Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NL

Auteur: , 46 Reacties

Een occasion die je niet elke dag voorbij ziet komen.

Louvres voor de koplampen, een NACA duct (hallo Ferrari F40) centraal op de motorkap, een iets teruggetuned raceblok onder de kap, dat kan maar één auto zijn: de Alfa Montreal. Het is alweer bijna 40 jaar geleden dat deze beauty aan het publiek werd voorgesteld en wat ons betreft heeft het ontwerp nog steeds niet aan charme ingeboet. Integendeel. De 2,6-liter V8 is een afgeleide van de krachtbron uit de Alfa Tipo 33 Stradale en werd voor de gelegenheid teruggebracht tot 200 pk.

Deze Montreal uit 1972 is voorzien van elektrische ramen, lichtmetalen Campagnolo’s én een claxon met bergstand. Bovendien is deze puike klassieker uitgerust met airco, dus ook een hete zomerdag is geen excuus om ‘m veilig in de garage te laten staan. De koets is vorig jaar opnieuw gespoten, maar verder is het exterieur volledig origineel. Afgaande op de foto’s is het interieur bovendien nog steeds om door een ringetje te halen.

Uiteraard zet je al dat moois niet voor een appel en een ei op je oprit. Dit exemplaar heeft iets meer dan 82.000 km gelopen en mag mee naar huis voor 89.950 euro. Maar hey, het is wel een Alfa Montreal.



46 reacties

Voor 90K koop ik dan liever een 4C als het alfa moet zijn.
@ghost: dit blijft z’n geld waard (waarschijnlijk) die 4 c niet.
@jackass266: wat een onzin. Net zoals een Montreal behoorlijk in waarde is gestegen in vergelijking met de toenmalige nieuwprijs, zal dit voor soortgelijke niche-modellen, dus ook de 4C, waarschijnlijk ook gaan gelden. Er zijn genoeg mensen die de 4C schitterend vinden en de productieaantallen zijn relatief laag, dus een redelijk veilige investering.
@ghost: ja. Dit is echt een fraaie auto, maar voor dit geld is het ‘m nét niet. Dan zijn er een x aantal andere klassiekers die ik liever in mijn garage heb staan.
@ghost: Iets met appels en peren…
@kapitein: nee hoor, allebei alfa, allebei waardevast, want schaars en weinig verkocht.
via Android app
Ik.. ben verliefd! Wat een prachtbak!
@autodrop: heb je die 90k net niet, dan kun je voor 80k deze halen met minder kilometers: http://gallery-aaldering.com/collection/alfa-romeo-montreal-coupe-1972-nl/
Geniaal uiterlijk. Leuk van de lamellen over de koplampen. Maar er rest mij één vraag: Hoe zijn ze op die vreselijke, niet alfa-achtige, onitaliaanse naam gekomen?
@thowmas97:
De naam komt van het prototype dat 3 jaar eerder ten toon werd gesteld op de wereldtentoonstelling in… je raadt het al; Montreal
Lijkt me een aardige voor de liefhebber (ik kan het niet betalen) maar ook voor een belegger die een klein gokje wil wagen. Ik schat dat deze (mits origineel en ongerestaureerd) over een jaar of 5 wel eens 1,5 ton waard kan zijn.
@w0o0dy: Dan is de bubbel wel voorbij denk ik.
@granlusso: die kans is aanwezig, maar gezien de bizarre prijzen die er op dit moment gevraagd worden voor klassieke Ferrari ’s zou ik de gok wel willen wagen! Willen is niet kunnen overigens….
@granlusso: zolang er “nieuwe rijken” bijkomen zal de bubbel in leven blijven, kwestie van vraag en aanbod, aantallen van begeerlijke klassiekers blijft gelijk maar het aantal geïnteresseerden zal toenemen vooral uit nieuwe economieën als China en niet te vergeten de “happy few” uit Rusland.
Thanks but no thanks.
Deed mij meteen denken aan de BMW 2800 Bertone. Deze Alfa is dan ook door dezelfde man ontworpen. Beide zijn spuuglelijk.

