• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NL

Auteur: Author, gepost 22 juni 2016 om 23:02 – 46 Reacties

Afbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NLAfbeelding Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NL

Smullen: deze Alfa Montreal staat te koop in NL
Een occasion die je niet elke dag voorbij ziet komen.

Louvres voor de koplampen, een NACA duct (hallo Ferrari F40) centraal op de motorkap, een iets teruggetuned raceblok onder de kap, dat kan maar één auto zijn: de Alfa Montreal. Het is alweer bijna 40 jaar geleden dat deze beauty aan het publiek werd voorgesteld en wat ons betreft heeft het ontwerp nog steeds niet aan charme ingeboet. Integendeel. De 2,6-liter V8 is een afgeleide van de krachtbron uit de Alfa Tipo 33 Stradale en werd voor de gelegenheid teruggebracht tot 200 pk.

Deze Montreal uit 1972 is voorzien van elektrische ramen, lichtmetalen Campagnolo’s én een claxon met bergstand. Bovendien is deze puike klassieker uitgerust met airco, dus ook een hete zomerdag is geen excuus om ‘m veilig in de garage te laten staan. De koets is vorig jaar opnieuw gespoten, maar verder is het exterieur volledig origineel. Afgaande op de foto’s is het interieur bovendien nog steeds om door een ringetje te halen.

Uiteraard zet je al dat moois niet voor een appel en een ei op je oprit. Dit exemplaar heeft iets meer dan 82.000 km gelopen en mag mee naar huis voor 89.950 euro. Maar hey, het is wel een Alfa Montreal.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo liefhebber
    Koop het huis van een echte Alfa Romeo liefhebber
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Klassiekers, marktplaats, montreal, occasion, wit

Vorig bericht: « Binnenkijken in de heilige hallen van BMW
Volgend bericht: Bizar: Bugatti Chiron op Le Mans sneller dan LMP1 Audi »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    22 juni 2016 om 23:04

    Voor 90K koop ik dan liever een 4C als het alfa moet zijn.

    Login om te reageren
    • jackass266 zegt

      22 juni 2016 om 23:14

      @ghost: dit blijft z’n geld waard (waarschijnlijk) die 4 c niet.

      Login om te reageren
      • silver zegt

        22 juni 2016 om 23:51

        @jackass266: wat een onzin. Net zoals een Montreal behoorlijk in waarde is gestegen in vergelijking met de toenmalige nieuwprijs, zal dit voor soortgelijke niche-modellen, dus ook de 4C, waarschijnlijk ook gaan gelden. Er zijn genoeg mensen die de 4C schitterend vinden en de productieaantallen zijn relatief laag, dus een redelijk veilige investering.

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      23 juni 2016 om 00:24

      @ghost: ja. Dit is echt een fraaie auto, maar voor dit geld is het ‘m nét niet. Dan zijn er een x aantal andere klassiekers die ik liever in mijn garage heb staan.

      Login om te reageren
    • kapitein zegt

      23 juni 2016 om 09:17

      @ghost: Iets met appels en peren…

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        24 juni 2016 om 23:13

        @kapitein: nee hoor, allebei alfa, allebei waardevast, want schaars en weinig verkocht.

        Login om te reageren
  2. autodrop zegt

    22 juni 2016 om 23:05

    Ik.. ben verliefd! Wat een prachtbak!

    Login om te reageren
    • galant zegt

      23 juni 2016 om 09:27

      @autodrop: heb je die 90k net niet, dan kun je voor 80k deze halen met minder kilometers: http://gallery-aaldering.com/collection/alfa-romeo-montreal-coupe-1972-nl/

      Login om te reageren
  3. thowmas97 zegt

    22 juni 2016 om 23:07

    Geniaal uiterlijk. Leuk van de lamellen over de koplampen. Maar er rest mij één vraag: Hoe zijn ze op die vreselijke, niet alfa-achtige, onitaliaanse naam gekomen?

