• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat Leon Cupra R wordt minder krachtig, wel ‘sneller’

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 november 2012 om 12:22 – 30 Reacties

Huidige generatie Leon Cupra R


Het VAG-concern begint te differentiëren in zijn topmodellen: waar Audi ongebreideld door mag rammen, worden de teugels aangetrokken bij Volkswagen (naar verluidt) en Seat. Verwacht minder pk’s in de volgende León Cupra R.

De huidige Cupra R lepelt 265 paardjes uit zijn 2 liter-blok, net zoveel als zijn Audi S3-generatiegenoot. Om de kloof tussen pauper en premium weer wat groter te maken wordt deze gelijkheid ongedaan gemaakt, en krijgt de León ‘ongeveer 240 pk’.

Maar VAG kan natuurlijk niet zijn eigen producten afzeiken, dus benadrukt R&D-chef Matthias Rabe tegen Autocar dat de nieuwe Cupra R toch echt veel beter wordt dan zijn voorganger.

Meer vermogen is niet altijd zaligmakend, er zijn meer wegen die naar Rome leiden: denk hierbij aan een eerder piekende, en vlakkere vermogens- en koppelkromme (een sterker middengebied doet wonderen), een stijver chassis, betere banden/vering/demping, een lager zwaartepunt, en natuurlijk minder gewicht.

Wanneer de nieuwe Cupra R een feit is kan (en zal) deze bovendien naast zijn voorganger gelegd worden. Tussensprintjes, acceleratietijden, en rondjes over een circuit moeten dan uitkomst bieden. Bovendien kan het maar zo dat het werkelijke vermogen wat hoger ligt, dat hebben we wel vaker gezien bij geblazen motoren uit het VAG-concern.

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • Cupra Leon VZ
    Cupra Leon VZ Cup is geslaagd topmodel
  • Cupra weekt zich los
    Cupra weekt zich los van Seat, meer unieke modellen

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, cupra-r, leon, Seat

Vorig bericht: « Ferrari neemt Apple-manager in dienst
Volgend bericht: 1 miljoen km op de teller zetten, het gebeurt ook in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerbie zegt

    8 november 2012 om 12:24

    Fijn, fijn. Een lager gewicht enz. heb je meer aan. Vermogen is niet alles en wil je dat toch, dan moet je gewoon even langs abt ofzo.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    8 november 2012 om 12:25

    Veel meer kon ook niet zonder 4×4 en dan zou die mogelijk sneller zijn dan de Golf R en S3. En dat kan natuurlijk niet. Bovendien word ie dan denk ik te duur.

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      8 november 2012 om 12:45

      @E34M5Touring: Focus RS met voorwielaandrijving had er ook 305 en reed prima, dus kan wel met zo’n aandrijving.. Maar idd hij mag natuurlijk niet sneller dan een S3 worden, die is uber

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 november 2012 om 12:48

        @solmatje: Jawel, maar dat heeft ook te maken met de Diff van de Focus. En hoewel hij er aardig mee overweg kan, heb je wel behoorlijk torque steer.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          8 november 2012 om 18:07

          @E34M5Touring:
          Dat diff kan je bij Quaife ook voor VAG producten bestellen, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
          Wil je echt gek doen dan leveren ze sinds gisteren zelfs een seqentiele 6 bak voor je Leon of Golf….
          Gister de mail daarover ontvangen.

          Login om te reageren
  3. lamborgfan zegt

    8 november 2012 om 12:33

    Waarschijnlijk precies dezelfde blokken en een chipje doet wonderen!
    Iig wel beter dat ze nu eens wat verder kijken dan alleen een leuk blok maar ook aan het onderstel gaan verbeteren.

    Login om te reageren
  4. karsvdtuin zegt

    8 november 2012 om 12:35

    jammer dat dat dan weer allemaal aan vag vast zit zo kunnen de leon en s3 golf r…etc niet echt onder elkaar concurreren blijkbaar… maarja verder wel een erg leuke auto:)

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      8 november 2012 om 13:03

      @karsvdtuin: Tja, als bedrijf ben je natuurlijk niet slim bezig als je 2 producten maakt die met elkaar concurreren, terwijl je ook een groter markt-gebied kunt berijken door een van de 2 boven de ander te positioneren…

      Login om te reageren
  5. SCscreamGT2 zegt

    8 november 2012 om 12:43

    Ik vroeg me al af wanneer er een piek zou zijn bereikt met de eindeloze vermogensopbouw. Soms is less echt more.
    Ben ook benieuwd welke fabrikant als eerste een volgende generatie niét vergroot.

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      8 november 2012 om 12:46

      @SCscreamGT2: Denk de nieuwe RS6.. Zal wel minder zwaar worden!

