Special: BMW M5 E28

Auteur: , 40 Reacties

Het succesverhaal voor de BMW M5 begon in 1984 op Nederlandse grond: de Amsterdam Motor Show. De 5 Serie van de generatie E28 was BMW's eerste echte M5.

Nou kwam die M5 niet zomaar uit de lucht vallen. Van de vorige ‘Funf’ was al een M535i leverbaar. Die E12 had weliswaar een dikke 3.5 liter zescilinder onder de kap, maar was -net zoals we nu de M135i hebben- geen echte M. Toen BMW Motorsport in 1984 de M5 tentoonstelde werd een nieuw hoofdstuk voor het merk aangesneden. BMW beloofde sportprestaties in een grote zakenauto, iets wat destijds als onmogelijk werd beschouwd.

De M5 maakte die belofte tot op zeer zekere hoogte waar. Een 0 tot 100 km/u sprint van 6,2 seconden en een top van 245 km/u waren in de jaren 80 ongekend. Sterker nog, de M5 was de snelste productie-sedan ter wereld.

De E28 M5 levert een respectabele 282 pk op de achterwielen en wordt aangedreven door de 24-kleps 3.5 liter zes-in-lijn die ook in de magistrale BMW M1 te vinden is. Qua chassis en opbouw is de M5 in feite een doorontwikkelde M535i, die in de E28 eveneens leverbaar was. Schakelen gaat altijd handmatig, de M5 is enkel geleverd met een manuele 5-bak.

Een E28 M5 herken je aan zijn uitgebouwde body en dubbele uitlaatpijp die net niet helemaal gecentreerd is geplaatst. Ook de 15 inch spaakvelgen zijn ware eyecatchers van BMW’s getaway car uit de jaren 80. Toch wordt de auto vaak omschreven als een ‘Wolf in schaapskleren.’ Voor kenners is de auto snel te spotten, maar de rest van het volk denkt met een gewone 5 Serie van doen te hebben. Totdat je het M-tastische geluid hoort.

De M5 werd in München met de hand in elkaar geschroefd, gescheiden van de reguliere 5 Series die door machines tot leven werden gewekt. Tussen 1985 en 1988 zijn er in het totaal 2.191 exemplaren gebouwd. In 1989 werd de auto opgevolgd door de E34 M5. De E28 M5 is een waar verzamelobject voor BMW-freaks, veel meer dan dat latere M5’s dit zijn. En terecht, want het is een geweldige rijdersauto. Een automobiele pionier.



40 reacties

Heerlijk stukje over een zeer leuke bak! Helaas nooit eentje mogen spotten. Wel de M535i uitvoering in centraal 023. Voor de geinteresseerden: zoek hem in de zijstraten rechts van het Stadsschouwburg.

Hopelijk kan ik ooit toch een echte M5 E28 spotten.
Als E28 M535i rijder ben ik alleen maar blij dat deze een beetje aandacht krijgt op AB, heel leuk stukje!
ik zie op de foto een band met 225/50R16…..das geen 15 inch toch?
@arashrsf: de M5 velgen zijn inderdaad 16 inch, maar alleen de allerlaatsten zijn daarme geleverd (althans voor de europese) vereweg de meeste europese M5’en zijn op deze velgen geleverd:
http://1.bp.blogspot.com/-vfwVtBLqQeI/TuZk4dQfeeI/AAAAAAAAFr8/xdMDPjQkP3M/s320/1986+BMW+M5+E28.jpg
@undifined1:
net als de “uitgebouwde body” overigenz, die zaten ook alleen maar op laatste M5’en
“Tussen 1985 en 1988 zijn er in het totaal 2.191 ”

waarvan het overgrote deel de minder leuke Amerikaanse kat uitvoering is, van de echte 286pk uitvoering linksgestuurd voor Europa zijn er slechts 588 gemaakt.

Verder een prachtige auto, waar er slechts heel weinig van in Nederland rondrijden, en nog minder in Nederland origineel zijn geleverd
Heel vet! Maar het geluid is ook weer tniet zooi bijzonder hoor!
@series2: Hallo, het is een auto, geen muziekinstrument…
@super: mag ie nog wel een mooi geluid hebben
Blijft mooi.
Ontzettend leuk stukje!

Over een ontzettend gave auto. Die op de foto’s ziet eruit alsof hij uit de fabriek komt rollen, zelfs de originele radio en de Fisher houder voor de cassettebandjes zitten er nog in.
Wat een verschrikkelijk gaaf en ook wel mooi ding is dit toch… Lange wielbasis, atmosferische zescilinder, handgeschakelde vijfbak.. Bestaat er een betere vakantieauto voor de petrolhead??
@Jochempie: Als de reis naar Italië gaat, is een Lancia Thema 8.32 ook geen straf, maar verder? Ik denk dat je gelijk hebt.
@bastiaangt: Prachtig alternatief, zeker met de automatische spoiler in de kofferklep :D Alleen de aandrijving zit op de voorwielen, het blok levert niet zoveel vermogen als in de Ferrari, de aandrijving zit op de voorwielen en…. tsja…. De 2.0 Turbo was sneller..
@Jochempie: Waarom zei ik in godsnaam twee keer dat de aandrijving op de voorwielen zit?? Ach, het zal wel een belangrijk nadeel zijn..
@Jochempie: Je moest het gewoon twee keer zeggen om het zelf te geloven: “WTF?!? Hebben ze nu een supersedan gebouwd met Ferrarimotor en dan schroeven ze het vermogen terug en heeft ie voorwielaandrijving??? Wat een stelletje Italianen zijn het ook!!!” ;-)

Nu snap ik eindelijk waar het fout gegaan is bij Lancia: waar BMW met achterwielaandrijving reed, bleef Lancia met voorwielaandrijving klooien. Dat heeft ze gewoon de kop gekost. En leren ze ervan? Nee hoor, met Alfa Romeo deden ze gewoon precies hetzelfde… rare jongens, die Romeinen… Ja nu de 4C, maar nu zijn ze te laat!

