Hee kijk daar, een up! met een Skoda-badge!
Mocht je nog niet murw gebeukt zijn met de up! dan komt ie hier nog een keer, maar dan zonder hippe uitroeptekens. Het gaat hier namelijk om een Skoda-variant van VW’s stadskarretje, en die Tsjechen kunnen het wel zonder uitroeptekens stellen. Eigenlijk zaten we voor Frankfurt te speculeren dat er ook een Skoda-stadsmini zou staan, maar achteraf gezien is het later aankondigen hiervan een logische zet. De Skoda zou namelijk compleet verzopen zijn in de tsunami aan hippe up!-modellen waarmee VW ons op de IAA om de oren sloeg. Echt heel onderscheidend is hij per slot van rekening niet.
Voor de cijfers: zie de up! Kort samengevat: 1.0 driecilinder met 60 of 75 pk, 0-100 in 14,4 danwel 13,2 seconden en een topsnelheid van 160 of 171 km/u. Ruim voldoende voor in het stadsverkeer lijkt me. Qua uitrusting is de Citigo iets kariger dan de up! Zo is ESP bijvoorbeeld niet standaard. Qua prijs zal de Citigo dus waarschijnlijk een tikkie onder de up! zitten, die van zichzelf al aardig scherp geprijsd is. De consument wordt er waarschijnlijk blij van, de Nederlandse staat niet, want veel belasting wordt er niet over geheven.
Naast de benzinevarianten kunnen we in de toekomst ook een CNG (aardgas)-versie tegemoet zien, een brandstof die nog niet veel gebruikt wordt, maar wel redelijk voor de hand ligt in een land als Nederland waar we het goedje zelf in de grond hebben zitten. Voor de Citigo CNG wordt een uitstoot van 79 gr/km beloofd, een aardig stukje lager dan de 105 – 108 gram van zijn benzinebroer. Daarnaast zitten er nog wat extrazuinige Greentec-units aan te komen. Door wat extra optimaliseringen wordt het verbruik teruggedrongen naar 4,2 (4,3) l/ 100 km en de co2-uitstoot zakt naar 97 (99) gr/km.
Bang om in je 30-zone bejaarden en spelende kinderen te scheppen met je Skoda hoef je niet te zijn: ook op de optielijst van de Citigo prijkt het zelfremmende City Safe Drive-systeem. Waren we verder nog iets vergeten? Ja, de Citigo komt in 4 uitrustingsniveaus (1 meer dan de up!), en weegt 929 kg. Hoeveel sterke kerels zouden er voor nodig zijn om hem op te tillen (Arnold Schwarzenegger uitgezonderd)? Het wachten is nu alleen nog op de naam die Seat aan zijn up!-variant geeft.
Leuk wagentje, vind `m zo op deze foto’s mooier dan de Up.
@TimmiX: hij is het zelfde..
Wanneer komt de Seat ?
@dennisr: ja alleen deze wielen zijn wa beter en hij is wa meer besgeiden.
(of ze hebben er nie meer van kunnen maken).
@dennisr: Hij is niet hetzelfde, kijk maar naar het achterraam.
@av_diver: ach 1 pot nat..
@dennisr: En de C1, 107 en Aygo zijn dat niet?
Face it, dit is de manier om goedkoop auto’s te produceren. En zolang het bij citycars blijft is er niets aan de hand. Daar gaat het alleen om de prijs, zo goedkoop mogelijk. Dat het er leuk uitziet en wat puik rijdt, is van ondergeschikt belang.
@Tommy2: ”En de C1, 107 en Aygo zijn dat niet?”
Zeg ik dat ? al die kleine Updonders zijn 1 pot nat..
@dennisr: Ik zie trouwens net dat de raampartijen wel iets anders zijn. :P Bij de up zit er een knik in de zijkant bij het achterste raam. Niet dat het nu opeens een totaal andere auto is, maar toch geen exacte kopie.
