• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Slechtste kwartaal in jaren voor Tesla

Auteur: RubenPriest, gepost 3 april 2024 om 09:32 – 34 Reacties

Tesla eerste kwartaal 2024

Het gaat niet zo denderend met Tesla momenteel, zo verliep het eerste kwartaal van 2024.

Met een bejaarde Model X, een bejaarde Model S en een Model Y die aan vernieuwing toe is heeft Tesla momenteel niet de meest denderende line-up. Ja, het merk heeft de opgefriste Model 3 geïntroduceerd in 2023. Een groot deel van de wereld ziet liever de opgefriste Model Y verschijnen.

Tesla eerste kwartaal 2024

Na jaren van flinke groei, gaat het nu een stuk minder voor de Amerikaanse autofabrikant. In het eerste kwartaal van 2024 leverde Tesla 387.000 auto’s af. De productie bleef steken op dik 433.000 auto’s. Daarmee leverde het merk 8,5 procent minder auto’s af en de productie daalde met 1,7 procent.

Investeerders zijn ook niet blij met de cijfers. Tesla weet de eigen verwachtingen niet waar te maken. De Amerikaanse autobouwer mikte op 457.000 leveringen in de eerste drie maande van 2024. Op de beurs werd het automerk afgerekend. Het aandeel Tesla daalde bijna vijf procent in waarde.

Tesla heeft niet alleen te maken met een afzwakkende vraag, er is ook stevige concurrentie. Met name uit China, denk bijvoorbeeld aan een gigant als BYD. Met 300.114 afgeleverde auto’s doet BYD het weliswaar niet beter gedaan dan Tesla, maar de Amerikanen voelen de hete adem vanuit het Verre Oosten.

Een niet al te sterke line-up is niet het enige probleem voor Tesla. De autofabrikant kreeg het afgelopen kwartaal te maken met een stel activisten die de boel kwamen slopen bij de fabriek in Berlijn. Het gevolg was een noodgedwongen tijdelijke productiestop. Ook de mondige Elon Musk op X helpt niet om het aantal verkopen op te krikken.

Na jaren van groei verwacht Tesla in 2024 een stapje terug te doen. Het eerste kwartaal van 2024 is daar al een indicatie van. Er zijn nieuwe modellen nodig om het merk weer fris te maken. Deze zomer zal naar verwachting de Model Y opgefrist worden. Niemand zit meer te wachten op een Model S of Model X, de vraag is of de Y en 3 genoeg zijn om de kar te trekken. Het gaat hoe dan ook een interessant jaar worden voor Tesla.

Ook interessant!

  • Elon Musk ontkent gerucht over nieuwe Gigafactory
    Elon Musk ontkent gerucht over nieuwe Gigafactory
  • Elon Musk eist meer controle bij Tesla
  • Persoonsgegevens via Tesla op straat
  • Tesla eigenaren moeten niets van Elon Musk hebben

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elon Musk, geld, Tesla

Vorig bericht: « Overheid gaat 200 miljoen extra verdienen aan campers!
Volgend bericht: Gespot – De nieuwe Lamborghini Revuelto in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    3 april 2024 om 10:02

    ik zag gisteren de BYD seal rijden, zag er niet verkeerd uit. Niet dat ik m ga kopen hoor, maar toch niet slecht

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      3 april 2024 om 12:40

      Alleen die naam al..

      Login om te reageren
      • Autokenner zegt

        3 april 2024 om 23:07

        🦭

        Login om te reageren
  2. steephh zegt

    3 april 2024 om 10:18

    Tegelijkertijd wordt het marktaandeel elektrisch hoger en hoger waarin Tesla en Toyota wel de verkopen domineren: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-en-toyota-domineren-nederlandse-automarkt/

    Wat mij wel fascineert is dat slechts 21.5% volledig benzine is en slechts 1,1% diesel. Ik had gedacht dat het nog wel een jaar of 5 zou duren voordat we dergelijke cijfers zouden zien.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      3 april 2024 om 10:38

      Waarom zou je nog een volledig benzine kopen? Een mild hybrid is net zo duur of goedkoper, want minder boete en iets lager verbruik.

      Login om te reageren
      • oversoft zegt

        3 april 2024 om 11:01

        Omdat een hybride een flink stuk zwaarder is en volgend jaar het volledige benzine tarief gaat gelden voor hybrides.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          3 april 2024 om 13:21

          Ohja een uit de kluiten gewassen startmotor weegt erg veel, absoluut.

          Login om te reageren
        • Batterijlikker zegt

          3 april 2024 om 13:48

          Tank je met een hybride nu benzine voor de halve prijs?

          Login om te reageren
      • steephh zegt

        3 april 2024 om 15:36

        @4g63 Volledig benzine omdat petrolhead, EV wanneer je het niet boeit. Hybrides heb ik nooit begrepen, worst of both worlds. Ze hebben een klein accupakket wat veel zwaarder belast wordt in een kortere tijd en aandrijflijn is complexer dus je bent altijd meer kwijt aan onderhoud.

