Spaanse GT met Alfa-trekjes is een absolute verademing

Auteur: , 18 Reacties

Eindelijk iets anders!

Door het jaar heen veilen diverse organisaties bijzondere Ferrari’s, Porsches en het andere bekende spul. Hoe heerlijk is het dan als er eens wat anders opduikt. Deze bijzondere Pegaso Tipo Z-102B uit 1954 bijvoorbeeld.

De Pegaso is een lieveling van Evert Louwman, dit specifieke model was het werk van Wilfredo Ricart. Ricart werkte bij Alfa Romeo van 1936 to 1944, alvorens hij in de jaren vijftig bij Pegaso aan de slag ging als techneut. De productie van auto’s was in de tijd na de oorlog peperduur en dus is het geen verrassing dat er niet veel exemplaren werden gebouwd van dit model. Van de Z-serie werden in totaal minder dan 90 stuks geproduceerd. Deze specifieke Z-102B behoort tot de nog zeldzamere reeks. Slechts zeven zijn er op deze planeet. De Franse carrosseriebouwer Saoutchik was verantwoordelijk voor het koetswerk van de bolide.

Onder de kap van de Z-102B huist een V8, gekoppeld aan een transaxle met vijf verzetten. Dit specifieke exemplaar had Frankrijk als bestemming. De eerste eigenaar was een Parijzenaar en nam de vierwieler in 1954 in ontvangst. In 1961 wisselde de klassieker van eigenaar en werd de auto verscheept naar de staat Alabama in de Verenigde Staten. In 1964 ging het gevaarte naar een nieuwe eigenaar in Reno, Nevada en de rode rakker werd gerestaureerd. Vervolgens werd in 1987 de Spanjaard weer van de hand gedaan. De auto belandde in de autocollectie van het Imperial Palace in Las Vegas.

In 2002 wisselde de GT voor de laatste keer van eigenaar, met als bestemming de Blackhawk Collection. Tussen 2006 en 2008 werd een tweede restauratie uitgevoerd en het publiek kon de Z-102B aanschouwen tijdens Pebble Beach in 2009. Dit jaar mag een nieuwe eigenaar zich ontfermen over de Spaanse bolide. In maart zal de rode Europeaan worden geveild in Amelia Island. Ondanks het feit dat het hier niet om een Porsche of Ferrari gaat, verwachten de veilingmeesters een opbrengst tussen de 600.000 en de 800.000 dollar.



18 reacties

Dat rode interieur had van mij niet gehoefen maar voor de rest een hele mooie auto
Bijzonder verhaal maar echt fantastisch kan ik hem niet vinden. De wielen vallen veel te veel weg in de wielkasten bijvoorbeeld…
@skinnybmw: ik denk dat dit nodig is ivm de meesturende achterwielen, kijk maar eens goed naar foto 7.
Da’s iets heel anders dan een seat Marbella. Prachtig design. Zonde om in een privecollectie te stallen. Hoort in een museum zodat iedereen (die een kaartje koopt) hem kan bewonderen.
Deze auto ligt heel vervelend op het netvlies…de overhang achter is veel te groot en de achterwielen staan ook nog eens te ver naar voren in de wielkast.
mooi man n plankgasso haha
Elke dictatuur z’n eigen sportwagen. Dank Franco voor dit fraais. Ik dacht dat het uit de oude Hispano-Suiza fabrieken kwam. Dit is niet de mooiste uit de serie is mijn bescheiden mening, maar toch zou ik m niet laten staan bij de lokale occasionboer.
@jansen: in zekere zin klopt dat ook. Ik heb Wikipedia er eens op nageslagen, in 1946 werd de Hispano Suiza fabriek verkocht aan de firma Enasa, om er de Pegaso te bouwen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hispano_Suiza?wprov=sfla1
Wouw, meer van dit!
Wielkasten lijken mij wel gevoelig voor zichtbare steenslag zo. Ziet er na enkele kilometers niet meer uit lijkt me.
Wielkasten lijken mij wel gevoelig voor zichtbare steenslag zo. Ziet er na enkele kilometers niet meer uit lijkt me.
Dit ding schreeuwt om spacers.
Dit ding zou heel erg mooi naast de Z102 Cupula kunnen staan in het Louwman Museum. Absolute parel om naar te kijken vind ik dat. Alleen al om die auto zou ik naar het museum gaan.
Mis de bumpers voor en achter.
Sorry maar mooi is ie niet.
Die wielbasis had best wat langer gemogen, nu oogt de wagen erg gedrongen.
Foto 5 geeft het elegante lijnenspel mooi weer.
Heel bijzondere auto, net als de meeste Pegaso’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).