• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s

Auteur: Loek, gepost 1 september 2023 om 17:23 – 21 Reacties

Als het aan de SP ligt komt er géén rekeningrijden, maar moet de elektrische auto bereikbaarder worden voor de normale mens.

Nu ons kabinet wederom een demissionaire status heeft, is er een radicale verandering op komst in Den Haag. Het feit dat Rutte en vele andere kamerleden echter de handdoek in de ring gooien betekent dat we een soort nulpunt bereikt hebben. Met de aankomende verkiezingen is het belangrijk dat elke partij een goed plan kan hebben zodat mensen wellicht radicaal gaan zijn in hun keuze.

Plannen

Vanmorgen liet de VVD het één en ander los over de plannen die de vorige regeringspartij had. Voor de automobilist zitten daar toffe plannen bij. Ook de SP deelt hun verkiezingsprogramma voor de aankomende verkiezingen en ze willen overal 130 kunnen rijden en BPM berekend met CO2-uitstoot afschaffen! Geintje, dat natuurlijk niet.

Stekkeren voor de gewone man

Wat ze wel willen is stekkerauto’s bereikbaarder maken voor iedereen en dan met name de lagere inkomensklassen. De SP bemerkt dat de huidige strategie vooral mensen die het al goed voor elkaar hebben tegemoet komt bij het kopen of leasen van een EV, maar de gewone man, de modaalverdiener zeg maar, kan wel fluiten naar zo’n dure EV. Dat moet anders en de subsidies die beschikbaar zijn moeten vooral de mensen die een stekkerauto niet kunnen betalen helpen.

Rekeningrijden

Misschien nog wel het opvallendste standpunt van de SP is dat zij daarom ook tegen rekeningrijden zijn. Waarom, dat wordt eigenlijk niet echt duidelijk. Wel lijkt het aan te sluiten op wat ze eerder zeiden wat betreft verdeling van de subsidies en tegemoetkomingen. Dat moet dan niet op basis van gebruik gaan, maar op basis van de mensen met een lager inkomen helpen. De SP zegt wel volledig achter het besluit te staan van producenten om tegen 2035 alleen nog maar emissievrije auto’s aan te bieden. Ook wordt Nederland volledig tolwegenvrij. Niet dat we er nou zo veel hebben, maar soit.

Dat en meer is dus te lezen in de plannen van de SP, die ze dus hebben gepubliceerd. De onderliggende boodschap wat betreft auto’s lijkt duidelijk: we moeten allemaal aan de stekker en niet alleen de rijken.

Ook interessant!

  • Hoera! Citroën komt met goedkope EV
  • Rekeningrijden wordt deze zomer concreet
  • EV 10 Daagse 2022
  • VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

politiek, verkiezingen-2023

Vorig bericht: « Brandstofprijs blijft maar stijgen!
Volgend bericht: Prijs MINI Electric: wordt het een prijspakker? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    1 september 2023 om 17:30

    En het elektriciteitsnet/infrastructuur? Zwaar verouderd en zeker niet in staat om al die zonnepanelen, elektrische auto’s, kookplaten, etcetera aan te kunnen. Daar moet miljarden in gepompt worden en denk maar niet dat die energiebrokertjes en netbeheerders daar vrijwillig uit zichzelf aan gaan beginnen, want dan moeten ze jouw en mijn rekening fors gaan verhogen. Is het überhaupt haalbaar, iedereen 100% elektrisch? (Oprechte vraag)

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      1 september 2023 om 22:38

      @lekkaah Ja, het is makkelijk haalbaar. Als al ons wegvervoer morgen electrisch zou zijn, dan hebben we 20% meer capaciteit nodig. Nu is onze capaciteit de afgelopen 50 jaar al vervijfvoudigd, dus die extra 20% is helemaal niet zo’n groot probleem.
      Groter probleem is vooral de instabiliteit door alle windmolens en zonnepanelen. In Noorwegen, waar ze stabiele waterkracht centrales hebben, is het omschakelen naar EV’s dan ook geen enkel probleem.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      1 september 2023 om 23:17

      Ik weet niet anders dan dat bedrijven de afgelopen tijd de rekening graag verhogen.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      2 september 2023 om 09:05

      ‘S nacht doet het net niets, overdag kan je laden met zonnepanelen want als we niet uitbreiden schakelen die vanwege het voltage zelf uit. Vervolgens wordt die thuisaccu ook interessanter om de kook-piek op te vangen. Een onstabiel net lost vanzelf de problemen op..

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      3 september 2023 om 11:44

      Ik snap de SP nooit helemaal. Je best doen op school, goed opletten, braaf huiswerk maken, schouders eronder mentaliteit, ondernemen…. Als je niet de juiste instelling hebt blijf je inderdaad arm… En ook dan is er een EV voor je, een Nissan Leaf of een Model-3 met wat km’s op de klok.
      Ik weiger ook een nieuwe auto te kopen, en dat is niet omdat ik die niet kan betalen!

      Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    1 september 2023 om 17:53

    Beter uit je stekker dan aan de stekker ;-)

    Login om te reageren
  3. dees zegt

    1 september 2023 om 18:03

    OF we gaan eens iets aan het OV doen. Maak dit een stuk goedkoper en klaar.

    Login om te reageren
  4. hondafiel zegt

    1 september 2023 om 18:28

    Mooi al die voornemens totdat er een coalitie moet komen en een regeerakkoord.

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      2 september 2023 om 13:28

      Yup, dan blijft er helemaal niets over van al die mooie praatjes. Lang leve de versplintering in de 2e kamer.

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    1 september 2023 om 18:53

    Is dat zo. Kan de normale man fluiten naar een EV? Want ik verdien echt niet abnormaal oid, maar heb er voor gekozen om een auto van 2200 euro te kopen en 30k eigen geld in mijn huis te steken. Had ik ook andersom kunnen doen, had ik een EV kunnen kopen. En ook zonder enige subsidie koop ik er over 6 jaar wel 1, of wanneer rekeningrijden ook in gaat. 5k per jaar opzij leggen. Das een dikke 400 per maand. Je kan het oproken, of uitgeven aan troep van de action. Je kan ook gewoon rustig sparen. Eventueel beleggen.

    Ik heb het idee dat erg veel mensen matige financiele keuzes maken en dan later piepen over de gevolgen van matige financiele keuzes maken.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      1 september 2023 om 19:44

      400 euro bij de Action? Kunnen ze niet beter gelijk met die vrachtwagen langs je huis?

      Login om te reageren
    • quincy zegt

      1 september 2023 om 20:13

      Die laatste 3 zinnen is natuurlijk aan de hand van voorbeeld van de overheid ;-)

      Login om te reageren
  6. wjeurs zegt

    1 september 2023 om 18:55

    Begrijp nog steeds niet waarom ze zich allemaal zo blind staren op EV’s in Den Haag. Zijn inmiddels meerdere onderzoeken dat ze over de levensduur gezien helemaal niet zoveel beter zijn en misschien soms wel slechter voor t milieu

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      1 september 2023 om 19:20

      Zullen vast zeer gedegen onderzoeken zijn…

      Of je het nu wilt of niet, EV’s zijn vele malen efficiënter dan auto’s die fossiele brandstoffen verstoken, en als je op groene stroom gaat rijden wordt het verhaaltje nog mooier. Ik hou ook van mijn atmosferische wagentjes met handbak, maar het kan feitelijk gewoon niet op tegen een EV als het aankomt op belasting voor het milieu. Ondanks dat een accu maken ook troep oplevert. Is in ieder geval nog te recyclen. Benzine niet.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 september 2023 om 20:06

      Blijven rijden in ice ook niet.

      Login om te reageren
  7. Flutterbear zegt

    1 september 2023 om 19:12

    Makkie! Geen rekeningrijden voor deelauto’s, ongeacht de aandrijflijn. Deelauto’s zijn net als openbare laadpalen, er moet een bepaalde dekking zijn om meer en meer mensen over de streep te trekken.

    Niets is duurzamer dan dezelfde kilometers met minder auto’s! Zeker als het ook nog eens moderne auto’s zijn, liefst ook elektrisch (ook geen gezeur met tanken, je neemt hem van de paal en zet hem daarna terug aan de paal).

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    1 september 2023 om 22:52

    Neem maar 1 ding van mij aan, we worden uitgemolken, eerst zonnepanelen, dan EV en waar komt het op neer? Betalen en onder aan de streep kost het geld.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      2 september 2023 om 09:07

      Je profiteert van technologie als je de eerste bent, de laatste moet mee om de standaard van andere bij te houden.

      Daarom heb je nu ook 2 inkomens nodig voor een gemiddelde gezinswoning, de andere gezinnen hebben namelijk wel 2 inkomens.

      Login om te reageren
  9. PrettyAwesome zegt

    1 september 2023 om 22:59

    Mooi plaatje! Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die elektrische Abarth het doet?
    Iemand ervaring?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      2 september 2023 om 09:30

      Net zo als de gewone 500e, alleen een stukje vlotter, en met zo’n stompzinnige sound generator achter/onder de achter bumper.

      Login om te reageren
  10. Ordas zegt

    2 september 2023 om 09:55

    Die luitjes van SP kunnen sowieso niet rekenen.
    Elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken heeft een kostenplaatje, en rekeningrijden afschaffen brengt weer niets in het laatje. Leuk plan hoor, maar financieel een utopie.
    Oh, ja. Laten we het maar bij de hogere lonen weghalen dan…. Barfff

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North