• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelste VW bus komt uit 1953?

Auteur: autoblogger, gepost 12 juni 2009 om 22:54 – 37 Reacties

Bring it on!


Het quarter-mile record voor Volkswagen busjes is 12,5 seconden. Deze Transporter uit 1953 heeft onlangs een tijd van 12,65 seconden neergezet, maar wil dat binnenkort verbeteren.

De 56-jarige Transporter heeft een topsnelheid van 102,84 mph (165 km/u) gehaald op het Santa Pod circuit in Northamptonshire. Die snelheid was mogelijk vanwege een aantal upgrades. De oorspronkelijke 1,6-liter motor met 50 pk is vervangen met een getunede 2,8-liter motor van Volkswagen met 253 pk en 330 Nm koppel. Tevens heeft het busje een aantal andere mechanische updates gekregen.

De Transporter uit 1953 zal terugkeren naar Santa Pod voor het jaarlijkse ‘Bug Jam‘ event voor Volkswagen liefhebbers, van 17-19 juli. (via worldcarfans.com)

PS 1: De Volkswagen Transporter is de best verkochte bestelwagen en een van de meest populaire bestelwagens ooit. Er zijn ruim 10 miljoen units gemaakt, sinds men de productie bijna 60 jaar geleden begon (in maart 1950).

PS 2: Er zijn volgens mij wel meer snellere Transporters dan dit ouwe barrel, maar wellicht mag er alleen een VW-motor gebruikt worden? Aan de andere kant, Porsche == VW?

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Volkswagen Transporter Sportline
    Volkswagen Transporter Sportline is de ultieme sportbus
  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt
  • duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats
    Dit is duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, maximumsnelheid, record, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « WALD C-klasse Estate tuning en styling
Volgend bericht: Chinese tuner bouwt Ferrari Enzo na »

Lees Interacties

Reacties

  1. Cantago zegt

    12 juni 2009 om 22:58

    Als dit een record is, dan lijkt het me makkelijk te verbreken? Pak gewoon “even” de motor uit de GT2 ofzo, en lepel die er in. Dag dag 12,zoveel seconden:P

    Login om te reageren
  2. feep zegt

    12 juni 2009 om 23:05

    Je kan er ook wel een blok uit de veyron in gooien. Er is plek genoeg. Zal dan vast wel onder de 10sec kunnen.

    Login om te reageren
  3. MC zegt

    12 juni 2009 om 23:09

    Er staat VW motor lees eens jongens

    Login om te reageren
  4. Mootjuh03 zegt

    12 juni 2009 om 23:10

    Als je de 3.2L van de t5 iets aanpakt dan is ie egt wel sneller dan 12 seconde… 173kW / 235pk met 315nm:) orgineel

    Login om te reageren
  5. Jasper zegt

    12 juni 2009 om 23:10

    Ja, maar als je een W12 motor van Volkswagen in een nieuwe T5 zet, is ‘ie ook sneller dan dit oude barrel…alles is dus maar relatief!

    Login om te reageren
  6. Dev zegt

    12 juni 2009 om 23:11

    Gooi er de V12 TDI in, dan kan ie de dragstrip onder zich heen trekken ipv er overheen te rijden :).

    Login om te reageren
  7. RRRobert zegt

    12 juni 2009 om 23:16

    Deze Transporter uit 1953 (…) oorspronkelijke 1,6-liter motor met 50 pk

    No way. Dit bouwjaar moest het doen met slechts 36 pk uit een 1192 cc motortje. En dat was al een ‘dikke’ upgrade t.a.v. de voorgaande bouwjaren 1950-’52; die moesten het doen met ‘wel’ 1132 cc en 25 pk.

    Meer hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Type_2#T1

    Login om te reageren
  8. Vanquish zegt

    12 juni 2009 om 23:16

    PS 3: Bugatti = Volkswagen?

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    12 juni 2009 om 23:24

    Doet me eheeeeel erg denken aan Campervan Crisis, die semi-retard die daar ook naartoe ging met zijn gerestaureerde busje.

