Geniale machines.
Vanochtend kregen we de Ferrari Monza SP1 en SP2 al te zien, dankzij een ondeugend individu dat gisteravond aanwezig was bij een besloten evenement van de Italianen. Inmiddels is het de beurt aan de rest van de wereld om eindelijk kennis te maken met de nieuwste creaties uit Maranello.
En kennis maken zullen we zeker. We kijken namelijk naar een tweetal verrukkelijke bolides, die door het leven gaan als de Monza SP1 en de Monza SP2. Het onderlinge verschil is simpel aan te duiden; waar de SP1 enkel plaats heeft voor de bestuurder, heeft de eigenaar van de SP2 ruimte voor een extra gelukkige. De bolides zijn in zekere zin gebaseerd op de gruwelijk snelle 812 Superfast, maar genieten een totaal ander uiterlijk. Het design is volgens Ferrari in beide gevallen geïnspireerd door iconische modellen, zoals de 750 Monza, de 860 Monza en de 166 MM uit 1948.
De barchetta’s zijn vrijwel volledig gemaakt van het favoriete lichtgewicht materiaal van autofabrikanten: koolstofvezel. Omdat Ferrari zowel voor het plaatwerk als de binnenzijde carbon heeft gebruikt, wegen de auto’s dusdanig weinig dat ze de beste power-to-weight ratio hebben. De SP1 weegt droog 1.500 kg, zijn tweezits broeder is slechts 20 kg zwaarder. Dankzij de 810 pk sterke 6,5-liter V12 in het vooronder van de bolides, mogen ze zich de titel toe-eigenen.
De prestaties liegen er niet om. In beide gevallen sprinten de bolides in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Nul naar 200 km/u duurt slechts 7,9 seconden. De topsnelheid wordt niet specifiek benoemd, maar het is duidelijk dat de wagens harder dan 300 km/u kunnen rijden.
Dan nog een aantal interessante weetje over de Monza SP1 en SP2. Naast het feit dat de bolides een gigantische motorkap hebben, bestaande uit praktische de gehele voorkant, bezitten ze eveneens omhoogslaande deuren. Daarnaast beschikken ze over een zogenaamd “Virtual Wind Shield” en krijgen de eigenaren van de SP1 en SP2 er een speciaal kostuum bij.
Het is momenteel niet bekend hoeveel de Ferrari Monza SP1 en SP2 moeten kosten. Daarnaast heeft Ferrari eveneens niet bekendgemaakt hoeveel exemplaren er precies gemaakt zullen worden.
NB: er was al eens een Ferrari SP1. Dat was een one-off van Fioravanti, gebaseerd op de Ferrari F430.
Best elegante verschijning als je je bedenkt dat er een enorme V12 onder schuil gaat.
@JanJansen: die balk dwars door het interieur, is het enige niet mooie. En zou voor mij een reden zijn om absoluut niet voor een tweezitter te gaan.
@mikje90: de balk zelf vind ik wel vet, soort monocoque idee, maar zou hem wel symmetrisch ook aan de andere kant doen.
Meestal geen fan van de one-offs maar deze is best wel gaaf! Al zou ik er wel een voorruit en eventueel een dak op doen.
@720s: voor een one-off staan er al wel veel verschillende exemplaren op de foto’s… Maar een voorruit en eventueel een dak?! Daarvoor heb je toch al genoeg keus bij Ferrari?
@720s: dan heb je weer een 812 dus.
@breakingpoint: maar een 812 Superfast is lelijk. Deze twee zijn mooi. Er moet dus verschil zijn, naast het dak en voorruit.
Erg mooie auto’s! Wat ik bij de SP1 nog mooier had gevonden was dat de bestuurder centraal had gezeten.
@poekoek: ja maar. Als dan de boel net zo afgedekt zou zijn als bij de SP1 nu is, kom je er nogal lastig in. Dus dan moet je toch een grote opening hebben, en dat wil je niet. Right?
