
Op de IAA is de Skoda Superb Combi onthuld, maar de gewone Skoda Superb staat inmiddels al een jaar bij de Nederlandse dealers en je ziet de auto steeds meer op de weg. Kunnen we concluderen dat de nieuwe sedan een succes is?
Volgens de importeur wel. Van sept 08 t/m sept 09 werden er maar liefst 1.500 stuks verkocht. Het doel was om in die periode 1.200 stuks te verkopen, dat is dus gelukt. En ter informatie; van het vorige model Superb zijn er van 2002 t/m 2009 maar 1.900 stuks verkocht. De cijfers lijken te kloppen met mijn eigen indruk, ik zie de Superb opvallend vaak rijden. Meest populaire model schijnt de Superb Greenline te zijn, het ecomodel van Skoda (A-label).
De nieuwe Superb heeft inmiddels al 30 internationale prijzen gewonnen. Dit varieert van Best Car volgens Auto Motor & Sport in Tsjechië, Company Car of the Year in Duitsland, Tsjechië en Kroatië, en tot Golden Steering Wheel volgens Bild am Sonntag in Duitsland. De Superb is in Nederland oa Trekauto van het Jaar geworden, al zou een CL500 natuurlijk ook voldoen. Tevens is de auto in maar liefst 8 Europese landen uitgeroepen tot Auto van het Jaar, onder andere in thuisland Tsjechië.
Mijn rokende collega heeft het al eerder geschreven, Skoda zit in de lift. Het merk weet jaar na jaar haar eigen verkooprecords te verbreken en ook qua uitstraling is Skoda de afgelopen jaren veel aantrekkelijker geworden. Zelfs ex-Audi en Bugatti designer Jozef Kaban stapte over naar Skoda. What’s next?





Skoda is nu wat Volkswagen 30 jaar geleden was. Een relatief eenvoudig uitgevoerde auto voor een goede prijs en met een hoop USP’s. Want welke andere auto is zowel een sedan als een hatchback? En waar vind je zoveel beenruimte voor zo weinig geld (behalve bij de Ford Mondeo :))?
Dat maakt Skoda hier populair: we zitten voor een dubbeltje op de eerste rang.
@Jochempie: Dat Twindoor-systeem is vooral marketing hoor.
@Jochempie: Maar het is wel leuk om over op te scheppen bij je Golf-3-met-lexuslights-matties.
Skoda is inderdaad erg aan het opklimmen, en toch weten ze nog steeds belachelijk ruime en grote auto’s met een aardig (in het geval van de Superb zelfs mooier dan de meeste luxesedans) uiterlijk te verkopen voor de prijs van auto’s in een segment lager.
Nog een treffende opmerking van AutoWeek over de Superb:
XL voor een M-prijsje.
Daarmee is alles gezegd, en met de huidige kwaliteit en motoren zal je ook niet gauw stilstaan als je wil rijden.
Goed nieuwsch voor de Skoda-fetisjisten dus :P maar het klopt wel, de modellen hebben veel meer een eigen uitstraling gekregen, en met name de Superb is een prima aanbod, zeker zakelijk (de lagere restwaarde word gecompenseerd door de lagere aanschafprijs dan bijv een Passat) gezien.
Ondanks hij er uit ziet als een dikke potvis heb je natuurlijk heel veel waar voor je geld.In het taxiwereldje zie je ze ook regelmatig.Veel beenruimte en een giga kofferbak.n
Waarom hebben we hier dan nog nooit een test van gezien?
Bij deze een request
@autoblogger: “What’s next?”
Nou, een rijtest met de Superb Combi 3.6 V6?
@BananaFlip: lol, ik ga mn best voor je doen ;)
@autoblogger: Mooi zo, zo levert Autoblog een mooie bijdrage aan Skoda op weg naar de top ;) .
@autoblogger: Zou leuk zijn er een test zou komen van de Superb Combi inderdaad (graag de V6)! :D
Ik geloof het goed, deze nieuwe Skoda Superb is ook gewoon een mooie wagen. En voor dit geld koop je geen Audi van zo’n grootte.
Ik vind de octavia in ieder geval het meeste karakter hebben van de VAG-auto’s. Echt een keurige middenklasser.
Ik blijf die achterlichten lelijk vinden. Alsof ze van een oude verwrongen Renault komen..
Mooie vooruitgang van Skoda. Elke zaterdag zie ik ’s morgens een grijze Superb, met de achterruiten getint. De wagen zelf is grijs. En ik moet toegeven dat het best wel een mooie wagen is.
