
Een gevreesde Chinese hypercar met 3.000 pk danst nu met de algehele snelheidsrecords van productieauto’s.
Dankzij EV’s zijn sprinttijden heden ten dage niet meer hetzelfde. Waar bijvoorbeeld een Bugatti Veyron/Chiron speelde met de limieten (2,5 seconden, sneller konden de turbo’s niet spoelen), is eigenlijk alles met een prijskaart wat daaronder komt elektrisch of deels elektrisch aangedreven. Maar dan lukt het ook om onder de twee seconden te komen, waarmee het min of meer vechten is tegen hoe bestand je lichaam is tegen dat soort krachten.
Snelste EV
Waar die Bugatti’s dan weer scoren is topsnelheid, want dat was het klapstuk van de Veyron en later Chiron toen de SS 300+ uitkwam. Bugatti bewees dat hun allersnelste, 1.600 pk sterke SuperSport-versie van de Chiron een enorme 490 km/u kon aantikken en dus danst met de 500 km/u-limiet. En dat is wel waar vele EV’s het voor gezien moeten houden: zoals je weet heeft een EV al zijn koppel per direct ter beschikking, maar vlakt het op hoge snelheid af. BYD heeft er met hun bijzondere YangWang U9-hypercar een oplossing voor: meer vermogen toevoegen. Veel meer. De ‘Extreme’-versie van de U9 heeft 3.000 pk. Goedemorgen!

Dat leverde al op dat de BYD YangWang U9 Extreme de snelste EV ooit is door op een testbaan in het Duitse Papenburg een heuse 472 km/u aan te tikken. Een nette score, maar BYD wil meer. En BYD krijgt meer. Het record van Bugatti is aan diggelen: in een eenzijdige run haalde de BYD YangWang U9 Extreme 496 km/u in de jacht op het zijn van de snelste productieauto ter wereld.

En uiteraard, zodat de officials (maar ook wij) kunnen meekijken of ze wel netjes zijn hing de U9 vol met camera’s die de run vastlegden. Op het moment dat de 496 gehaald wordt zie je de auto een beetje naar de linkerkant trekken, waarna de snelheid wordt verminderd. Stuurcorrecties zijn levensgevaarlijk op deze snelheden: een overcorrectie kan fatale gevolgen hebben. Maar de angstaanjagende acceleratie, zelfs op deze snelheden, doet vermoeden dat de koek nog lang niet op is boven de 496 km/u. Het enige wat ze nog moeten doen is net als Bugatti het ding wat stabieler maken: die staan er juist om bekend dat ze vrij probleemloos te bedienen zijn, zelfs op hoge snelheden. Helemaal als je testcoureur Andy Wallace bent.
*Record?
Met potlood durven we dus wel op te schrijven dat de BYD YangWang U9 Extreme de snelste productieauto ter wereld is: het is wachten totdat de auto weer een stukje verder geoptimaliseerd is en het getal op het dashboard start met een 5. Maar een officieel snelheidsrecord is het nog niet. Daarvoor moet de run ‘in dezelfde adem’ twee kanten op gebeuren en wordt het gemiddelde gepakt. SSC claimde dat het hun was gelukt met de Tuatara, maar dat record stonk aan alle kanten en de officiële poging (die wel het record opleverde) bleef steken op 455 km/u. De 490 km/u van de Chiron SS 300+ was ook maar één kant op en heeft nooit voor het record gezorgd. Als je ‘de snelste’ beschouwt als de auto waar bewezen de hoogste snelheid op de teller heeft gestaan, dan is de BYD YangWang U9 de snelste auto ter wereld. Bugatti heeft kennelijk nooit de ambitie gehad om de run met de Chiron SS officieel te klokken, de vraag is natuurlijk of BYD dat wel heeft. Want de eerste auto die beide kanten 300 mijl per uur én 500 km/u per uur kan, die pakt wel twee bijzondere mijlpalen.





Ongetwijfeld dat mensen hier weer lacherig over gaan doen. Dat het een Chinese copy-cat is zonder goed ontwerp of emotie of geschiedenis.
Maar toch is het gewoon extreem knap wat ze doen. Dit doen we hun gewoon niet na. De enige die het serieus proberen zijn Porsche en Rimac, en die hebben nu het nakijken.
Voorsprong door….
Helemaal eens dat het westen nu te kakken wordt gezet. Het is een bijzonderdere prestatie!
Zo knap is het niet, elke EV is bloedverziekend snel, niet normaal. Bmw gaat met de Neue klasse ook M sport versies met tot 1500pk aanbieden, bron Autobild., levensgevaarlijk m.i.
Een rondje Nordschleife interesseert mij meer dan puur rechtdoor gaan. Rimac geraakt nog niet aan sub-7 wat een GT3 (911) met handbak wel lukt. Benieuwd naar de prestatie van deze EV.
Ja; en als dat gehaald wordt gaat het om endurance en als dat gehaald wordt gaat het over gewicht….
Ik vind het een bijzondere prestatie, maar ik denk dat fabrikanten vooral in moeten zetten op kostenverlagingen en aanbieden van auto’s voor de massa.
Juist voor sportauto’s is elektrisch niet leuk. Wel snel, niet leuk.
Reden dat ik abonnementen op Autovisie, Autoweek en AutoMotorundSport heb opgezegd, gaat bij de tests alleen nog maar over range, laadsnelheid en infotainment….geen ruk meer aan om te lezen.
Wij hebben verschillende EV’S in ons zakelijke wagenpark en die rijden allemaal ook krek eender….en 100% ‘ zielloze ‘ ervaring. De enige uitzondering de RZ, die is vwb rijgeluiden extreem stil, maar verder ook niet ‘ spannend ‘.
@ericc Nou dan kan ik je alvast verklappen dat deze 3000pk sterke BYD de ‘Ring in 6:59 heeft gereden. Hele filmpje staat gewoon op youtube.
Echt een goede ontwikkeling. Voorwerp dat nagenoeg geen geluid maakt laten accelereren als een kogel. Voegt veel toe aan de verkeersveiligheid.
Heel indrukwekkend. Ik klok nog geen 9 seconden van 350 naar 450 kilometer per uur. Dat gaat nergens over. Porsche, Ferrari, Bugatti en Lamborghini zullen moeten reageren. De 600 kilometer per uur is een volgend doel. Want 500 km/u is een kwestie van een paar weken.
NB Voor ‘jan met de pet’ is dit vermogen een onacceptabel risico. Hiervoor zal regelgeving moeten komen. En laat de EV-bouwers nu maar eens komen met een 4-zitter, EV, 200 pk, 800+ km range onder de 1.000 kilo onder 50k euro.
Ik ben het met je eens qua regelgeving. Iedere 18 jarige met een zak geld van pa en een onderontwikkeld grijze massa gaat dit testen en op sm zetten.
Ik zie echter niet in waarom er gezegd wordt dat er nu maar eens een massa product moet komen met bla bla. Dan mis je het hele punt.
Kun je net zo goed van de F1 zeggen.