    Login om te reageren
  10. Mitch zegt

    12 juni 2009 om 23:42

    http://www.race-taxi.ch/ staat volgens mij ook ergens op AB! :)
    Het zijn iig erg leuke busjes!

    Login om te reageren
  11. daytona zegt

    12 juni 2009 om 23:49

    Vanguish:het eerste bericht is reclame

    Login om te reageren
  12. Darahan zegt

    12 juni 2009 om 23:51

    Hmm,

    Zonde om een Barndoor zo te verneuken!
    Een Barndoor is de eerste serie(1949-1955) en kunnen in patina staat zomaar 20000+ opbrengen!

    Login om te reageren
  13. Donkie zegt

    12 juni 2009 om 23:51

    Neem gewoon 2 motoren van een R32 of een motor van een VW V12

    Login om te reageren
  14. Henne zegt

    13 juni 2009 om 00:00

    In de gumball van 2004 of 2005 reed zo’n zelfde busje maar dan met een 911 3.2 carrera blok met 230 pk…
    Het is een VW Samba DeLuxe.

    Login om te reageren
  15. PyroZnype zegt

    13 juni 2009 om 00:06

    @ donkie; Jij bedoeld zeker de motor uit een W12 ;)

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    13 juni 2009 om 00:21

    Er was toch ook een serie/aflevering over zo’n VW T1 op Discovery Channel? Die werd helemaal opgeknapt en getuned, en zou op de Bug Jam onder een bepaalde tijd moeten rijden (13 sec?) om bij een bepaalde club te horen, of iets dergelijks.

    Login om te reageren
  17. Race_Kees zegt

    13 juni 2009 om 00:37

    Haha die mensen hier snappen niks van de aircooled/VW scene, wel grappig.

    Dit is alles behalve een ‘barrel’.

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    13 juni 2009 om 00:49

    @ HDM; Ah, ik had de reacties niet goed doorgelezen. Inderdaad, Campervan Crisis, dat was waar ik ook aan dacht! En het was dus 18 seconden, geen 13…

    Login om te reageren
  19. AutoInformatief zegt

    13 juni 2009 om 01:24

    @ Citrofiel

    De busses with attitude ;)

    http://www.buseswithattitude.co.uk/cms/index.php/bwa_rules

    De regels;

    1. Your Engine must be an Air Cooled VW Flat 4

    2. Your Bus has to be a VW Split Screen (1950-67)

    3. You must be a member of the Split Screen Van Club

    4. You must be able to run quicker than 18 seconds on the ¼ mile

    5. You have to give the USB club members a good run for their money

    6. And finally, the six founder members have to agree that the bus can join

    Dan zal het wel wat lastiger worden om dat record te verbreken.

    Login om te reageren
  20. Der ghopmeister zegt

    13 juni 2009 om 07:22

    Vw t1 busjes zijn mega cool! en vind dit wel een über prestatie zo!

    Login om te reageren
  21. HUMMFREAK zegt

    13 juni 2009 om 08:21

    @Cantago.
    Betaal ik de T5 jij de motor?

    Login om te reageren
  22. HUMMFREAK zegt

    13 juni 2009 om 08:23

    @Mitch.
    Dat is een T3 met de body van een T1…
    Remmen van een porsche, net als de motor en de vorige velgen ;)

    Login om te reageren
  23. JosJ zegt

    13 juni 2009 om 09:11

    raar verhaal, met zo weinig PK’s die tijd neerzetten. Wat is het gewicht van het busje?

    Om even andere tijden aan te halen:

    2006 BMW M5 12.5 sec (507 pk)
    2004 Honda S2000 14.2 sec. (MT Mar ‘04) (240 pk)
    2003 Audi RS6 12.63 sec (450 PK)

    Bron: http://www.exoticcarsite.com/0-60-quarter-mile-times.htm

    Login om te reageren
  24. 13 zegt

    13 juni 2009 om 10:09

    Right, Porsche is VW, en vergeet vooral deze niet: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/09/vw-bus-met-680-pk-en-een-top-van-300-kmu

    Geweldige prestatie als je bedenkt dat een TH2 (huh?) met 556 (?) Pferdestärke hieronder 13.6 over de quarter mile doet:

    http://www.youtube.com/watch?v=f_V3O_RTb7A

    Login om te reageren
  25. Bugger zegt

    13 juni 2009 om 10:20

    In Nederland is er volgende week ook genoeg luchtgekoeld VW geweld!

    http://www.beautifulbudel.nl/talen/talen.htm

    Zondag is de sprint.

