• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Slimme Audi’s helpen je bij verkeerslichten

Auteur: willeme, gepost 19 februari 2019 om 13:54 – 27 Reacties

Audi


Kijk, dat is nog eens attent.

Auto’s worden telkens slimmer. Zeker de laatste 10-15 jaar volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Active cruise control was slechts het begin. Auto’s kunnen veel beter zien wat er allemaal om ‘hen’ heen gebeurd. Denk aan collision warning en eventueel het ingrijpen van het systeem. Uiteraard is autonoom rijden het ultieme doel. Auto’s als de Tesla Model S en Audi A8 kunnen meer dan wettelijk is toegestaan.

Audi is sowieso al een tijdje bezig met deze technieken. Al in 2008 schreef @autoblogger over deze techniek, toen nog onder de noemer ‘Travolution’. Dat project is min of meer geëvolueerd naar ‘V2I’. Dat systeem houdt in de gaten wanneer verkeerslichten op groen gaan springen. Deze ontwikkeling is voor de bevordering van de doorstroming van het verkeer en natuurlijk omwille van de veiligheid, maar ook gunstiger voor het milieu. Iedereen wint, lijkt het wel.

Audi Traffic Light System

Audi gaf destijds al aan dat ze aan het werken waren aan een nieuwe toevoeging voor het Traffic Light Information systeem. Volgens Popular Science is het moment nu eindelijk daar. Het betreft namelijk de ‘Green Light Optimized Speed Advisory-functie’. Dit systeem geeft aan wat de ideale snelheid is om de verkeerslichten te benaderen. Het klinkt iets simpeler dan dat het daadwerkelijk is.

Audi

Het systeem in de Audi moet namelijk communiceren met de verkeerslichten, wat lang niet altijd het geval is. Dan gaat de data van de verkeerslichten naar de betreffende gemeente waar het verkeerslicht staat. Vandaar uit wordt de informatie doorgestuurd naar ‘Traffic Technology Services’, de technologiepartner van Audi. Dit bedrijf kan dan weer de informatie via een snelle 4G verbinding doorsturen naar de Audi in kwestie. U begrijpt: daar kan nog weleens iets misgaan.

Het systeem is alleen leverbaar op ‘echte’ Audi’s dus niet op de A1, A3 en TT. Vooralsnog wordt deze technologie alleen nog door Amerikaanse gemeenten toegepast. Niet alle gemeenten zijn er even happig op, want tot nu toe is het alleen Audi die deze techniek al op zijn auto’s heeft.

Met dank aan FrenkyBoy voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autonoom, verkeerslichten

Vorig bericht: « Dit zijn de drie 7 Series van Karl Lagerfeld
Volgend bericht: Verwarde man vraagt megabedrag voor 55 stuks schroot »

Lees Interacties

Reacties

  1. smex zegt

    19 februari 2019 om 14:05

    Ik hou toch wel van zulke ontwikkelingen, zou helemaal mooi zijn als alle auto merken op zulke vlakken samen werken zodat er één goed werkend systeem komt, wat overal werkt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 februari 2019 om 07:31

      @smex: als de computers die de auto’s besturen vlekkeloos met elkaar zouden kunnen communiceren zijn verkeerslichten helemaal niet meer nodig. Met mensen gaat dat niet lukken maar met communicerende autonoom rijdende wagens zijn op termijn geen verkeerslichten of verkeersborden meer nodig.

      Login om te reageren
  2. acakoning zegt

    19 februari 2019 om 14:06

    Top. Alleen al het niet meer hoeven bukken onder je voorruit is al een top dingetje.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      19 februari 2019 om 14:34

      @acakoning: dat is meer een Nederlands probleem.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 februari 2019 om 15:38

        @okdoei: Ik heb inderdaad nooit begrepen waarom wij de verkeerslichten niet wat verder weg plaatsen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 februari 2019 om 07:33

          @berlinetta: in de VS hangen ze aan de andere kant van het kruispunt, daar is het weer lastig om in te schatten waar je de auto moet stil zetten.

          Login om te reageren
      • porker zegt

        21 februari 2019 om 07:01

        @okdoei: in nl werkt het prima. Je ziet niet wanneer het groen wordt maar na 0,1 seconde groen wordt je al weg getoeterd door nummer twee :)

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 februari 2019 om 14:46

      @acakoning: Daarom een sunroof :P

      Login om te reageren
    • mcaa zegt

      20 februari 2019 om 19:21

      @acakoning: is ook niet nodig, als je netjes voor de lijn staat is rood licht te zien. Dat is dus voldoende als ie uitgaat.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    19 februari 2019 om 14:07

    @willeme kwam dit laatst niet voorbij in de RS5 sportback review van Doug Demuro?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 februari 2019 om 14:14

      @dutchdriftking: Geen idee. Ben een beetje afgehaakt bij die kerel. Alsof ‘ie op de automatische piloot staat te betalen.

