• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 919 Hybrid is klaar voor de 24 Uur van Le Mans

Auteur: robbie, gepost 3 maart 2014 om 23:02 – 35 Reacties

Porsche 919 Hybrid
Dit is de auto waarmee Porsche gaat proberen om Audi te verslaan tijdens de 24 Uur van Le Mans. Zal het voor het eerst in vele jaren eindelijk weer een auto die loopt op benzine kunnen winnen?

Achter de Porsche 919 Hybrid ligt een bijzondere motor, namelijk een viercilinder in V-vorm, oftewel een V4. Een configuratie die we de afgelopen jaren eigenlijk nooit meer zijn tegengekomen.

Deze 2.0-liter V4 is uiteraard voorzien van een turbo en gekoppeld aan een hybride systeem. Op die manier is er gedurende een korte periode extra power beschikbaar. Porsche zal in juni met twee auto’s deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans en daarnaast ook actief zijn in het FIA World Endurance Championship.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

919, geneve-2014, Hybride, le-mans, lmp1, Porsche, Racing

Vorig bericht: « Skoda VisionC, best veel deuren voor een coupé
Volgend bericht: Maserati Alfieri Concept is hier! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jipjj zegt

    3 maart 2014 om 23:10

    Wat is het voordeel van een v4 tov. een 4-in-lijn?

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      3 maart 2014 om 23:13

      @Jipjj: Iets compacter en iets lichter (minder nokkenas nodig) zijn de enige dingen die ik kan bedenken.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        3 maart 2014 om 23:36

        @trigger565: Minder nokkenas nodig? Een 4 in lijn met 16 kleppen bv, heeft 2 nokkenassen.
        Een V4 met 16 kleppen, heeft 4 nokkenassen nodig, omdat er 2 cilinders in de linkerkant van de V zitten, en 2 cilinders in de rechterkant van de V zitten. Een 4-in-lijn, ( woord zegt het zelf), heeft alle 4 de cilinders achter elkaar zitten, waardoor de nokkenassen kunnen doorlopen.

        En compacter? Misschien in de lengte, maar een V motor is wel breder dan een lijn motor, dus het is kiezen of delen.

        Login om te reageren
        • ivofga zegt

          3 maart 2014 om 23:41

          @SimonMc: Je was me voor;) Ben benieuwd naar de details van deze motor, en uiteraard de mogelijkheden/prestaties hiervan.

          Login om te reageren
      • ivofga zegt

        3 maart 2014 om 23:38

        @trigger565: compacter ja, minder nokkenassen nee. Tenzij je kortere nokkenassen bedoeld. Dat dan weer wel. Je krijgt in deze vorm niet 2 maar 4 nokkenassen indien er gekozen is voor een ‘klassieke’ 16-klepper

        Login om te reageren
    • cthijs zegt

      3 maart 2014 om 23:34

      @jipjj: je hebt in een v blok een kortere krukas waardoor je meer kracht kan overbrengen en hij word daardoor betrouwbaarder plus je kunt er hogere toerentallen mee halen

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      3 maart 2014 om 23:55

      @Jipjj: Compacter en lichter, met name door de V-vorm waardoor de motor zelfdragend/integraal onderdeel van het chassis kan zijn zonder (aanvullend) draag-frame zoals een inline motor wel nodig heeft: http://www.autosport.com/news/report.php/id/112546

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      4 maart 2014 om 00:05

      Saai Saaier Saaist.

      Kan hier nu niet echt waar voor lopen.

      Hup Toyota!

      Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      4 maart 2014 om 11:13

      @Jipjj:
      Behalve de hierboven genoemde zaken (compactheid), biedt een V4 ook meer mogelijkheden om het blok een dragend deel van de constructie te laten zijn. Bij een 4 in lijn is de noodzaak voor een hulp-frame (extra gewicht) groter.

      Login om te reageren
    • kaeser zegt

      6 maart 2014 om 10:06

      @jipjj: Lager zwaartepunt is er een van.

      Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      6 maart 2014 om 18:14

      @Jipjj: ik gok dat ze het kiezen voor een laag zwaartepunt, de packaging (turbo tussen de cilinderrij voor optimaal effect) en misschien heeft het een voorkeur vanwege het ERS systeem (plaats voor deze spullen aan de zijkant van het blok, ook mooi laag in de auto).

      Login om te reageren
  2. mlbenz zegt

    3 maart 2014 om 23:10

    “Zal het voor het eerst in vele jaren eindelijk weer een auto die loopt op benzine kunnen winnen?” Wat klopt hier niet…
    Als de motor achter de auto ligt gaat er niet veel gebeuren he…
    Misschien tijd om naar bed te gaan?

    OT: Zou mooi zijn als de titel naar een ander merk zou gaan dit jaar.

