SEAT Tarraco: nieuwe mammoet onder SEAT-SUV’s

Auteur: , 42 Reacties

De nieuwe Tarraco ga je niet missen in het straatbeeld. Na de Ateca en de Arona is dit de derde en grootste SEAT SUV tot nu toe.

SEAT ziet de Tarraco dan ook als kersvers vlaggenschip. Het apparaat is 4,74 meter lang en 1,66 meter hoog. Qua grootte en concurrentie moet je denken aan de Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq. Niet geheel verrassend staat de nieuwe Taracco op hetzelfde platform als deze auto’s. De SUV zal dan ook in Wolfsburg van de band gaan rollen.

De nieuwe Tarraco komt als vijf- en als zevenzitter op de markt. Hoewel SEAT spreekt over een ruimtelijk interieur, komt het merk niet met keiharde cijfers over bagageruimte naar buiten. Gezien het formaat van de SUV zal de Tarraco echter geen krappe jongen zijn.

Het uiterlijk is nieuw te noemen. Je zal de Tarraco niet zo gauw met zijn andere broertjes verwarren. SEAT zegt zelf over het ontwerp dat deze Tarraco het begin is van hun toekomstige design. De nieuwe Ibiza, Leon en andere modellen zullen meer op deze designtaal gaan leunen. Het DNA met de Volkswagen Groep is duidelijk te zien in de achterlichten. Geheel in lijn met het concern heeft ook de nieuwe Tarraco doorlopende achterlichten gekregen. Je schijnt er als automerk tegenwoordig niet meer bij te horen als je dat niet hebt. Verder brengt het zijaanzicht de overeenkomsten met de Tiguan en Kodiaq nog beter in beeld.

Op het interieur kun je weinig aanmerken wat betreft ergonomie. SEAT geeft hier een prima invulling aan zonder buiten de lijntjes te schieten. Een digitaal display, een groot scherm in het midden en enkele functionele knoppen voor een snelle bediening. Aangezien SEAT dit model als vlaggenschip presenteert had het wat uitbundiger gemogen. De vraag is echter of het de SEAT-rijder iets kan schelen.

Je kunt de Tarraco met verschillende benzine- en dieselmotoren krijgen. Instapper op het gebied van benzine is de 150 pk sterke 1.5 TSI. Die kun je meteen overslaan, want in deze klasse is wat meer power gewenst. Zeker als je met zeven man plus bepakking heuvel op door Oostenrijk aan het tuffen bent. De 2.0 TSI met 190 pk lijkt in dat opzicht een betere keuze. Dieselen kan met de 2.0 TDI, deze motor komt eveneens met 150 of 190 pk. De 150pk-motoren hebben voorwielaandrijving, de sterke varianten komen met vierwielaandrijving en een zeventraps DSG.

SEAT lanceert de Tarraco in februari 2019. Info met betrekking tot specificaties en prijzen volgen in een later stadium. Een video van de Tarraco check je op autojunk.nl.



42 reacties

Bij de voorkant dacht ik leuk, weer eens wat anders voor SEAT begrippen. Maar de achterkant oogt wat hoog voor een SUV door de hoge glaspartij, maar alsnog wel een aardige auto als je in dit segment opzoek bent. Mooier dan de Kodiaq in ieder geval.
@prototypezero: Precies. De voorkant oogt wat ‘ronder’ dan de achterkant waardoor het totaal niet hellemaal klopt. Ik zou ‘m er echter niet om laten staan. In de juiste uitvoering best fraai lijkt me. Al staat de Kodiaq me ook erg aan. Hoe dan ook, voorlopig blijf ik bij de lage auto’s ;)
De slogan ‘Auto Emocion’ gaat nog steeds op bij Seat.
Weet alleen niet of droevigheid de emotie is die ze proberen aan te spreken.
@torsen: ik denk droevig, want ik moest heel hard wenen.
@mikje90: en dan die sier uitlaatjes in het chroom. Ik huil.
@gasskaas: die sier uitlaatjes op de achterkant zijn perfect onderling uitwisselbaar met de ( omgedraaide) sier luchthappertjes op de voorkant ! Bijna filosofisch.
@torsen: ik word er in ieder geval niet warm of koud van. Zeg maar, emotieloos.

