Skoda VisionC, best veel deuren voor een coupé

Auteur: , 21 Reacties

Een ambitieuze poging om de Audi A5 Sportback en de BMW 4 Serie Gran Coupé te evenaren, of gewoon een kijkje op Skoda's designtaal van de toekomst?

Skoda zet met de VisionC een conceptauto neer die zowel aardgas als benzine kan verbranden in zijn 1.4-liter TSI motor. In gasstand stookt de vijfdeurs coupé 3,4 kilo of 5,1 m3 CNG per 100 km weg, waarbij de uitstoot 92 gram CO2/km bedraagt. Maar dat is niet ontzettend belangrijk, het is immers een conceptauto.

Belangrijker zijn de pennenstreken van het ontwerp. Skoda zet aan de voorkant een grote grille neer, aan weerszijde aangevuld met koplampen in driehoeksvorm, wat daaronder in de mistpitten nog een keer terugkomt. Een Skodaneus waar we meer van gaan zien in de toekomst, als je het ons vraagt. Aan de zijkant legt Skoda een scherpe vouw in de flank, met daaronder de subtiel weggewerkte deurgrepen die naar buiten ploppen als je er aan één kant op drukt. Aan de achterkant komt het hoekige in de lichtunits nog een keer terug, samen met de reflectoren in de bumper zou je er een C-vorm in kunnen zien.

Om op de kilo’s te letten heeft Skoda de deuren en de motorkap van aluminium gemaakt. De gastank is opgetrokken uit carbonfiber. Een totaalgewicht meldt Skoda niet, wel zeggen ze dat de cW-waarde op 0,26 ligt.

Nu is het de vraag: gooit Skoda hiervan straks een productiemodel op de markt?



21 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Aah een tablet in het midden ! ik heb’m in mijn verlanglijst genoteerd . mooi conceptdesign ook voor een Skoda , bravo !
Achterkant past beter op een bmw. Verder, mooi concept!
Zeer goed geslaagde skoda!
ga zo door!
Dat moet wel wat moois worden! Hopelijk komen er spoedig meer CNG-tankstations bij… Dan kan dat nog wel eens aantrekkelijk worden, nog aantrekkelijker dan het al is.
Meer een VisionCC, best groen ook trouwens.
Jep ziet er mooi uit voor een concept :P
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze de naam Skoda gebruiken.
http://www.skoda-club.net/graphics/owners/full/3354_648_560_p4140166-1.jpg
@eddie72: Wat is je punt, Skoda is een prima merk en is al lang andere merken als Seat, Renault en Fiat voorbij… Niets om je voor te schamen, heb je wel eens gezien wat andere autobouwers in het verleden de weg op durfde te sturen?
@911GT2: je hebt helemaal gelijk met het feit dat andere fabrikanten ook lelijke auto’s hebben gemaakt maar Skoda heeft bij mij een rare nasmaak. Je moet niet vergeten dat ik in de 70’s ben geboren.
Ik moet ook toegeven dat het prima auto’s zijn.
Skoda Heeft kwa kleur het concept “groen” wel erg serieus genomen
Nope, ik vind het lelijk.
@ricardo: Een gasstank van carbonfiber? Dat spul stinkt toch niet zo? ;)
@potver7: Aangepast, thanks!
Volgens mij gewoon een schetsje voor de volgende Superb… van opzij niet erg bijzonder in ieder geval: zonder rare vouw doe je tegenwoordig niet meer mee, en rond die ramen moet je nog even een raamstijl denken. Een Skoda moet binnen het VAG-concern vooral funktioneel zijn, daar horen portieren zonder raamstijl niet bij – anders kan VW wel inpakken.

De Skoda-grille is de laatste 10 jaar al steeds groter geworden, dus deze was ook wel te verwachten.

Het enige bijzondere is de vormgeving van de lichtunits, en wat mij betreft is daar nog wel wat fijnslijperij nodig. Ik vind dit maar matig, vooral omdat deze vom nu wat gedwongen oogt: de vorm van de grille staat vast, we hebben nu een nieuwe vorm voor de koplampen bedacht en moeten nu een manier verzinnen om die aan elkaar te plakken. Ik vind het niet mooi, dat mag duidelijk zijn.
@potver7: Als het mij vraagt dan zijn deze lampen nog steeds evoluties van de vormen die Audi in 2003 met de Nuvolari Quattro introduceerde. Die vorm is toen horizontaal omgedraaid (op de A4 B8 facelift voor het eerst als ik me niet vergis). Koplampen met de grille combineren is klaarblijkelijk een universele trend.

Op deze VisionC zie ik stilistischte innovatie in de luchtinlaat tussen de mistlampen (niet de vorm maar de ‘treatment’), maar vooral in in de vorm waarop de nummerplaat achter is bevestigd. Waarvan ik de laatste wel kan waarderen :).
Als dit mooi moet zijn dan zie ik de audi tt toch nog liever
spuuglelijk vind ik m!
liever een vw passat cc
Schitterend en tijdloos. Misschien wel beter dan een CLA.
Ik heb wel eens telefooncellen gezien die minder groen waren! Ik denk dat dit in zilvergrijs een heel nette auto is maar nu doet het groen pijn aan mijn ogen.
“…met daaronder de subtiel weggewerkte deurgrepen die naar buiten ploppen als je er aan één kant op drukt.”
Precies wat de mensen tegenwoordig willen, een extra handeling om een deur te openen… Vandaar dat veel automerken inmiddels ook keyless entry leveren. Of wacht…?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).