
Seat maakt de nieuwe voordelige prijs bekend van de Seat Leon (Sportstourer) PHEV.
Seat leek een beetje in de vergetelheid te raken. Zou het merk überhaupt blijven bestaan, nu leerling Cupra meester Seat ver voorbijstreefde? Voorlopig houdt de VW Groep het Spaanse merk gewoon in leven. En hoe! Er komt een elektrische Leon. Voor het zover is, moeten er eerst nog een boel Nederlandse gezinnen in de plug-in hybride sedan of stationwagon stappen. Of dat gaat lukken, is een tweede, maar aan de prijs van de Seat Leon PHEV zal het niet snel liggen.
De Leon onderging kortgeleden een update. Vanbuiten veranderde er vrij weinig. Seat ging voornamelijk aan de slag in de cabine. Zo is er een nieuw infotainmentsysteem met een groter middenscherm (10,4 inch of optioneel 12,9 inch). Je telefoon draadloos opladen kan met meer vermogen en Apple CarPlay en Android Auto zijn aanwezig.

Goed, dit wisten we al. De nieuwe informatie bevat de prijzen van de Seat Leon en Leon Sportstourer PHEV’s. Beide auto’s hebben dezelfde 1.5-liter plug-in hybride aandrijflijn als de Volkswagen Passat en Skoda Superb. Seat vraagt tenminste € 34.990 voor de Leon PHEV en € 35.990 voor de Sportstourer.
Goedkoper dan VW en Skoda
Wie zuinig is op de inhoud van zijn portemonnee kan daardoor beter bij Seat shoppen dan bij de andere VW-merken. De Passat eHybrid met dezelfde motor kost tenminste € 46.990. Er is geen extra lange Variant hiervan. De Skoda Superb PHEV kost minimaal € 42.990. De stationversie – de Combi – kost € 43.990.



Zijn er dan nog technische verschillen tussen de verschillende merken? Jawel. De VW belooft een elektrische actieradius van 135 kilometer. De Superb moet 136 kilometer halen en de Superb Combi 134 kilometer. Seat communiceert een elektrische range van maximaal 130 kilometer. Ga je daar iets van merken in de praktijk? Waarschijnlijk niet.
Seat Leon PHEV
Wat krijg je nog meer voor de goedkoopste PHEV in deze klasse? Denk aan 17-inch lichtmetalen velgen en led-koplampen. Daarnaast heb je bij de Sportstourer bakken met ruimte in de kofferbak. Seat verwoordt het mooi: ”De Leon Sportstourer heeft een bagageruimte met een inhoud van 470 liter (met de achterbank in normale positie), waarmee de compacte middenklasser ruimer is dan veel plug-in hybride SUV’s.” Kan zo’n PHEV-station de hype op crossovers en SUV’s echt stoppen denk je?
Lijkt me toch logisch dat de Superb en Passat duurder zijn. Deze staan toch ook een klasse boven het Leon, Golf, Octavia trio…
Inderdaad, appels en peren.
Echter, de Golf GTE kost minimaal 40k, dus dat scheelt evengoed nog best veel.
Best lekkere range. Daar zou ik voor 90% van mijn ritten genoeg aan hebben. En dan kan ik toch ook nog lekker in een keer doorjakkeren naar zuid Frankrijk. Mooie opvolger voor mijn Kia CEED SW PHEV
Van de passat is er alléén maar een variant. En qua afmetingen is het mandarijnen met sinasappels vergelijken, de leon moet je vergelijken met de golf en de octavia.
Prima prijs voor een top auto. Heb zelf meerdere Leon (ST)’s van deze generatie gehad en ik ben meer dan tevreden. Vind ze fijner rijden dan de Golf en Octavia. Heb verschillende aandrijvingen gehad (1.0/1.5 TSI, met of zonder automaat) en ze ze de prijs ook weer vriendelijker maken kan ik de Leon absoluut adviseren.
Ik snap het vergelijk in verband met de aandrijflijn maar de Passat en SuperB zijn toch echt een vol segment groter.
Het begint echt wel een oud model te worden.
En gelukkig worden sommige dingen mooi oud.
Het interieur van deze generatie Leon hoort daar helaas niet bij. Het exterieur eigenlijk ook niet.
@mashell tja smaken verschillen. Ik vraag me af of je er wel eens in het echt in hebt gezeten? Ik vind dit één van de mooiste C-segmenters op de markt en ten opzichte van de vorige generatie hebben ze zeker in het interieur goede stappen gezet. Ook het exterieur komt nog mooi voor de dag, vooral in die mooie rode kleur met goede velgen.
Zijn voorganger, de MK3 of 5F voor intimi, was een veel sterker ontwerp (alleen interieur was op den duur verouderd qua gimmics en infotaintment).
Deze generatie is te generiek, de cupra versie is verkracht met de lelijke facelift neus.
Vind het echt meevallen qua prijs. Weet niet wat je betaalt voor 1tje met een kleurtje en de opties die je wilt (hoe kaal is de instap zeg maar), maar je krijgt best veel auto voor dit geld.
Toch kies ik in deze klasse altijd voor een Ford Focus zolang deze nog leverbaar is.
De Seat Leon rijd echt matig en ook exact hetzelfde als de huidige Octavia.
Hoe zit het nu met die ford motoren? Zijn die al weer betrouwbaar, of is dat nog steeds natte distributieriem en zwakke koppakking?
Volgens mij kennen deze nog steeds relatief veel problemen. Maar ja, datzelfde hebben ze ook bij VAG en Stellantis nog steeds niet volledig onder controle. Ecoboost, TSI, Puretech, THP, welke naam ze het turbotorretje ook geven, het blijven motoren die in de basis al niet ontworpen zijn om nog drie, vier of vijf ton aan kilometers mee te gaan. Tel daarbij op dat er (nog steeds) veel mensen zijn die niet de moeite nemen om een motor rustig warm te rijden, bijtijds het onderhoud in te plannen en niet de keuze maken om bijvoorbeeld de motorolie te kiezen van de juiste specificatie en kwaliteit.
Ik heb het idee dat als je met de huidige TSI motoren normaal om gaat, en vooral de compleet achterlijke 30k onderhoudsintervallen van de fabrikant negeert, ze gewoon ver kunnen komen. Een stuk verder dan de oudere motoren van dik 10 jaar geleden. Maar goed is ook enkel van horen zeggen.
Dan koop ik liever een tweedehandse alfa romeo brera en steek 30 mille in mijn pocket.
Tom Catre
Je bedoelt 30 mille in onderhoud en reparaties? Maar zou het ook doen ja…
Die krengen zijn ondertussen zo oud, daar zou ik geen 30k kilometers per jaar mee durven rijden. Geen vergelijk dus.