• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scooterhelm kopen? Pech gehad

Auteur: RubenPriest, gepost 5 januari 2023 om 17:34 – 20 Reacties

Scooterhelm kopen? Pech gehad

Het kopen van een scooterhelm is makkelijker gezegd dan gedaan.

Al maandenlang kon je weten dat er op 1 januari 2023 een landelijke helmplicht geldt voor de (snor)scooter. Toch hebben veel bezitters van een tweewieler ervoor gekozen om te wachten met het aanschaffen van een helm. Niet slim, want een scooterhelm kopen is een moeilijke opgave geworden.

Retailers zien een enorme opmars in vraag naar een helm. De vraag is zo groot dat sommigen nee moeten verkopen, aldus het AD. Wellicht dat scooterrijders dachten dat ze nog wel even zonder helm konden rijden. Echter met name in de steden zitten handhavers en politie erbovenop. Op het niet dragen van een helm staat een boete van € 100, exclusief 9 euro administratiekosten.

Ondergetekende heeft in Rotterdam al met eigen ogen kunnen zien hoe die helmplicht uitpakt voor deelscooters. Want ook op deze tweewielers is een helm gewoon verplicht. Zwervende helmen bij omgevallen (of omgegooide) deelscooters lijkt het straatbeeld van 2023 te worden (zie foto). Mooi hoor..

Slimme ondernemers hebben natuurlijk groots ingekocht om aan de plotselinge vraag te voldoen. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Leveranciers kunnen door de populariteit niet altijd leveren. Meerdere scooterhandelaars hebben te maken met een wachtlijst bij de leverancier. Wie een (snor)scooter heeft en nog geen helm zal geduldig moeten zijn. Of stiekem rijden, met het risico op een fikse boete.

Ook interessant!

  • Video: motorhelm kopen, waar moet je op letten?
    Video: motorhelm kopen, waar moet je op letten?
  • Nederland verdient geen deelscooters
  • Nieuwe Nissan GT-R kopen? Pech gehad
    Nieuwe Nissan GT-R kopen? Pech gehad
  • Video: tegemoetkomend verkeer kan spookrijder niet ontwijken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

helm, scooter, Verkeer

Vorig bericht: « Lightyear 2 nu te reserveren, duurder dan verwacht
Volgend bericht: Eerste beelden Gran Turismo film: een echte autofilm! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ponnie zegt

    5 januari 2023 om 18:24

    Weer zoiets dat net zoals andere ooit leuke dingen (recent voorbeeld: oud/nieuw) door een bepaalde groep om zeep is geholpen.
    Rijd je gewoon 25 en gedraag je je normaal op zo’n snorfiets dan is er niets aan de hand, maar nee.

    Login om te reageren
    • panam1 zegt

      5 januari 2023 om 21:04

      In mijn ogen is het puur gedaan om vervuiling tegen te gaan – uit onderzoeken bleek dat mss wel 75% van de snorfietsers geen scooter meer zou rijden bij helmplicht, en onder het mom van ‘levens redden’ hebben ze dit doorgedrukt (scooters zijn relatief vervuilend). Er zijn trouwens in de laatste jaren nog nooit zoveel ouderen overleden/ernstig gewond geraakt door elektrische fietsen – maar dat interesseert niemand wat, want electrisch is zogenaamd heilig………

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        6 januari 2023 om 09:16

        Tuurlijk en allemaal aangejaagd door Gates, Soros en de Illuminati! Er was natuurlijk niets gevaarlijks aan al die snorscooter die allemaal onbegrensd als idioten reden.

        Login om te reageren
      • kle500 zegt

        6 januari 2023 om 09:17

        Helmplicht voor ( elektrische) fietsen is overigens ook al een aantal jaren een discussiepunten, dus niet doen alsof daar nog nooit iemand over heeft gesproken.

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        6 januari 2023 om 09:17

        Het is allemaal te wijten aan toegenomen drukte.
        De nederlandse bevolking us de afgelopen 70 jaar met 72% toegenomen.
        Dat is gigantisch. We zijn ook maar een klein landje. Dat houd in meer verkeer. Meer verkeer is automatisch ook meer omgelukken, meer omgelukken is automatisch ook meer dodelijke slachtoffers. Het terugdringen van de max snelheid van 50 naar 30 kmh waar een aantal gemeentes mee bezig zijn is hier ook aan te wijten. Het is allemaal een logisch gevolg van.