        Login om te reageren
    • Fr13ndlyGh0st zegt

      3 april 2024 om 10:39

      Alleen wordt in dit soort statistieken een 48V startgenerator hybride al niet meer meegenomen als “volledig benzine”, als je een representatiever cijfer wilt zou je eigenlijk alleen de PHEVs met acceptable range (100km+) als niet benzine moeten rekenen. Dan zal dat percentage benzine een stuk hoger liggen…

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        3 april 2024 om 15:37

        @janjanssen Dank, dat wist ik niet. Eens dat je als hybride alleen de PHEV’s met acceptabele range wil tellen. Dat verklaart wel waarom de cijfers zo zijn als ze zijn.

        Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      3 april 2024 om 10:46

      Nederland is niet de wereld.

      Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      3 april 2024 om 12:42

      Nou, mij krijgen ze voorlopig niet in een EV, heb vandaag een leenauto meegekregen, een BMW IX, zal wel wennen zijn maar ik vind het niet fijn rijden, vooral dat regeneratief remmen irriteert me. En in vind zo’n IX ook nog verschrikkelijk lelijk.

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        3 april 2024 om 13:48

        Hij is ook lelijk, maar dat zijn tegenwoordig bijna alle BMW’s.

        Login om te reageren
  3. Jozo zegt

    3 april 2024 om 10:22

    Kom maar op met die Model 2 dan. Zo’n Cybertruck is een leuke marketing tool, maar die Model 2 kan het verschil gaan maken.
    Qua productiekosten en batterijtechniek loopt Tesla dik voor op de concurrentie. Jammer dat het dan relatief lang duurt voordat een nieuw model op de markt komt.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 april 2024 om 15:35

      Nou, ik heb liever dat ze niet besparen op productiekosten – maar dat kan aan mij liggen. Ik heb liever een auto die goed gebouwd is, met acceptabele materialen dan dat daarop beknibbeld wordt (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat bij Tesla zo is, dit is meer een opmerking in het algemeen).
      En ik heb bij voorkeur een auto waar de fabrikant een paar tientjes heeft uitgegeven aan fysieke knoppen op het dashboard.

      Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    3 april 2024 om 10:33

    Facelift model 3 moet nog op gang komen, had er denk ik eerder moeten zijn.. facelift model y moet ook nog komen.

    Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    3 april 2024 om 10:42

    Ik vraag me af of het korte termijn denken ooit afgeschaft gaat worden…

    Ik zie de relevantie niet van kwartaalcijfers. Zeker niet voor het grote publiek…

    “Slechtste kwartaalcijfers ooit” als consument heb ik daar een heel hoog “so …. what?” gevoel bij.

    Login om te reageren
  6. Batterijlikker zegt

    3 april 2024 om 10:44

    Vroeger werd dan gezegd: “Ja maar, wacht maar tot er weer een boot aanmeert!”.

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    3 april 2024 om 10:47

    Denk dat ze ook een beetje tegen een verzadigde markt aanlopen. Iedereen met geld voor een nieuwe auto die een EV wil heeft er wel 1 ondertussen. De meeste mensen willen geen EV of wachten op de 2ehands markt.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      3 april 2024 om 11:29

      De boost moet hier nog komen. De Model 3 was in 2019 mondjesmaat verkrijgbaar. Alleen in de laatste maanden kwam boot na boot. Mijn leasetermijn loopt ook december 2024 af. Verwacht hier dus een sloot Model Y modellen aan het einde van het jaar. Dat is wat de gemiddelde automobilist wil. Ik heb geen kinderen dus ik pak een Model 3.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        3 april 2024 om 15:49

        De gemiddelde automobilist wil een Model Y? Je overschat Tesla wel een beetje, vrees ik… De modale Tesla-rijder is niet bepaald hetzelfde als de gemiddelde automobilist.
        De gemiddelde automobilist heeft namelijk geen 45+ k€ beschikbaar om stuk te slaan op een auto, en die gaat dus geen nieuwe Tesla kopen, van welk model dan ook. En de gemiddelde automobilist heeft ook geen leasebudget…

        De situatie in 2024 kun je niet vergelijken met die in 2019. In 2019 kwam de Model 3 op de markt, en moesten leveringen op gang komen. Daar is dit jaar helemaal geen sprake van. Bovendien staat er bij Berlijn inmiddels een grote fabriek waar ook veel vandaan komt, dus hoeven we niet te wachten op boten.

        Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        3 april 2024 om 23:04

        Ik heb een puber en wil absoluut geen Model Y. Ik beschouw mezelf dan ook niet als de gemiddelde automobilist dus dat label kan ik beamen. Maar willen is wat anders dan kunnen. Ik heb geen benul wat de gemiddelde automobilist aan financiële ruimte heeft om een Model Y te kopen of private leasen en of dit dan voor een nieuwe of een occasion geldt. Een gebruikte Model 3 is voor mij geen probleem om te kopen. Een Model Y zal krap aan worden maar daarvan zie ik er niet zoveel op Gaspedaal staan. Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar Jan met de Pet zie ik niet snel een gebruikte Model Y kopen of financieren op dit moment. Ik denk dat het artikel niet ver van de werkelijkheid af zit.

        Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      3 april 2024 om 12:36

      Op basis van wat ik op straat ziet gaat de vraag wel blijven toenemen. Een aantal twintigers die in de buurt is de arbeidsmarkt opgegaan. De Lupo’s en oude Clio’s zijn de deur uitgegaan voor ID 3’s, Borns en andete EV’s. Die mensen gaan nooit meer anders dan EV rijden.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        3 april 2024 om 23:11

        Als ze van Clio/Lupo naar Born/ID.3 zijn gegaan dan zijn dat lease auto’s. Je noemt geen Tesla model bij die twintigers terwijl ik dat wel zou verwachten bij twintigers. M’n puber reageert wel als ik praat over “Tesla” (ongeacht model), maar als ik over een van de Duitse Drie praat, VAG, noem een old auto merk op, dan blijft de blik op de smartphone gericht hoor. Kennelijk leeft het merk “Tesla” meer op social crap dan andere merken? Misschien dat wanneer die generatie “twintiger” wordt en geen kans maakt op een lease auto als eerste een zeer ervaren Model S of een eerste lichting Model 3 op de kop tikken? Daar heeft de fabrikant niet zoveel aan voor de investeerders/aandeelhouders vrees ik. Er moet wel enige vernieuwing in het productaanbod zitten.

        Login om te reageren
  8. fastshifter zegt

    3 april 2024 om 11:07

    “Slechtste kwartaal sinds jaren”, klopt eigenlijk niet. Alleen vorig jaar waren de cijfers hoger. Daarvoor waren ze lager.

    Login om te reageren
  9. cdlop01 zegt

    3 april 2024 om 11:26

    Model S en X hadden al lang vervangen moeten zijn……model 3 had ook een meer ingrijpende facelift moeten ondergaan, en model Y is zo’n beetje de nieuwe Opel kadett aan het worden. Kan ze niet meer zien die grijze bolhoedjes.

    Terugval Tesla is tijdelijk, de kaskraker staat in de startblokken, de Model 2, de nieuwe kleine Tesla. Die zal ongetwijfeld snel komen, gemaakt in Duitsland (ook een pre) en scherp geprijsd. Van dat model gaan ze miljoenen per jaar verkopen…… .

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 april 2024 om 16:02

      Ja joh, doe ’s gek, meteen miljoenen per jaar… Dan moeten er dus minstens twee keer zoveel Model 2’s worden verkocht als nu de Model 3 en Model Y bij elkaar, dat zie ik niet zo snel gebeuren. Vergeet niet dat de marge op kleinere (goedkopere) modellen ook kleiner is, dus commercieel gezien zal Tesla ervoor moeten waken dat de Model 2 niet de verkopen van de Model 3 en Model Y kannibaliseert. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze die al te goedkoop in de markt zetten.

      Login om te reageren
  10. alloallo zegt

    3 april 2024 om 11:42

    In q4 lopen veel contracten van etron, tesla, etc af!
    Ik ben benieuwd naar hun vervangers.

    Is toch een grote kans voor Tesla Y.
    Deze is goedkoper dan de oorspronkelijke waarde van M3

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      3 april 2024 om 13:50

      Elon is alweer aardig aan het pingpongen met de prijs.

      https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-je-nu-een-tesla-model-y-moet-kopen-6859508

      Login om te reageren
  11. RutgerK zegt

    3 april 2024 om 12:25

    Ach,, Tesla heeft volgens mij de hoogste merktrouwheid van alle automerken. Met de toenduizenden Model 3’s die in 2019 op kenteken zijn gezet zullen er nog mooie cijfers aankomen voor Tesla in Nederland..Het zou mooi zijn als de geupdate Model Y vanaf augustus beschikbaar is zodat een deel van de Model 3 rijders kan overstappen op de Y.
    Prijstechnisch blijfven de Y en 3 ijzersterke aambiedingen voor woon-werkverkeer.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      3 april 2024 om 23:15

      Dat vraag ik me af, een auto nieuw kopen of leasen is heel wat anders dan dezelfde auto als occasion kopen of financieren. Je kunt dan weinig of geen aanspraak maken op garantie of een leasemaatschappij die jouw mobiliteit behoort te garanderen. Schrijven EV’s flink af (en dat lijken ze te doen) dan zullen de lease tarieven ook omhoog gaan. Een particuliere koper die zo’n ding nieuw koopt kijkt ook naar restwaarde. Merkentrouw houdt op wanneer er elders financieel voordeel te behalen valt hoor.

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    3 april 2024 om 15:31

    Het kan niet altijd alleen maar hosanna zijn, je ziet economie afremmen, Tesla vernieuwt het portfolio maar erg langzaam dus geen nieuwe modellen die ook nieuwe klanten trekken. Normaal verschijnsel dus.

    Login om te reageren
  13. coupedriver zegt

    3 april 2024 om 16:38

    Lees dit ook eens: https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-elon-musk-zichzelf-in-eigen-voet-schoot-door-te-vertrouwen-op-china~b942b434/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North