• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scorpion: 450 of 600 waterstof-pk’s

Auteur: RubenBaeten, gepost 5 november 2008 om 10:37 – 51 Reacties

Scorpion

Op de SEMA in Las Vegas stelt het kleine Texaanse bedrijfje Ronn Motor Company de Scorpion supercar voor. We zagen hem al eens eerder langskomen, toen nog zonder specificaties, maar inmiddels is duidelijk dat de Scorpion er in twee uitvoeringen komt: 450 of 600 pk, kiest u maar.

De Scorpion weegt net geen 1000 kg en gaat zo’n 320 km/h. Hij heeft een twinturbo 3.5 V6-motor van Acura die aangepast is om te lopen op een mengsel van waterstof en benzine. Het bijzondere is dat de waterstof aan boord geproduceerd wordt: via electrolyse wordt de brandstof uit doodgewoon water geëxtraheerd.

Bedenker Ronn Maxwell noemt dit systeem H2GO en zegt dat het in principe op elke normale auto kan worden aangebracht. De motor gaat 15 tot 33% minder verbruiken; de Scorpion rijdt gemiddeld 1 op 17. De uitstoot wordt schoner en de motor krijgt een mooie powerboost. Bovendien heb je er geen speciale infrastructuur voor nodig, je kunt ‘m immers gewoon bijvullen met benzine en water uit je tuinslang. Maar het grootste voordeel ten opzichte van auto’s als de BMW Hydrogen 7 is misschien wel dat je niet rond hoeft te rijden met grote waterstoftanks onder druk, die bij een botsing voor explosiegevaar kunnen zorgen.

De Scorpion is te koop voor $150.000, of $250.000 voor de HX-versie met 600 pk. Gaaf spul! (via wired)

Scorpion
Scorpion

Ook interessant!

  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

sema, Supercars, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « Obama wint verkiezingen: Grote Drie uit de brand?
Volgend bericht: Knight XV: groot, gepantserd, ‘groen’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. PantheraLeo205 zegt

    5 november 2008 om 10:41

    Een gesmolten Carrera GT van achteren. Wel een geinig ding op zich, om tuningbeursen mee af te gaan, want zo ziet ie er uit.

    Login om te reageren
  2. a. zegt

    5 november 2008 om 10:43

    interessant, maar heel leijk

    Login om te reageren
  3. dotternetta zegt

    5 november 2008 om 10:43

    Leuk dat zo’n “klein” bedrijf zoiets kan ontwikkelen en dat de grote bedrijven dit niet doen. Of weten zij meer dan wij?

    Login om te reageren
  4. Gizzi zegt

    5 november 2008 om 10:48

    Technologie super!
    Alleen de looks van achter.. Nah.. totaal niet mijn smaak terwijl de voorkant er zeker smakelijk uitziet!

    Erg netjes!

    Login om te reageren
  5. jurrian zegt

    5 november 2008 om 10:48

    Ik vraag me af of het waar is wat daar staat, maar het zou inderdaad super zijn als hij het zo werkend zou hebben, dat zou betekenen dat bij elke keer tanken je ook even een emmertje water naar binnen kiepert en zo voorlopig weer even door kan rijden. super. Maar ook dat ze het gewicht zo laag hebben kunnen houden.

    Login om te reageren
  6. martin zegt

    5 november 2008 om 10:56

    Maare…..hij verbruikt toch nog steeds benzine? Kom eens met een echt supercar op waterstof die echt werkt!

    En wat een lelijk ding trouwens, zal weer eens niet uit VS komen;)

    Login om te reageren
  7. Nijntje zegt

    5 november 2008 om 11:00

    Waterstof, het heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen..
    toch knap op 3.5V6 1 op 17 te laten rijden !

    Login om te reageren
  8. joep zegt

    5 november 2008 om 11:01

    Zou het echt zo simpel zijn? En zo ja, waarom is geen grote fabrikant of, wat mij betreft, een groot ingenieursbureau, hier dan al eerder mee gekomen?