Als ze nu een wat heftiger model daarvan hadden, met een zoveel liter V8. Dat zou gaaf zijn :)
Tijd voor een rijtest met de 3.6 V6 FSI 4×4 of de 1.8 TSI dunkt me!!
ik vindt de Superb echt een stijvolle wagen, betaalbaar, groot, luxueus, mooie afwerking en een goede uitrusting… wat wil je nog meer?
Een S-klasse of een XJ mischien…
want zowel de A8, Passat, Pheaton, A6 en 7-reeks zouw ik er denk ik voor in de showroom laten staan.
Ik zag laatst de 3.6 V6 4×4 staan… Dan heb je meteen het grootste afschrijvingskanon te pakken…
@ sven2
Een A8, een Phaeton, een A6 of een 7 er voor laten staan? Je hebt veel gedronken gister?
@Bananaflip , je bedoelt de versie die niemand waarschijnlijk ooit zal kopen? die dan een zuinige, doch krachtige diesel…
Het design is niet tot de verbeelding sprekend.
Maar eindelijk weer eens een echt ruime auto die ook nog enigszins betaalbaar is. Vooral achterin is hij bijzonder ruim. Het verbaast mij ook dat je ze niet veel meer als taxi ziet…
Als je denkt dat hij hier al een hit is, moet je eens in de grotere steden van Tsjechië kijken. In praag bijv, zie je ze zo ongelofelijk veel, volgens mij zelfs een gepantserde versie van de Tsjechische overheid gespot :P
zeer geslaagde auto is het! al vind ik de combi wel iets minder.
@Jochempie: deze is echt een stuk ruimer nog dan een mondeo, ookal is die ook ruim zat :)
waarschijnlijk onze volgende auto!
@Christiaan: wij hebben de Mondeo als station, en ik heb op de IAA bij de Superb Combi gekeken, die heeft een veel onhandigere achterbak omdat de wielkasten veel verder naar binnen steken.. Beenruimte is inderdaad wat groter in de Superb maar hij is wel smaller.
Snap écht niet waarom di nou zo’n geweldige auto is!?
En dan al die vergelijkingen met b.v. Jaguar en Audi.
Wat een vergelijkingen!
Geef mij toch écht maar een Audi hoor!
Of de Opel Insignia, en laat die nou net wél vergelijkbaar zijn met de Skoda.
Ik vindt het allemaal wel terecht! ik vindt de Superb echt een mooie auto! en dat zeg ik niet vaak van skoda’s
Vin hem best mooi, buiten die antennen op het dak, dat kan nou toch niet meer de dag vandaag (of toch zeker niet op zo’n auto).
Is deze eigenlijk ook op een platform gebaseerd van een vorige generatie VW of Audi?
Of is dat alleen maar met die Seat Exeo?
Mocht ik dat budget voor een Superb te spenderen hebben, dan zou ik zeker en vast gaan voor een 2e hands A8, S of 7.
Maar omdat niet iedereen het nut ziet van een recente 2e hands auto is er de Skoda Superb, die een hele mooie prijs/kwaliteit geeft.
Is Skoda beursgenoteerd? Of valt het onder VAG?
VAG heeft een groot onderdelenmagazijn, waar ze behendig in winkelen voor de modellen. Niet zo lang geleden een Golfje gereden, daarna door naar Skoda, zit precies hetzelfde dashboard weer in die Superb. Heb ik geen problemen mee, maar ik zal het ding ook niet vergelijken met een Audi…
OT: de nieuwe Benz…
Jammer idd van de achterkant, die doet denken aan de oude Megane sedan:
Afgezien daarvan geen onaardig uitziende auto, ik begrijp wel waarom er relatief veel van worden verkocht.
Mensen die dit mooi vinden hebben echt geen smaak. De verhoudingen van de zijkant gezien zijn mislukt en zwaar gedateerd en de kont is lelijk. De vorige Superb vond ik wel mooi maar die verkocht dan weer niet :S
@MattCurlew: Een mening heet dat. ;)
Ik vind ‘m prachtig. De vorige gaat ook nog wel trouwens.
@Maurice16: ja prachtig zo’n chagerijnige neus, gedateerde horizontale lijn aan de zijkant en vreemde kont :S Hoe kan je een Superb verkiezen boven zijn concurrenten die wel modern en mooi zijn?
@MattCurlew: ‘T is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Jij vind hem lelijk, ik vind het een mooie familiewagen! ;)
En bij die mening blijf ik..
Rare vergelijkingen trouwens. Alleen omdat ie wat ruim is? Zijn directe concurrenten (Insignia, Mazda6, C5, Accord enz) zijn ook ruim maar ook een heel stuk mooier. Die beenruimte achterin heeft alleen nut als je een chauffeur hebt of 2 kinderen van 2 meter..