http://www.ultimatecarpage.com/images/car/4124/BMW-2800-Bertone-Spicup-32957.jpg
@DonEmilio: ook toen leken auto’s al op elkaar en ja, dat had zeker te maken met de ontwerpers die er zaten. Om de Montreal als spuuglelijk te betitelen……. Ik weet het, het gaat om smaak en dat is persoonlijk, maar jij hebt echt geen smaak ;-)
@roppp: Haha thnx. Oke spuuglelijk was misschien wat overdreven. Maar ik zou mijn e9 uit hetzelfde bouwjaar er niet voor inruilen.
Wat een gedrocht.
Prachtig, wit staat haar goed.
En begin tachtiger jaren niet weg te scheiten die dingen.
Niemand wilde zo een kreng van een wagen, duur motor onderhoud omdat T 33 Racewagen motor met dry-sump smering
Volgens mij ook nog Spica injectie die niemand begreep en daarbovenop slechte elektriek en een matige bouw kwaliteit.
Als ze reden, kennis had een tweedehands oranje, maar had verstand echt verstand van race motoren, reden ze geweldig voor die tijd.
Fluitist Chris Hinze had een metallic groene.
Nog nooit een witte Montreal gezien, en ik begrijp nu wel waarom, deze wagen kon echt een seventies knal-kleur hebben zoals geel or oranje.
http://images.handelsprijzen.nl/640/951/4838951-1.jpg
Drie jaar geleden kostte zo’n Montreal nog 30.000 euro :(
@Jochempie:
30 jaar terug vijf ruggen ………………..
Hij is zooo gaaf! Maar wat een geld…
Zonder overdrijven is dit mijn favoriete auto! Ontworpen door Marcello Gandini, de zelfde persoon die de lamborghini Miura getekend heeft. De Miura herken je ook wel enigsinds terug in het design van de auto.

Maar wat ik er vooral mooi aan vind is dat het een Italiaanse auto is, ontworpen, naar Amerikaanse smaak. Je ziet ook dat het een een kruising is tussen Italiaans en Amerikaans design. Vooral in de voorbumper heeft hij veel weg van een Amerikaanse muscle car.

Overigens zijn jullie rijkelijk laat met jullie artikel, tot voor kort stond er een veel mooiere, fel rode Montreal te koop!
Aaah, de Montreal. Echt een typische auto ontworpen door Gandini, toen nog werkzaam bij Bertone. Prachtige auto, matige kwaliteit. Reed wel als een trein trouwens. Als ‘ie reed.. Wegligging van dit ding was aardig beroerd, vooral in de neus was hij veel te licht. In eerste instantie werd de Montreal gebouwd zonder een voorspoilertje. Totdat er een of andere Hollander ging piepen over de te lichte neus waardoor Alfa besloot per direct een voorspoilertje te monteren. Werd hij niet knapper van maar reed wel beter.

Prachtig ding overigens. Nu geliefd, vroeger een pak minder. De kleur wit ben ik niet zo kapot van. Doe maar fel oranje. Staat hem fantastisch.
Altijd van Alfa’s gehouden en nooit iets gehad met dit ding.
Ja ik weet het, de basis is gewoon een Giulia en de zwarte louvres achter de portieren suggereren een midden motor en da’s geen grap.
Ding was oorspronkelijk bedoeld als vingeroefening cq show object.
Toen men serieus belangstelling toonde ( ze waren immer schat hemeltje rijk daar op het Amerikaanse continent) wilde Alfa graag een graantje keiharde Dollar deviezen meepikken!
Om het ding goedkoop te houden dus geen middenmotor maar een voor toen, afgeschreven ouwe Race V8 in het vooronder

Ding is eigenlijk een mish-mash van Lamborghini Miura en Alfa GTV – samengeraapte meuk; vergeet niet, ding moest geld in het laatje brengen, meer niet.
Ding heeft ook nagenoeg geen race geschiedenis zoals BMW toen met de fameuze 3 liter ; ‘ batmobiles’ dit was eigenlijk een mooi muurbloempje.
@desjonnies: Klopt, vanwege het idee van een V8 middenmotor kwamen die luchtinlaten achter de portieren. Toen uiteindelijk besloten werd om het blok toch maar voorin te doen hielden ze de inlaten voor wat het is. Vonden ze mooi..

