Binnenkijken in de heilige hallen van BMW

Auteur: , 84 Reacties

BMW heeft veel meer klassiekers dan alleen de auto’s die je in het BMW Museum ziet.

In het BMW Museum zijn we allemaal weleens geweest (en als je er nooit geweest bent moet je er dringend heen, een bindend reisadvies dat trouwens ook geldt voor de musea van Mercedes en Porsche). Bij het 100-jarige BMW zie je echter maar een fractie van de klassiekers die het bedrijf bezit terug in het museum. Van vrijwel ieder model is minstens één exemplaar bewaard gebleven. Dat zorgt ervoor dat de klassiekercollectie van BMW inmiddels uit meer dan duizend auto’s bestaat. Ongeveer een tiende van die collectie is met enige regelmaat rijdend te bewonderen, bij evenementen als de Mille Miglia, de Creme21 Youngtimer Rallye of het Goodwood Festival of Speed. Waar die auto’s staan? Op verschillende locaties in München – en ze lieten mij de nieuwste zien.

Historisch
Sinds kort heeft BMW namelijk een oude locatie opnieuw in gebruik. BMW Group Classic verhuisde in maart naar de Moosacher Strasse in München, naar de plek waar in 1918 de eerste BMW-fabriek werd geopend. In 2014 kocht BMW een deel van die gebouwen terug van het bedrijf dat nu op die plek te vinden is, Knorr-Bremse. De toegangspoort werd teruggebracht in z’n oude glorie en een grote hal is in gebruik als stalling voor klassieke BMW’s. De werkplaats van BMW Group Classic is echter in een ultramodern gebouw gevestigd, want natuurlijk was bij dit bedrijvencomplex lang niet alles meer in de staat waarin BMW het in 1920 achterliet. Want eerlijk is eerlijk: dit complex is historisch omdat het de éérste fabriek van BMW was, maar niet omdat het merk er zo lang gevestigd was. In tegenstelling tot Knorr-Bremse overigens, want dat bedrijf kocht de panden in 1920 en bezit nu nog steeds het grootste deel.

Kleine kans
Voordat je denkt dat we gehackt zijn door een architectuursite, gaan we door met wat er ín de gebouwen te zien is. De kans dat je hier ooit binnenkomt, is namelijk klein. Op het moment dat we aankomen, rijdt er net een BMW M1 (hier de eerste) door de poort. Twee weken eerder voor het eerst op kenteken gezet, met nog geen 2.000 kilometer op de teller. Op het binnenterrein wordt intussen een 2002 GT4 in een vrachtwagen geladen. De auto is ontworpen door Frua en mocht je je afvragen hoe exclusief zo’n GT4 is: er werden er twee gebouwd.

328’s lijken gewoon
En dan zijn we nog niet eens binnen. Daar staat nog veel meer. Antonia Cecchetti, een van BMW’s internationale pr-managers, staart bijna verliefd naar een E30 M3 en meldt dat ze dit nog steeds het beste autofront ooit vindt. Een vrouw die van auto’s houdt en je op een fantastische klassieker wijst – beter kan het bijna niet worden. Maar toch hebben we even geen oog voor Antonia en de M3, want er staat nog zoveel ander moois in deze hal – veel exclusiever dan een M3 ook.
Een rijtje vooroorlogse 328’s, net terug van de Mille Miglia, lijkt bijna gewoon omdat drie meter verderop de nóg specialere 328 Mille Miglia Touring Coupé staat. Je dacht het bijzonder was om een BMW 507 te zien? Hier staat er twee naast elkaar, waaronder de enige gele die de fabriek verliet. Overigens staan ook twee Bond-auto’s hier heel casual naast elkaar: de Z8 uit The World Is Not Enough en de 750iL uit Tomorrow Never Dies.

Nog specialer
Nog specialer wordt het als je ziet dat hier ook one-offs en prototypes staan. Wat denk je dan een BMW 750iL die in 1992 door Karl Lagerfeld onder handen werd genomen? Of de BMW Z1 Coupé uit 1988? En dan is er nog de BMW E1, een elektrische auto die het merk ontwikkelde ver voordat je ooit van de i3 of de Tesla Model S had gehoord. Minstens zo bijzonder is een andere compacte auto, de Z13. In 1993, twee jaar na de E1, toonden de Duitsers deze stadsauto. Hij weegt slechts 830 kilo en de aandrijving komt van een 1,2 liter groot motorfietsblok. Het meest opvallend is echter de zitpositie: in deze driepersoonsauto zit de bestuurder in het midden, net als in de McLaren F1.

