• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]

Auteur: ricardo, gepost 12 februari 2013 om 07:39 – 32 Reacties

Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]Afbeelding Seat Leon SC – eindelijk een driedeurs! [updated]

Seat León SC
De vijfdeurs lekte laatst al voortijdig het internet op, waarop de driedeursvariant, ook wel Leon SC genaamd, niet kon achterblijven natuurlijk. Voor het eerst in de geschiedenis is er een Leon met drie portieren! Goed idee?

Vlak voor zijn digitale onthulling – later vandaag – stuitten we op een set foto’s van de Leon SC in zijn blootje. Het Spaanse VW-onderdeel heeft zijn publieksdebuut voor de Autosalon van Genève gereserveerd, maar nu kunnen we al kijken hoe de de Leon SC met twee lange(re) portieren, een gewijzigde raampartij en een schuiner aflopende achterkant bevalt.

Motorisch zal tussen de drie- en vijfdeurs weinig verschil zitten. Denk aan een 1.2 TSI met 85 of 105 pk als instapper, gevolgd door een 1.4 TSI (122 of 140 pk) en de 1.8 TSI met 180 paarden als voorlopige topper – totdat de Cupra zich aandient. Op dieselgebied zal de keuze hangen tussen een 1.6 TDI met 105 pk of de 2.0 TDI die maximaal 184 pk levert.

Vijf deuren en maximaal praktisch nut, of twee grotere deuren en een meer coupé-achtige lijn: wat heeft jouw voorkeur? (via Autoforum)

De verschillen in beeld:
Seat Leon 3-deurs vs 5-deurs

Update 15:15 – Hij is officieel! Kopfoto vervangen door versie zonder watermerk, en gallery toegevoegd. De rode is een FR, de blauwe een ‘STYLE’. Video op autojunk.

De SC heeft een 35mm kortere wielbasis dan de vijfdeurs, en heeft motoriseringen tussen de 1.2 en 2.0 liter, goed voor 86 tot 184 pk. Dieselen kan voorlopig met een 1.6 TDI, die 105 pk levert en 99 gr/km CO2 uitstoot, of met een 150 pk sterke 2.0 TDI.

Klik!

Ook interessant!

  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig
  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2013, leon, leon-3, leon-sc, Seat

Vorig bericht: « Video: Rallyauto slaat over de kop, rijdt gewoon door
Volgend bericht: Video: Ferrari Enzo aftrappen. WRC-style »

Lees Interacties

Reacties

  1. kwakmare zegt

    12 februari 2013 om 07:50

    Hadden ze er niet beter een wat extremere coupe lijn aan moeten geven, zoals de Scirocco vs. Golf?
    Hoewel, met zo’n burgertruttenneus wordt het nooit wat.

    Login om te reageren
  2. jrmpower24 zegt

    12 februari 2013 om 08:11

    ziet er erg lekker uit!

    Login om te reageren
  3. wimpster zegt

    12 februari 2013 om 08:12

    Ik vind het best stoer staan, maar dit vraagt wel om een dikke motor uit het VAG rek voor een mooie Cupra R.

    Login om te reageren
  4. sjouveur zegt

    12 februari 2013 om 08:13

    Ziet er goed uit, ik was sowieso al erg te spreken over de nieuwe Leon! Dit is geen standaard VW kloon zoals zo vaak het geval is de laatste tijd. En het rijdt ook nog eens erg goed.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 februari 2013 om 16:44

      @sjouveur:
      Yep, als je een Golf of A3 boven deze verkiest ben je echt blind.
      Nu zou ik eerder voor de Guilietta gaan in deze klasse….

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    12 februari 2013 om 08:15

    Beetje braaf. Ik blijft me elke keer verbazen over dat interieur, zo donker, goedkoop en gedateerd als dat er uit ziet. Dan maar gewoon een Golf of doorsparen voor een Octavia.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      12 februari 2013 om 08:41

      @mashell: ik blijf me elke keer verbazen dat deze klachten nooit gezegd worden wanneer Dacia weer eens een budget auto op de markt brengt. Seat is samen met Skoda het budget merk van vag. Seat sportief en jong budget, Skoda iets conservatiever.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 februari 2013 om 10:00

        @eklasse: Dacia is een merk wat zich niks pretendeert. Ze maken cheap ass cars. Als je als VW jezelf toch Priemiejum merk hebt benoemd, valt een zwart/zwart/zwart met zwart interieur een beetje tegen. Niemand verwacht van Dacia een hip en stijlvol dash. Van VAG echter wel. Het viel mij ook op met de eerste foto’s. Er zit letterlijk geen kleur in. Enkel varianten van grijs en zwart. Doet heel koud aan vind ik. Niet wat je verwacht van Auto Emocion… En zoveel kost een rood biesje of sierstripje nou ook weer niet.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          12 februari 2013 om 10:08

          @E34M5Touring: wil je een mooi dash koop je een Golf, wil je een budget dash koop je een Seat.

          Seat ziet er gewoon strak uit voor een budget merk.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            12 februari 2013 om 10:17

            @eklasse: Skoda, Hyundai, Kia etc. ook. En toch weten die een fleuriger dashboard neer te zetten. Nogmaals een gekleurd stikseltje of sierstrippie kost echt de hoofdprijs niet. Kijk naar Seat’s van 2004-2010. Allemaal een gitzwart dash. Doet gewoon afbreuk aan de auto.

