Snelheidsduivels opgelet: deze Bugatti EB110 GT is te koop

Auteur: , 76 Reacties

Bugatti-liefhebbers doen er goed aan direct een ticket richting Scottsdale, Arizona te boeken, want aanstaande donderdag gaat deze Bugatti EB110 GT uit 1993 daar onder de hamer.

De Bugatti EB110 GT kreeg in 1993 niet de aandacht die de Veyron (dankzij al z’n speciale uitvoeringen) anno 2015 wel krijgt, maar dat maakt ‘m nog geen mindere auto. Zo vind je onder de motorkap een brute V12 met vier turbo’s, goed voor 558 pk en een topsnelheid van 343 kilometer per uur. Ja, dat is ook 22 jaar na zijn geboorte nog altijd belachelijk snel.

Deze EB110 GT werd in 1993 gekocht door de Japanner Yutaro Okamoto, dus ga er maar vanuit dat-ie er als nieuw uitziet. Het is het zesde exemplaar dat door Bugatti gebouwd werd, terwijl er in totaal slechts 139 uit de fabriek rolden. Okamoto zette zelf zo’n 8.000 kilometer op de teller en het is nu aan jou om daar de nodige ritjes aan toe te voegen.

De bolide wordt 15 januari geveild door RM Auctions en zou tussen de 575.000 en 775.000 dollar moeten opbrengen. Meer over de veiling check je hier.



76 reacties

8000KM in 22 jaar.

Die kerel moet zich schamen! In dit soort auto’s moet gereden worden!
@screamgt: ik denk dat het nog best een hoop is voor iemand met zo veel geld. Dat geld komt ergens vandaan, vooral heel hard werken. En dan heeft die vast meer auto’s (die zijn volgens mij zelfs op AB behandeld
Blijft toch ongelooflijk dat mensen zo weinig met zo’n auto rijden.
@porsche928: nee hoor, dit “soort mensen” heeft de keus uit heel veel auto’s in het wagenpark.
Blijf m toch echt mooier vinden als de Veyron
@tvr1974:
Dat niet alleen, ondanks dat dit ook een quad turbo is klinkt hij 10 keer beter dan z’n VW zusje….
@jrk68: Nope, jij vindt hem 10 keer beter klinken….
Dat is slechts een mening en geen feit….
@murkmotorsport: Er zijn wel heel veel mensen die zijn mening delen..
@tvr1974: dan
sommige vinden hem verschrikkelijk lelijk ik vind hem verschrikkelijk mooi! ik kan me die beelden nog goed herinneren dat er eentje verloren ging bij Bavaria city racing in moskou, overigens wel een hele mooie show!
Gaat staatslot van gisteren ff nakijken… mocht ik ‘m dan kunnen kopen, mag Autoblog er een mooie repo over maken!
@jordyS: ehhh, de V12 is alles behalve enorm, slechts 3.8 liter.
@gtwillem: kleiner nog, 3.5 liter
@fortuna: dat bedoelde ik ;-)
@gtwillem: er staat ook helemaal nergens dat ie enorm is…
@valentinorossi: JordyS heeft de ‘enorme’ vervangen door ‘brute’ ;-)
@gtwillem: Het was je al opgevallen zie ik, maar heb het aangepast in de tekst. Bedankt!
@gtwillem: Wat denk je dat er soepeler loopt, 3.5 liter uit een 4 cilinder, of 3.5 liter uit een 12 cilinder.
@jordys: deze EB110 werd oorspronkelijk in donkergroen uitgeleverd, maar ergens tijdens het verblijf bij mr Yutaro Okamoto overgespoten in Bugatti blauw.
http://yo.spc.free.fr/Bugatti%20register/EB110_GT/39023.htm
@406_v6: Jammer. Niet iedere Bugatti dient BugattiBlauw te zijn, zoals niet iedere Ferrari FerarriRood hoeft te zijn…
Hij stond destijds op de autorai. Met paaltjes en een touw eromheen. ‘Do not touch’ stond erbij. Stiekem wel gedaan. Met 1 vinger. Was ook een blauwe. Ben nog steeds onder de indruk van die wagen. Zeker in m’n top 3, samen met de corvette C3.
@mobieler: hij stond volgens mij 2 jaar geleden ook bij de autorai, geweldige bak, tijdloze schoonheid!
Deze skip ik
Nou, Michel Perridon. Grijp je kans!
Als 200 km/h aan de linkerkant van je snelheidsmeter staat, dan weet je dat je een serieus snelle wagen hebt.
@Diesel: ik had vroegâh -begin jaren 80- een snelheidsmeter op m’n fiets die wel tot 60 km/h ging….. No way dat ik er ooit bij in de buurt kwam… (Schaalverdeling zegt niks over het snelheidspotentieel)

