Porsche 919 Hybrid is klaar voor de 24 Uur van Le Mans

Auteur: , 35 Reacties

Dit is de auto waarmee Porsche gaat proberen om Audi te verslaan tijdens de 24 Uur van Le Mans. Zal het voor het eerst in vele jaren eindelijk weer een auto die loopt op benzine kunnen winnen?

Achter de Porsche 919 Hybrid ligt een bijzondere motor, namelijk een viercilinder in V-vorm, oftewel een V4. Een configuratie die we de afgelopen jaren eigenlijk nooit meer zijn tegengekomen.

Deze 2.0-liter V4 is uiteraard voorzien van een turbo en gekoppeld aan een hybride systeem. Op die manier is er gedurende een korte periode extra power beschikbaar. Porsche zal in juni met twee auto’s deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans en daarnaast ook actief zijn in het FIA World Endurance Championship.



35 reacties

Wat is het voordeel van een v4 tov. een 4-in-lijn?
@Jipjj: Iets compacter en iets lichter (minder nokkenas nodig) zijn de enige dingen die ik kan bedenken.
@trigger565: Minder nokkenas nodig? Een 4 in lijn met 16 kleppen bv, heeft 2 nokkenassen.
Een V4 met 16 kleppen, heeft 4 nokkenassen nodig, omdat er 2 cilinders in de linkerkant van de V zitten, en 2 cilinders in de rechterkant van de V zitten. Een 4-in-lijn, ( woord zegt het zelf), heeft alle 4 de cilinders achter elkaar zitten, waardoor de nokkenassen kunnen doorlopen.

En compacter? Misschien in de lengte, maar een V motor is wel breder dan een lijn motor, dus het is kiezen of delen.
@SimonMc: Je was me voor;) Ben benieuwd naar de details van deze motor, en uiteraard de mogelijkheden/prestaties hiervan.
@trigger565: compacter ja, minder nokkenassen nee. Tenzij je kortere nokkenassen bedoeld. Dat dan weer wel. Je krijgt in deze vorm niet 2 maar 4 nokkenassen indien er gekozen is voor een ‘klassieke’ 16-klepper
@jipjj: je hebt in een v blok een kortere krukas waardoor je meer kracht kan overbrengen en hij word daardoor betrouwbaarder plus je kunt er hogere toerentallen mee halen
@Jipjj: Compacter en lichter, met name door de V-vorm waardoor de motor zelfdragend/integraal onderdeel van het chassis kan zijn zonder (aanvullend) draag-frame zoals een inline motor wel nodig heeft: http://www.autosport.com/news/report.php/id/112546
Saai Saaier Saaist.

Kan hier nu niet echt waar voor lopen.

Hup Toyota!
@Jipjj:
Behalve de hierboven genoemde zaken (compactheid), biedt een V4 ook meer mogelijkheden om het blok een dragend deel van de constructie te laten zijn. Bij een 4 in lijn is de noodzaak voor een hulp-frame (extra gewicht) groter.
@jipjj: Lager zwaartepunt is er een van.
@Jipjj: ik gok dat ze het kiezen voor een laag zwaartepunt, de packaging (turbo tussen de cilinderrij voor optimaal effect) en misschien heeft het een voorkeur vanwege het ERS systeem (plaats voor deze spullen aan de zijkant van het blok, ook mooi laag in de auto).
“Zal het voor het eerst in vele jaren eindelijk weer een auto die loopt op benzine kunnen winnen?” Wat klopt hier niet…
Als de motor achter de auto ligt gaat er niet veel gebeuren he…
Misschien tijd om naar bed te gaan?

OT: Zou mooi zijn als de titel naar een ander merk zou gaan dit jaar.
@mlbenz: Verkeerde zin gekopieerd vriend, misschien moet je ook eens gaan slapen ;)
@trigger565: Nee hoor, zijn twee missers. Ik ga nog niet naar bedje toe, want ik ben nog lang niet moe.
Met Mark Webber achter het stuur gaat het helemaal goedkomen. Én toch hoop ik dat de Japanners weer successen gaan boeken op Le Mans. Tijd voor wat echte competitie. Ze hebben het Aldi nooit lastig gemaakt.
Het zal wel aërodynamisch getest zijn maar vind het toch apart dat de koplampen zo lomp rechtop staan. Ze zijn ook nog eens zo groot als bijna de gehele wielkast erachter dus doet een beetje plomp aan. Ik ben benieuwd hoe het ze af zal gaan.
@JeejEm: Eens, was ook het eerste wat mij opviel. Ze lopen wel wat rond weg naar de zijkant als je van boven kijkt, maar van de zijkant gezien staan ze wel erg recht op…
Dit is niet de uiteindelijke livery toch!?
@quattromeister: Morgen in Geneve wordt ie officieel onthuld, maar ik ben bang dat dit het is, ja.
Een van de voordelen van een v-motor is volgens mij dat ie minder topzwaar is. Het gewicht ligt minder hoog in de auto, makkelijker bij het maken van bochten en zo…
Wat mis ik toch de C9 en C11 :(
Haha, body is van Audi, oudere lm racer.. motor mss wel van Ducati.. makkelijk zon groot “magazijn”..
@Zjonnie: Een Porsche met een Ducati motor? Yeah right, laat geworden zeker?
Bouwers van schaalmodellen gaan hun bezigheid hebben aan de 3 woorden die je kan lezen op de foto van bovenaf!!!! Ik lees Posche bovenaan, Performance onderaan maar het middenste woord kan ik niet thuis brengen.
Iemand?
@ericc: Is uitvergroting van wat op de zijkant staat: Porsche Intelligent Performance.
Ik het een V4 omdat het een ingekort 918 blok is?
Die zit toch ook in de LEGO-film?
Go webber go :-)
Die grote dikke uitlaatpot vind ik ook prachtig. Dat past naar mijn idee het beste bij elke viercilinder aangedreven auto.
@gallardogt:
Zo’n grote dikke uitlaatpot is een noodzaak wanneer je motor 500 / 600 pk produceert.
Zo’n grote dikke pijp is volstrekt belachelijk wanneer je een straat autootje met max 160 pk rijdt (denk aan al die sjonnies die het nodig vinden om een dubbele pijp van 2 keer 100 mm onder hun Civic te hangen).
@ramshoek: Natuurlijk niet zo’n pot voor elke auto, ik ben geen sjonnie hoor :'(
@SimonMc Niet dat ze het gaan gebruiken in die Porschemotor, maar weleens van boveliggende kleppen gehoord? (OHV)

OT: Het zou zomaar weer spannend kunnen worden dit jaar!
@dappers: Natuurlijk heb ik daar van gehoord, maar daarom dat ik ook een voorbeeld gaf. En zou wel sterk zijn, moest Porsche zo’n antiek systeem gaan gebruiken.
@dappers: alle auto’s zullen een bovenliggende camshaft gebruiken. De onderliggende is zwaar antiek.
@dappers *boven liggende

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).