@Tommy2: jaa als je ze naast elkaar zet valt het op, zou je ze apart van elkaar tegenkomen, denk ik toch echt dat het logo-werk is :)
@dennisr: Hij heeft die rare grille niet (heeft trouwens ook andere koplampen). Vind daarom de skoda ook mooier.
Puike bak, ziet er goed uit!
Wat een toegevoegde waarde om met dit autootje te komen. Wauw.
@fiets: Als je hetzelfde via drie verschillende merken verkoopt dan verkoop je uiteindelijk meer, hoe onlogisch dat ook klinkt. Dus voor Volkswagen heeft dit zeker toegevoegde waarde…
ik vind deze net wat meer stijl hebben dan zo’n up.
ook de naam is beter.
ik vraag me af wat het prijs verschil tussen de twee zal zijn.(als die er is)
@mazdarx8: er staat dat hij goedkoper word maar dat wordt eerst zien dan geloven!!
Ipv seat krijgt nu Skoda de kopie van de lupo?!
Audi Up anyone? Moet dan wel Upper heten.
@norge: dat wordt de Audi Up-and-Go :P
@norge: En een 10.000 opties
@norge: Audi U1
@norge:
Pay Up!
Hier ga je toch als kerel niet in zitten joh.. Wordt straks nog een probleem met die 130km/h snelwegen..
wel slim, want met hetzelfde karretje breng je nu ook de gemiddelde C02 uitstoot van Skoda omlaag. Vind hem trouwens ook iets mooier dan de up!…
Het enige USP wat ik kan bedenken is dat het een Skoda is.
@Gideon: En hoe vertaal je dat? Ik denk dan “hé, een Volkswagen maar dan voor minder geld!” Toch ideaal voor NL’ers? Volgens mij is het een gigantisch USP hier.
@Jochempie: Ja, de no-nonsense uitstraling en het slechte imago van de VW-dealer. Maar alleen de merknaam als USP is een beetje karig. Alhoewel, voor de Citroen-Peugeot-Toyota-drieling valt hetzelfde te zeggen…
Hmm… Das 34 kg zwaarder dan mijn auto. En die van mij heeft nog wat meer power! Ik blijf nog wel even rondtuffen…
@Jochempie:
is het rubberwerk onder je auto nog een beetje gelukt ??
@lincoln: nog niet, het mag van mij wat tijd kosten :) remmen zijn binnen overigens, ga ze wss. maandag monteren..
@Jochempie:
een wijs man vertelde mij ooit “alles wat kan wachten .. kan wachten” ..
o,nee .. die heb ik net zelf verzonnen ..
anyway .. good luck dude .. ik hoop dat je em nog lang rijdend houdt ..
heb op een rare manier een zwak voor dat ding ..
@lincoln: ook een wijs man toch ?
om wat voor auto gaat het ? :D word nieuwsgierig als het over sleutelen gaat :lol:
@dennisr:
een Toyota Paseo ..
gewoon een bijzonder sympathiek ding ..
leuk coupeetje zonder Calibra/Civic gebler ..
@lincoln: betere vraag, hoe is het met je eigen aanwinst ? :D
@dennisr:
een hele bek werk ..
echt elk onderdeel heeft aandacht nodig ..
en zij is net te mooi om er een lead sled van te maken ..
@lincoln: valt het tegen ? of dat nog niet ?
Ach, zo ben je in elk geval een lange tijd voorzien van leuk werk :D Succes!
@dennisr:
een deurtje bijv. weegt dik 80 kg ..
en ik ben niet in bezit van een professionele garage ..
dus veel improviseren en domme-krachten verzinnen ..
@lincoln: ah ok, dat kost wel weer extra tijd, en misschien geld.. Des te knapper als hij klaar is toch :)
Zelfs in een garage moet je soms improviseren.. maar een brug is bijna ondenkbaar, die wel in bezit ?
@dennisr:
nope .. heb een soort schans gemaakt van oude koelcel panelen ..
dus kan ik er op mijn skateboard zittend onder rijden ..
