Shocker! Non-premium sedan komt naar Europa

Auteur: , 53 Reacties

Maar, niemand koopt die dingen toch meer?

Een grote sedan boven het D-segment als topper van de range: vroegah had bijna elk ‘huis-tuin-en-keuken’ merk er eentje in het gamma voor de Europese markt. Wilde je veel ruimte hebben voor relatief weinig geld en/of een luxe auto maar niet de deels negatieve connotaties van een premium naamplaat was de keuze reuze. Auto’s als de Fiat Croma, Opel Omega, Renault 25/Safrane, Peugeot 605/607, Saab 9000, Lancia Thema/Kappa/Thesis, Alfa Romeo 164/166 (aankoopadvies) en Toyota Camry gaven je alles wat je maar kon wensen.

Beetje bij beetje liepen de verkoopcijfers van deze auto’s echter terug. Meer en meer mensen vielen voor de verleiding van de baaaaadge. Waarom een Opel Omega kopen voor 65.000 gulden als je daarvoor ook een BMW 320i hebt met de hoogst noodzakelijke opties? Oké, de kinderen zitten achterin iets ruimer, maar daar wordt de buurman niet jaloers van. Zodoende verdwenen de kloeke non-premium topsedans één voor één van het toneel, totdat er geen enkele meer over was.

Doch daar komt nu verandering in! Toyota brengt de in andere delen van de wereld nog steeds mateloos populaire Camry namelijk terug naar Europa. De nieuwe XV70 generatie komt namelijk als hybride naar deze contreien. De laatste keer dat er een Camry in de Nederlandse prijslijst staat ging het om het XV30 model en gaf de kalender 2004 aan. De XV40 en XV50 slaan we dus volledig over.

De in Japan gebouwde sedan is op andere markten ook verkrijgbaar met een vierpitter zonder elektro-goodies en als V6, maar wij krijgen alleen de hybride variant. De verbrandingsmotor heeft een inhoud van 2.5 liter en in ‘Murica wordt de combinatie aangeprezen met 210 pk. De exacte Europese rating is nog niet duidelijk maar verwacht dus iets in die richting.

De terugkeer van de Camry is overigens wel een beetje een ‘noodgreep’, want de auto neemt de plaats van de in Engeland gebouwde Avensis over in het gamma. Die laatste krijgt (voorlopig) geen opvolger. Ter vergelijking: de Avensis sedan meet 4,75 meter lang, de Camry 4,88 meter. Begin volgend jaar kan je ‘m bestellen. Wat ‘ie moet kosten per strekkende meter weten we nog niet.

UPDATE: na 14 jaar afwezigheid maakt de Toyota Camry zijn comeback in West-Europa. Dit volledig nieuwe model is gebaseerd op het nieuwe TNGA-K-platform, met dezelfde zelfopladende hybrideaandrijflijn met 2,5-litermotor. In Nederland is de Camry leverbaar vanaf medio 2019.



53 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
geen lelijke auto voor 30k
of v6 voor 35k
gaat hij meer kosten wordt het wel een lelijke auto
@gove: bollocks.. alsof dit lelijker is dan een Passat of 3 serie.
@w0o0dy: klopt 3 serie is mooier daarom moet deze (veel) minder kosten
@gove: ik vind de huidige 3 echt een spuuglelijke auto. Doe dan deze maar…
@romeoalfa: Spuuglelijk? De 3 serie is een evolutie model. Ik ben dan benieuwd naar wat er zo lelijk aan vindt en of je het model daar voor wel mooi vond…