Overigens vond ik het prototype, uit m’n hoofd van ’67 of ’68 een stuk mooier. De Expo.
http://www.alfamontreal.info/Montreal/MontiExpo.jpg
@viezefreddyw: wat ik dan wel lef hebben vind, is om in de productieuitvoering er een V8 in te lepelen… de Expo proto moest het gewoon met een bialbere 1600 viercilinder doen…

meestal is het andersom
@hans75: Ik zie nu pas het bord achter de foto die ik plaats ja ghehe. Dat komt inderdaad niet vaak voor nee, tof!
@hans75: en wat jammer was dat de rest van de techniek geen upgrade heeft meegekregen. Dus wel de zwevende starre as van de 105 serie achter en de remmetje van de due litri. Het is ook zeker niet mijn favoriet. waarom niet op basis van de 33 stradale onderstel een Montréal maken.
De Louvre koplampen vind ik teveel gimmick.dat had net zo goed van glas kunnen zijn. Nu is het een dure exercitie can iets dat op papier er goed uitziet maar niet echt nodig was. De koplampen van de miura waren wat dat betreft veel mooier.
Doet u mij maar voor 19 mille een fraaie Lancia Beta Montecarlo in plaats van voor 90 mille een Alfa Romeo Montreal:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/272630580?asrc=st|as
Schitterende auto, maar doe mij maar een rode, zoals bij mijn opdrachtgever te koop staat.
Een Montreal hoort lichtgroen metallic, niet dat belachelijke wit.
Op de laatste Inter Classics in het MECC Maastricht stonden er meer dan een handvol.
Gewoon opvallend. En vrijwel geen Jag Mk2 meer te vinden, ongeveer DE klassieker tijdens de vorige hype in de 90-er jaren.
Allemaal met een vraagprijs die door het plafond ging.
Stontvervelend, maar die beurs heeft bijna niets meer te maken met autoliefhebbers die van een auto genieten waarvoor ie gemaakt is: rijden! Was dus meer een beleggersbeurs.
De Montreal zou ik graag voor een paar lekkere bergweggetjes willen gebruiken, laat die V8 maar roffelen vanuit de diepte!
Met een witte…..
Wat een sexy apparaat zeg!
Dan heb je voor bijna 90000-. een bijzonder onbetrouwbare, bijzonder roestgevoelige, bijzonder slecht remmende en bijzonder torderende carrosserie! Best een bijzondere auto dus….?
@robbie123: Nee joh, dat noemen we karakter.
Voor dat geld zou ik hem niet kopen
Dit is al jaren mijn lievelings oldtimer. Je moet het geluid eens horen! Maar zo’n smak geld… Soms vind je ze ook al vanaf 30.000 euro.
Dit is de originele kleur?
Wat is een claxon met bergstand?
@pinut187: ik kan helaas momenteel geen filmpje ervan vinden, maar in de bergstand geeft de claxon een hogere toon dan de reguliere stand.

@desjonnies zal er vast wel ergens een bestandje/linkje op kunnen duikelen met de twee. Is iets van voornamelijk Franse en Italiaanse auto’s namelijk (en een enkele Brit).
Zag er toevallig gister nog eentje. Een rooie. Prachtige staat. Terwijl ik op een terrasje mijn lunch gyros naar binnen zat te werken.
Een prachtige klassieker, een Alfa die ik vroeger regelmatig zag rijden. Maar veel te veel geld, die investering haal je er nooit uit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).