En over die F1 gesproken: niet zo lang geleden spraken we een pr-manager bij McLaren die zei dat er wekelijks aanvragen binnenkomen van media die met een F1 willen rijden. ‘Maar die hebben we niet. Te bijzonder, te duur. Heb je gezien voor hoeveel die van Rowan Atkinson verkocht is?’ Nou, zo’n McLaren F1 vind je dus wél in de collectie van BMW. Uit beleefdheid kijken we niet al te lang naar de McLaren en gaan we weer snel door naar de BMW’s. De Just 4/2 bijvoorbeeld, een roadster die slechts 660 kilo weegt. Of de M1 ProCar waar Nelson Piquet mee racete. Er staan hier zoveel andere dingen dat je terwijl je er rondloopt alleen maar denken kunt denken als: ‘Ik wil hier wonen.’ Mét Antonia en die M3, als het even kan.



84 reacties

Daar staan een paar mooie auto’s tussen
@martijn11: Behalve op foto 9 en 20. Dat is een BMW Multipla…
Zonder uitzondering HEBB0N!
Wat een saaie meuk eigenlijk ..

Tenminste .. Als je gaat vergelijken met Peugeot of Buick of nog 20 willekeurige auto fabrikanten ..
@lincoln: buick is zeker geen toonbeeld van spannend.
@hplh:

Kan je na gaan ..
@hplh: Vind jij.
@viezefreddyw: ja meneer.
@desjonnies: zo is dat!
@desjonnies: Prachtige Riviera! Ik vind ze van het bouwjaar ’65 eveneens schitterend. Ook heb ik een zwak voor de welbekende ‘Boattail’. Prachtig. Wat ik eigenlijk ook erg gaaf vind is de tweede generatie Regal. Zo mooi als de vroegere Buick’s is het natuurlijk niet, maar vind hem gewoon erg tof. Met name vanwege de NASCAR geschiedenis ermee.
Zo zie je maar…net zoals de auto’s, is ook de bouwstijl van kantoren zienderogen achteruit gehold. Een schitterende bouwstijl hadden ze vroeger, met versierselen etc. En ook kwalitatief hoogwaardig. Tegenwoordig alleen maar prefab systeem bouw, jammer…maar ja goedkoop he.
@cpp1:

En met die conclusie in het achterhoofd ben jij je meer gaan concentreren op Audi ..
Met name het RS versierseltje ..
@lincoln: nee, ben meer een BMW liefhebber heb naast de Audi ook BMW voor dagelijks gebruik (geen lease). En heb diverse BMW’s gehad. Die RS4 B5 heb ik omdat ik het een mooie en aparte auto vind. Heb hem ook al lang. Zijn er weinig van en je ziet ze haast nooit. Het huidige Audi (vanaf het singel frame tijdperk) vind ik echt helemaal niks!
@cpp1:

Zo zie je maar ..
Ook prefab hapklare fabrieksmeuk heeft liefhebbers ..

Anyway .. Ben aan het shoppen voor een ouwe TT ..
Welke moet ik hebben ??
De Quattro of FWD ??
De 180 of 225 peekaa ??

Heb werkelijk geen idee nml ..
@lincoln: De 1e generatie 3.2 v6.
@lincoln: jij bent in de markt voor een TT als in Audi TT? Heb je een zonnesteek ofzo?!
@lincoln:

Een nette van de eerste eigenaar:

http://m.mobile.de/auto-inserat/audi-tt-1-8-t-coupe-guter-zustandt-korntal-münchingen/225769109.html

Maar zou als ik jou was gewoon voor een Bureko 6×6 gaan…
@lincoln: gewoon eentje halen. Voelt het goed dan is het goed ;)
@lekbak:

???????? ..
Wetenschap maakt onzeker .. Dus dommer ..
@lincoln: er worden zat innoverende en technische hoogstaande gebouwen gebouwd. Waar milieubewust, besparing, duurzaamheid en ergonomie een prioriteit spelen. Echter mag niet voor U oordelen.
@dailydriver:

Klopt .. Ben ook gek op de nieuwe nieuwbouw ..

Maar het Colosseum in Rome staat al 2000 jaar ..
Groener en duurzamer gaat het niet worden ..
@cpp1:
Wat is er mis met prefab?

Als een gebouw inspiratieloos en saai is, is dat de schuld van de architect. Niet van de bouwwijze. En prefab hoeft absoluut geen goedkope rommel te zijn. In tegendeel zelfs.

