Seat Leon Cup Racer heeft een slappe spoiler

Auteur: , 15 Reacties

Ach gossie, wat hangt dat spoilertje er sneu bij zeg.

Weet u nog dat Seat in mei vorig jaar de nieuwe Leon Cup Racer aankondigde? De aanwezigheid van de Leon Cupra heeft er waarschijnlijk toe geleid dat men de Cup Racer prominent voorop de stand heeft gepositioneerd.

Dat een Leon Cupra tot mooie dingen in staat is heeft men bewezen op de Nürburgring en daardoor worden we alleen maar nieuwsgieriger naar de potentie van de Leon Cup Racer. Een 2.0 TSI met nog eens 50 pk meer (de cupracer heeft er 330) dan de krachtigste Leon Cupra moet helemaal briljant zijn om over circuits te hoeken.

Leverbaar met DSG of een sequentiële bak. Zeg Seat, aangezien we jullie tegenwoordig als concurrent voor de Opel Astra OPC moeten beschouwen: Opel heeft haar Astra OPC cupauto ook om weten te bouwen tot de straatlegale Opel Astra OPC Extreme, misschien een ideetje om dat met de Leon Cupracer ook te doen?



15 reacties

Vergeten water te geven?
Precies een uit de hand gelopen tuning project :p.
Bij een groep die bekend staat om hun slappe hap, kijk ik niet op van een slappe spoiler….
Weet iemand het aerodynamische nut van een spoiler zo ver achter de achteras? het lijke me juist dat hoe verder je de spoiler achter de achteras zet hoe groter de hefboomwerking wordt en hoe minder grip die voorwielen krijgen…
@lambo4all:
Het nut is dat je met minder luchtweerstand dezelfde druk op de achterwielen kan krijgen.
Hoe gek het ook klinkt, hatchbacks hebben veel aerodynamische lift op hun achteras en zijn mede daardoor (veel gewicht voorin helpt ook al niet) erg gevoelig voor Lift-off oversteer.
De Seat Leon Supercopa is al jaren een snelle, betaalbare, betrouwbare & kant en klare raceauto. Ook dit model zal ongetwijfeld een succes worden. Ombouwen naar een straatversie lijkt me niet realistisch. Dan kan je beter een standaard Copa van wat extra spoilertjes voorzien voor de wannabe’s.
Weet iemand het praktisch nut van zo’n hangende spoiler? Ik zie het tegenwoordig steeds vaker voorbij komen in verschillende toerwagen cups. Is het puur om de luchtstroming aan de onderzijde van de spoiler zo min mogelijk te verstoren?
@motoragent: Aan de suction-side van een vleugel profiel (onderkant spoiler dus) heeft de luchtstroom moeite om de contour te volgen. Als de presure-gradient te groot wordt (dp/dx) zal de luchtstroom loslaten. Op het moment dat je aan deze kant en kleine verstoring hebt (bijvoorbeeld de ophanging) laat de luchtstroom dus snel los. Gevolg: toename van de drag, door hoge druk verschillen tussen de voor- en achterkant, en afname van de lift/downforce, aangezien de lucht niet meer in de gewenste richting word versneld. Uiteindelijk is aerodynamica ook allemaal te herleiden naar F = m*a ;)

Ik vraag me vooral af wat er handig is aan die ophanging door de ruit te plaatsen. Trillingen en glas zijn niet niet bepaald een goede combo, en snelle vervanging zit er zo ook niet in zonder de hele glasplaat ook te vervangen.
@mrB: Oh ja, waarom aan de bovenkant vast zetten: Daar is de luchtdruk hoger, dus wordt de lucht tegen de huid van de spoiler aangedrukt en is loslating niet zo’n probleem
@mrB: Super uitleg, dank u vriendelijk! Inderdaad dus een beetje wat ik al vermoedde, de lucht aan de onderzijde zo min mogelijk verstoren.

Ik vermoed dat de achterruit van lexaan is ter gewichtsbesparing. Spul kan ook iets beter tegen trillingen dan glas omdat het meer mee geeft. Al is dat nu ook weer niet bepaald wenselijk als je zo veel mogelijk neerwaartse druk wil overdragen.
@motoragent: Oh ja, is uiteraard geen glas zoals een normale auto. Toch lijkt het me niet een praktische oplossing. Het zal wel goed afgewogen zijn, zo doen engineers dat.
Ik weet niet wat erger is.
Rijden met een slappe spoiler of met een strakke plassert.
Uitleg over de “Swan Neck” spoiler:
http://www.mulsannescorner.com/rearwingLMPCFD2009.html
@Vincegail: Dat is interessant, mooi leesvoer om mijn werkdag om te krijgen.
Dikke velgen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).