            Login om te reageren
            • autobart zegt

              12 februari 2013 om 18:49

              @E34M5Touring: Waarom wil je een kermisattractie als dashboard? Je interieur moet rust uitstralen en rust geven, niet zeer doen aan je ogen.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                12 februari 2013 om 18:57

                @autobart: Ja, moet dat dan volledig zwart zijn? Er zijn zat interieurs die rust uitstralen (Volvo bijvoorbeeld) en die zijn niet aangekleed als een stuk steenkool.

    • sjouveur zegt

      12 februari 2013 om 08:55

      @mashell: Het interieur ziet er op de foto’s inderdaad erg goedkoop en saai vormgegeven uit. In het echt valt dat allemaal reuze mee en de materialen zijn grotendeels vaan goede kwaliteit. Het is inderdaad wel een donker interieur, persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, maar ik kan me goed voorstellen dat je inderdaad liever een iets vrolijker dashboard hebt.

      Ok, genoeg vag promotie voor mij vandaag :p.

      Login om te reageren
  6. griffendahl zegt

    12 februari 2013 om 08:40

    Hij wordt er een stuk knapper van :)

    Login om te reageren
  7. darkpluisje zegt

    12 februari 2013 om 08:55

    Ziet er leuk uit maar 3 deurs is zoveel onpraktischer.. zou altijd voor de 5 deurs gaan

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      12 februari 2013 om 09:19

      @darkpluisje: klopt, de 3-deurs versies in deze klasse zijn absoluut niét belangrijk… Neemt misschien 1% van de verkopen van het model voor zn rekening.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        12 februari 2013 om 09:31

        @Svenska_Aeroplan_AB: Denk dat dat toch meer dan 1% is hoor… Er zijn ook mensen zonder kinderen he ;) ??

        Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    12 februari 2013 om 09:22

    de FrTDI graag.

    Login om te reageren
  9. woot zegt

    12 februari 2013 om 09:23

    Zou altijd voor een 3 deurs gaan, vind ik over het algemeen mooier. De genen die zo nodig achterin willen kruipen dan maar een stukje, ik hoef er toch niet te zitten.

    Login om te reageren
  10. Crosscabouter zegt

    12 februari 2013 om 09:40

    Op een of andere manier vind ik de 5-deurs beter in balans. Echt een Leon zeg maar. De verhoudingen van de 3-deurs lijken wat ongelukkig. Misschien valt het in het echt mee?

    Login om te reageren
  11. hdla zegt

    12 februari 2013 om 10:04

    Heeft hij ook het simpele starre torsie asje achter zoals de instap golf?

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      12 februari 2013 om 10:35

      @hdla: de SC style schijnbaar wel, de FR niet (als Seat zijn politiek voor de vijfdeurs aanhoudt)

      Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    12 februari 2013 om 10:57

    Gek genoeg vind ik de 5deurs mooier en dat is ook voor het eerst. De 3deurs ziet er een beetje oubollig uit zo.

    Login om te reageren
  13. baasbas zegt

    12 februari 2013 om 10:59

    Ik zou altijd de 5 deurs kiezen. Ook in de parkeergarage wil ik nog in en uit kunnen stappen… Die 184 pk diesel valt trouwens in de 20% categorie.. Leuk voor het lease-volk :-)

    Login om te reageren
  14. nibor zegt

    12 februari 2013 om 12:47

    Wow! Ze hebben goed naar de Clio achterkant gekeken. Maar die komt staat hem wel goed hoor.

    Login om te reageren
  15. johanh zegt

    12 februari 2013 om 18:22

    Leuke Ibiza…

    Login om te reageren
  16. meneersander zegt

    12 februari 2013 om 18:35

    Beetje Brera idee van de zijkant.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    12 februari 2013 om 18:55

    keurige coupe ..
    nix teveel .. nix te weinig ..
    strak en rustig ding .. werd eens tijd voor Seat ..

    Login om te reageren
  18. haroldt zegt

    12 februari 2013 om 21:13

    Toch blijf de oude Leon mooier vinden. Eerlijk gezegt. Wat is de strategie van het VAG concern met Seat? Eerst moest het DE concurent zijn van Alfa.. laatste tijd meer van Scoda.. Niks mis mee maar allemaal beetje van het zelfde. Jammer.

    Login om te reageren
  19. SpoonM5 zegt

    12 februari 2013 om 21:18

    Gewoon mooi. Alleen wel jammer van het gedateerde interieur..

    Login om te reageren
  20. rolf92 zegt

    12 februari 2013 om 22:52

    Kijk, zo zie je maar weer dat Seat leuke sportieve auto’s kan maken, maar haal alsjeblieft de Alhambra en Toledo uit de prijslijsten. Snap niet dat Seat het sportieve merk van VAG moet zijn en ook twee saaie familieauto’s moet aanbieden. Wel mogen ze van mij snel een opvolger van de Altea introduceren, dat is immers een Sportieve MPV, hoewel ze hem bij Seat liever een MSV noemen (hij staat hier ook voor de deur).

    Login om te reageren
  21. Orichy zegt

    13 februari 2013 om 16:09

    Ik vind deze 3-deurs er juist “ronder” uitzien, dan de meer “puntigere” 5 deurs, maar wat mij nog meer opviel, hij lijkt qua lijnenspel voor 75% op de Audi A3 3-deurs.
    http://www.autowp.ru/pictures/s/seat/leon/seat_leon_fr_sport_coupe_4.jpg
    http://www.autowp.ru/pictures/audi/a3/autowp.ru_audi_a3_1.8t_s-line_16.jpg
    Dus dat is lekker goedkoop gedaan van Seat, lekker toch een goed smoelende auto, zonder dure ontwikkelingskosten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North