
Joh. Hoe verrassend. Na Skoda komt ook Seat komt met een variant van de Volkswagen up! op de proppen.
Zo te zien is dit plaatje gelekt door een oud-papierjourno, dus de officiële aankondiging zal niet lang op zich laten wachten. Na de VW up! en de Citigo (klinkt als een brommobiel) komt dus ook Seat met een kleine stadsrakker.
De naam wordt waarschijnlijk Mii (Nintendo, kom er maar in) en dat is meteen het verrassende, want na de Lupo! had Seat dit ding rustig Arosa! kunnen noemen toch? Oh well: zoekplaatje!
en wanneer komt de A0 of A0,5 mag ook :)
@Dimocash: Nooit. :D
De A0RXiA bedoel je?
@Benjamin1: lol :D
ik zie een nieuw topgear challenge aankomen in november/ december
C1 107 Aygo vs UP citigo Nii
@Bart_V: Over 10 jaar zijn er alleen maar van dit soort auto’tjes.. En dan plots begin je de C1 nog vet te vinden ook.. In vergelijking met al die andere kleine botsauto’s.. Oeps wat zeg ik nu…….
@kaasboerin: botsauto’s zeg je goed ja
heb ooit een keer een aygo mee gehad toen mijn auto bijde dealer stond
in de stad een fijn autootje maar voor lange afstanden echt niet handig
@Bart_V: Puur uit principe zal ik nooit in zo’n ding willen rijden… Laatst nog in een Swift gezeten man man man bij de 100 houdt ’t gewoon op..
@Benjamin1: of een Audi APi
hahahaha late reactie vn vag.
Maar zoals eerder gezegd door een blogger: VAG techniek en design vn eergisteren . Is hier weer duidelijk vn toepassing
@besaram: Late reactie? Imo komen deze modellen veel te vroeg. De up rijdt nog geen eens rond en de goedkopere versies staan al op internet. Niet dat ik ze mooier vind (zowiezo lelijke dingen) maar ze hadden beter een half jaartje kunnen wachten.
@Tommy2: Ten opzichte van andere fabrikanten bedoeld hij denk ik. Welke auto’s hij dan in gedachten heeft ontgaat mij ook een beetje aangezien de Aygo/C1/107 groter zijn.
Bentley, Bugatti, Audi, Lamborghini kom dr maar in. Waar zijn jullie versies? Aston Martin durft het toch ook? :P
Niks mis met zo’n karretje, moet zeggen dat die van seat en skoda er toch beter uitzien ;)
Ohja… Enneh… Deze auto’tjes zijn dan wel goedkoop maar we moeten er wel bij vermelden dat je knietjes als kreukelzone dienen… Gr. VAG
opvallend dat de VW in het zijscherm en de achterruiten toch een andere lijn heeft, ik denk dat er qua plaatwerk weinig onderdelen uitwisselbaar zijn bij deze 3.
Die knik bij de zijruit geeft de VW wel een beetje meer smoel tov de andere 2. Ik ben benieuwd welke het beste gaat verkopen, gok op de VW.
Zeg, help eens.
Welk merk heeft in deze klasse de laatste 10 jaar een motor toegepast die bij introductie ouderwetser was?
De frans-japanse drieling plus Daihatsu hebben een vergelijkbare motor, maar die zijn dan ook al 6 jaar te koop.
@Seat: zijn de Spaanse plaats/eiland-namen op?
@escort77: Ik zou hem Seat Minnorca noemen, toepasselijk toch?
Nou Seat, nu een Cupra editie!
met TDI graag, liefst een 2.0 :D
@TDI-goeroe: Je bedoelt een 0.2 TDI natuurlijk.
aangezien de topmotorisering van Seat op dieselgebied nog nooit verder is gekomen dan de een 4-cilindertje zal de 2.0 TDI uitsluitend gebruikt worden in de Altea, Leon en andere overschatte show-machines
Seat Marbella had een goede naam geweest, lijkt trouwens ook veel op de vorige seat marbella. die gerebadgede fiat panda.
wat een lieve motortjes trouwens, college van mij heeft een Kia Picanto 1.2, 85 pk, en daar hebben we onlangs 190 km/u mee gereden, dat haalt dit wagentje niet eens met wind mee en van een berg af.
nu al een overschatte auto dus. net als ze 2-ling zusjes
@nelly0183: Dat is pas eng… 190 in een Picanto. Brrrr!!!
Topsnelheid is toch al niet belangrijk bij dit soort autootjes. Voor zo’n stadsauto is de acceleratie naar pak ‘m beet 60 een stuk belangrijker, en dan rijden ze menig middenklasser zoek.
@potver7: als een autoliefhebber , moet je toch altijd topsnelheid gaan uitproberen ongeacht welke auto je rijdt, zelfs een VW SDI heb ik gekregen tot 175 (op teller wel haha)
Ik maar denken dat Citigo een waardeloze naam is…
@nivado: Erg knap als je irritaties op kan wekken met een autonaam.. VAG krijgt ’t voor elkaar..
@kaasboerin: Over irritaties gesproken: ik zit het zo eens een tijdje aan te kijken, maarre… Het zit bij jou ook wel errug diepgeworteld, die afkeer tegen “andere” auto’s. Het is gewoon ziekelijk te noemen, dat je in niet EEN enkele posting op een normale en onderbouwde manier een reactie kunt plaatsen. En dat in zo’n beetje elk topic dat op Autoblog voorbijkomt. Je zult zelf ook best blij zijn, dat je hobby “1ste klas azijnpisser” is geworden. Ik vind het gewoon triest.