Zo, dat is eruit.
@Jochempie:
Ja.
Een Jaguar XJ40, maar da’s persoonlijk natuurlijk. ;-)
@Rob: Ook geweldig :)
Rood op een 5-serie, het kan dus wel goed staan. Schitterend geconserveerde auto.
Maar lees ik nu goed dat hij 1900 kilo weegt?
@danmar:
De nieuwste M5 misschien…
Dit ding, zo rond de 1500 kg dacht ik.
@Rob: minder. Dacht rond de 1300 a 1400 kg.
@Rob: Is dat dan incl. het maximale laatgewicht wat er op dat chassisplaatje staat?
@danmar:
Nope. Volgens Wikipedia weegt ie incluis vloeistoffen 1550kg. Leeg zal ie 100kg lichter zijn schat ik, maar 1300 a 1400 kg is denk ik iets te optimistisch @e1000bmw523i ;-)
@Rob: Okee dan. Dan woog hij dus nog zwaarder dan een zescilinder E39. En dat terwijl de 5 ook in die jaren al aardig gegroeid was…
@danmar: de F10 weegt dat ongeveer ja.
‘Een 0 tot 100 km/u sprint van 6,2 seconden en een top van 245 km/u waren in de jaren 80 ongekend. Sterker nog, de M5 was de snelste productie-sedan ter wereld.’
De Alpina B7 turbo E28 was leverbaar van ’84 tot ’87 en schopte het tot 300 of 320 pk, en schopte het tot 260 km/h.
Dat lijkt me 1) eerder, 2) sneller.
Maar misschien was Alpina op dat moment formeel nog geen fabrikant?
@mout: je weet ook dat er bepaalde eisen zijn als je een “productie” auto wil bouwen?
Het bewijs dat oude auto’s leuk kunnen zijn, BMW is BMW geworden door hun lijn altijd constant door te trekken. Om die reden is het moeilijk om een echte voorkeur uit te spreken voor een specifieke M5. De e39 blijft mijn favoriet, maar daarna twijfel ik heel erg tussen de e28, e34, e60 en de f10.
@jmcclane: simpele keus voor mij. Nooit de f10 (obesitas). Misschien de E60 (maar dan wel met een nieuw blok of LCI), zeker de E39, E34, en E28. De E12 M535i is ook leuk…maar dan wel met handbak en niet de veel geziene automaat.
Die pk’s zal je aan het vliegwiel wel tegenkomen, aan de wielen is toch een andere zaak… Autotechnische kennis…
Ik zag er laatst eentje rijden, een zwarte waarvan de eigenaar de zwarte stootlijsten vervangen had voor chromen exemplaren. Tevens een tikje foute velgen eronder.

Prachtig gewoon. Tikje ordinair, precies zoals een BMW hoort te zijn.
Top artikel!
Vond de auto vroeger al niet om aan te zien en nog steeds niet. wat een lelijk hok, veel te zwaar met mooie techniek dat wel. De opvolger vond ik wel mooi maar das een ander verhaal.
Da’s toevallig. Ik dacht mij binnenkort zo eentje aan te schaffen. Een gewone 528i e28 wel is waar.
Mooi stukje! Maar is het vermogen niet 286pk? Dit is vanaf dan echt een “BMW getal”. Daarna had je de e36 m3 met 286 pk, e34 540i en mijn auto met 286 pk. Wat ik ook altijd leuk vond: de instapper van de e39 had exact het halve vermogen van het topmodel bij introductie.(525 Tds met 143 pk tov 540i met 286 pk)
Overigens is heel die vermogens opgave ook een grap volgens mij. Zo van “het kan toch (op papier) niet zo zijn dat een 4 liter V8 meer vermogen heeft dan een 5.0 v12.” Maar alle 540’s die ik op de testbank heb gezien scoren zo rond de 310 pk…
Nou de E12 M535I was om te rijden en zeker in die tijd een echte M, op vakantie met 3 kids achterin hielden we een 911 gewoon bij. In 1993 naar is de auto op de sloop terecht gekomen omdat de kids achterin groot werden en dat ding hebben opgereden. eeuwig zonde ) ;
*hart gaat sneller kloppen* echte karakter bakken die e28! Mijn fünfer had het kleinste m30 blok, maar alsnog een heerlijk geluid! Mis hem elke zonnige vrije dag
Heerlijk die e28. Voor mij na de F10 toch wel de mooiste hoor. Direct gevolgd door de e60 met die machtige V10:)
Mooie auto en prachtige motor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).