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      3 maart 2014 om 23:14

      @mlbenz: Verkeerde zin gekopieerd vriend, misschien moet je ook eens gaan slapen ;)

      Login om te reageren
      • mlbenz zegt

        3 maart 2014 om 23:17

        @trigger565: Nee hoor, zijn twee missers. Ik ga nog niet naar bedje toe, want ik ben nog lang niet moe.

        Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    3 maart 2014 om 23:13

    Met Mark Webber achter het stuur gaat het helemaal goedkomen. Én toch hoop ik dat de Japanners weer successen gaan boeken op Le Mans. Tijd voor wat echte competitie. Ze hebben het Aldi nooit lastig gemaakt.

    Login om te reageren
  4. JeejEm zegt

    3 maart 2014 om 23:14

    Het zal wel aërodynamisch getest zijn maar vind het toch apart dat de koplampen zo lomp rechtop staan. Ze zijn ook nog eens zo groot als bijna de gehele wielkast erachter dus doet een beetje plomp aan. Ik ben benieuwd hoe het ze af zal gaan.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      4 maart 2014 om 08:48

      @JeejEm: Eens, was ook het eerste wat mij opviel. Ze lopen wel wat rond weg naar de zijkant als je van boven kijkt, maar van de zijkant gezien staan ze wel erg recht op…

      Login om te reageren
  5. quattromeister zegt

    3 maart 2014 om 23:29

    Dit is niet de uiteindelijke livery toch!?

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      4 maart 2014 om 00:06

      @quattromeister: Morgen in Geneve wordt ie officieel onthuld, maar ik ben bang dat dit het is, ja.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    3 maart 2014 om 23:29

    Een van de voordelen van een v-motor is volgens mij dat ie minder topzwaar is. Het gewicht ligt minder hoog in de auto, makkelijker bij het maken van bochten en zo…

    Login om te reageren
  7. mbevo zegt

    4 maart 2014 om 00:47

    Wat mis ik toch de C9 en C11 :(

    Login om te reageren
  8. Zjonnie zegt

    4 maart 2014 om 02:32

    Haha, body is van Audi, oudere lm racer.. motor mss wel van Ducati.. makkelijk zon groot “magazijn”..

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      4 maart 2014 om 09:16

      @Zjonnie: Een Porsche met een Ducati motor? Yeah right, laat geworden zeker?

      Login om te reageren
  9. ericc zegt

    4 maart 2014 om 07:49

    Bouwers van schaalmodellen gaan hun bezigheid hebben aan de 3 woorden die je kan lezen op de foto van bovenaf!!!! Ik lees Posche bovenaan, Performance onderaan maar het middenste woord kan ik niet thuis brengen.
    Iemand?

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      4 maart 2014 om 08:47

      @ericc: Is uitvergroting van wat op de zijkant staat: Porsche Intelligent Performance.

      Login om te reageren
  10. stamp zegt

    4 maart 2014 om 08:10

    Ik het een V4 omdat het een ingekort 918 blok is?

    Login om te reageren
  11. rikkon zegt

    4 maart 2014 om 08:49

    Die zit toch ook in de LEGO-film?

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    4 maart 2014 om 09:43

    Go webber go :-)

    Login om te reageren
  13. gallardogt zegt

    4 maart 2014 om 10:08

    Die grote dikke uitlaatpot vind ik ook prachtig. Dat past naar mijn idee het beste bij elke viercilinder aangedreven auto.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      4 maart 2014 om 11:19

      @gallardogt:
      Zo’n grote dikke uitlaatpot is een noodzaak wanneer je motor 500 / 600 pk produceert.
      Zo’n grote dikke pijp is volstrekt belachelijk wanneer je een straat autootje met max 160 pk rijdt (denk aan al die sjonnies die het nodig vinden om een dubbele pijp van 2 keer 100 mm onder hun Civic te hangen).

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        4 maart 2014 om 22:59

        @ramshoek: Natuurlijk niet zo’n pot voor elke auto, ik ben geen sjonnie hoor :'(

        Login om te reageren
  14. dappers zegt

    4 maart 2014 om 11:00

    @SimonMc Niet dat ze het gaan gebruiken in die Porschemotor, maar weleens van boveliggende kleppen gehoord? (OHV)

    OT: Het zou zomaar weer spannend kunnen worden dit jaar!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 maart 2014 om 00:10

      @dappers: Natuurlijk heb ik daar van gehoord, maar daarom dat ik ook een voorbeeld gaf. En zou wel sterk zijn, moest Porsche zo’n antiek systeem gaan gebruiken.

      Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      6 maart 2014 om 18:12

      @dappers: alle auto’s zullen een bovenliggende camshaft gebruiken. De onderliggende is zwaar antiek.

      Login om te reageren
  15. dappers zegt

    4 maart 2014 om 11:00

    @dappers *boven liggende

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North