En dat met een lagere prijs dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, een range van 480 kilometer en een laadtijd van 15 minuten. Hoe zeg je “ambitieus” in het Tsjechisch?
De Volkswagen Group werkt aan een nieuw elektrisch platform dat de hierboven genoemde targets moet waarmaken. Men noemt dat het MEB platform (dat we kennen van de Volkswagen Budd-E) en Skoda heeft gekozen voor een SUV omdat daar meer marge op zit. Die marge kan dan weer deels worden ingeleverd om het target van de prijs te halen, die lager moet worden dan die van een auto met verbrandingsmotor. Op dit moment is het nog lastig om een elektrische auto goedkoop te bouwen en op een SUV zit logischerwijs meer marge dan op een Citigo. Het gaat overigens niet om een spin-off van een bestaand model, als je efficiënte elektrische auto’s wil maken kan je ze beter vanaf de eerste schets als elektrische auto ontwerpen. Er is namelijk geen alternatief voor elektrisch rijden, aldus Skoda eindbaas Bernhard Maier tegenover AutoCar.
De batterijen zullen in de vloer van de SUV verwerkt worden, net zoals de Vision-S Concept dat had. Dit om te zorgen dat achterin ruimte overblijft om een derde zitrij te realiseren. Bij veel van de huidige (plug-in) SUV’s zitten de accu’s onder de vloer van de kofferbak, waardoor die zitrij niet mogelijk is. De volledig elektrische SUV van Skoda moet leverbaar zijn in 2020. Voordat deze auto op de markt komt kunnen we overigens nog plug-in hybride versies van de Superb en de Kodiaq verwachten, deze zullen in 2019 op de markt komen.
viezefreddyw zegt
ctižádostivý.
jpoers zegt
@viezefreddyw: lang leven Google translate
SimonMc zegt
@viezefreddyw: Hoe zeg je “retorische vraag” in het Tsjechisch?
denniss00 zegt
@SimonMc: Niet…
SimonMc zegt
@denniss00: exact.
sinaasboom zegt
Een mengelmoesje van een kia sportage en een range rover evogue. Ach wel ambitieus project van ze!
martinus zegt
@sinaasboom: Ik zie er weinig Evoque of Kia in.
Hij heeft een typische Skoda Grill, en VW-knik langs het zijvlak.
koenigsegggone1 zegt
@martinus: de zijkanten van de motorkap zijn typisch Evoque
suzikubelona zegt
@sinaasboom: Dat is de Vision S, zie laatste regel. Die heeft gewoon een verbrandingsmotor.
martinus zegt
Elektrisch rijden is de toekomst.
Mooi dat Skoda het voortouw neemt binnen het VW-concern.
Audi, Bentley en VW zullen wel snel volgen in dit segment.
HzR zegt
@martinus: Audi komt 2018 al met een electrische SUV
lekbak zegt
Ambitieus project. Mocht het ze lukken over een jaar of 4 een auto betaalbaar op de markt te zetten waarmee ik 400 kilometer op de snelweg kan rijden aan één stuk dan is er een grote kans dat ik over een jaar of 14 wel elektrisch rijdt.
berlinetta zegt
Lijkt me een hele fijne auto voor dagelijkse ritjes. Dan nog zo’n oud fossiel erbij voor in het weekend. Prima combo.
pomoek zegt
Ik las laatst ergens dat het 6 jaar duurt om een auto te ontwikkelen (ik dacht hier ergens). Zijn ze dan al 2 jaar bezig of zijn ze waanzinnig ambitieus?
dunhozzie zegt
@pomoek: ze hebben natuurlijk wel al het eea waar ze op kunnen bouwen, misschien is dat samen wel 2 jaar ontwikkeling waard
mgmgb zegt
@dunhozzie:
Als ik de mensen bij Skoda zelf mag geloven (verhaal dat verteld werd tijdens een rondleiding bij de fabriek vorig jaar) is dat traject zelfs nog langer. Met de 4 jaar die nu genoemd worden zitten ze al bijna in het stadium van rijdende prototypes. Dan hebben ze nog net genoeg tijd voor kleine aanpassingen voor alle plaatwerkmallen enz. gemaakt moeten gaan worden.
lincoln zegt
Nee VAG ..
Zo makkelijk kom je niet van je diesel gesjoemel af ..
jrsmoke zegt
Tock knap, uitlaten op een volledige elektrische auto
CasperH zegt
Vandaar ook de toevoeging onder het artikel, “Foto: Skoda Vision-S Concept ter illustratie”
Gulli zegt
Allememaggies wat een velgen. Nog een maatje groter en je hoeft geen rubber meer te monteren, kun je meteen op de rails met bovenleiding, ben je ook meteen van je accuproblemen af.
mfacey zegt
2020? Zo zie je pas hoe ver een bedrijf als Tesla voor loopt op het grote VAG. Tesla is zeker geen allemansvriend maar de initiële stappen hebben zij al lang en breed gezet. Het gaat heel lang duren voordat de concurrentie bij gaat komen.
martijndh zegt
Gave bak! Skoda +1
Dutchdriftking zegt
Het idee is goed, looks zijn goed, tijdsplan is te overzien. Ben benieuwd!
mgmgb zegt
Ambitieus is het zeker, maar het is Skoda. Ik heb een sterk vermoeden dat die niet snel iets beweren wat ze niet waar kunnen maken. Sjoemeldiesels daargelaten, natuurlijk. Het is trouwens ook wel een dilemma. Hij is best strak gelijnd en het is een Skoda, edoch is het elektrisch en een SUV. Al bij al toch nipt pluspunten voor de moeite (en het leveren van een relatief goedkope concurrent voor die spuuglelijke Tesla model X).
lekkerlinksrijden zegt
Met zo’n range en hele korte laadtijd is het goed te doen, accu leeg? Even bakkie doen en je kan weer. Ook naar Frankrijk of iets dergelijks. De toekomst ziet er electrisch uit.
SimonMc zegt
” Een laadtijd van 15 minuten”. En ik ben Napoleon.
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Mss een battery swap…
hape zegt
Dit nieuws was bedoeld voor 1 april toch ?
eefie zegt
De auto mag er zeker zijn. Alleen opladen in 15 min. lijkt mij nog niet logisch
pramm zegt
Opnieuw fraai powerpoint nieuws over elektrisch rijden van vag. Vooral opmerkelijk aangezien ook hier snelladen in 15 minuten wordt genoemd terwijl er nog geen batterijtechnologie op de markt is, danwel voor zover bekend in ontwikkeling is die dit mogelijk maakt.
Dus ik hoop het , maar vermoed dat ook dit puur een kwestie is van een rookgordijn of aandeelhouders tevreden stellen.