• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda Fabia R5 is klaar om gravel te vreten

Auteur: ricardo, gepost 9 april 2015 om 18:30 – 40 Reacties

Afbeelding Skoda Fabia R5 is klaar om gravel te vretenAfbeelding Skoda Fabia R5 is klaar om gravel te vretenAfbeelding Skoda Fabia R5 is klaar om gravel te vreten

Skoda Fabia R5 is klaar om gravel te vreten
Of u even aan de kant wilt gaan. Skoda’s rallykanon is gereed.

Op de Essen Motor Show werd het rallykanon als concept gepresenteerd, inmiddels is de brute Tsjech doorvertaald naar een definitieve versie. En kneiters, wat is ‘ie heerlijk dik geworden. De Fabia R5 is goedgekeurd door de FIA, en mag straks de Fabia Super 2000 gaan opvolgen in de internationale rally-wedstrijden.

Wat meteen opvalt is de verbreding van het koetswerk, waarbij aan het hoekige design is vastgehouden. Achterop is een fikse spoiler gemonteerd, met helemaal onderaan een subtiel uitlaatpijpje in het midden. Op het dak heeft Skoda een luchthapper gemonteerd, en als we goed kijken zien we dat de zijspiegels een maatje kleiner zijn uitgevoerd. Awesome.

Onder de kap ligt een 1.6-liter viercilinder met turbo, die minimaal 265 pk levert. Daarmee komt de 1.230 kilogram (minimaal gewicht volgens het reglement) wegende Fabia R5 uit op een specifiek vermogen van 219 pk per ton. Schakelen gaat middels een sequentiele ‘bak, die de peekaa’s over alle vier de wielen verdeelt. De ingenieurs van Skoda hebben hem verder uitgerust met McPherson veerpoten. Later dit jaar komt ‘ie in actie.

Ook interessant!

  • Nieuwe Skoda Fabia heeft veel spinazie gegeten
  • Fabia Monte Carlo
    Extra scherpe Fabia Monte Carlo onderweg
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia
  • Populaire Skoda
    Populaire Skoda wordt gewoon gecanceld!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

fabia, r5, rally, Skoda

Vorig bericht: « Hier, 5 alternatieve richtlijnen voor taxi-chauffeurs
Volgend bericht: Een Datsun 280Z met 1000 pk, iemand? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrniesoe zegt

    9 april 2015 om 18:34

    Wat een zielig uitlaatpijpje!

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      9 april 2015 om 18:54

      @mrniesoe: er zullen meer dan genoeg klappen en flammen uit komen denk ik. Dat maakt het vast wel goed!

      Login om te reageren
    • Senne zegt

      9 april 2015 om 18:56

      @mrniesoe: Het is maar hoe je het bekijkt, meer is noodzakelijk niet nodig.
      Vind de 1 of meerdere sierstukken die op de gewone automobielen zitten meestal wat zieliger ogen…

      Login om te reageren
      • mrniesoe zegt

        9 april 2015 om 19:02

        @senne: Dat vind ik ook, maar voor Sköda’s “rallykanon” vind ik het pover ogen…

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 april 2015 om 19:03

      @mrniesoe:
      Nope, 4 pijpjes zou pas zielig zijn, nu is het functioneel.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 april 2015 om 19:10

      @mrniesoe: tsja, in de autosport gaat functie voor vorm. Misschien is een Audi S1 wat voor je? Heb je vier pijpen voor voor pitten 231pk.

      Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      9 april 2015 om 19:56

      @mrniesoe: totdat je hem hoort muhaha

      Login om te reageren
  2. vlammenindefiatpanda zegt

    9 april 2015 om 18:38

    Wat een gruwelijk dik bakje, wel ontzettend jammer van dat lullige uitlaatpijpje..

    Login om te reageren
  3. jordy14 zegt

    9 april 2015 om 18:45

    Maak er hier gwn een paar straatlegaal van, weet zeker dat ze zullen verkopen en het imago word er niet slechter van:)

    Login om te reageren
  4. retetikker zegt

    9 april 2015 om 18:52

    Wat kost dat?

    Login om te reageren
  5. e1000bmw zegt

    9 april 2015 om 18:54

    Het hoeft niet altijd een enorme knalpijp te zijn…

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    9 april 2015 om 18:55

    Wat zou zo’n ding moeten kosten?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 april 2015 om 19:01

      @Edge:
      Reken maar op een tonnetje 3, voor minder doet de concurrentie het trouwens ook niet.
      R5 staat net onder WRC, vandaar die prijzen.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    9 april 2015 om 18:58

    ja dat is een mooi gebakje!

    Login om te reageren
  8. g40freak zegt

    9 april 2015 om 19:01

    Wat zit dat achterspoilertje raar uit het midden?
    op dat tweede plaatje

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 april 2015 om 19:12

      @g40freak: optisch bedrog, denk ik. De spoiler staat niet op het dak, maar via twee pootjes. Doordat dit een afstand creëert, lijkt het alsof ie uit het midden staat.

      Login om te reageren
  9. rutger97 zegt

    9 april 2015 om 19:04

    Wat gaaf!

