• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MB

Auteur: ricardo, gepost 21 maart 2014 om 18:19 – 17 Reacties

Afbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MBAfbeelding Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MB

1000 MB
Tegenwoordig is het één van Skoda’s populairste klassiekers, 50 jaar geleden was het gewoon een 4,1 meter lang sedannetje. Maar wel een leuk sedannetje.

Met de Skoda 1000 MB braken de Tsjechen een aantal tradities. Skoda’s hadden tot dusver een motor in het vooronder en aandrijving op de achterwielen. Bij de 1000 MB – vernoemd naar de stad Mladá Bolesl – moest dit anders. In het kader van gewichtsbesparing werd de motor achterin gelegd en kreeg de auto een zelfdragende carrosserie. Ze gaven de sedan ook onafhankelijke wielophanging mee. Niet verkeerd, als je bedenkt dat we het over een auto hebben die in hetzelfde jaar tot stand kwam als Goldfinger en The House Of The Rising Sun van The Animals.

Voor de 1000 MB, intern aangeduid als NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = nieuwe personenauto), werd een aluminium viercilinder met vloeistofkoeling ontwikkeld, afgetopt door een gietijzeren cilinderkop. De motorinhoud bedroeg één liter en Skoda wist er 37 pk uit te persen. Niet ondermaats voor een auto die 755 kg weegt, maar als je een tweedehands exemplaar zoekt, richt je dan op de exemplaren van ná 1968. Die kregen 43 pk en hebben een 0-100 tijd die je niet in minuten hoeft uit te drukken.

1000 MB

Voor de fabricage bouwde Skoda een compleet nieuwe productiefaciliteit, bestaande uit meer dan 40 fabriekshallen en andere gebouwen. Er kwam 13 kilometer weg bij op het 32 hectare grote terrein en er werd 10 kilometer spoorrails verlegd. De fabriek beschikte ook over een eigen staalsmelterij. Uit de cijfers van Skoda blijkt dat ze de gang er redelijk in hadden, want tussen april 1964 en augustus 1969 werden ruwweg 443.000 exemplaren gebouwd. Daarvan werd meer dan de helft geëxporteerd. Van de tweedeurs MBX zijn er beduidend minder gemaakt, wat dit vandaag de dag tot een gewilde klassieker maakt onder het Skoda-volk.

1000 MB

Het uiterlijk van de 1,62 meter brede en 1,39 meter hoge Skoda was typerend voor sedan uit de jaren zestig. Voorop was alles dicht, maar werd de illusie van een grille gewekt met een chromen rand. De fors uitgevallen luchtopeningen zaten aan de zijkant, achter het achterste portier. Een leuk detail was toch wel de panoramische achterruit. Denk de minuscule achterlichten even weg, en je zou de achterkant zo voor de voorkant kunnen aanzien. Niet in de laatste plaats vanwege de grille onder de motorkap. Oh, en mocht je ooit moeten tanken met een 1000 MB, de tankdop zit onder het Skoda-logo op het rechter voorspatbord. Gratuluji!

Ook interessant!

  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Skoda

Vorig bericht: « Porsche bevestigt: Cayman & Boxster krijgen viercilinder
Volgend bericht: Deze video bewijst het: de Isle of Man TT is doodeng »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    21 maart 2014 om 18:29

    Ik kan er niks aan doen maar vooral die blauwe op de foto’s.Ik vindt hem gewoon prachtig.Net als Fiat’s toen.Lekker motor achterin.Nu komt Renault er weer mee.Wie volgt?

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      21 maart 2014 om 22:12

      @Alfarobert: Porsche. :-)

      Login om te reageren
      • stamp zegt

        21 maart 2014 om 22:15

        @stamp: en tesla trouwens ook.

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    21 maart 2014 om 18:30

    Leuk stukje vol wetenswaardigheden Ricardo, alleen was ‘de’ idee voor deze wagen wel heel errrug van de Renault R8 (1962) eeeeeuuuuuh gejat. (geïnspireerd dan?)

    Nu is dat niet zo heel erg, want laatstgenoemde heeft er ook heel wat op los gejat!

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      21 maart 2014 om 18:34

      @desjonnies: Zowel Renault als Skoda hebben destijds met grote belangstelling naar de Simca 1000 gekeken, is het niet?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 maart 2014 om 19:03

        @ricardo:
        Mjah, maar de GROTE roerganger was de Kever, daarop bouwde Renault de 4CV in de tweede wereldoorlog (stiekem) ontwikkeld, die weer werd opgevolgd door de Dauphine
        De Simca was idd de eerste met een hoekig industrieel design.

        Login om te reageren
    • Dev zegt

      21 maart 2014 om 19:00

      @desjonnies: @boxster: Ware het niet dat het exact hetzelfde verhaal is als uit het persbureau. Ik heb gisteren nog de Engelse versie op ons photoshop-forum gepost als achtergrond voor onze nieuwe competitie: de Skoda 1000MB dus.

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    21 maart 2014 om 18:35

    Een Leuke MB.

    Login om te reageren
  4. boxster zegt

    21 maart 2014 om 18:47

    Hier word ik blij van, goed verhaal en mooie foto’s van een auto die mij nog niet zo bekend was. Top, ricardo!

    Login om te reageren
  5. c-ad zegt

    21 maart 2014 om 19:16

    1 Gig!! Toen al!

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      21 maart 2014 om 22:13

      @c-ad: you sir, made my day!

      Login om te reageren
      • c-ad zegt

        22 maart 2014 om 10:16

        @stamp: you’re welcome :)

        Login om te reageren
  6. tk97 zegt

    21 maart 2014 om 21:53

    Wat zijn die klassieke Skoda’s toch mooi, heb er echt bewondering voor gekregen sinds zelf in Tsjechië ben geweest, leuk artikel.

    Login om te reageren
  7. bazzelijn zegt

    21 maart 2014 om 22:25

    Ben er nog niet over uit of ze op foto 7 spookrijden promoten of dat ze impliceren dat vrouwen niet kunnen rijden…

    Login om te reageren
  8. autoblaag zegt

    21 maart 2014 om 23:45

    Lijkt me zo lachen om hier een potje mee te karren

    Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    22 maart 2014 om 02:36

    Mooie autootjes zijn dat! In Tsjechië zie je ze ook nog regelmatig rijden, van afgeragde bakken tot prachtig geconserveerde of gerestaureerde exemplaren. Een strepentrekker is het natuurlijk niet maar mooi en karaktervol zijn ze wel. Zeker als je je bedenkt dat ze zo’n leuk en voor zijn tijd ook gewoon goed autootje achter het ijzeren gordijn gemaakt hebben.

    Login om te reageren
  10. hanzel zegt

    22 maart 2014 om 19:27

    Tja heb ik wat keertjes achterin gezeten me opa en later me oom hadden er 1 zeer aparte auto, later heb ik de s100 overgenomen van me opa, zelfde configuratie alleen de wegligging vond ik nogal tegenvallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North