Ik gun het Skoda, maar mooi is de nieuwe allerminst. Verhoudingen zijn volledig uit proportie.
Ach…het is een mooie taxi.
En lekker goedkoop t.o.v. een E-klasse.
Ik ben wel benieuwd wat de verhouding van die 1.500 auto’s is….taxi en normale verkoop
Excusez, ik bedoel eigenlijk deze (met dat witte tussenstukje):
Ik vind hem Superb! Een budget-Pheaton, in positieve zin.
Het zijn geen lelijke auto’s om te zien en de prijs/kwaliteit verhouding is natuurlijk top. Als je in een full-options Superb gaat zitten weet je niet wat je ziet, veel mooier dan een Passat imo.
De Nederlandse reclames zijn natuurlijk ook wel grappig, volg de Skoda-rijder!
@ Autoblog, Please een rijtest met de Superb Combi zodra de eerste in Nederland is!
(Wordt waarschijnlijk de nieuwe familiebak.)
Skoda wordt steeds leuker maar dat was eerder bij Seat ook zo. Maar nu is dat merk weer helemaal uit de gratie. Staat dat Skoda ook te wachten?
Dus veel mensen hadden door dat ze met de vorige generatie Superb een aftandse Passat kochten? Applausje voor de Nederlanders…
Nu nog doorkrijgen dat het met Audi niet heel anders is.
En ik vind de auto gewoon heerlijk rijden. Bezit de Greenline Bussinessline nu twee weken en er staan al bijna 4000 km´s op. De auto is (ondanks de oude 1.9tdi) zeer stil, comfortabel en heeft genoeg NM aan boord om het bijna 15oo kg gevaarte naar een acceptabele snelheid te brengen. Luxe genoeg aan boord, en inderdaad….het ervaat als een klasse hoger.
Skoda Superb is een hit?
En het uiterlijk is zwaar shit.
Een succes kan ik het nog niet noemen zie ze ( nog ) te weinig rijden , maar wat een interieur heeft die suberb , prachtig !
Veel ruimte en kwaliteit voor niet al te veel geld. Maar dan heb je wel een lelijke auto met een oostbloknaam. Niet dat dat mij wat kan schelen, ik vind het vooral jammer dat hij (naar het schijnt, ik heb er geen ervaring mee) vrij straf gedempt is. Doe mij maar comfort. Dan was het een topper voor mij geweest.
geweldige auto!
Waarom nog een Passat kopen?
Lelijk ding, punt uit.
Wat is trouwens het doel van dit bericht? Nog meer reclame voor VAG?
@MattCurlew:
Maakt dat nou echt wat uit?
@MattCurlew: jij hebt dus nog steeds niet door dat je een afwijkende mening hebt?
En zal ik bij elke reactie over Mazda ook gaan zeuren over reclame?
Get a life buddy.
@autoblogger: zoek een leven buiten VAG zou ik zeggen. Zo kan je over elk willekeurige auto wel zo’n bericht posten die het goed doet of beter dan zijn voorganger. Maar nee héél toevallig weer eentje die van Pon afkomt. Hoeveel betalen ze jullie?
Ik zat met mijn 1.92 m toch wel mooi klem met m’n kop tegen het dak op de achterbank van deze Skoda. Wellicht dat de combi op dit front wat beter scoort. In elk geval qua looks wel!
Een paar dagen geleden in een Superb gezeten. De beenruimte achterin is Fe-No-Mi-Naal! Het leek wel een limo. Vanbinnen ook prachtig afgewerkt, en met veel extra’s. En het kost minder dan een C-klasse, dacht ik. Kan zeer goed begrijpen dat hij zo goed verkoopt. Hoewel ik de looks (achteraan) ook niet zo leuk vind.
En dat wordt alleen maar erger… Ik heb de Kombi op de IAA gezien en dat ding is zowaar elegant. Enorm groot maar toch elegant. De sedan is toch wat dubieus vormgegeven. Trouwens sommige delen van het interieur zijn mooi maar andere zijn ook bij de Superb van super hard en kei goedkoop plastic. Het moet natuurlijk wel een Skoda blijven…
3 jaar geleden vond ik Skoda shiit als hell maar nu best mooi auto
De helft zal rondrijden met blauwe kenteken platen.
http://www.skoda.nl/home/modellen/taxi_aanbod/0,20121,_D0Lnl,00.html
dat weet Skoda zelf ook zo te zien..
Hoeveel betalen ze jou bij Mazda?
