• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelste Corvette ooit: de machtige hybride E-Ray

Auteur: Onno, gepost 18 januari 2023 om 09:50 – 8 Reacties

Snelste Corvette ooit: de machtige hybride E-Ray

Chevrolet heeft een feestje te vieren en komt met de snelste Corvette, hij heet de E-Ray en is een hybride!

Amerikaanse auto’s zijn kolossaal en hebben grote benzinemotoren. Keihard rechtuit rijden is belangrijker dan de bocht om gaan en daarom zijn decennia lang Amerikaanse auto’s op deze manier gebouwd. Zomaar wat oude vooroordelen. Daar is de laatste tijd wel verandering ingekomen.

Hybride Corvette E-Ray

De Chevrolet Corvette bestaat 70 jaar en heeft dus een feestje te vieren. Ze introduceerden hun eerste ‘Vette op de Motorama in New York en nu komt het merk met een elektrische hybride Corvette op de proppen. Wie had ooit gedacht dat het merk dit zal doen? De verwachtingen zijn wel hoog, want op elke weg en op elk moment moet je kunnen rijden met deze vierwielaangedreven Corvette met gigantisch veel vermogen.

De E-Ray is een sportwagen die twee systemen koppelt. Dit met een V8 en een elektromotor. De E-Ray is de snelste productie-Corvette ever! Het apparaat knalt in 2,5 seconden naar de 96 km/u. Bijzonder maar waar, een Corvette die bijna net zo snel accelereert als een Bugatti Chiron. Er zijn wel snellere te vinden, zoals de Hennessey C7 ZR1, maar deze is verre van standaard.

Dit kan de E-Ray volgens de Amerikanen doen omdat hij een 6.2 liter small block V-8 heeft. Je denkt toch niet dat de Amerikanen helemaal van hun geloof afstappen? De aanvulling komt in de vorm van de elektromotor die 160 pk en 165 Nm sterk is. Dat is niet mis. Zeker als je je realiseert dat de V8 al 495 pk en 470 Nm produceert. Dit maakt deze auto de snelste ‘Vette’ ooit met een gecombineerd vermogen van 655 pk.

Veilig

Al dit vermogen moet wel op een veilige manier beschikbaar komen, anders lig je dagelijks in de vangrail. Hier zorgt het slimme eAWD-systeem voor. Dit systeem zorgt er continu voor dat de auto zich aanpast aan de tractieomstandigheden en voelt de behoeften van de bestuurder aan. Bijvoorbeeld bij pittig rijden, waar weinig grip voor handen is, zal het systeem extra vermogen sturen naar de voorwielen voor betere stabiliteit.

Overigens, voor het opladen heb je geen stekker nodig. De accu’s worden volledig gevuld door regeneratieve energie. Dus onder andere met het uitrollen en remmen van de auto. De batterijen (1,9 kWh) zorgen ervoor dat de Vette een flinke jongen is. Het apparaat weegt 1.712 kilo, dit maakt hem zwaarder dan de reguliere Corvette’s.

Ook interessant!

  • Video: Corvette C7 ontsnapt aan politie
    Video: Corvette C7 ontsnapt aan politie
  • Geëlektrificeerde Corvette heeft een naam en uiterlijk
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C6 van Bart
    Mijn Auto video: Chevrolet Corvette C6 van Bart
  • Corvette automerk
    Corvette wordt wéér een apart automerk?

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, Elektrisch, Hybride

Vorig bericht: « Dronken beginnend bestuurder gepakt in neppe politieauto op A10
Volgend bericht: Aanbod occasion EV’s bijna verdubbeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. audias4 zegt

    18 januari 2023 om 10:52

    Ik denk dat de batterijen niet de auto zwaar maken, die zullen hooguit rond de 10 kg wegen.

    Login om te reageren
  2. burgy73 zegt

    18 januari 2023 om 12:09

    2,5 tot 96 km/h is waarschijnlijk met one foot role out dus dat is ongeveer 2,9 seconden 0-100 km/h. Nog steeds snel.

    Login om te reageren
  3. sab993s zegt

    18 januari 2023 om 12:19

    Chevrolet of Corvette bestaat 70 jaar? 😉

    Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      18 januari 2023 om 12:40

      Inderdaad, Chevrolet bestaat al stuk langer.

      Login om te reageren
  4. Michiel1 zegt

    18 januari 2023 om 12:36

    Lijkt wel of dit met Chat GTP is geschreven. Zoveel cliches, bijna grapjes etc..

    Ontopic: blijft wennen een middenmotor Corvette, maar wat zal dit goed rijden zeg

    Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    18 januari 2023 om 13:35

    Relatief ‘weinig’ pk om zo snel naar de 100 te gaan met dit gewicht. Waarschijnlijk leunt de acceleratie onder de 100 km/h sterk op het instant koppel van de elektromotor én de bonus van 4WD, om daarna af te zwakken.

    Mogelijk nog een toevoeging aan het artikel is om te vermelden dat de elektromotor in zijn eentje de vooras aandrijft.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      18 januari 2023 om 18:08

      Met 1,9 kWh ( bruto, netto?) voor een motor van 117,5 kW zou je iets minder dan een minuut de beschikking hebben over vol vermogen, aangenomen dat de accu en de motor die warmte kwijt kunnen. Meer dan genoeg voor de dragstrip en voor de meeste situaties op de openbare weg.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        19 januari 2023 om 23:24

        Ik kan me zelfs nog indenken, dat bij ~60 sec lang het volle vermogen aanspreken, je zo’n snelheid hebt bereikt dat de electro motor geen bijdrage meer levert. Kan er naast zitten, maar dacht dat die op hoge toeren / in de hoogste versnelling niet meer echt meedoen.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North