http://www.besteld.nl/img/large/163/dresco-fiets-km-teller-classic-zwart.jpg
@406_v6: per definitie inderdaad niet.. alleen als je een orginele auto rijd ( lees: geen tuning huistuinkeuken gebakje die de teller van een enzo in een civic coupe stuukt ) en de 200 staat zoals gezegd aan de linkerkant van de teller.. kun je er naar mijn inziens wel lichtelijk vanuitgaat dan je wat onder de bips hebt wat goed vooruitgaat
@406_v6: zo’ n
@406_v6: sorry, bij de 1e reactie ging iets fout….. Zo’n snelheidsmeter had ik ook op de fiets, echt nog eentje met een naald!!! Omlaag vanaf de kanaaldijk toch nog wel eens dik 50 gehaald
Misschien leuke donor voor Ratelband’s takeldebakel..
De SS vond/vind ik toch een tikkie vetter.In het zilver uiteraard.
Wat een gave auto! Alleen ik heb helemaal niks met de dashboards uit die tijd.
Als ik het geld had zou ik zeker nadenken om er een aan te schaffen.
De laatste echte Bugatti.
Want deze is met het HART gemaakt, de Veyron met het hoofd.
Uiteraard is de Veyron veel sneller en technisch veel meer vernuft, maar de EB110 is toch veel meer emotie op wielen.
En da’s volgens mij de reden dat je een Bugatti koopt.
De passie.
Het vakmanschap.
En de rot eigenschappen die zo’n ding ongetwijfeld zal hebben.
@desjonnies:
Wat een emotioneel gezever. “Emotie op wielen”, “met het HART gemaakt”… En dan de insinuatie dat er geen vakmanschap zit in een Veyron zou zitten, b**** please. Deze auto is net als de Veyron door ingenieurs mogelijk gemaakt. Vervolgens kan dat idd gaan leven voor mensen; meer worden dan de techniek die het is. Toch is ook deze auto met het hoofd tot stand gekomen.
@JvT: Ik ben het grotendeels wel met je eens maar @desjonnies zegt nergens dat er geen vakmanschap in een Veyron zit.Ik denk met de opmerking dat de Veyron met het hoofd is gemaakt,dat hij bedoelt dat de Veyron is ontwikkeld om te laten zien waartoe VW toe in staat is.Maar dat haal ik eruit hoor.Overigens wisselde Bugatti volgens mij in die tijd vaker van eigenaar(behalve de CEO dan,naam ff kwijt) dan van gehaktballenleverancier voor de personeelskantine dus van een heel stabiele bedrijfsvoering zal daar geen sprake geweest zijn dunkt me.
@JvT:
Dan heeft een auto dus volgens jouw dezelfde waarde als een wasmachine.
Voor mij niet.
Mijn wasmachine is toevallig een Miele omdat de vorige eigenaar hem heeft laten staan, maar anders was het een max 300 Euries geval van de Makro of de MediaMarkt geweest.
En dat ligt bij mijn auto’s iets emotioneler ..
@desjonnies:
Ik ben benieuwd hoe je dat hebt gelezen in mijn comment. Ik had het over de auto uit het artikel en de Veyron. Beiden geen auto’s die die “gebouwd zijn met emotie”; en dat hoeft ook niet om er iemand van te laten houden of iets emotioneels te laten voelen. Kijk bijvoorbeeld hoe Perridon over zijn Veyron(s) sprak. Ik begrijp dit soort dingen ook en ook ik kan dingen voelen bij bepaalde auto’s, maar ik ben niet naïef over de totstandkoming van de meeste auto’s…
@JvT:
Laten we het maar eens zijn dat we het niet eens zijn en mogen we kiezen tussen en een EB 110 en een Veyron krijgen wij tenminste geen bonje ! :)
@desjonnies:
Haha, lijkt me prima ;)
@desjonnies: deze heeft werkelijk totaal geen Bugatti bloedband, gewoon een merknaam gekocht en supercar gebouwd. Er zijn zelfs niet geregistreerde exemplaren gebouwd door de fabriek met wat maffia druk op de werknemers van de fabriek.
@jorden: De huidige Bugatti’s hebben natuurlijk ook absoluut geen bloedband met het Bugatti van lang geleden,VW heeft ook gewoon een merknaam gekocht en een hypercar gebouwd,dus dat argument gaat niet op.Dat gerommel met eigenaren en de maffia komt mij wel bekend in de oren.
@sydney: ik hield ook geen pleidooi voor de Veyron hor ;) dat is idd precies het zelfde verhaal.
@desjonnies: mee eens.
Een houten dashboard in een supercar ziet toch niet uit.
@berlinetta:

22 jaar geleden wel. Bekijk anders eens 22 jaar oude foto’s van je ouders en wat ze toen aanhadden. Ziet er nu niet uit maar toen was het ongetwijfeld ‘hip’.
@bitethepillowimgoingindry: Dan nog. Een supercar moet toch ook functioneel zijn. Hout is nou niet bepaald het lichtste materiaal dat je kunt gebruiken.
@berlinetta:
Fineer weegt echt niet zoveel, of denk je echt dat ze hier een walnotenboom als dashboard gebruikt hebben….
Nog steeds m’n favoriete auto aller tijden.
Heel gave auto! Vele malen mooier dan de veyron!
Deze stond nog bij Symbolic Motors voor véél minder… Raar dat hij nu al wordt geveild….
Ben wel benieuwd. Bugatti Eb110’s hebben laatste jaren teleurstellende veiling resultaten gehad….
Voor die tijd echt super techniek!
@mrrallycross:
Het bleef nog heel ook.
Toen ik nog op Le Mans werkte deed er eentje mee, tot hij 3 kwartier voor het eind kapot gereden werd door een Viper zonder remmen lag hij op plaats 5.
Dat zie ik een Veyron niet doen….
@jrk68:
Heb hem, voor op de racebaan. (uiteraard)
Nogal wat kieren her en der, kijk eens bij de motorkap.. Iconisch ding, niet mijn smaak (ook niet mijn budget :-) )
Motor ligt uiteraard achterin, dus ik bedoel de klep voor :-)
Altijd een fraaie auto gevonden. Met krankzinnige techniek. Persoonlijk vind ik dit specialer dan een Veyron. Quad turbo V12, als dat geen reden is om er een te hebben!!
Jeugdsentiment
nou ik denk toch eerder dat ie het dubbele van het verwachte gaat opbrengen….
Wat koste dit ding nieuw? Kan me goed voorstellen dat een opbrengst van $575.000 het een hele slechte investering heeft gemaakt.
@Donstil: Volgens een oude TopGear aflevering waarin deze werd getest zo’n £180 000. Iets meer dan een Diablo van toen.
@kapiteinaudi:
In guldens kostte hij destijds een half miljoen, omgerekend naar euro’s een slordige 260k.
Bugatti’s zijn in mijn ogen toch lelijk auto’s. De koplampen van deze bijvoorbeeld… Afschuwelijk.
Handbak.
Cool!!
Naast deze is er ook nog de (zeldzamere) EB 110 SS (Super Sport) met meer dan 600 pk!!
Franco (Pastorelli, vader van Nicky Pastorelli), had er een paar in onderhoud.. Als mijn auto daar naar toe ging voor een beurt dan stond ik toch altijd even te spieken bij die Bugatti. Helemaal de zilvere SS (afgedekt onder een doek, maar dat mocht er altijd even af) was echt uniek en zijn tijd ver vooruit.
@tvr1974:
Ik vroeg me al af of Franco hem nog had, kom daar niet zo vaak meer in de buurt.
Heeft meneer Stuivenberg niet een 110 SS in het zilver of is die inmiddels al verkocht? Blijven bijzondere auto’s. Weet nog dat ik als klein jongetje met mijn vader naar Italia a Zandvoort ging en er toen drie stonden, een zwarte, een blauwe en een grijze ss. Toch gek eigenlijk dst ze daar stonden terwijl Bugatti natuurlijk van oorsprong Frans is maar toentertijd in Italie gebouwd werd.
@maarten020:
De naam Bugatti was destijds in handen van Romano Artioli, tevens de man die de wereld de Lotus Elise schonk. Die is trouwens vernoemt naar de kleindochter van Romano maar dat terzijde.
Dat VW zijn Bugatti wel in Molsheim bouwt is gewoon een ordinaire marketing truc, ook die heeft niets met het erfgoed van Ettore en Jean Bugatti van doen.
Ik vermoed zelfs dat beide zich in hun graf omdraaien als ze daar weet van zouden hebben….
@jrk68: eens
@jrk68: Romano Artioli, ik kwam er maar niet op..Dank!
Jaren later tijdens een vakantie in Italië nog langs de oude fabriek aldaar gereden. Enigzims vervallen maar grote logo’s aan de buitenkant nog zichtbaar. Door de stoffige ramen kon je nog naar binnen kijken en zien dat er in de praktisch lege hal hier en daar nog onderdelen, velgen en een half afgewerkte body te zien was…in mijn herinnering had het iets magisch…
Toen al een echte killer op de weg
Had hier lang geleden een schaalmodelletje van…Kon uren naar het ietwat vreemde design kijken.,,,Het heeft zich goed gehouden en is door de jaren heen alleen maar mooier geworden.En zoals Sjonnie al zei, de laatste door autofielen gemaakte Bug Loop en koop.
Prachtig, maar ik houd mijn monopoliegeld nog even op zak tot het neusje van de EB110-zalm te koop komt… De Dauer EB110. Veel upgrades en belangrijker: een gewicht downgrade
Heeft iemand een idee waarom de collectoren(?) van de uitlaten eruit zien alsof ze met een moker passend geslagen zijn?

Overigens zijn een Veyron en deze EB110 onder de streep niet heel verschillend, beide zijn uitzonderlijke, extreme en baanbrekende supercars voor hun tijd. Dat de [s]hipsters/vroeger-was-alles-beter figuren[/s] puristen lopen te mekkeren dat de Veyron een marketing project van VW zou zijn doet daar niks aan af. Iets met de beste stuurlui en een wal. Iedereen met een hart voor auto’s, techniek en het verleggen van grenzen wordt enthousiast van een auto als de Veyron. Zure azijnz**kers uitgezonderd natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).