Ik denk eerder dat jouw smaak moderne architectuur niet slikt. Dat kan natuurlijk, iedereen vindt mooi wat ie mooi vindt. Maar met prefab an sich is weinig mis. Mooi voorbeeldje van een prachtig modern kantoorpand is deze: (en ja, het metselwerk is prefab en nee, een goedkoop prutpandje is het allesbehalve)
http://www.architectenweb.nl/aweb/projects/project.asp?PID=10456
Autoblog doet een “gripje” met “die geheime halle”. Blijft altijd apart om te zien wat de fabrikant zelf heeft staan ( en niet ). Volgende keer Mercedes-Benz en Alfa-Romeo aub!
Overigens, zie ik daar die BMW 3000 frua staan? Weten we ook meteen aan wie Nico Aaldering de BMw heeft verkocht.
@henkhupelschoten: de hoogste bieder… ?
Staan een paar leuke wagens tussen, maar er staan daar ook een aantal die er niet uit zien
Kan iemand mij vertellen welk type op foto 9 en 10 staat
@hplh: Ik weet niet precies welke je bedoelt, want op foto 9 en 10 staan verschillende auto’s. Maar de compacte stadsauto is de E1, dan is er de Z3 Concept en tot slot de Z1 Coupé Concept.
@perry_snijders: ahh…dank u.
Maar bedoelde eigenlijk foto 9 en 14
Bewust geen foto van Antonia Cecchetti geplaatst? Ik was al bijna ongezien verliefd geworden namelijk.

(en bij die auto’s zitten toch ook wel wat gedrochten hoor, een two-tone 7-serie, je verzint het niet.)
Stel dat je er een mag uitzoeken…. niet te doen.
@dutchdriftking: gewoon lekker Nederlands doen, het exemplaar met de hoogste waarde.
@dutchdriftking: easy, 507 voor mij en zn jonge broertje de z8 erbij.
Wat een prachtig merk is BMW toch, ik vind vooral de vermaarde 6 cilinder motoren geweldig.

Maar een BMW met voorwielaandrijving……dat vind ik een stuk minder. ??
@genesis:
Ok, wat vind je dan van de Isetta’s ?
Een in licentie gebouwde bubblecar van een Italiaanse koelkast fabrikant ?

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201412/1956-bmw-isetta-2_1600x0w.jpg

Overigens wel het autootje waardoor ze toen in leven zijn gebleven na de prachtige enorme flop die de 507 toen was !
@desjonnies: Al droeg de 700 daar ook aardig aan bij.
@perry_snijders:
Die kwam veel laterrrrr

De neue klasse heeft ze gered en de basis gelegd voor wat BMW nu is.
De Isetta heeft ze in leven gehouden, dit in tegenstelling tot de Barokengel en de nu zo geliefde 507 !
@desjonnies: @perry_snijders: zowel een Isetta als een 700 doen in concoursstaat tegenwoordig al 30k+.
@desjonnies: Er zijn verschillende meningen over. BMW stuurde een paar jaar terug een persbericht over de 700 met als titel: The car that saved the company. Ik kan het zo snel niet vinden, maar hier is een artikel waarin het volgens mij bijna letterlijk is overgenomen: http://www.bmwblog.com/2009/06/07/bmw-700-the-car-that-saved-the-company/
@perry_snijders:
Yep, dit is mijn mening. Ooit vertolkt op klassiekerrally 2009, wat vliegt de tijd toch !

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-bmw-die-neue-klasse/
@desjonnies: Ik dacht toch echt dat het die familie was die BMW gered heeft. Anders was BMW allang geleden failliet gegaan. Die man had bijna het hele familie kapitaal er in gestopt maar het is nu wel een van de rijkste familie’s van Europa.
Erg leuk artikel!
Z1 shooting brake. Alsnog bouwen naar dan wel met fatsoenlijk front.
@porsche928: Als 928-liefhebber weet je natuurlijk wie ‘m ontworpen heeft. Was bedoeld als kruising tussen een coupé en SUV.
Als ik uitgenodigd zou worden en de deuren zouden zich openen dan zou je dit geluidje er bij horen…

https://www.youtube.com/watch?v=OLdtVSAR6mc

Vervolgens zou ik wat lederhosen aantrekken de bergen in Beieren inrennen en de scene uit the Sound of Music naspelen maar dat is verder niet relevant…
@Rick-dos: Of je gaat naar een gezellig theehuisje boven op een berg in berchtesgaden, maar dat terzijde…
@henkhupelschoten: Moet ik eerst een snor laten groeien om goed in mijn rol te kunnen komen…
@Rick-dos:
Mag ik dan in een jurk als een overjarige Julie Andrews ‘the Hills are alive with the sound of music zingen ‘ please, please please ?