    Login om te reageren
  9. Sorcerer zegt

    5 november 2008 om 11:06

    Euhm, er is geen explosiegevaar bij het opslaan van waterstof onder hoge druk, omdat de waterstof wordt opgeslagen ‘in metaal’ (ofzo). Ik snap er het fijne niet van, maar het kan totaal niet reageren met andere stoffen op de manier waarop het is opgeslagen.

    Elektrolyse is trouwens een onefficiënt proces om in een auto uit te voeren. BMW en Opel hadden er geloof ik allebei ook mee getest en hadden het gelijk van de hand gewezen. Ik heb dus mijn vraagtekens bij bovenstaand verhaal, vooral ook bij het 1 op 17-verhaal, ook al weegt de wagen maar 1000 kg.

    Login om te reageren
  10. Bruno zegt

    5 november 2008 om 11:07

    Tot nu toe zei iedereen altijd dat waterstof produceren meer energie kost dan het oplevert.

    Blijkbaar is dit bedrijf er als eerste in geslaagd om via benzine verbranding energie te maken voor elektrolyse van water, waarbij er meer waterstof energie ontstaat dan er via benzine ingestopt is.

    Kortom, de eerste efficiënte omzetting naar waterstof, hoe kan het dat een klein bedrijf dat eerder kan dan alle grote fabrikanten…?

    Login om te reageren
  11. Appieflappie zegt

    5 november 2008 om 11:14

    @ Sorcerer

    Uit de bron kan ik dit lezen:
    “Our system does not require any pressurized hydrogen storage. It’s completely safe and uses water from your garden hose to create hydrogen on demand. We are simply increasing the efficiency of what’s already there”, says company COO Damon Kuhn. “Even better, the infrastructure to support this technology is here right now, not 10 years from now.”

    Blijkbaar hebben ze dus het wel efficiënt gemaakt om het te kunnen toepassen in een auto.

    Hoezo zou innovatie van grote bedrijven moeten komen? Dat je een groot bedrijf bent wil niet meteen zeggen dat je ook altijd de nieuwste technologieën hebt. Veel technologieën worden buiten de grote bedrijven uitgevonden, omdat de onderzoekers buiten deze grote bedrijven veel vrijer zijn in hun onderzoek en vaak meer kennis hebben dan de onderzoekers bij de grote bedrijven.

    Login om te reageren
  12. jurrian zegt

    5 november 2008 om 11:25

    @ Sorcerer.

    Watestof is zo gevaarlijk omdat het zeer licht ontvlambaar en explosief is. dat maakt het uiteraard een goede brandstof, maar waterstof heeft ook de eigenschap moeilijk op te slaan te zijn doordat het heel makkelijk ergens uit lekt wat gevaarlijke situaties oplevert.

    Login om te reageren
  13. Appieflappie zegt

    5 november 2008 om 11:26

    Trouwens zitten goeie reacties op de bron website van waarom het wel zou werken.

    Login om te reageren
  14. stNectaire zegt

    5 november 2008 om 11:34

    @ Sorcerer,

    Waar je waarschijnlijk op doelt, is het opslaan van waterstofgas in metaalhydriden. Als waterstof opgenomen wordt in de ‘gaten’ van de metaalhydride-moleculen, is het niet licht ontvlambaar meer. Ook is het gebruik van cryogene hogedruktanks dan niet meer nodig. In principe kun je de waterstof-verzadigde metaalhydriden gewoon als een vloeistof tanken. De energiedichtheid is dan ook voldoende. Het enige nadeel is dat de een afvaltank in de auto zou moeten hebben voor de retourstoom van ‘lege’ metaalhydriden. Het waterstof kan door een chemisch proces in de auto uit de metaalhydriden gehaald worden.