@lincoln: Dat is een flinke schans dan :P in elk geval een mooie oplossing voor veel dingen :)
@lincoln: Aangezien jullie veel verstand hebben van het mechanische gedeelte van een auto.. Weten jullie waarom, als ik na het warm laten lopen (10-15 min.) van het blok (2.0 4cil) hem in de toeren ga jagen (4.5-5k toeren) af en toe een benzinelucht ruik in de auto? Vanochtend hetzelfde maar zelfs nog sterker omdat ik zo’n 500m lang toeren maakte..
@kaasboerin: maar slangetjes en alles heb je nagekeken ? misschien 1 niet goed aangesloten, of ergens een klein lekje ? maar alleen bij hoog toeren of gewoon als hij warm word ?
@dennisr: Dat is een goede vraag.. Ik denk toeren.. Als ik zo terugdenk gebeurt het meestal na een stukje ‘gassen’.. Ook heb ik dat hij trilt bij de 1500-3000 toeren.. Schijt bagger dat ik straks 1000en euro’s kan neertellen omdat er iets mechanisch stuk is..
@kaasboerin: Wat lincoln al zegt, slechte ontbranding misschien, ook als hij begint te trillen/schokken.. maar ik zit even na te denken waar het aan zou kunnen liggen, wat betreft mechanisch.. zal morgen even kijken of iemand een aantal opties weet, dan hoor je dat nog ;)
@dennisr: Haha, als ik slangetjes ga bekijken zou ik niet moeten weten waar ik zou moeten gaan beginnen, ik baal er dan ook erg van dat ik een ware leek ben op dit gebied.. Mensen op ’t autoforum van m’n bolide weten ’t zelfs niet, en dat zijn er heel wat..
@kaasboerin: ach je kan elk slangetje rondom het blok bekijken toch ? :P
@kaasboerin:
na 10 km is je motor nog niet warm hoor ..
je koelwater wel .. maar je blok nog niet ..
misschien wat slecht verbrande benzine die ergens ontsnapt ..
@lincoln: Ah oke, ik dacht altijd dat 10-15 minuten wel ‘voldoende’ zou zijn voor een 4 cilindert..
@kaasboerin:
dan ben je meestal wel een half uurtje verder ..
vind ook dat je onnodig veel toeren maakt met dat ding ..
ben je je versnellingspook kwijt ofzo ??
anyway .. het klinkt als wat slecht verbrande ontsnapte benzinelucht ..
of is het zo penetrant als benzine-pomp lucht ??
@lincoln: Doe normaal erg voorzichtig met de bolide aangezien het me een groot plak geld hebt gekost, en nog kán kosten aangezien het een wat duurder segment is. Moest ’s ochtens even doorgassen aangezien ik iemand in moest halen en daarna af moest slaan, maar die ging uit ’t niets ook volgas. Beginners-inschattingsfout zullen we maar zeggen..
@dennisr: Klopt, een E90 3 serie. (pre-LCI)
@kaasboerin: ok, zal es kijken of er iemand wat van weet :)
Je kan je sowieso geld gaan besparen door niet bij BMW dealers aan te kloppen :P kan heel veel geld uitsparen :)
Als het al geld kost, misschien stelt het weinig voor ;)
@dennisr: Doe ik inderdaad sowiezo al, godzijdank een goede vriend van me pa die al vanaf z’n 13e onder de auto’s ligt.. Scheelt zo de helft.. :) Thx Dennisr en lincoln voor de info tot nu toe.. :)
Excuses @ de rest voor de offtopic zat hier al weken naar te zoeken..
@kaasboerin:
yep .. zeker een pak geld .. daar hebben we het al eens overgehad ..
misschien eens van die brandstofsysteemreiniger in je tank gooien ..
dat kan echt helpen ..
en die onbalans in je 1500/3000 toerenbereik moet volgens mij een bekent probleem zijn ..
weet zeker dat @dennisr je daar meer over kan vertellen ..