Dit is een SUV die voor mij volkomen inwisselbaar is voor een Kodiac, Grandland, Outlander en noem verder alle dertien-in-een-dozijn ‘soccer mom’-SUV’s verder maar op.
@rrrobert: Herkenbaar wat je zegt. Hij smoelt best goed hoor met dat PSA achtige grilletje. Maar ik zie de meerwaarde niet echt tov de Skoda.
Goed, er is nog een smaakje SUV, maar ik mis de Spaanse peper.
@torsen: SEAT: Chorizo noch paella
Zo op foto 1 lijkt het nog best een strakke bak, maar als je de foto’s recht van voor (en achter net zo) bekijkt, ziet het er opeens niet meer uit
Zeer geslaagde next gen Audi Q5 met een hele stoere voorkant. Istie ook te krijgen in de BMW M5 maroon red matte kleur?
Voorkant is mooi, maar recht van achter of schuin van achter is het net een gek busje/mpv
Anoniem hok zeg, en de volgende in een rij met VAG producten die doorlopende achterlichten heeft. Nee, diversiteit is er echt niet meer bij ze en die SUV hype mag wat mij betreft snel overwaaien.
Beetje een Volvo geinspireerd neusje wel #xc90
@volvo940polar: hedde gij drugs op?
Het front doet mij op de een of andere manier aan Hyundai en Genesis denken. Maar het geheel oogt best netjes en is toch net even wat anders dan de rest van het Seat-gamma
Dit is gewoon de Tiguan All Space, de deuren zijn identiek. Ze gaan echt te ver met MQB bij VAG.
@jasperhallo: ze gaan echt veel te ver inderdaad. Complete minachting van de klant. Maar de klant slikt dit soort lompe gebakjes als zoete koek.
@jasperhallo: Skoda Karoq en Seat Alteca ook. De deuren en kofferdeksel zijn 1 op 1 uitwisselbaar, je kan ze zo overschroeven. Past.
Hou nou eens op met die ventilatie roosters als ‘uitlaten’
Niet spectaculair, maar oogt meer dan prima en zal vast ook een prima auto zijn om mee onderweg te zijn.

Een auto die net als de Opel Omega Caravan uit de Zaterdagavondspecial van een tijdje terug (die in de reacties bijna door iedereen de hemel in werd geprezen), doet wat hij moet doen en lekker praktisch is.
Het front heeft wel wat weg van Ford. Zo lijkt het.
Zo ondertussen zijn er bij het VAG concern meer SUV’s leverbaar dan het gehele leveringsgamma van alle Japanse merken bij elkaar in NL
Zo’n grote wagen, en toch mààr 190pk voor de topversies…
Mooi alternatief! Ik ga liever naar de Seat dealer als de klantonvriendelijke Skoda/VW/Audi-dealer.
@alloallo: tja blijft verbazingwekkend dat zelfs dat nog geen VAG dealer is…
Bijzondere Peugeot
Wat een gruwelijk saai ding. Zal het goed gaan doen hier in NL.
Weer een stukje opgehoogde middelmatigheid op wielen. Wat een treurig ding.
Hyundai i30 van voor, Kia Sorento vanachter, zoveelste kloon van Karoq/Kodiaq/Tiguan van opzij. Gaap. Suf.
Ik weet niet, oogt allemaal toch wel wat goedkoop. Kijk bijvoorbeeld naar dat stuur die krijg je op de goedkoopste fabia ook, alleen dan zonder knopjes. Zal verder wel een prima auto zijn maar ik zou liever bij de concurrentie gaan kijken
Exterieur gaat nog wel maar het interieur ziet er karig uit.
Ben benieuwd of er een Cupra versie komt
DS belde. Ze willen hun grille terug.
Allemachtig wat een ongeïnspireerd hok. Plak er een willekeurig ander VAG-logo op en niemand merkt dat het niet klopt.
Ik vind die unibrow achterlichten echt helemaal niets
190pk al max? Zelfde probleem als met de Kodiaq.
Als je een VW polo kan krijgen met meer pk (en dat waarschijnlijk uit hetzelfde blok), dan weet je dat ze hier andere plannen hebben.
Een Kodiaq met een Suzuki S-cross grille… Lekker bezig, SEAT.
Dat ze dat houtstripje hebben goedgekeurd bij SEAT. Ik dacht dat die lui enkel gitzwart plastic in hun interieurs willen hebben. Verder vind ik het maar een ongeïnspireerd hok. Zal vast een prima auto zijn verder, maar ik word er niet warm of koud van.
Zo zie je maar weer ,er zijn hier al 8 verscjllende merken genoemd waar de Seat op lijkt . Kwestie van dingen anders zien? Zo is dat ook met de keuze van alle auto s . De ene vond dit mooi en de andere dat.
Grote Seats werken niet. Neem van mij aan, niemand gaat dit kopen.
Als ik die verchroomde nep-uitlaat versiering onderaan de achterbumper zie, moet ik denken aan een… 🤔… een hoer met een kartonnen doos!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).