@poekoek: de bestuurder aan 1 kant is een knipoog naar het race verleden
Als mijn vrouw zo’n petje gaat dragen als ik die auto koop, sla ik toch echt even over denk ik..
@mennok: jij hebt liever een grotere zak eroverheen? Geintje
Ik vind 1500 kilo wel aan de zware kant voor zo’n auto
@itiswhatitis:
Oh dat vond ik wel meevallen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat bij deze auto motor en bak zomaar 350kg kunnen wegen. Dan heb je ook nog dat ALLES zwaarst uitgevoerd moet worden om de kracht aan te kunnen. Remschijven zo groot als een dienblad, remklauwen zo groot als het bovenbeen van één van Williams zusjes. Een differentieel wat de volle power moet kunnen handelen.
Ter vergelijking: een Golf IV R32 weegt 1.521kg
@jack_abarth: vergelijk dat gewicht met een normale Golf en je weet wat meer performance meebrengt :)
@jack_abarth: ik ken toevallig een iemand die een soort gelijke auto heeft gebouwd ook met een ferrari v12 en het nat gewicht is 1000 kilo
@itiswhatitis: die voldoet ook aan alle veiligheidseisen waar Ferrari aan moet voldoen?
@itiswhatitis: Minotto Cars toevallig?
@vandijkbv: ja correct volgens mij staat het prototype nu te koop
@jack_abarth: Een Mclaren 720S weegt droog 1283kg!
Dit ding is gewoon echt heel zwaar voor wat je krijgt.
@reactief:
Dat motorblok is ook bijna 40% kleiner, 4 cilinders minder, dus kortere kruk- en nokkenassen. Daarnaast is dat geen cabrio wat ook extra gewicht met zich meebrengt.
Maargoed, wellicht een beter vergelijk is de Stirling Moss. Ook een dakloze wagen zonder voorruit en flinke V8 compressor erin. Die doet ook 1626kg.
@jack_abarth: 217 kg extra voor 4 cilinders en een dak.
Sterker nog; de Mclaren 675LT Spider weegt 1270kg (250kg lichter) en heeft een zwaar elektronisch dak.
Die Mercedes is geen goede vergelijking, want die heeft een veel te zware basis (SLR).
@reactief:
Aston Martin DBS en DB9, respectievelijk 1.750 en 1.780kg. Ook ca. 6 liter V12 aan boord, beide cabrio.
En de genoemde 217kg is niet zo gek veel voor de versteviging van je chassis, en zeker niet wanneer je motor voorin ligt en de aandrijving op de achterwielen zit. Dit geeft namelijk veel meer torsie dan de motor achterin, wat vrijwel geen torsie op je chassis geeft.
@jack_abarth: Je haalt weer voorbeelden erbij die naar mijn idee niet relevant zijn. Aston Martin blinkt niet uit in lichtgewicht auto’s maken.
Motor voorin is inderdaad wel een puntje. Maar goed, ik blijf het relatief zwaar vinden voor een badkuip met een V12.
@reactief:
Grappig dat je de Astons geen vergelijk vind want “die zijn zwaar van zichzelf”. Is dat niet de hele discussie? Ik vind dat namelijk een beter vergelijk dan een V8 met de motor achterin (720s) en laat staan de 675LT die speciaal als lichtgewicht ontwikkeld is. Deze wagen is niet vanuit scrap ontworpen, en is een knipoog naar het verleden en niet een lichtgewicht variant.
Maar goed, onze meningen verschillen blijkbaar nu eenmaal over de vergelijkbaarheid van wagens, wat tot nu toe wel een leuke discussie heeft opgeleverd??
@jack_abarth: Laten we daar mee afsluiten inderdaad. Leuke discussie, andere kijk op deze auto :)
@jack_abarth: En nog iets, De Ferrari 812 SF weegt 1525kg! Gewoon net zo zwaar! Oftewel, ze hebben gewoon een mooie auto bedacht, maar geen enkele moeite gedaan hem extra licht te maken.