@lincoln: Af en toe een tikkeltje erger dan een andere keer.. Je kan wel stellen dat het redelijk penetrant is, maar niet zo erg als een pomp denk ik..
@kaasboerin: heb anderen gevraagd of die er iets van wisten, of ze het eerder meegemaakt hadden misschien, maar kan nou niet zeggen dat ik een zinnig antwoord heb gekregen.. de ene zegt ”ja stuk” en de ander zegt.. ach BMW boeit me niet, is een Honda fan.. tja.. hopeloos volk ook :P
maar goed, je zult er hoe dan ook toch mee naar de garage moeten :P of naar die vriend van je pa dan..
Ik zou je zo niet kunnen zeggen wat het precies is, kan best veel zijn.. misschien stelt het wel niks voor en ben je voor nog geen 100 euro klaar :P maar ik wil ook weer geen valse hoop kweken :P
@dennisr: Thx voor de moeite gozert, ik zal de experts gaan raadplegen! Top. Misschien worden die collega’s van je wel blij van een superchrgd camaro..? Ros ik er wel ff een keer langs.. :lol:
@kaasboerin: nee Honda Civic Sedan he.. dat is pas mooi spul! :roll: yea right, ach.. klasgenoten.. geen collega’s gelukkig, zal ze op het werk tegen komen zeg..
Nee als je een Honda had gehad kon ik je het probleem nu tot in detail vertellen denk ik..
Naja, succes ermee ;) hoop voor je dat het meevalt :)
@dennisr: Hahaha, hoop ik ook, I owe you one. :)
@kaasboerin:
hey dude ..
ik ben er ook nog niet echt achter ..
maar heb het vermoeden dat je het trilling verhaal toch moet zoeken in je vloeistoffen van motor en bak ..
gewoon dure volsyntheten niet op bezuinigen ..
en pleur effe een brandstof reiniger door je benzine ..
wel doen hoor .. ei ..
@kaasboerin: om wat voor auto gaat het eigenlijk ? :) ik ga uit van BMW ? :P aan je plaatje te zien
autoblog .. sorry voor het off-topic zijn ..
He waarom nu geen verhaal over re-badge blabla? Ohh wacht het is duits, dan mag het.
Krijgen we de achterkant nog te zien, of hoef je daar alleen maar de VW badge te vervangen?
weegt gewoon 200 kg zwaarder dan een 15 jaar oude Polo ..
@lincoln: Weeg meer of is zwaarder…
@911GT2:
ja .. dat ook ja ..
Kan iemand gelijk ff de Seat, Audi, Bentley, Bugatti en Lamborghini versies shoppen?
Dit is toch schandalig. Deze manier van simpel rebadgen is zooooo 1990.
En ik Wou het nog rustig houden ;)
@robbie: Wordt waarschijnlijk alleen maar erger nu ze erachter zijn gekomen dat het “ongestraft” kan.. Je zag het ook al aan de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo..
@kaasboerin: daar zat nog meer verschil tussen ;)
@robbie:

Alsjeblieft!
Een concurrent voor de Aston Martin iQ?
@Lan_Evo: 2 tone? COOL!!!!!
@Lan_Evo: Tf heb jij die gemaakt? ‘T eerste kleine boodschappenkarretje dat ik er dus wel geslaagd uit vind zien! :lol:
@kaasboerin en @KaCh1ng:
Haha, zal ik hem meteen maar doorsturen naar VAG dan? :P
@Lan_Evo: shit die zou nice zijn :O !
Ik vind ‘m lief.
Brommobiel voor gevorderden
Skoda blijkt ik het oost-blok meer vertrouwen in te boezemen dan VW ..
dus echt raar is het ook weer njet ..
Update: 3 foto’s toegevoegd.
@sir_smokalot: moest dat nou? Of heb je die zelf ff lopen shoppen?
