Vanuit de Volkswagen Groep kunnen we een lading SUV-stekkers verwachten. De Seat Tarraco PHEV neemt het voortouw, maar wat kost dat?
De plug-in hybride is voorlopig een interessant alternatief als je een auto zoekt met wat pit en een volledig elektrische auto nog niet in beeld is. Door de op papier lage uitstoot en dus lage BPM ben je met een PHEV vaak voordeliger uit dan een benzienvariant met vergelijkbaar vermogen. Daar is de nieuwe Seat Tarraco PHEV geen uitzondering op.
De Volkswagen Groep trekt dit eerste halfjaar een blik PHEV’s open, waaronder een aantal SUV’s. Onder andere de Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq en deze Seat Tarraco komen als plug-in hybride op de markt. De Seat Tarraco PHEV heeft de primeur, want de Spanjaard heeft als eerste een prijs te pakken.
Seat Tarraco PHEV biedt meer voor minder
De aandrijflijn is een 1.4 TSI die samenwerkt met een elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 245 pk. Daarmee is het meteen de krachtigste Tarraco, want voorheen was er enkel keuze uit een 1.5 TSI met 150 pk benzinemotor. En dan de prijs. De 150 pk sterke 1.5 TSI als FR met DSG kost je minimaal 46.150 euro. De nieuwe Seat Tarraco PHEV met dus 245 pk kost als FR 46.075 euro. Dat is dus goedkoper dan zijn veel minder krachtige broertje. De prijzen voor deze plug-in hybride beginnen overigens bij 44.650 euro met de Xcellence PHEV uitvoering.
De Seat Tarraco met een stekker acceleert in 7,5 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 205 km/u. De theoretische elektrische actieradius komt uit op 48 kilometer. Vergelijken met zijn directe concurrenten kan nog niet, omdat we dus nog op de prijzen van de Volkswagen Tiguan eHybrid en Skoda Kodiaq iV wachten.
meetsysteem zegt
Toch ziet zo’n vierkant apparaat er ‘eerlijker’ uit dan zogenoemde SUV-coupé modellen, met overdreven lijnen en vouwen en tierelantijnen. Gewoon een flinke SUV. niks anders.
Johanneke zegt
En je hebt er aan binnenruimte waarschijnlijk meer aan. Ik ben ook wel fan van de boxy look.
bernoulli zegt
Kleine kanttekening bij het prijsvergelijk met de 1.5 TSI. Er staat dat je voor de 1.5 TSI FR minimaal € 46.150,- kwijt bent. De PHEV met DSG6 is inderdaad € 75,- goedkoper dan de 1.5 TSI met DSG7. Echter, wanneer je kiest voor een 1.5 TSI FR met handbak dan ben je “maar” € 42.550,- kwijt. Dat is € 3.525,- minder dan de PHEV FR die er alleen met DSG6 is.
dutchneon zegt
wie wil er nog een PHEV? daar heeft toch niemand wat aan in NL??
alassad zegt
@dutchneon: minder theoretische uitstoot = minder BPM.
dutchneon zegt
Tja, vind het maar gerommel in de marge… als je geld wilt besparen koop je een fijne tweedehands wagen.
Als je nieuw wilt en zuinig koop je een full EV, dan houd je geld in de zak per maand en op de lange termijn goede restwaarde.
Wil je een lekker gevoel en een flinke tankinhoud word het lastig, al die 4 cylinder prut zooi kun je beter niet aan beginnen. zoek een leuke 6 in lijn of v8 nu het nog kan ;)
knapzuur zegt
Ligt aan je dagelijkse ritten maar ik ken mensen die hun PHEV eigenlijk als EV gebruiken, maar dan zonder de kosten van een volledige EV en met de “gemakken” (ze hebben vaak een relatief kleine tank t.o.v. gewone brandstof uitvoeringen) van een brandstofwagen.
reset zegt
Zonder de kosten van de volledige EV. De maandlasten van een EV zijn lager dan een PHEV.
Dus eigenlijk is een PHEV met de gemakken van een 1/5 EV met de kosten van een ICE.
Terwijl een EV de gemakken heeft van een EV en de 1/2 de kosten hebben van een ICE.
dutchneon zegt
Precies, ik snap de mensen niet die dit kiezen…. een PHEV koos je een paar jaar geleden voor de bijtelling.
ls je geen MRB wilt kun je nu nog snel een EV scoren en een paar duizend euro aan vast lasten besparen.
tuutertuuter zegt
@dutchneon: grote actieradius, veel vermogen en met fanatiek laden of laden op werk een zeer laag verbruik , 50% mrb korting tot 2025
tvr1974 zegt
@tuutertuuter: u vergeet,geen laadstress, lange wachttijden naar de wintersport (en ik voorspel alvast komende zomer naar zuid Frankrijk oid), goedkoper in aanschaf, en geen uren extra reistijd op lange (1000km ritten)
bvdp zegt
@dutchneon: ik wel. Voor kortere afstanden stekkeren en met de caravan op benzine.
karhengst zegt
“Vergelijken met zijn directe concurrenten kan nog niet, omdat we dus nog op de prijzen van de Volkswagen Tiguan eHybrid en Skoda Kodiaq iV wachten.”
En Toyota en Peugeot zijn vanmorgen spontaan van de markt verdwenen? En Audi heeft toch ook nog een UV in dit segment in de aanbieding?
mashell zegt
Ik geloof niet in het PHEV concept en vind het ook niet fijn dat ze met hun druppelladertjes de laadpalen zo lang bezet houden voor een handvol kilometers maar het is wel een heel mooie kleur.
Rossi zegt
Wat is het verschil tussen de 1.4 en 1.5? Is de 1.5 niet de nieuwere TFSI motor?
jvthof zegt
Nou qua prijs goed te vergelijken met de nieuwe Kia Sorento PHEV… die zga alle opties inclusief heeft voor €58.969… als je de seat aankleed kan je daar aardig in de buurt komen en mis je nog steeds opties als geventileerde stoelen 360 camera enz.
Maar die is dan ook wel iets groter dacht ik.