      “Hi, this is the ….. Today I’m going to tell you all about its quirks and features. Then, I’m going to drive it and give it a DougScore”

      Vervolgens mist ‘ie de helft van de aparte dingen en loopt ‘ie te zeuren omdat er geen elektrische stoelen, achteruitrij camera en zonnedak in zit (naar mijn mening echt drie compleet nutteloze opties die alleen maar kapotgaan). En waarom vind ie alle lampen cool, tegenwoordig?

      Dan gaat ‘ie een beetje rijden met zo’n geleende auto. Uiteraard een paar keer op en neer door de stad, maar volgens hem wel voldoende om een cijfer te geven voor ‘handling’. Dan krijgt elke auto een laag cijfer voor ‘Quality’ , want hij is bang voor de betrouwbaarheid.

      Ik snap dat ‘ie door de leuke auto’s heen is, maar ook de auto’s die die behandelt zijn nauwelijks de moeite waard. Dat is op zich logisch, op een gegeven moment ben je door de Skyline’s heen ;-).

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        19 februari 2019 om 14:18

        @willeme: hoovies garage, die is leuker.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 februari 2019 om 15:24

        @willeme: Ik kijk ze zeker niet allemaal, maar er zitten wel leuke tussen. De review van de Chiron vond ik erg vermakelijk. Die van de RS3 was redelijk slecht.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 februari 2019 om 16:33

        @willeme: de beste review van Doug blijft toch die van de Maserati Quattroporte! Zijn quirks blijven zo mooi!

        Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    19 februari 2019 om 14:36

    Audi noemt het ‘Green Light Optimized Speed Advisory-functie’. Ik noem het Groene Golf.

    Login om te reageren
    • luckyluck zegt

      19 februari 2019 om 15:57

      @thomasthomas: daar had VW al patent op ;)

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        19 februari 2019 om 16:30

        @luckyluck: is 1 pot nat.

        Login om te reageren
  5. qoekje zegt

    19 februari 2019 om 15:36

    Prachtig software een beetje aanpassen en combineren met launch contol

    Login om te reageren
  6. B00G1E zegt

    19 februari 2019 om 15:36

    Dit systeem is uitgerold in oa Washington DC, op zich leuk maar in DC sta je toch altijd vast in het verkeer. Het zal misschien handig zijn als je er ’s nachts rijdt.

    Login om te reageren
  7. healey zegt

    19 februari 2019 om 16:04

    Zijn, na het aangeven van richting, verkeerslichten nu ook al ye hoog gegrepen voor de gemiddelde Audi rijder? ?

    Login om te reageren
  8. redbeams zegt

    19 februari 2019 om 16:31

    Als audi’s nu eens standaard knipperlichten kregen…dan zou dat ook helpen ;)

    Login om te reageren
  9. fastshifter zegt

    19 februari 2019 om 16:38

    Auto’s kunnen veel beter zien wat er allemaal om ‘hen’ heen gebeurd. –> gebeurt.

    Login om te reageren
  10. sirprize zegt

    19 februari 2019 om 16:57

    Wat een slim systeem, dat je gewaarschuwd wordt vlak voordat hij op groen springt. Ow, wacht, dat bestaat al. De landen om ons heen doen dat met oranje licht…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      19 februari 2019 om 21:33

      @sirprize: Je zou zeggen dat dat toch wel een van de makkelijkste quick wins zou moeten zijn om de doorstroming te bevorderen. Gelukkig kan ik van een aantal stoplichten in de buurt nog inschatten wanneer ze op groen springen aan de hand van het verkeer en mijn eigen snelheid, maar niks is zo ergelijk als precies stil komen te vallen op het moment dat het stoplicht op groen springt. In Duitsland had je gewoon doorgerold.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 februari 2019 om 07:38

        @karhengst: in Nederland is het hip en veilig om alle verkeerslichten standaard op rood te zetten als er geen verkeer is, nadert er dan iemand dan springt dat licht op groen. Dat klinkt heel efficiënt maar is in de praktijk helemaal niet efficiënt en juist frustrerend omdat het licht pas op groen springt terwijl je bijna stilstaat. Omwille van de doorstroming en het milieu moeten we streven naar zoveel mogelijk groen licht bij verkeerslichten.

        Login om te reageren
  11. Chauffeur zegt

    19 februari 2019 om 18:32

    Mooi systeem, ze kunnen in Nederland prima aansluiten op de Intelligente Verkeerregelinstallaties waar veel gemeentes mee bezig zijn. Daar kun je als app bouwer al op aansluiten om af te tellen tot groen of andere slimme toepassingen te voorzien…

    Login om te reageren
  12. prop zegt

    20 februari 2019 om 06:33

    Oke dit artikel is 2 jr oud en al op meerdere sites besproken. Geef dan aan dat dit niet nieuw is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North