• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Škoda stopt met deze snoezige hatchback

Auteur: hayte, gepost 4 september 2020 om 21:57 – 14 Reacties

Achterkant van de Škoda Citigo-e iV

Volgens de Škoda-site is de kleine hatchback tijdelijk uitverkocht, maar media melden dat ie gewoon uit productie is.

De Citigo is een van de snoezigste Škoda’s ooit, maar jij kan hem niet meer kopen. Althans, dat is wat zowel Autocar als CAR Magazine schrijven. Beide sites citeren (exact dezelfde quote) van marketingbaas Alain Favey. “Voor wat Europa betreft zijn we uitverkocht en we hebben niet de intentie om een auto met dezelfde grootte in de toekomst te hebben.”

Het gaat volgens beide bladen om zowel de Citigo met verbrandingsmotor, als de elektrische Citigo-e iV. Vooral het vertrek van die laatste auto is een beetje vreemd. Autofabrikanten moeten immers vanaf dit jaar boetes gaan betalen als ze bepaalde CO2-waarden niet halen. Het cancelen van een kleine, elektrische hatchback klinkt dan als wat je precies niet moet doen.

Uitverkochte Škoda

Volgens de Nederlandse Škoda-site is de auto op dit moment ’tijdelijk uitverkocht’. Het Verenigd Koninkrijk kreeg 400 slots voor de Citigo-e, die waren vrij snel uitverkocht. Vermoedelijk kreeg Nederland ook een bepaalde hoeveelheid slots die eveneens op zijn. Eind dit jaar worden de laatste Škoda Citigo-e’s geleverd, dan is het uit met de pret.

In het artikel geeft hij overigens wel een hint voor waarom ze na minder dan een jaar al stoppen met de elektrische Citigo. Ze gaan namelijk geen nieuwe, kleine EV’s maken, ‘omdat de dure technologie dergelijke auto’s onbereikbaar zou maken voor klanten’. De Škoda Citigo-e kostte ten tijde van onze rijtest 23.570 euro. Dat is niet per se onbereikbaar duur. Vermoedelijk kon VAG simpelweg niet genoeg geld verdienen aan de kleine hatchback, al is dat uiteraard op dit moment gissen.

Overigens houdt Favey wel de deur open voor de toekomst. Mocht VAG namelijk een MEB-platform ontwikkelen waarmee wél kleinere, elektrische auto’s mogelijk worden, dan zou Škoda er best een Škoda-versie van willen maken. “Maar ik weet op dit moment niks van dergelijke plannen.” Fans van kleine elektrische Škoda’s moeten dus nog even geduld hebben.

Ook interessant!

  • Mijn Auto - De Skoda Citigo E iV van Ramon
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

citigo, Elektrisch, hatchback, meb, Skoda, skoda-iv

Vorig bericht: « Video – AB-lezer neemt M3 E30 DTM naar de ‘Ring
Volgend bericht: Hyundai Tucson krijgt een radicaal nieuw design »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderp zegt

    4 september 2020 om 23:15

    Erg fijne auto als tweede auto! Goedkoop om te rijden en was aardig betaalbaar door de subsidie. Rijdt lekker voor in de stad en range is meer dan zat. De e-up is ongeveer 2k duurder voor een vergelijkbare uitvoering en vind de Mii minder goed ogen, dus jammer dat hij nu al verdwijnt.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      5 september 2020 om 09:30

      Dat de EV drieling ook al verdwijnt, beteken naar mijn inziens dat VAG al heel volop bezig is met de ontwikkeling van de nieuwe iD-1 EV.

      Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    5 september 2020 om 00:27

    Dan maar een Uppie

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    5 september 2020 om 07:59

    Misschien is de vraag naar de VW eUp! inmiddels wel zo hoog dat ze liever die versie met een fractie meer marge verkopen dan de Skoda versie?

    Login om te reageren
  4. fastforward zegt

    5 september 2020 om 08:14

    Dat is jammer. De marge op het model zal wel te laag zijn per exemplaar. Aan de kwaliteit ligt het niet.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    5 september 2020 om 08:49

    Was al langer bekend dat VAG ging stoppen met de “drieling” en dat er geen opvolgers gaan komen.
    Dit is niet anders dan bij meerdere auto fabrikanten, PSA stopt met de “tweeling” 108-C1, waar ook geen opvolgers voor gaan komen.
    Bij FCA gaat men ook het A-segment verlaten, Panda, 500 (5-deur), en Ypsilon worden kleine B-segment auto’s op basis van de Peugeot 208.
    De ontwikkelingskosten voor een A-segment zijn net zo hoog of hoger dan voor een B-segment auto, maar met veel minder winst marge.
    Dus een ruimere/grotere auto ontwikkelen voor de kosten van een kleinere auto, heeft veel meer waarde voor fabrikanten.

    Login om te reageren
  6. Specht zegt

    5 september 2020 om 09:31

    Bij mijn weten is de productie van de electrische variant niet stopgezet, en worden er juist nog wel orders aangenomen.

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    5 september 2020 om 09:33

    Dat meerdere fabrikanten geen plannen hebben om opvolgers van hun stadsautootjes te brengen stond idd al langer vast dan vandaag. De verkoopcijfers zijn te laag om dit segment te blijven ondersteunen. Dit is dus al oud nieuws en begrijp alleen niet dat men hier uit de lucht lijkt te vallen. Raar.. ?

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      5 september 2020 om 23:07

      De verkoop cijfers zijn niet te laag. De marge is te laag.

      Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    5 september 2020 om 09:43

    Ik denk dat Skoda alle zeilen bij moet zetten om genoeg exemplaren van de Enyaq te kunnen bouwen, dat word hun verkoopklapper.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      5 september 2020 om 10:43

      Of een logistiek batterijen probleem.

      Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    5 september 2020 om 11:35

    24000 niet per se onbereikbaar duur. Nee, dat klopt. Maar wel voor een f7cking auto van het formaat postzegel.

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    5 september 2020 om 12:36

    Het hele FCA-PSA B-segment bestaat straks uit diverse auto’s met ICE, ICE Mild Hybrid, ICE Plug-in Hybrid en Volledig Elektrisch., waarbij FCA zijn eigen GSE-Firefly ICE’s gaat gebruiken.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 september 2020 om 15:27

      @hzw: en wij maar denken dat VAG eenheidsworst is …

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North