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Bijv: Ik vind de passat spuuglelijk maar de CC een vingerlikkend mooi model. Tis dat het interieur nog steeds passat-saai is…
@BrutaalAapje: oke, ander persoon maar ik wil wel toelichten waarom ik de F30 minder mooi vind dan de E9x. De voorkant is te laag (plat) waardoor de koplampen en nieren te laag zitten. De voorkant lijkt verder kaarsrecht met weinig diepte in de voorbumper, wat het vooraanzicht van de E46 en E9x juist dik maakte. En persoonlijk vind ik het erg storend dat de motorkap niet doorloopt tot de nieren. De zijkant en achterkant heb ik niet zoveel op aan te merken. Ik zou de F30 niet spuuglelijk noemen, maar hij is bik lange na niet zo aantrekkelijk als zijn voorganger(s)
@w0o0dy: eens met @gove. 3-serie is wel serieus een klap mooier en durf nu al te zeggen dat de totale beleving ook een tandje hoogwaardiger en interessanter is.
@beefcake: 3 serie mooier hahaha…na de e46 is het bergafwaarts gegaan met de 3 serie.
@redbeams: nee, na de e46 begon internet te schreeuwen dat de BMW’s lelijker werden dus iedereen begon ze ook lelijk te vinden omdat internet het zei. De personen die nu durven te zeggen dat BMW’s mooi zijn behoren tot de echte helden van het internet en zijn helaas een uitstervend ras.
@rhellema: amen!
spijtig dat we in europa weer de meest emotieloze versie krijgen…
@jantje_555: Bedank daar de EU, de Nederlandse overheid en de badge-geile koper maar voor. Want zoals in het artikel al staat, waarom zoveel geld betalen voor een Opel of Toyota als je ook een priemiejum mobiel kunt kopen
@Edge: waarom zou je premium kopen? Waarom zou je het niet doen? Uiteindelijk is een auto voor 90% een emotionele beslissing. Als je je beter voelt bij een bepaalde auto, waarom niet?
@jantje_555: juist deze generatie van Camry wordt door de (Amerikaanse) journalisten gezien als een hele goede sportsedan… Juist deze generatie heeft dus méér emotie opwekkende eigenschappen dan alle voorgaande.
@w0o0dy: als dit een sportsedan is, wat is een normale sedan dan?
@gregorius: sedan?
@jantje_555: Volgens mij heeft geen enkele auto – een stuk staal en plastiek – ooit een emotie gehad…
Wachten op de Gazoo-racing versie dan maar. En dan zie je ze even vaak rijden als Mustang V8’s
Mooie auto, die Camry. Ik dacht altijd dat deze modellenreeks was ontwikkeld voor de Amerikaanse markt.

Ongelooflijk trouwens dat de Avensis, toch wel Toyota’s meest Europese auto, geen opvolger krijgt. De markt voor D-segment auto’s wordt geleidelijk helemaal kapot ver-SUV-t.
@rrrobert: het geld wat ze moeten steken in de ontwikkeling van de nieuwe Avensis kunnen ze op zak houden en evt er zelfs de prijs mee drukken. De nieuwste Camry schijnt een erg leuk rijdende sedan te zijn. Dus waarom niet hier aanbieden?
@w0o0dy: oh, dat geloof ik direct. Ik vrees alleen dat deze Camry een stuk hoger in de markt zal worden gezet dan dat de Avensis stond.

Het nadeel van de Camry (ook de oudere generaties) is dat ze weliswaar rete-betrouwbaar zijn, maar dat de slijtdelen wel allemaal uit Japan of de VS moeten komen en daarmee stevig aan de prijs zullen zijn. Dat heeft mij ooit weerhouden om een gebruikte Camry te kopen.
@RRRobert: Kijk eens langer dan twee seconden naar de Avensis. Dan is het niet meer zo ongelovelijk…
Nu toevallig in de US en zie dat ding overal rijden / veel reclame voor gemaakt. Vind het oprecht een leuk ding en neigt meer Lexus dan Toyota.
@olivier420: In Bangkok, waar ik nu ben, rijden er ook best genoeg van. Zag net notabene eentje staan met een sticker van de Camry Club. Zo ook in de UAE trouwens waar bijvoorbeeld ook de Nissan Altima rijdt die ze in NL ook niet hebben.
De eerste generatie van de Avensis was “anders”, de tweede saai en de derde gewoon niet zo knap en onaantrekkelijk geprijsd. De Camry is altijd een knappe, goed geproportioneerde sedan geweest, met uitzondering van het model die van 2007 tot 2011 is geleverd, waarvan een verdwaalde nog wel eens in Nederland rondrijdt.

De nieuwere modellen en al helemaal de nieuwste zijn gewoon mooie auto’s. Ik zou ze hier graag zien.
Vergelijk tussen de Honda Accord en de nieuwste Camry