        Login om te reageren
        • panam1 zegt

          6 januari 2023 om 15:22

          Euhhh, nee, Nederland is vrij goed in statistieken, en het is statistisch bewezen dat het overgrote deel van spoedeisende hulp bij ouderen (plus 50) met bijna 260% is gestegen op het gebied van (elektrische) fiets ongelukken

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            6 januari 2023 om 17:37

            Op de spoedeisende hulp komen alleen geen dodelijke slachtoffers binnen.
            Als je op de spoedeisende hulp kom leef je nog.
            Het gaat om de dodelijke slachtoffers.

            Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 januari 2023 om 00:13

      Nou, de kans dat je een snorscooter gaat treffen die zich netjes aan die 25 km/u houdt is ongeveer net zo groot als op een willekeurige straathoek een Ferrari tegen komen: d’r zijn dagen dat je dat niet lukt. En precies daarom heeft de overheid na lang dralen (wat heet: deze discussie is inmiddels al 30 jaar oud) eindelijk ingestemd met wat feitelijk de opheffing zal betekenen van een totaal onzinnige -en vooral roekeloze- categorie verkeersdeelnemers.

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        6 januari 2023 om 09:50

        Mwah… Buiten de randstad ken ik er genoeg. Dames en heren op leeftijd op hun Tomos A35, die ze steevast ‘Thomas’ noemen. Ik heb er zat door mijn handen zien gaan die allemaal keurig 25 à 26 km p/u lopen.
        Neemt natuurlijk niet weg dat het grootste deel te hard gaat, die stelling lijkt me wel juist.

        Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        6 januari 2023 om 09:51

        Oh, je noemde specifiek de snorscooter… Dan zou het beeld nog wel eens wat ernstiger kunnen zijn idd.

        Login om te reageren
  2. kennone zegt

    5 januari 2023 om 20:05

    Cdi of ecu vervangen voor een 45 exemplaar en omkeuren die handel

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      6 januari 2023 om 07:36

      Dan heb je nog steeds die helm nodig…

      Login om te reageren
      • metalmike zegt

        6 januari 2023 om 10:46

        En daar gaat je haar van in de war zitten, dus het is niet cool. Dus koop je een fatbike en gaan met je banaan.

        Login om te reageren
        • flow82 zegt

          6 januari 2023 om 18:32

          Of zo’n gooische “mindervaliden” kar.

          Login om te reageren
  3. bfvo zegt

    5 januari 2023 om 20:32

    Nou nog een helmplicht voor elektrische fietsen.

    Login om te reageren
    • Groninger zegt

      5 januari 2023 om 23:12

      En een maximale loopsnelheid van 4 km/u

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 januari 2023 om 09:01

      Helmplicht voor baby’s in maxi cosi’s!

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      6 januari 2023 om 09:52

      En een verbod op naaldhakken.

      Login om te reageren
    • Van Epschoten zegt

      6 januari 2023 om 20:19

      Of een maximumsnelheid voor fietsers in het algemeen, dus ook wielrenners. Dan kunnen zij alleen nog op afgesloten wegen oefenen. Zoiets wordt ook wel een circuit genoemd. Laat ik daar als autoliefhebber toevallig heel blij van worden……

      Login om te reageren
  4. Diesel Rocks zegt

    6 januari 2023 om 18:55

    Daar rij je dan braaf (maar helm-loos) met je elektrische scooter 25 k/u terwijl je wordt ingehaald door een wankelende bejaarde op een iele e-bike zonder helm. Aan het einde van het fietspad staat oom agent je op te wachten om je te beboeten. De bejaarde mag met zijn dunne bandjes en slechte remmen gewoon doorrijden. Belachelijk. De eerste die de boete aanvecht en dit naar het Europese Hof brengt krijgt zeker zijn gelijk.

    Iemand op een gewone fiets kan ook 25 km/u rijden, en zou dus ook een speed pedelec helm op moeten. De speed pedelec rijder moet een integraal helm op, net als de bromfietsers/scooter die 45 km/u kunnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North