    Login om te reageren
  15. Neal zegt

    5 november 2008 om 11:39

    wel ff tabletje Calgon in de watertank doen :-D

    Login om te reageren
  16. Dennis zegt

    5 november 2008 om 11:50

    vette bak vind ik, alleen mochten die achterlichten minder triest kijken. :-)

    Login om te reageren
  17. mc zegt

    5 november 2008 om 11:50

    dit is echt geen goede oplossong. je verbrandt waterstof in een otto motor die maar een rendement heeft van ongveer 25-30%. Als je waterstof in een brandstofcel toepast heb je een rendement wat veel hoger ligt. Ik dacht iets van 90 % efficiency. Dus waterstof in een verbrandingsmotor stoppen is een hele slechte keus vanuit energetisch oogpunt.
    er wordt ook gezegd dat waterstof gewoon uit water wordt gehaald. dit wordt altijd al zo gedaan, maar electrolyse kost vrij veel energie. Er wordt met geen woord over gesproken waar die electriciteit vandaan komt. Accu’s ofzo? Maar dat zou voor een zware auto zorgen.
    Al met al geloof ik geen reet van die specs en verbruikscijfers…

    Login om te reageren
  18. mc zegt

    5 november 2008 om 11:53

    @bruno

    als je het vanuit natuurkundig oogpunt bekijkt kun je nooit meer energie halen uit het verbranden van waterstof dan wat het kost door te produceren. Met andere woorden: het verbranden levert minder energie op dan het produceren. Dat kan ook niet anders (zeker als je wat verstand hebt van thermodynamica) want waar zou anders die ‘extra’ enerie vandaan komen?
    Als dit bedrijf het wel zou lukken dan hebben ze een perpetuum mobile uitgevonden!

    Login om te reageren
  19. Raffy zegt

    5 november 2008 om 11:58

    Ik vind het best een toffe bak
    lijkt net een alien van voren, maar dat is weer eens iets anders dan al die standaard auto’s (die evengoed ook mooi zijn) ;)

    Login om te reageren
  20. Vinny_93 zegt

    5 november 2008 om 12:21

    Dat ze de auto’s groen willen maken, geen probleem. Dat ze dit een reden vinden om het uiterlijk te vernaggelen vind ik jammer.

    Login om te reageren
  21. donkeyKONG zegt

    5 november 2008 om 12:23

    Spul verbranden is zooooo 1900.
    Ik ben geen natuurkundige, maar ik blijf hopen dat Tesla gelijk had.
    Energie is overal, je moet hem alleen kunnen vangen en omzetten.

    Moet je je even voorstellen wat er gebeurd als iedereen zichzelf in zijn eigen energiebehoefte kan voorzien. Het hele economische systeem klapt in elkaar als een kaartenhuisje. En ik denk dat dat eerder een reden is voor een gebrek aan alternatieven dan de technische haalbaarheid.
    Dat zou ook verklaren waarom kleine bedrijven het voortouw gaan nemen in de ontwikkeling van toekomstenergie, die zijn namelijk (nog) niet versmolten met het bestaande politiek-economische systeem en worden niet geremd door aandeelhouders etc.

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    5 november 2008 om 12:38

    Dit is briljant. Het moeten inderdaad de grote oliemaatschappijen zijn die dit tegenhouden.

    Zelf doe ik dit ook al jaren, via de dynamo laad ik mijn accu, als het ding vol is ontstaan er belletjes waterstof, deze vang ik op en leid ik naar het inlaatspruitstuk van mijn motor. Die loopt vervolgens op benzine en waterstof!

    De accu vul ik regelmatig bij met ontkalkt water.

    De 15 tot 33% brandstofbesparing behaal ik overigens door het nieuwe rijden toe te passen.

    Login om te reageren
  23. Erwin zegt

    5 november 2008 om 12:49

    @ Laurens,

    dit principe wordt al jaren gebruikt in de States en het werkt ook zeker. Heb jij een site met foto’s van je setup?