Ik doe dit altijd als ik in de buurt van de Alpen of welk een ander gebergte kom, vooral als ik een jongere collega bij me heb.
Ze schamen zich dan altijd rot, in plaats van tweede stem te gaan zingen…..

Edelweiss, edelweiss, every morning I greeeeeeaaaaat youuuuuuuu……..
@desjonnies: Haha! Ik doe het altijd bij mijn dochter. Pak ik haar even stevig beet zodat iedereen kan zien dat ze bij mij hoort en dan dat luidkeels zingen. De schaamte die ze dan heeft is onbetaalbaar voor de rest Mastercard…
@Rick-dos: bij mij dit: https://youtu.be/djDZatmdUgc
@e1000bmw523i:
Waarom zie ik ineens een rode Jaguar Mk II door Oxford rijden ?
http://www.imcdb.org/i002260.jpg
@desjonnies: ook leuk autootje. ;)
@e1000bmw523i:
Niet “Die Fahne hoch”?
https://www.youtube.com/watch?v=HmDixtbIzOw

(oke, oke, ik vertrek al ;-))
Ik hoop dat ze niet met die vorkheftruck worden vervoerd ?
Wat valt het op dat die Z8 en 507 zoveel op elkaar lijken als ze naast elkaar staan. De Z8 is er natuurlijk op gebaseerd, maar dan nog. Mooi modern ontwerp op gebouwd!
Foto 9, de voorloper van de 2 serie active tourer
Halleluja
T Peugeot museum. Ook erg mooi, en interessanter want Peugeot heeft een veel langere een meer diverse industriële geschiedenis.
Holy hall ! …. fk jamin, dit is pas de snoepwinkel
foto 9 , een bmw punto ?
@tomperignon: E1, elektrisch probeersel uit de jaren ’90. Voorloper van de i3, zou je kunnen zeggen.
@perry_snijders: ah thanks voor de info, leuk om te weten.
Iedere zichzelf respecterende fabrikant beschikt over zo’n collectie, voor mezelf Renault Histoire et Collection.
Ik dacht dat daar ook de enige BMW (5 serie?) staat met een werkende V16 motor. Ooit als prototype gebouwd, maar nooit op de markt gekomen.
@evian: Die hebben ze wel, maar hij stond niet in deze hal toen ik er was. Ze hebben niet alles op één plek.
https://www.youtube.com/watch?v=ruNyGf9f_MM
@skinnybmw: Die heiligen Hallen von BMW…in dit geval een must see ;)
De beide auto’s op foto 19 aub. De 7 serie als daily en de z8 voor weekend gummerij
@ivofga: die 7-serie en zijn allebei 1 van mijn favorieten. Jammer genoeg zijn de Nederlandse exemplaren vaak verpest. Of helemaal doorgeroest of aftermarket shit er op. Hier in de straat is er een liefhebber, alleen heeft ie uitlaten aan beide kanten geplaatst. Zo zonde.
Allemaal lekker!
Sorry Autoblog, ik zeg het alvast: er komt zo een pleer linkjes aan…..
Deze historische auto’s zijn mooier dan de eenheidsworst van nu
Ik ben wel benieuwd hoe Karl Lagerfeld een BMW 750iL dun en plat heeft gekregen
@tstile: Het is die twotone-7 op de foto’s. Zit een soort chesterfield-bekleding in om het af te maken trouwens.
Leuk om hier wat over te lezen, een maand geleden mocht ik ook even binnenkijken :) heb je Florian toevallig ook gesproken daar?
@eifler19: Ja. Niet zo lang, maar morgen of overmorgen herkansing op Goodwood ;-)
@perry_snijders: Hij is nog met vakantie volgens mij, maar gelukkig de auto’s niet :D Have fun daar!
Wat is dat z3 vehikel? Kan m nergens terugvinden op de internets…
@Forza: Z3 Concept. De hemel zij geprezen dat daar nog wat finetuning overheen is gegaan voor ze ‘m in productie namen, zou ik zeggen.
Dit is ook een mooi filmpje over de Heiligge hallen van bmw https://www.youtube.com/watch?v=ruNyGf9f_MM

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).