@sir_smokalot: Up-date? ;)
VW wel zal wel gedacht hebben de Aygo komt met 2 zusjes, dat kunnen wij ook.
was inderdaad te verwachten dat die kwam, nu is het wachten op de seat.
waarom zo zaniken over dat badgen. wil je zo’n auto, dan heb je keuze uit meerdere dealers. gewoon kijken waar je de beste deal uit kan slepen. Als de badje je dan werkelijk niks uitmaakt tenminste.
Ik ken meerdere mensen die dat zo gedaan hebben bij de C1/107/Aygo
@Matthijs: De Seat gaat Mii heten (dit is geen spelvout: “M”dubbel”i”)
vette uitlaat
Doe mij maar een UP GTI of een UP R. Ownee, aangezien ik student ben toch naar deze Skoda… Weet iemand of ze er ook 1.2tjes in gaan lepelen?
eerlijk gezegt liever de skoda ipv de vw badges …
Leuk stadswagentje voor mevrouw, student of singles, eerste wagen voor koppeltjes, jong of oud. De markt is hier wel kleiner dan in sommige andere streken maar toch… het is een niche waar VAG nog niet sterk vertegenwoordigd was.
ik vind de up! echt wel geslaagd maar deze is eigenlijk nog beter, al zullen de mistlichten en dat lichtmetaal wel optie zijn.
jullie spreken ook niet over diesels…
nu is het inderdaad wachten op een Up! R of de RS Skoda variant (met bv een 2.0 bitdi 180pk in!)
Zou de Skoda Citigo ook zulke mooie service intervallen kennen:
“De eerste service-interval (kleine beurt) is, afhankelijk van uw rijstijl, binnen maximaal 2 jaar. Tussen twee onderhoudsbeurten (grote beurt) ligt een termijn van 60.000 km met een maximum van 4 jaar.”
Maar garagebezoek voor alles wat kapot gaat rekenen we 4 keer per jaar voor.
@norge:
Kun je misschien ook uitleggen wat er nu feitelijk staat mbt de serviceintervallen, of ben je wederom aan het blaten? Die lawaaipapegaai (@speedlimit) is namelijk ook al met de staart tussen z’n benen afgedropen …
@speedlimit:
Ik stel jouw mening altijd bijzonder op prijs, dus ik zou graag vernemen wat jij te hier aan toe te voegen hebt ….
;-)
Een leuk ontwerp versaaien, zo jammer…
Maar op een andere site kom ik een plaatje tegen van een “skoda up!” zie hier:http://vwup.blogspot.com/2011_02_01_archive.html
link: http://3.bp.blogspot.com/-x7WeLre2qYk/TVV_UY72mSI/AAAAAAAAFig/8ZMu0fK5Nms/s320/real-model-skoda-small-family.jpg
en deze is veel toffer en komt ook meer in de buurt bij de c stijl van de auto
@patricio0303: Ziet er idd beter uit. Iets agressiever, sportiever, …
Deze zou ik eerder kopen dan de VW-versie. Alleen al omdat hier geen VW logo op zit…
dit karretje ziet er veel beter uit dan de UP!….. beter in verhouding en sowiezo mooiere velgen etc
*Like
:”)
Het mag alleen wel iets meer een Skoda-smoeltje krijgen!!
doe mij maar de Kia Picanto met die heerlijke 1.2 met 85 pk, hoop niet dat ze dit concurrentie gaan noemen, want kwaliteit rij-eigenschappen etc, staan echt op een lager pitje dan de Kia ;)
@nelly0183: Jij hebt de up dus al gereden, mazzelpik!
Beetje anoniem neusje. Misschien hadden ze beter zo’n bol kunnen erbij werken, zoals bij de Yeti. Ziet ie er meteen een stuk hipper uit. Zin om nog ééntje te shoppen, @Lan_Evo ?
@Tommy2
neeman. maar ieder mens met enigzins verstand weet dat 3 cilinders niet voor uit te branden zijn. maar blijkbaar is jou verstand vrij beperkt.
@nelly0183: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme
Wie zijn verstand is beperkt?