Europa en ook de dikke Amerikaan kan hem niet kopen.
Maar wie dan wel?
De Chinezen krijgen de verlengde BMW X5 wél
Inderdaad, de verlengde BMW X5 is er enkel en alleen voor de Chinese markt. Hartstikke oneerlijk, want -uitzonderingen daargelaten- is de gemiddelde Chinees niet zo uit de kluiten gewassen als zijn Noord-Europese evenknie. Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.
Zoals jij als autoliefhebber natuurlijk allang weet, hebben verlengde auto’s in China niets te maken met de extra ruimte. Nee man, het is gewoon een statusdingetje. Als je als jezelf respecterende Chinees in een ‘normale’ auto rondrijd, word je keihard uitgelachen door je buulman. Verlengd moet ie zijn!
De extra grote Bimmer is 13 centimeter langer
Jammer is wel dat BMW China niet helemaal ‘stretched limo’ gaat op de X5 Li, zoals de verlengde uitvoering heet. Er komt slechts 13 centimeter bij en al die centimeters gaan volledig naar de beenruimte van de achterpassagier. Voor de chauffeur en bijrijder verandert er niets.
Die achterpassagier zit er overigens wel lekker bij. De achterbank maakt plaats voor twee zetels, die ook nog eens lekker ver naar achteren kunnen kantelen en ze hebben altijd een panoramadak om door naar boven te kunnen kijken. Ook wordt er zogeheten ‘self leveling suspension’ geleverd, zodat de koets niet overhelt in bochten.
Qua motorisering kunnen de Chinezen kiezen uit een 4- en een 6-cilinder, van respectievelijk 2 en 3 liter. De auto heet dan voluit X5 xDrive30Li of X5 xDrive40Li. Natuurlijk heeft de X5 standaard een 8-traps automaat aan boord en vierwielaandrijving, voor als je wil gaan off-roaden natuurlijk.
Over prijzen is niks bekend, maar dat boeit ons natuurlijk ook niet.
Omdat wij hem hier toch niet kunnen krijgen inderdaad!
Benny_Weisz zegt
Of je kiest voor een X7…..
lecomte zegt
@Benny_Weisz: Zo werkt het niet daar. Het gaat om de motor die er in zit. Een X7 met 2.0 liter inhoud zou populair kunnen worden.
AlbertW zegt
Vergeten ze de X7 dan ? Die is toch al stuk groter?
cossiekiller zegt
Die Chinezen zitten raar in elkaar. Die kiezen nog liever voor een verlengde X3 dan voor een standaard X7.
Kortom, het zijn veelal niet de sterkste lampen uit de luchter daar…
lecomte zegt
@cossiekiller: Het gaat voornamelijk om de motor die er in zit. Een X7 met 2.0 liter inhoud zou populair kunnen worden. Daarom is een verlengde X3 of X5 met een kleine motor interessanter.
superuniti zegt
Op deze foto’s lijkt het wel alsof hij op heel kleine wieltjes staat.
Captain zegt
De reden voor verlengde wagens op de Chinese markt heeft volgens mij niets met status te maken. Een kennis van me heeft er meerdere jaren gewoond en gewerkt voor een groot bedrijf en de reden die hij gaf is eenvoudig: je neemt als eigenaar/leaser achterin plaats, ook in de midsize en compact modellen. Sommige werkgevers verbieden hun werknemers om zelf te rijden, vanaf dat je een beetje een functie hebt krijg je een chauffeur. Enerzijds omdat de verkeersboetes er zeer streng zijn, anderzijds omdat de loonkost voor chauffeurs erg betaalbaar is. Voor Europa klinkt het vreemd dat een verlengde bmw 3 bestaat, hier wordt een privé chauffeur enkel gelinkt aan het duurdere segment 7 serie e.d.
HzR zegt
@captain: het heeft ook te maken met de manier waarop Chinezen in de auto zitten. Ze zitten vaak erg onderuitgezakt. Daarom wordt in deze verlengde auto’s ook vaak de zitting achterin langer gemaakt en krijgt zachter schuim voor meer comfort.
degrotemuis zegt
Een X5 als statussymbool? Wat een rare Chinezen! Hier in Europa zie je de X5 alleen gekocht worden door grote gezinnen die uit hun Panda 4×4 zijn gegroeid!
Wel een prima auto voor een manager zonder gezin, maar met chauffeur, zo’n verlengde 4 zitter. En hoewel ik geen suv fan ben, lijkt ie nog redelijk in proportie.
Jantje_555 zegt
Benieuwd of er ook een verlengde X7 komt.