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      22 juni 2016 om 23:16

      @thowmas97:
      De naam komt van het prototype dat 3 jaar eerder ten toon werd gesteld op de wereldtentoonstelling in… je raadt het al; Montreal

      Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    22 juni 2016 om 23:11

    Lijkt me een aardige voor de liefhebber (ik kan het niet betalen) maar ook voor een belegger die een klein gokje wil wagen. Ik schat dat deze (mits origineel en ongerestaureerd) over een jaar of 5 wel eens 1,5 ton waard kan zijn.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      23 juni 2016 om 04:31

      @w0o0dy: Dan is de bubbel wel voorbij denk ik.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 juni 2016 om 07:28

        @granlusso: die kans is aanwezig, maar gezien de bizarre prijzen die er op dit moment gevraagd worden voor klassieke Ferrari ’s zou ik de gok wel willen wagen! Willen is niet kunnen overigens….

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        23 juni 2016 om 09:46

        @granlusso: zolang er “nieuwe rijken” bijkomen zal de bubbel in leven blijven, kwestie van vraag en aanbod, aantallen van begeerlijke klassiekers blijft gelijk maar het aantal geïnteresseerden zal toenemen vooral uit nieuwe economieën als China en niet te vergeten de “happy few” uit Rusland.

        Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    22 juni 2016 om 23:12

    Thanks but no thanks.

    Login om te reageren
  6. DonEmilio zegt

    22 juni 2016 om 23:19

    Deed mij meteen denken aan de BMW 2800 Bertone. Deze Alfa is dan ook door dezelfde man ontworpen. Beide zijn spuuglelijk.

    http://www.ultimatecarpage.com/images/car/4124/BMW-2800-Bertone-Spicup-32957.jpg

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      23 juni 2016 om 08:22

      @DonEmilio: ook toen leken auto’s al op elkaar en ja, dat had zeker te maken met de ontwerpers die er zaten. Om de Montreal als spuuglelijk te betitelen……. Ik weet het, het gaat om smaak en dat is persoonlijk, maar jij hebt echt geen smaak ;-)

      Login om te reageren
      • DonEmilio zegt

        23 juni 2016 om 11:42

        @roppp: Haha thnx. Oke spuuglelijk was misschien wat overdreven. Maar ik zou mijn e9 uit hetzelfde bouwjaar er niet voor inruilen.

        Login om te reageren
  7. deventernaar zegt

    22 juni 2016 om 23:23

    Wat een gedrocht.

    Login om te reageren
  8. porsche928 zegt

    22 juni 2016 om 23:23

    Prachtig, wit staat haar goed.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    22 juni 2016 om 23:26

    En begin tachtiger jaren niet weg te scheiten die dingen.
    Niemand wilde zo een kreng van een wagen, duur motor onderhoud omdat T 33 Racewagen motor met dry-sump smering
    Volgens mij ook nog Spica injectie die niemand begreep en daarbovenop slechte elektriek en een matige bouw kwaliteit.
    Als ze reden, kennis had een tweedehands oranje, maar had verstand echt verstand van race motoren, reden ze geweldig voor die tijd.
    Fluitist Chris Hinze had een metallic groene.
    Nog nooit een witte Montreal gezien, en ik begrijp nu wel waarom, deze wagen kon echt een seventies knal-kleur hebben zoals geel or oranje.
    http://images.handelsprijzen.nl/640/951/4838951-1.jpg

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    22 juni 2016 om 23:27

    Drie jaar geleden kostte zo’n Montreal nog 30.000 euro :(

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 juni 2016 om 23:32

      @Jochempie:
      30 jaar terug vijf ruggen ………………..

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    22 juni 2016 om 23:28

    Hij is zooo gaaf! Maar wat een geld…

    Login om te reageren
  12. stephano zegt

    22 juni 2016 om 23:30

    Zonder overdrijven is dit mijn favoriete auto! Ontworpen door Marcello Gandini, de zelfde persoon die de lamborghini Miura getekend heeft. De Miura herken je ook wel enigsinds terug in het design van de auto.