    Login om te reageren
  10. gtwillem zegt

    9 april 2015 om 19:14

    Lieve Skoda: mogen we hier een straatversie van? Desnoods gewoon de techniek van een Audi S1 gebruiken (231pk TFSI, 4wd, handbak) en drie pijpen weggooien, en in het midden zetten. Ik hoop dat de ‘rally auto’ voor de straat wel blijft bestaan, want het ziet er vooralsnog niet goed uit.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 april 2015 om 19:17

      @gtwillem:
      Het ziet er de komende jaren zelfs beter uit dan nu, we gaan weer naar verplichte homologatie specials.
      Dus als ze door willen met het WRC krijgen we straks straatversies van de Polo, Fiesta, DS3, I20, etc.
      De jaren 80 keren weer terug.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 april 2015 om 21:07

        @jrk68: dat is inderdaad zo, ja! Ik blijf het nog altijd schandalig vinden dat Loeb titel na titel binnenhaalde zonder dat er een Xsara of DS3 was die er enigzins wat van weg had.

        Login om te reageren
      • awesome zegt

        10 april 2015 om 00:09

        @jrk68: die Yaris van laatst… Die was ook wel erg lekker!

        Login om te reageren
  11. reistje zegt

    9 april 2015 om 19:16

    Dat minimale gewicht is nogal hoog? Dat is bijna 200 kilo meer dan de straatauto.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 april 2015 om 19:18

      @reistje:
      Minimum gewicht volgens de reglementen, staat trouwens keurig in de tekst….

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        9 april 2015 om 19:46

        @jrk68:
        Klopt, maar dan kan @reistje het nog wel hoog vinden, net als ik ;-)

        Wat is de achterliggende gedachte bij dit minimum gewicht? Jij weet het waarschijnlijk beter als ikke.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          10 april 2015 om 08:54

          @Rob: omdat sommige coureurs niet bepaald zwaargewichten zijn…

          Login om te reageren
      • reistje zegt

        9 april 2015 om 19:57

        @jrk68: Ja dat las ik, ik doelde er op dat ik dat minimale gewicht hoog vond.

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 april 2015 om 21:13

      @reistje: een driedeurs Audi S1 weegt 1390kg, dus zo hoog ka 1230kg niet. Natuurlijk zijn de rally auto’s geheel gestript, maar alle extra (heavy duty) onderdelen brengen weer extra gewicht in de schaal.

      Login om te reageren
  12. rocky zegt

    9 april 2015 om 19:16

    Een knettergek dingetje als je het mij vraagt :-) Bedoel ik overigens positief hoor!

    Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    9 april 2015 om 19:33

    Gaaf ding! Doet denken aan de good old Renault 5 Turbo. Wat @gtwillem al zei, laat de straatversie maar komen!

    Login om te reageren
  14. niex zegt

    9 april 2015 om 20:35

    wat een gedoe over dat uitlaatje! wel s goed gekeken naar wat er schuil gaat achter die glimmende toeters die in meervoud alle nieuwe wagens sieren? een heel lullig smal stalen pijpje. sierstukjes zijn echt triest maar elke nieuwe wagen heeft ze.

    geluid hoort van de motor te komen….

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      9 april 2015 om 22:05

      @niex: U ziet het verkeerd. Een uitlaat met een diameter van een rioolpijp en/of blerpijp. Waar de gehele wijk van mee kan genieten. Is natuurlijk kei gaaf!!

      Login om te reageren
      • niex zegt

        9 april 2015 om 23:43

        @dailydriver: dat is natuurlijk zo sorry, niks is zo stoer als een auto die met heel veel herrie niet heel snel optrekt. zoals vroeger 90% van de CRX-jes ze had, was altijd mooi als je die met een standaard uitlaat zoek reed en daarbij een veel mooier geluid produceert uit dat gretige blokje…

        Login om te reageren
  15. arii zegt

    9 april 2015 om 21:21

    Ga maar vanuit dat dit ding straks het ERC kampioenschap gaat domineren zoals de Polo het in de WRC doet.

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    10 april 2015 om 06:35

    Gaaf ding, gewoon het leukste uit het hele VAG concern..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 april 2015 om 08:57

      :o BEL DE KRANT! @norge heeft een positief woord over een VAG-product geuit! :P

      Dit ding heeft natuurlijk he-le-maal niks met de onderstuurde hokken te maken. :)

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        10 april 2015 om 09:21

        @e1000bmw523i: misschien eun eun tweu?

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        10 april 2015 om 09:24

        @e1000bmw523i: & @norge: kalle en en to, dette ikke gar bra!

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          10 april 2015 om 09:25

          @w0o0dy: jammer… Foutje..
          Kalle en en to, dette er ikke bra!

          Login om te reageren
          • norge zegt

            10 april 2015 om 12:13

            @w0o0dy: De er Svensk….Vi ringer en en to :)

            Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    10 april 2015 om 07:12

    Dat r5 kampioenschap word wel echt vet zo te zien. Veel meer merken dan in het wrc en niet echt minder vermogen dan het wrc!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North