
Het VAG-concern begint te differentiëren in zijn topmodellen: waar Audi ongebreideld door mag rammen, worden de teugels aangetrokken bij Volkswagen (naar verluidt) en Seat. Verwacht minder pk’s in de volgende León Cupra R.
De huidige Cupra R lepelt 265 paardjes uit zijn 2 liter-blok, net zoveel als zijn Audi S3-generatiegenoot. Om de kloof tussen pauper en premium weer wat groter te maken wordt deze gelijkheid ongedaan gemaakt, en krijgt de León ‘ongeveer 240 pk’.
Maar VAG kan natuurlijk niet zijn eigen producten afzeiken, dus benadrukt R&D-chef Matthias Rabe tegen Autocar dat de nieuwe Cupra R toch echt veel beter wordt dan zijn voorganger.
Meer vermogen is niet altijd zaligmakend, er zijn meer wegen die naar Rome leiden: denk hierbij aan een eerder piekende, en vlakkere vermogens- en koppelkromme (een sterker middengebied doet wonderen), een stijver chassis, betere banden/vering/demping, een lager zwaartepunt, en natuurlijk minder gewicht.
Wanneer de nieuwe Cupra R een feit is kan (en zal) deze bovendien naast zijn voorganger gelegd worden. Tussensprintjes, acceleratietijden, en rondjes over een circuit moeten dan uitkomst bieden. Bovendien kan het maar zo dat het werkelijke vermogen wat hoger ligt, dat hebben we wel vaker gezien bij geblazen motoren uit het VAG-concern.
Fijn, fijn. Een lager gewicht enz. heb je meer aan. Vermogen is niet alles en wil je dat toch, dan moet je gewoon even langs abt ofzo.
Veel meer kon ook niet zonder 4×4 en dan zou die mogelijk sneller zijn dan de Golf R en S3. En dat kan natuurlijk niet. Bovendien word ie dan denk ik te duur.
@E34M5Touring: Focus RS met voorwielaandrijving had er ook 305 en reed prima, dus kan wel met zo’n aandrijving.. Maar idd hij mag natuurlijk niet sneller dan een S3 worden, die is uber
@solmatje: Jawel, maar dat heeft ook te maken met de Diff van de Focus. En hoewel hij er aardig mee overweg kan, heb je wel behoorlijk torque steer.
@E34M5Touring:
Dat diff kan je bij Quaife ook voor VAG producten bestellen, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
Wil je echt gek doen dan leveren ze sinds gisteren zelfs een seqentiele 6 bak voor je Leon of Golf….
Gister de mail daarover ontvangen.
Waarschijnlijk precies dezelfde blokken en een chipje doet wonderen!
Iig wel beter dat ze nu eens wat verder kijken dan alleen een leuk blok maar ook aan het onderstel gaan verbeteren.
jammer dat dat dan weer allemaal aan vag vast zit zo kunnen de leon en s3 golf r…etc niet echt onder elkaar concurreren blijkbaar… maarja verder wel een erg leuke auto:)
@karsvdtuin: Tja, als bedrijf ben je natuurlijk niet slim bezig als je 2 producten maakt die met elkaar concurreren, terwijl je ook een groter markt-gebied kunt berijken door een van de 2 boven de ander te positioneren…
Ik vroeg me al af wanneer er een piek zou zijn bereikt met de eindeloze vermogensopbouw. Soms is less echt more.
Ben ook benieuwd welke fabrikant als eerste een volgende generatie niét vergroot.
@SCscreamGT2: Denk de nieuwe RS6.. Zal wel minder zwaar worden!
@solmatje: Iedere nieuwe auto is lichter dan de voorganger tegenwoordig. Ik had het over de grootte.
@SCscreamGT2: dacht dat je het over de PK’s had, maar verkeerd gelezen. Niet alle nieuwe modellen worden lichter (Passat, A8, citroen C5), maar wel veel idd. Auto’s groter maken creëert natuurlijk ook automatisch plek voor een nieuwe modelletje ergens.
@SCscreamGT2: Peugeot, de 208 is namelijk toch echt een stukje kleiner dan de 207 ;)
Als hij al die andere dingen wel krijgt (gewicht, stijfheid enz.), is de Audi de mindere.
Anders gezegd: Ik geloof er niks van dat Audi minderwaardige ondersteltechniek en gewichtsbesparing mag toepassen dan Seat.
JD doet wonderen met je Cupra :D
@TDI-goeroe: Nog geweest afgelopen zaterdag? Stond een aardige collectie GTI’s etc. voor de deur.
@E34M5Touring: nee, je bedoelt naar de Ring? nee, was me te vochtig. Voor aanstaande zaterdag wordt ook niet veel goeds voorspeld…
@TDI-goeroe: Nee, naar JD. Volgens mij was er een meeting ofzo. Dr reed in ieder geval veel getuned VAG spul door het dorp. Reed een hele fraaie Golf 6 GTI tussen.
Ach een premium sjippie erin en het gaat als de brandweer een A3 voorbij…
less is more
Audi = voor sprong door techn…uhhh…marketing
Leon = achterstand door marketing
Waarom niet gewoon beide auto’s een powerboost geven? De Cupra een paar peekaatjes meer, voornamelijk om het in de folder goed te doen en de S3 dan een flinke boost geven. +10 en +40 ofzo. Zo kun je toch ook prima onderscheid maken?
Nou, ik heb gemengde gevoelens bij deze terugschroefoperatie.
Wellicht wordt het vermogen wat teruggeschroefd om de CO2-uitstoot te verlagen. Cupra of niet, het blijft een Seat, dus een (kuch) budgetwagen, en dan kan je CO2-belasting missen als kiespijn. Als ik me niet vergis had de vorige Leon Cupra eveneens 240 pk (1.8 turbobenzine).
Dat ze het gat met de Audi S3 groot willen maken, is onzin, want deze laatste krijgt reeds (naar verluidt) 300 pk…
@F1Tim: Vorige Cupra was ook een 2.0T met 265pk (tijdelijk zelfs met 310pk), daarvoor 240pk uit hetzelfde 2.0T blok. Alleen de Leon 1 had een 1.8T 20V met 210pk en later 225pk.
Nothing beats de vroegere Leon Cupra, die met die rondere achterkant ! En dan yellowwwwwww…..Huidige Leon kan mij ook prima bekoren, goeie prijs en vlot ogend !
@Megakix: De eerste Leon Cupra. Met de V6. Wat een heerlijke bak. Nog steeds DE mooiste hatch van VAG.
@E34M5Touring: De Cupra 4! Een golf V6 4motion, maar dan spannend :D
@imdoctorbob: En een stuk mooier inside and out.
@sir smokalot: De nieuwe Cupra krijgt rond de 240 pk (net als de huidige generatie), de Cupra R zal echt wel meer vermogen krijgen (mag ik hopen).
Zelfs dit model vna seat ziet er saai uit