@reactief: gezeik over wat kg’s terwijl geeneen van jullie ooit al met zoiets heeft gereden..
@boomhauwer: lijkt me lastig om hier uberhaupt ooit mee te kunnen rijden ;) Maar fijn dat jij het gezeik vond. Wij niet. Fijne dag!
@reactief: een Ford GT weegt een krappe 1400kg. In dat licht bezien vind ik 1500 zo gek nog niet.
@reactief: Het is een verbouwde 812 Superfast, waar er een handje vol van gebouwd worden. De R&D afdeling moet ergens een streep trekken. Je kan moeilijk 20 miljoen euro per wagen gaan vragen, zelfs Ferrari niet ;) Het is geen serieus nieuw model in het gamma, niet bedoeld om te concurreren en niet voor de racerij bedoelt. Alleen voor lol gemaakt.
@jorden: Dat klopt ook, maar Ferrari, het sportwagenmerk! Dat zou naar mijn idee toch beter moeten kunnen.
Lekker gek, ik vind dat wel gaaf. Beter dan een relatief simpele Veneno of SP12. For symmetry’s sake, de SP2 graag!
Oh wat lekker zeg! Dit is dagdroom materiaal….
Best cool, maar hoe krijgen ze die dingen zo zwaar?!
@aquila2003: 6.5 liter V12… Die weegt alleen al 1.300 kg. Kun je nagaan hoe licht de rest is…
@svenska_aeroplan_ab: dat lijkt me nogal sterk. Een 812 superfast weegt ook rond de 1500 droog.
@svenska_aeroplan_ab:
Haha, met 400kg kom je toch ruim toe voor de hele aandrijving.
Een koolstof chassis& body wegen samen minder dan 200kg.
Waar zit de rest van het gewicht dan?
@svenska_aeroplan_ab: 1.300 kg voor een V12? Issie gemaakt van lood ofzo?
@svenska_aeroplan_ab: ik heb ergens gelezen dat die zelfs 1600 kilo weegt, maar omdat ze alle holle delen hebben gevuld met helium blijft daar nog maar 1300 van over
Nee geen fan
Erg geslaagde creaties. Meer fantasie dan bijvoorbeeld een Pagani Barchetta.
Alleen las ik elders dat deze SP1 en SP2 niet straatlegaal zouden zijn, wat ik dan wel weer een gemiste kans vind, ondanks het feit dat ze waarschijnlijk niet vaak op de openbare weg te vinden zouden zijn.
@coubie74: Ze zijn in europa in ieder geval wel straat legaal, in de verenigde staten zijn ze niet straatlegaal.
Eindelijk weer eens elegante Ferrari’s. Prachtig duo dit, ook weer eens wat anders dan het spul van Lambo, Porsche of McLaren.
Waanzinnig gaaf ding, maar wat was het gaaf geweest als Ferrari hier nog één keertje die befaamde handbak in had gelepeld. Nog 1x dat schitterende H-patroon.
@Dizono: briljant idee. En dan steeds over het randje van de cockpit naar dat mooie pookje loeren ?
@dizono: Ik heb nooit zo begrepen waarom iedereen het een H-patroon noemt. Het lijkt niet eens op een H. Tenzij de auto 3 versnellingen en een achteruit zou hebben.
Vooral die SP2 is erg geslaagd. ?
Bij de SP2 kan je bitch ook moeilijk aan je. En andersom.
Geef me dan toch maar dat EV busje van deze morgen met matras.
Ben ik dan werkelijk de enige die vind dat t maatje velgen onder deze wagens te groot zijn… zeg maar gerust twee maatjes te groot. Dat verpest t wat mij betreft. Ziet er beetje als oversized rims a la pimpmyride oversized rims uit… mist alleen nog spinners.
@dakarbemo: Ik bekeek de foto’s en het viel mij ook op. Dus nee, je bent niet de enige.