    Maar wat ik er vooral mooi aan vind is dat het een Italiaanse auto is, ontworpen, naar Amerikaanse smaak. Je ziet ook dat het een een kruising is tussen Italiaans en Amerikaans design. Vooral in de voorbumper heeft hij veel weg van een Amerikaanse muscle car.

    Overigens zijn jullie rijkelijk laat met jullie artikel, tot voor kort stond er een veel mooiere, fel rode Montreal te koop!

    Login om te reageren
  13. viezefreddyw zegt

    22 juni 2016 om 23:36

    Aaah, de Montreal. Echt een typische auto ontworpen door Gandini, toen nog werkzaam bij Bertone. Prachtige auto, matige kwaliteit. Reed wel als een trein trouwens. Als ‘ie reed.. Wegligging van dit ding was aardig beroerd, vooral in de neus was hij veel te licht. In eerste instantie werd de Montreal gebouwd zonder een voorspoilertje. Totdat er een of andere Hollander ging piepen over de te lichte neus waardoor Alfa besloot per direct een voorspoilertje te monteren. Werd hij niet knapper van maar reed wel beter.

    Prachtig ding overigens. Nu geliefd, vroeger een pak minder. De kleur wit ben ik niet zo kapot van. Doe maar fel oranje. Staat hem fantastisch.

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    22 juni 2016 om 23:38

    Altijd van Alfa’s gehouden en nooit iets gehad met dit ding.
    Ja ik weet het, de basis is gewoon een Giulia en de zwarte louvres achter de portieren suggereren een midden motor en da’s geen grap.
    Ding was oorspronkelijk bedoeld als vingeroefening cq show object.
    Toen men serieus belangstelling toonde ( ze waren immer schat hemeltje rijk daar op het Amerikaanse continent) wilde Alfa graag een graantje keiharde Dollar deviezen meepikken!
    Om het ding goedkoop te houden dus geen middenmotor maar een voor toen, afgeschreven ouwe Race V8 in het vooronder

    Ding is eigenlijk een mish-mash van Lamborghini Miura en Alfa GTV – samengeraapte meuk; vergeet niet, ding moest geld in het laatje brengen, meer niet.
    Ding heeft ook nagenoeg geen race geschiedenis zoals BMW toen met de fameuze 3 liter ; ‘ batmobiles’ dit was eigenlijk een mooi muurbloempje.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      22 juni 2016 om 23:48

      @desjonnies: Klopt, vanwege het idee van een V8 middenmotor kwamen die luchtinlaten achter de portieren. Toen uiteindelijk besloten werd om het blok toch maar voorin te doen hielden ze de inlaten voor wat het is. Vonden ze mooi..

      Overigens vond ik het prototype, uit m’n hoofd van ’67 of ’68 een stuk mooier. De Expo.
      http://www.alfamontreal.info/Montreal/MontiExpo.jpg

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        23 juni 2016 om 07:11

        @viezefreddyw: wat ik dan wel lef hebben vind, is om in de productieuitvoering er een V8 in te lepelen… de Expo proto moest het gewoon met een bialbere 1600 viercilinder doen…

        meestal is het andersom

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          23 juni 2016 om 07:49

          @hans75: Ik zie nu pas het bord achter de foto die ik plaats ja ghehe. Dat komt inderdaad niet vaak voor nee, tof!

          Login om te reageren
        • giulio zegt

          23 juni 2016 om 08:38

          @hans75: en wat jammer was dat de rest van de techniek geen upgrade heeft meegekregen. Dus wel de zwevende starre as van de 105 serie achter en de remmetje van de due litri. Het is ook zeker niet mijn favoriet. waarom niet op basis van de 33 stradale onderstel een Montréal maken.
          De Louvre koplampen vind ik teveel gimmick.dat had net zo goed van glas kunnen zijn. Nu is het een dure exercitie can iets dat op papier er goed uitziet maar niet echt nodig was. De koplampen van de miura waren wat dat betreft veel mooier.

          Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    22 juni 2016 om 23:41

    Doet u mij maar voor 19 mille een fraaie Lancia Beta Montecarlo in plaats van voor 90 mille een Alfa Romeo Montreal:

    http://ww3.autoscout24.nl/classified/272630580?asrc=st|as

    Login om te reageren
  16. silver zegt

    22 juni 2016 om 23:53

    Schitterende auto, maar doe mij maar een rode, zoals bij mijn opdrachtgever te koop staat.

    Login om te reageren
  17. Pallas zegt

    23 juni 2016 om 00:23

    Een Montreal hoort lichtgroen metallic, niet dat belachelijke wit.

    Login om te reageren
  18. geelbarrel zegt

    23 juni 2016 om 00:40

    Op de laatste Inter Classics in het MECC Maastricht stonden er meer dan een handvol.
    Gewoon opvallend. En vrijwel geen Jag Mk2 meer te vinden, ongeveer DE klassieker tijdens de vorige hype in de 90-er jaren.
    Allemaal met een vraagprijs die door het plafond ging.
    Stontvervelend, maar die beurs heeft bijna niets meer te maken met autoliefhebbers die van een auto genieten waarvoor ie gemaakt is: rijden! Was dus meer een beleggersbeurs.
    De Montreal zou ik graag voor een paar lekkere bergweggetjes willen gebruiken, laat die V8 maar roffelen vanuit de diepte!

    Login om te reageren
  19. gash zegt

    23 juni 2016 om 00:54

    Met een witte…..

    Login om te reageren
  20. toyotafortuner zegt

    23 juni 2016 om 03:26

    Wat een sexy apparaat zeg!

    Login om te reageren
  21. robbie123 zegt

    23 juni 2016 om 04:01

    Dan heb je voor bijna 90000-. een bijzonder onbetrouwbare, bijzonder roestgevoelige, bijzonder slecht remmende en bijzonder torderende carrosserie! Best een bijzondere auto dus….?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      23 juni 2016 om 08:33

      @robbie123: Nee joh, dat noemen we karakter.

      Login om te reageren
  22. martijn11 zegt

    23 juni 2016 om 07:39

    Voor dat geld zou ik hem niet kopen

    Login om te reageren
  23. driftkicker zegt

    23 juni 2016 om 08:09

    Dit is al jaren mijn lievelings oldtimer. Je moet het geluid eens horen! Maar zo’n smak geld… Soms vind je ze ook al vanaf 30.000 euro.

    Login om te reageren
  24. e1000bmw zegt

    23 juni 2016 om 08:43

    Dit is de originele kleur?

    Login om te reageren
  25. pinut187 zegt

    23 juni 2016 om 08:55

    Wat is een claxon met bergstand?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 juni 2016 om 09:09

      @pinut187: ik kan helaas momenteel geen filmpje ervan vinden, maar in de bergstand geeft de claxon een hogere toon dan de reguliere stand.

      @desjonnies zal er vast wel ergens een bestandje/linkje op kunnen duikelen met de twee. Is iets van voornamelijk Franse en Italiaanse auto’s namelijk (en een enkele Brit).

      Login om te reageren
  26. gregorius zegt

    23 juni 2016 om 09:27

    Zag er toevallig gister nog eentje. Een rooie. Prachtige staat. Terwijl ik op een terrasje mijn lunch gyros naar binnen zat te werken.

    Login om te reageren
  27. eefie zegt

    23 juni 2016 om 09:48

    Een prachtige klassieker, een Alfa die ik vroeger regelmatig zag rijden. Maar veel te veel geld, die investering haal je er nooit uit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North