    Login om te reageren
  24. Bruno zegt

    5 november 2008 om 13:17

    @ mc

    Je hebt volledig gelijk, je kan niet meer energie uit energie halen. Echter, als je brandstof omzet in kinetische energie, gaat er een hoop verloren (omgezet in andere dingen, o.a. warmte)
    Misschien dat de omweg via waterstof minder verlies oplevert dan rechtstreeks de cilinders inspuiten…

    Is m’n verhaal nu helderder?

    Login om te reageren
  25. The Godfather zegt

    5 november 2008 om 13:20

    Die respecteer is errrggg. Alleen de achterlichten mogen veranderen, maar voor de rest RESPECT!!!

    Login om te reageren
  26. vdb zegt

    5 november 2008 om 13:22

    achterkant wat minder, voorkant geslaagd, in zwart metallic moet hij wel zalig zijn denk ik.

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    5 november 2008 om 13:48

    @Erwin: ik was net zo min serieus als dit verhaal volgens mij serieus kan zijn!

    Maar de setup die ik gebruik is zoals auto’s al de fabriek uit rijden. Misschien moet ik alleen even mijn luchtinlaat als een soort afzuigkap over mijn accu hangen om het waterstofgas af te vangen. En de spanningsregelaar van de dynamo slopen zodat de accu lekker gaat staan “koken”.

    Dat ga ik natuurlijk niet doen, als ik mijn verbruik al kan reduceren door mijn rijstijl aan te passen. Maar het lijkt erop, alsof dat voor de gemiddelde automobilist te moeilijk is.

    Login om te reageren
  28. Rovvel zegt

    5 november 2008 om 14:05

    Het lijkt me dat ze de remenergie terugwinnen onder de vorm van elektriciteit, om met die stroom dan water te splitsen om waterstof te produceren. Dàt of het is een onzinverhaal.

    Als ze dit systeem gebruiken, dan lijkt me de verbruikswinst (15 tot 33%) onwaarschijnlijk hoog, gezien de omzettingsverliezen van remenergie naar elektriciteit en vervolgens naar waterstof. Er is misschien wel een efficiëntiewinst te halen uit de coverbranding van waterstof met benzine.

    Login om te reageren
  29. Jos zegt

    5 november 2008 om 14:31

    Deze mannen hebben het design principe geweldig begrepen, de voorkant ziet er dan ook super uit…. maar zijn ze bij de achterlichten moe geworden ofzo?

    Login om te reageren
  30. Thijs zegt

    5 november 2008 om 14:33

    Ik heb de vorige reacties niet gelezen, maar het lijkt mij dat kalk een behoorlijk probleem is. Het pure water wordt omgezet en wat er overblijft is allemaal rotzooi die je niet je systeem wil. Dsu zou je puur water moeten hebben wat weer niet goedkoop is. Maar ik ben wel blij met al deze proof of concepts verder. Er is een goed begin blijkt wel.

    Login om te reageren
  31. edgar zegt

    5 november 2008 om 14:45

    Mooie carroserie! ook mooie technieken! maar die velgen…daar wordt ik nou zo triest van hè…

    Login om te reageren
  32. Grumpy zegt

    5 november 2008 om 15:22

    @donkeyKONG:

    Daar ben ik het compleet mee eens.
    Ik ben van mening dat er genoeg andere schone oplossingen zijn.
    Maar dat de patenten worden opgekocht door bijvoorbeeld de olie sector,
    Om die vervolgens op een donker plekje op te bergen.

    On topic:
    Ik vind het wel een gaaf ding om te zien!

    Login om te reageren
  33. Laurens zegt

    5 november 2008 om 15:32

    @Grumpy: patenten zijn voor iedereen in te zien.

    Zelf denk ik meer aan moordcommando’s betaald door de oliesheiks. Heb preventief al mijn theedoeken weggegooid zodat ik ze sneller herken.

    Ruben, kun je mijn bijdragen op dit onderwerp van de site verwijderen, alsjeblieft!