Wel vind ik het onwijs gave wagens. Echt unieke dingen.
Laat me denken aan de slr stirling moss
@koentje0: idd ja, zelfde era ook als inspiratie.
@koentje0: Ik zat al te zoeken totdat iemand dit model eens ging noemen. Is toch gewoon een Stirling Moss na-aap van Ferrari dit?
Zeer fraai! Persoonlijk lijkt het mij leuker/gezelliger om met z’n tweeën te genieten van deze machine, dus de SP2 heeft mijn voorkeur.
Minpuntje is het ontbreken van een full size voorruit. Jammer dat Ferrari niet de keuze geeft tussen een virtual wind shield en standaard voorruit. Renault had dat vroeger ook bij de Sport Spider die keuze….
@vbarchetta: ik krijg al commentaar als ik licht ‘dynamisch’ rij in m’n burgerlijke Focus. Ik neem de SP1 dus wel… Tenzij er een kinderzitje in kan. De kleintjes kunnen nog leren…
Sorry hoor maar die pakken die je erbij krijgt zien er echt niet uit.
@flashevan: die ‘krijg’ je niet hoor.
SP2 graag. En dan een zonnige dag, slingerwegen in de bergen. Genieten ?
Iemand heeft vast hier al de vergelijking met de Ferrari Rossa gemaakt? Heerlijk dit!
@anders: inderdaad. Of met de Ferrari Mythos…
@vbarchetta: die was ook fraai!
Qua lijnen doen ze me heel erg denken aan de Mercedes SLR Stirling Moss en de Jaguar Project 7. Niet dat ze lelijk zijn, integendeel. Maar de Merc en de Jag vind ik mooier, rustiger lijnenspel
Waar zit die 1500kg?
Ferrari doet toch iets serieus mis.
Dat de motor geen race V8 van 90kg is en de aandrijflijn ook geen dogbox van 40kg is besef ik. Maar laat de gehele aandrijving nog 400kg wegen. Dat koolstof chassis is 80kg en de body is er nog eens 80kg bij.
Hier en daar nog wat details en 1000kg zou ruim moeten lukken. Waar zit die 500kg???
@hupke: en volgens sommigen hierboven is het licht…
Alleen zul je ze niet tegenkomen op de weg aangezien ze toch wel gaan lopen stofvangen in een garage
Geen verkeerde looks
Met de Icona-serie heeft Ferrari naast Tailor-made en het One-off programma een 3’productie-reeks gecreërd om ons blij te maken. We mogen dus nog meer zulke wagens verwachten met een aparte koets.
Ik dacht bij de ‘spyfoto’s’ naast de zwarte en de zilveren ook nog een rode verschijning te zien dat wel een scherm had?
@lambowambo: btw, een SP2 aub!
Ik zou geen ongeluk willen krijgen met deze auto’s met 300 km per uur
@martijn1994: Dood ga je toch, of je nu in deze auto zit of in een SUV.
Ik vind ze ook wel erg zwaar. Het is nauwelijks lichter dan een normale 812. Als je zulke speciale modellen gaat ontwikkelen, maak er dan ook echt iets speciaals van. Dit is gewoon een 812 met een andere jas en een te hoog prijskaartje. Maar goed, het verkoopt toch wel.
Lang geleden dat ik dit heb gezegd over een Ferrari (ik denk nog de 360 CS) maar wat een vet(te) bak(ken)! Echt heel gaaf!
Gaaf hoor… nu maar even hopen dat dit geen gelimiteerde Ferrari is en ook even hopen dat ik de jackpot binnenkort toch nog binnenhark.. looks alleen al zie ik die SP3 al helemaal zitten!
@bakingmynextbenz: ik zie dat ik de 3 zits al spontaan bij deze serie bedacht heb.. uiteraard mag Ferrari aankloppen om dit geniale idee tegen een mooie vergoeding te mogen kopen. Uiteraard bedoelde ik de SP2