https://youtu.be/RZn-HYBiYWY
Hahaha, persfoto’s met selfie makende toeristen.
@crashingduke: niet vreemd, zo’n Camry is typisch een auto die de autoverhuur op het vliegveld je meegeeft.
Eindelijk eens een fatsoenlijke Toyota in ons landje.
@str8six: De Landcruiser en de GT86 zijn ook wel fatsoenlijke wagens.
@ikleesookoverautos: dacht eigenlijk dat de Landcruiser alleen via grijze import was, GT86 eens!
2 jaar geleden in de US een Camry als huurauto gehad. Wat een verschrikkelijk waardeloos hok was dat. Blikken interieur, lawaaiige motor, antieke automaat. De Malibu en Sonata die ik ook wel eens heb gehad waren echt véél fijnere auto’s.
@r525: dit is de nieuwste en die is compleet nieuw. Modulair platform eronder state-of the art techniek dus.
Ik zei het toch. En nu de Corolla sedan en rav4 nog.
@beefcake: Het probleem zit hem erin dat mensen vaak meer kijken naar wat anderen vinden dan wat ze zelf vinden. Er wordt veel te vaak gekozen voor bijvoorbeeld een kale BMW 3-serie dan Renault Talisman die dik in de opties zit, enkel en alleen omdat je dan succesvoller lijkt, want BMW. Als iedereen nou gewoon kijkt wat ‘ie zelf mooi vindt en zelf prettig vindt rijden, en schijt heeft aan wat de rest ervan vindt, zou het wagenpark er flink op vooruit gaan.
@Edge: helemaal mee eens! Ik ben onverklaarbaar nooit een fan geweest van Franse auto’s maar ik vind bijvoorbeeld een DS5 serieus een gave wagen. Misschien niet zo praktisch maar dat interesseert mij niet, ik vind ‘m gewoon mooi en zou ‘m daarom kopen. Betreft de betrouwbaarheid… Pech kan je altijd hebben
@edge: Ik rij een volle BMW vomdat ik die helemaal geweldig vind. Ik vind dat die stukken beter rijdt dan een Talisman, die ik bovendien lelijker vind. Mijn buurman rijdt Lexus en is niet zo gek op BMW maar toch koos ik dat merk. Mag dat ook?
@bimmert2017: Hé buurman! Wij hier!? :)
@edge: Wat een BS. Een auto koop je toch voor jezelf? En opties maakt een auto niet aantrekkelijker. Als ik in een Talisman kijk van een collega wordt ik terstond verdrietig, ongeacht de hoeveelheid opties. Dan heb ik liever een basis C-klasse. En wat een ander van mijn auto of auto keuze denkt interesseert me helemaal niets. Dat denken alleen maar mensen met een minderwaardigheidscomplex.
@healey: het is blijkbaar verzachtend om te denken dat die ‘premiumrijder’ dat alleen maar doet vanwege negatieve persoonlijke eigenschappen. Dat is om de cognitieve dissonantie te verkleinen waarschijnlijk. Want stel je voor dat die BMW of Mercedes voor degene die ervoor kiest mooier, beter en duurder is dan die Talisman, en dat het hem niets interesseert wat een ander daarvan denkt. Dat is toch wel erg problematisch… ;)
Bijzondere move! Aangezien we ook al de premium versie hiervan krijgen in de vorm van de Lexus ES – met dezelfde hybride aandrijflijn.
Maar wellicht vooral interessant als taxi? Ruim, betrouwbaar, zuinig. Al is een Lexus dan wel meer premium, als dat uberhaupt belangrijk is voor taxi bedrijven?
@vpowert: misschien dat het delen van onderdelen met die Lexus Es gaat helpen. Maakt het voor dealers eenvoudiger om onderdelen op voorraad te leggen/te bestellen en drukt de kosten. Werkt beter dan twee verschillende modellen.
Neus van Lexus, en kontje van Maserati, kan zat gekker toch?
Eindelijk weer een echte klassieke Toyota in plaats van al die cross-over meuk!
Wanneer kan ik bestellen?
Wellicht wordt hij bij de Oosterburen wel met V6 aangeboden?

Op welke as heeft deze overigens de aandrijving? Een V6 Camry voor de prijs van een instapper BMW is het overwegen wel waard.
Voor zover een Lexus ES bestaansrecht had, is die nu verdwenen!
T is dat ik geen rijbewijs heb en ook dan niet meteen een t geld heb voor een nieuwe D-segmenter, maar wow! Wat cool nieuws is dit! Wat een knappe wagen is dit
Ik hoop dat dit n verkoop knaller wordt ipv al die treurige wannabe audi a4 karige 2.0 tdi sportline/ BMW 3-serie 3 cilinder bende/ Mb c-klasse plug-in 20km elektrisch rijden rotzooi. Wat ik bedoel is het lijkt allemaal héél wat, maar werkelijkheid is om nogal teleurstellend. Dan liever what you see is what you get
Zeker als hybride een goede taxi. Hier in Azië zie je de Avensis Hybrid veelal dienstdoen als taxi en moet zeggen dat het geen slechte auto is (ze zijn nog verdraaid rap ook). Heb al in een paar van die dingen gereden met meer dan 600K op de klok met originele aandrijflijn dus het hybride systeem is zoals we van Toyota gewend zijn: topkwaliteit.

Toyota probeert met deze nieuwe generatie specifiek een jongere doelgroep aan te spreken, zag laatst in motorrend een advertentie voor de Camry met de slogan: “Available in every color except Beige”. Laten we hopen dat het dit keer wel zal lukken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).