    Login om te reageren
  26. Hainz zegt

    13 juni 2009 om 10:45

    http://www.youtube.com/watch?v=0MLCuaPdPew

    Deze VW T1 is sneller dan een DB9 en een GT3!

    Login om te reageren
  27. HUMMFREAK zegt

    13 juni 2009 om 10:59

    @13.
    De wagen is van de firma TH Automobile dit is het 2e type van hun creatie… vandaar de naam ;)

    Login om te reageren
  28. HUMMFREAK zegt

    13 juni 2009 om 11:00

    @Hainz.
    Is al gepost zelfs ene paar post boven die van jou!

    Login om te reageren
  29. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 juni 2009 om 12:03

    Cool ding!
    Ik heb een blauwe maandag in zo’n busje gereden…
    Die ging op de kruipstand van de automaat 50km/u!

    Grappig: dan op de passagiersplek gaan zitten en onder het dashboard sturen… Zag je die mensen kijken!!
    :D

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    13 juni 2009 om 16:03

    @ AutoInformatief; Precies! Wat weet autoblog als geheel toch veel…
    Met een echte luchtgekoelde VW motor zal het lastiger worden inderdaad. In dat programma was er al een turbo op geplaatst, en dan werd het zo’n 100 pk. Dus nog meer turbo’s erop schroeven zal wel wat effect hebben, maar niet in positieve zin op de bruikbaarheid en houdbaarheid. Ook zonde om na het zetten van het record de motor weg te moeten gooien…

    Login om te reageren
  31. CustomCruiserMan zegt

    13 juni 2009 om 17:26

    Vet, doet me denken aan deze bak, Niet Normaal :-O
    http://www.youtube.com/watch?v=bRDVh1MO5v4&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=o6mOTT0_QhQ

    Anyway, vet dat busje, alleen ben ik niet zo voor die ‘ratlook’ bij ouwe VW’s, origineel is veel mooier
    (al moet ik niet veel zeggen, met mijn barrel :-P)

    Login om te reageren
  32. CustomCruiserMan zegt

    13 juni 2009 om 17:29

    God damn, waarom word m’n andere post niet zichtbaar???
    -edit: geduld is een schone zaak ;) –

    Anyway, vette bus, alleen ben ik niet zo voor die ‘ratlook’, origineel gerestaureerd is veel mooier.
    (al moet ik niet veel zeggen, met m’n barrel :-P )

    Login om te reageren
  33. CustomCruiserMan zegt

    13 juni 2009 om 17:30

    What the hell, nu staan er opeens 3 posts, als dit kan worden gefikst a.u.b.
    srry ,:-/

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    13 juni 2009 om 17:40

    @ CustomCruiserMan; Een 1.8 liter turbo met 1047 pk?! Of er is iets magisch uitgehaald, of dat blok gaat het niet lang volhouden… :?

    Login om te reageren
  35. CustomCruiserMan zegt

    14 juni 2009 om 14:37

    Haha, ja, gewoon TURBO TURBO TURBO!!!
    Zot bakske is dat, weet niet hoelang dat blok het eigenlijk kan volhouden, maar in ieder geval Vet, heel VET 8-)

    Login om te reageren
  36. stijnvda zegt

    15 juni 2009 om 14:24

    zo’n T1 weegt ook maar een derde van een M6 of een vw T5 natuurlijk…, dan heb je al wat minder paardjes nodig

    Login om te reageren
  37. p993 zegt

    29 juni 2011 om 22:50

    Kun je met 253 pk niet sneller?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North