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    5 november 2008 om 15:37

    Nu krijgen we vast hier weer een herhaling van de discussie over of het nu wel of niet mogelijk is. Ik zeg van niet. :P

    Login om te reageren
  35. joris aston-martin zegt

    5 november 2008 om 16:03

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  36. donkeyKONG zegt

    5 november 2008 om 16:12

    @Laurens
    Oliesheiks hoef je je geen zorgen over te maken.
    Die komen hun goud wel kwijt aan producenten van plastics en medicijnen.
    Ik zou vooral de christenen in de gaten houden, of andere mensen die jou niet kennen maar het over `onze` normen en waarden hebben.

    Login om te reageren
  37. GJ zegt

    5 november 2008 om 17:10

    Downgraden en naar europa voor massaproductie??

    Login om te reageren
  38. M-lover zegt

    5 november 2008 om 19:39

    dikke bak!

    voor een klein bedrijfje dan nog wel, echt waar, petje af!

    Login om te reageren
  39. christian zegt

    5 november 2008 om 19:41

    @ GJ: Nee joh, dan gaat Saoedi-Arabië failliet!

    Login om te reageren
  40. TedjeV zegt

    5 november 2008 om 19:42

    Gelukkig heb ik geen benzine en water uit mijn tuinslang, slecht voor de tuin.;)

    Login om te reageren
  41. Mardec zegt

    5 november 2008 om 20:21

    Pff dit kan gewoon niet, iemand met een minimale kennis van fysica weet dat je niet meer energie uit benzine kan halen door meer processen te doen. De verliezen worden alleen groter..

    Login om te reageren
  42. Melvin zegt

    5 november 2008 om 23:23

    Als je het mij vraagt wordt de waterstof gewoon gevormd door het teveel aan stroom dat de dynamo produceert zodra de accu vol is.

    Login om te reageren
  43. Jan C. zegt

    6 november 2008 om 13:19

    en ik maar denken dat het een Hot Wheels was…

    Login om te reageren
  44. Lamborghini zegt

    6 november 2008 om 14:43

    de voorkant is cker vet, maar de achterkant lijkt net een treurige carrera lol
    dat ding ziet er trouwens een beetje te ‘nep’ uit

    Login om te reageren
  45. phantom zegt

    7 november 2008 om 19:18

    mooie kleurtje, ik denk echt wel dat je nekken hoort kraken als hij langskomt

    Login om te reageren
  46. Peter zegt

    11 november 2008 om 14:17

    Dit model is zo ontzettend gejat van Porsche met zijn Carrera GT! Daarom komt deze auto bij mij niet door de selectie. Wel leuk verbruik, op papier, maar in de praktijk met de opwekkingsenergie van waterstof erbij…?? Weet ik niet hoor… Wel heel chill dat het door een klein bedrijfje opgezet is.

    Login om te reageren
  47. Buddy zegt

    16 november 2008 om 13:53

    Omdat grote fabrikanten er (nog)geen baat bij hebben maar geloof me dat komt vanzelf.
    Over 10 jaar rijd er bijna niemand meer op benzine of diesel.
    wedden?

    Login om te reageren
  48. damian zegt

    16 november 2008 om 13:57

    ziet er mooi uit maar water stof neh

    Login om te reageren
  49. Danny zegt

    18 november 2008 om 10:28

    # Buddy schrijft,
    16 November 2008 om 13:53

    Omdat grote fabrikanten er (nog)geen baat bij hebben maar geloof me dat komt vanzelf.
    Over 10 jaar rijd er bijna niemand meer op benzine of diesel.
    wedden?

    ik denk dat als de oliemaatschapij genoeg geld heeft om mensen om te kopen
    dat het de komende 10 jaar nog benzine of diesel blijft

    Login om te reageren
  50. Danny zegt

    18 november 2008 om 10:30

    trouwens geld speeld een grote rol dus ik denk dat ze al hun inkomsten zomaat in de sloot willen gooien

    Login om te reageren
  51. niels zegt

    2 december 2008 om 17:29

    ennuhh, als ie nou een tijdje stilstaat? roestende cilinders ivm water? of alu onderblok?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North