@autoblogger: ik ben te kritisch, ze zouden me nooit willen betalen ;)
De Superb is een grote wagen voor relatief weinig geld en dat vind je eenvoudigweg niet vaak. Mensen die houden van een sedan met een lange wielbasis, maar die niet over leasebudgetten beschikken en het allemaal zelf moeten betalen, zijn volgens mij met deze Skoda goed af.
@MattCurlew:Ik zou dit autoblogstukje geen reclame noemen. Het is een terecht schrijfsel.
Waarom het terecht is? Omdat deze auto iets speciaals heeft. Met name, het is een grote luxebak voor weinig geld. Nagenoeg geen enkel merk biedt dit, behalve misschien Hyundai, maar dat is geen groot succes. De Superb is de nummer 1 in zijn eigen, zeer specifieke, marktsegment.
In diezelfde redenering is het dus ook terecht om te kijken hoe de Dacia Logan het stelt (nr.1 goedkoop maar toch ruim), de BMW X6 (nr1. lelijk en toch verkopen ze!), de Lada Samara (nr.1 van langs achter te beginnen), de Prius (nr.1 hybride) of de Golf (nr.1 icoon in zijn klasse) enz enz…
Zoals je ziet staat er niet alleen VAG in dat lijstje. En aangezien je blijkbaar een fan bent van Mazda, deze mag er ook nog bij: Mazda MX-5 – nr.1 betaalbaar roadsterke ;)
En nu nog een skoda superb Station wagon. Dan is skoda echt compleet.
Ik rij de Skoda Superb Greenline sinds 2 januari 2009. Inmiddels 50.000 km op de teller! Probleenloos! Je ziet ze steeds meer. Neem vaak klanten mee naar onze fabriek/ showroom in Baarle-Nassau-Hertog vanuit het hele land. Klanten zitten erg ruim en verbazen zich in positive zin! Skoda Superb2, SUPER!!! O, ja, verbruik erg laag. Gemiddeld 1: 23!!!!!!!
Ik heb op 20 augustus een Superb mogen bestellen van mijn baas, een 2.0 TDI 140 pk. Heb tijdens de zomer vele wagens vergeleken en proefgereden, en mijn 3 ‘finalisten’ waren Opel Insignia, Ford Mondeo en Skoda Superb. Omdat ik liefst een recent model wou, viel de Ford als eerste af. Als ik dan de afweging moest maken tussen de Isnignia en de Skoda, scoorde voor mij de Insignia slechts op één punt beter: hij oogt mooier dan de Superb, hoewel ik de Superb ook niet lelijk vindt. Op alle andere punten (het rijden, de binnenruimte, de ergonomie want bij de Insignia zat de vaste armsteun toch echt wel in de weg bij het schakelen) scoorde de Superb beter. En vermits ik ondertussen bijna 10 jaar hebben gereden met Opel (Zafira en Astra) en de betrouwbaarheid tweemaal een flinke deuk heeft gekregen (turbo stuk bij de Zafira op 100.000 km, electronicaprobleem bij de Astra op 25.000 km), was de overstap naar Skoda snel gemaakt! Trouwens, zowat alle autotesten die ik gelezen heb, zijn zeer lovend over de Superb. En dat dan een Skoda is, als ik voor hetzelfde fleetbudget maar kan uitkomen op een Audi A3 Sportback, dan kan mij dat echt niets schelen!
Kom op mensen nou niet ineens allemaal gaan roepen dat dit zo’n mooie auto is want dat is het natuurlijk absoluut niet. Het is een saaie en zelfs in verhouding tot veel andere modellen behoorlijk lelijke sedan.
Dat neemt niet weg dat hij giga groot is en extreem veel ruimte biedt voor z’n geld. Bij de station is dat helemaal bizar. En dat is een perfect recept voor succes. Net zoals bv de Dacia dat ook is.
At populair demand: http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/24/rijtest-en-video-skoda-superb-combi
Sinds februari superb 1.8 TSI DSG ik ben er heel erg tevreden over en heb nu 20000 km gereden
Ik vind het niet eerlijk audi,vw ,bmw of andere veel duurdere merken en types hiermee te vergelijken
in eerste instantie wilde ik de BMW 3 coupe kopen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.
Ik heb nu voor minder geld een veel zakelijker uitziende auto
Als ik mijn auto ergens neerzet of dat nou bij Skoda zelf is of ergens anders veel mensen gaan even kijken
Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik bijna alle opties heb en zwart metalick met sportvelgen getinte ramen en cremekleurige leren bekleding oogt gewoon luxe.
Als ik al mijn extra opties bij een vw ,audi of bmw had genomen mag je er 10 tot 15000 euro bij optellen.
En mijn klanten ach het is een Skoda ben ik heel blij mee anders moet er weer geld van mijn prijzen.