@Klojum: Niet zo serieus nemen hoor.. Het zal ongetwijfeld een prima auto zijn..
Mii? Is dat om Chinezen aan te spreken?
Ik vraag me af hoe de achterkant eruit ziet. Bij de Lupo/Arosa was die hetzelfde, en dat werd niet echt gewaardeerd door de VW-fans…
Ik had graag gewild van niet, maar ik vind de up! nog steeds het leukst…
Wanneer dient Nintendo de eerste aanklacht in voor het gebruik van de naam ‘Mii’?
@onemorething: waarom zouden ze? spelcomputers en auto’s zijn heel verschillende producten, daarover zal geen verwarring kunnen ontstaan en Nintendo zal er ook geen schade van ondervinden.
Heeft de boterfabrikant ooit bezwaar gemaakt tegen de Fiat Croma?
Heeft de soepfabrikant bewaar gemaakt tegen de Ferrari California?
Heeft de snackbar bezwaar gemaakt tegen de Kia Picanto?
En zo zijn er nog wel meer te bedenken…
Ik vraag me meer af of deze strategie eigenlijk wel vruchten afwerpt? Waarom vanuit 1 concern drie gelijksoortige auto’s lanceren. Dat kan toch niet meer zijn dan kannibalisering op je merken? Als het onderscheid zo klein is tussen je merken dan kun je toch beter 1 van je merken lozen?
@sebastos: Sja, misschien omdat vaste Skoda klanten dan voor de Citigo gaan, de vaste Seat klanten voor de Mii.. Etcetera. Daarbij komt dat de meeste mensen waarschijnlijk nieteens van de ‘VAG’ gehoord hebben joh..
@kaasboerin:
Nee geloof ik best, de klant zal het niet weten. Maar VAG moet zo wel voor 1 soort auto 3 soorten onderdelen inkopen, 3 fabricagelijnen aanhouden, 3x personeel etc. Bij andere modellen zijn de verschillen veel groter, maar dit zijn echt bijna 3 identieke auto’s. Ik vraag me af of dit een slimme keuze is.
@sebastos: Denk het wel, een assortiment is immers nooit té groot, en als potentiële klanten niet voor de Up! gaan, kunnen ze altijd nog voor de 2 andere gaan..
@sebastos: Juist bijna alles is uitwisselbaar. Alleen het hoognodige is merkspecifiek.
@sebastos: 3 fabricagelijnen? Je denkt serieus dat alle 3 modellen gescheiden van elkaar worden geproduceerd? Denk dat alles gewoon in Bratislava in elkaar gebakken gaat worden.
@Tommy2: VAG kennende hebben ze inderdaad 3 fabricagelijnen. Qua uitwisselbaar, was ’t maar zo’n feest. Zover ik kan zien, zit op alle 3 al een andere deurgreep, lampen, spiegels, bumpers etc en als dat het begin is verwacht ik meer van zulke dingen. Hoe uitwisselbaar is het dan? Enkel de constructie, motor en wat techniek, laat dat het minst zijn van de hele assemblage. Bedenk je ook eens wat het kost om alle 3 te certificeren terwijl ze feitelijk hetzelfde zijn…
Ik vind het gewoon een vreemde strategie. PSA zorgt er in elk geval nog voor dat ze qua uiterlijk echt verschillen.
@sebastos: Dat wat wel uitwisselbaar is kost juist veruit ’t meest (onderstel,motor,etc).. Denk niet dat ze leeglopen op ’n paar handvaten.
En met welke bedoelingen had VW Seat ook alweer gekocht? Oh ja, ze hadden een sportief merk nodig. Weinig van gezien, en eigenlijk verwacht ik dat ook niet meer…
@Gideon: eigenlijk is Seat het budget merk geworden. Goedkoper dan Skoda zelfs. En Skoda heeft natuurlijk leuke eigen auto’s als de Superb en Yeti waar Seat het met een opgewarmde A4 moet doen en verhoogde Altea.
waarom zou je überhaupt nog de VW kopen ? waarschijnlijk de duurste.. en op het logo na niks anders.. (bespaar me de knikje hier lampje daar reacties)
@dennisr: Restwaarde. Dealer nabijheid. Gevoel. Als iedereen rationeel een auto kocht had niemand een BMW of Audi en was de Dacia Logan de best verkochte auto van het land.
@mashell: had een zeer intelligente reactie kunnen zijn als een Dacia Logan en een willekeurige BMW hetzelfde uiterlijk hadden.. maar jammer genoeg (voor jou :P ) is dat niet zo.. die vergelijking gaat niet op :P
precies de aygo,c1,107 van PSA groep
maar dan van VAG
@Tommy2: “VAG kennende hebben ze inderdaad 3 fabricagelijnen…” Nou, dan is het overduidelijk dat jij VAG dus niet kent!!!!
even een voorbeeld. de Audi Q3 en de Seat Exeo worden op 1 en dezelfde assemblagelijn in elkaar geschroeft. En dat is dus maar één voorbeeld. (en dat de Exeo een oude A4 is heeft hier niets mee te maken…)
Niets op tegen die rebatching. Zelfde basis maar de ruimte om accentjes te verleggen kwa look, afwerking , uitrusting enz. Voor iedere smaak een oplossing. Dat Seat en Skoda goedkoper zijn is te wijten aan het feit dat ze een generatie – platform achterstaan op de VW producten en dus voordeel halen uit hergebruik van de productiemiddellen, machines, persen enz. Met de Up zullen die (prijs)verschillen daarom minder zijn vermoed ik.
Wowww wat een auto emocion… echt een alfa killer dit.