      Login om te reageren
      • SCscreamGT2 zegt

        8 november 2012 om 13:21

        @solmatje: Iedere nieuwe auto is lichter dan de voorganger tegenwoordig. Ik had het over de grootte.

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          8 november 2012 om 13:44

          @SCscreamGT2: dacht dat je het over de PK’s had, maar verkeerd gelezen. Niet alle nieuwe modellen worden lichter (Passat, A8, citroen C5), maar wel veel idd. Auto’s groter maken creëert natuurlijk ook automatisch plek voor een nieuwe modelletje ergens.

          Login om te reageren
    • motoragent zegt

      8 november 2012 om 14:01

      @SCscreamGT2: Peugeot, de 208 is namelijk toch echt een stukje kleiner dan de 207 ;)

      Login om te reageren
  6. mout zegt

    8 november 2012 om 12:48

    Als hij al die andere dingen wel krijgt (gewicht, stijfheid enz.), is de Audi de mindere.
    Anders gezegd: Ik geloof er niks van dat Audi minderwaardige ondersteltechniek en gewichtsbesparing mag toepassen dan Seat.

    Login om te reageren
  7. TDI-goeroe zegt

    8 november 2012 om 12:51

    JD doet wonderen met je Cupra :D

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      8 november 2012 om 12:57

      @TDI-goeroe: Nog geweest afgelopen zaterdag? Stond een aardige collectie GTI’s etc. voor de deur.

      Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        8 november 2012 om 13:51

        @E34M5Touring: nee, je bedoelt naar de Ring? nee, was me te vochtig. Voor aanstaande zaterdag wordt ook niet veel goeds voorspeld…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          8 november 2012 om 13:57

          @TDI-goeroe: Nee, naar JD. Volgens mij was er een meeting ofzo. Dr reed in ieder geval veel getuned VAG spul door het dorp. Reed een hele fraaie Golf 6 GTI tussen.

          Login om te reageren
  8. norge zegt

    8 november 2012 om 12:53

    Ach een premium sjippie erin en het gaat als de brandweer een A3 voorbij…

    Login om te reageren
  9. 4991 zegt

    8 november 2012 om 12:55

    less is more

    Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    8 november 2012 om 13:11

    Audi = voor sprong door techn…uhhh…marketing
    Leon = achterstand door marketing

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    8 november 2012 om 16:11

    Waarom niet gewoon beide auto’s een powerboost geven? De Cupra een paar peekaatjes meer, voornamelijk om het in de folder goed te doen en de S3 dan een flinke boost geven. +10 en +40 ofzo. Zo kun je toch ook prima onderscheid maken?

    Login om te reageren
  12. F1Tim zegt

    8 november 2012 om 18:40

    Nou, ik heb gemengde gevoelens bij deze terugschroefoperatie.
    Wellicht wordt het vermogen wat teruggeschroefd om de CO2-uitstoot te verlagen. Cupra of niet, het blijft een Seat, dus een (kuch) budgetwagen, en dan kan je CO2-belasting missen als kiespijn. Als ik me niet vergis had de vorige Leon Cupra eveneens 240 pk (1.8 turbobenzine).
    Dat ze het gat met de Audi S3 groot willen maken, is onzin, want deze laatste krijgt reeds (naar verluidt) 300 pk…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      8 november 2012 om 19:23

      @F1Tim: Vorige Cupra was ook een 2.0T met 265pk (tijdelijk zelfs met 310pk), daarvoor 240pk uit hetzelfde 2.0T blok. Alleen de Leon 1 had een 1.8T 20V met 210pk en later 225pk.

      Login om te reageren
  13. Megakix zegt

    8 november 2012 om 19:00

    Nothing beats de vroegere Leon Cupra, die met die rondere achterkant ! En dan yellowwwwwww…..Huidige Leon kan mij ook prima bekoren, goeie prijs en vlot ogend !

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      8 november 2012 om 20:42

      @Megakix: De eerste Leon Cupra. Met de V6. Wat een heerlijke bak. Nog steeds DE mooiste hatch van VAG.

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        9 november 2012 om 10:19

        @E34M5Touring: De Cupra 4! Een golf V6 4motion, maar dan spannend :D

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          9 november 2012 om 10:25

          @imdoctorbob: En een stuk mooier inside and out.

          Login om te reageren
  14. cj4ruedas zegt

    8 november 2012 om 20:01

    @sir smokalot: De nieuwe Cupra krijgt rond de 240 pk (net als de huidige generatie), de Cupra R zal echt wel meer vermogen krijgen (mag ik hopen).

    Login om te reageren
  15. mellie zegt

    11 november 2012 om 10:23

    Zelfs dit model vna seat ziet er saai uit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North