• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: Chevrolet Caprice Classic

Auteur: larssb, gepost 9 mei 2015 om 18:00 – 69 Reacties

Afbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice ClassicAfbeelding Special: Chevrolet Caprice Classic

Chevrolet Caprice Classic
Downsizing? Been there, done that. Bij ons door De Crisis verplicht hip geworden, verdunde Detroit al in 1977 een cruise-o-saurus tot het handzame formaat van een slagschip: de Chevrolet Caprice Classic Ⅲ. Zowat dertig centimeter korter dan zijn voorganger, was hij nu nog maar 5,3 meter lang. Mooi. Ruimte over in je garage voor een extra Bud-fridge.

Hier kennen de meesten deze Third Generation Caprice vooral als stationwagon voor drie personen: tweemaal keurig gekleed en eenmaal verpakt in hout, met veel bloemen. Vaak stapvoets. In de sedanversie en op LPG, soms zelfs diesel, waren ook veel taxichauffeurs er gek op. Ruimte voor zes op twee banken en een kofferbak waar makkelijk een Alpenkreuzer in past. Hoewel die taxi’s vaak ook Impala’s waren. Dat waren technisch dezelfde auto’s, maar dan een stuk kaler uitgevoerd en dus goedkoper. Calvinisme met een corpulente V8. Het is te doen.

Of toch een V6, die werd ook frequent aangevinkt bij de dealer. Uit 3,8 liters wist GM maar liefst 115 PK te destilleren. Al bij 3800 toeren; dat joelde destijds een gemiddeld Opeltje bij een koude start op de handchoke. De 5.0 liter V8 schopte het tot slechts 165 PK. Buckle up! Er waren links en rechts nog veel meer motoren leverbaar, maar deze twee waren voor ons land de meest gangbare. Er was voorheen een L6 met 4,1 liter inhoud, later een 4,3 liter V6 en de bekende 5,7 liter V8. En ook nog een 4,4 liter V8. Vergeten we nog bijna de V8 diesel met 5700 cc’s. Voor de monteur telkens weer een verrassing, de keren dat de motorkap open moest.

Dat hoefde maar heel af en toe. Want al die blokken hadden, net als de Britse autobouwers uit die tijd, gloeiend de pest aan hard werken. Waardoor ze in principe een eeuwigheid meegingen, met een klein beetje normaal onderhoud. Geruststellend gorgelt zo’n machine je nu nog steeds overal naartoe, op halve kracht. Daar word je zelf ook zen van. Zeker omdat je achter die dikke deuren en diep in het pluche bijna geluidloos door het land reist, in je eigen straatlegale cruiseschip. Met ongeveer dezelfde bewegingen en net zo koersvast.

Want deinen en overhellen doet-ie graag. Je kan ook beter niet gordelloos op die banken gaan zitten: bij serieus planken knal je zijdelings van deur tot deur, als een airhockey puck. Maar voor planken of andere uitsloverij op snelheid is deze sympathieke yank-tank ook helemaal niet ontworpen. En in een land waarin sommige lapzwansen zich tegenwoordig vrijwillig aanmelden om onbezoldigd en gluiperig hun medeburgers te Gatsoën, de overheid het liefst alle hectometerpalen vervangt door flitspalen, code oranje nu al afgegeven wordt wegens bewolking en het überhaupt op veel plekken vaak te druk is om ook maar enige snelheid van betekenis te bereiken, heb je eigenlijk helemaal geen wegligging meer nodig. Je hebt genoeg aan wat deze heerlijke kolos je biedt. En dat is meer dan alleen die kleine twee ton American Steel op je oprit.

Om te beginnen heel veel ruimte, zeker in de stationwagon. Alles en iedereen kan mee. Acht gemiddelde Europeanen bijvoorbeeld, of vijf volgroeide ‘Muricans. Twee of drie pony’s kan ook. Wel even de kinderen eraf halen, want het is geen Suburban. Het interieur is echt Amerikaans. De afwerking past ook in dat plaatje, met veel chroom, plastic en nephout dat hier en daar net niet helemaal lekker past. Sommige knoppen en hendels voelen aan alsof ze zo afbreken, maar ze blijven echt wel heel. Zeker die verbogen koevoet aan je stuurkolom waarmee je de drie- of viertraps automaat in de versnellingen bonkt, met een vertrouwenwekkende clunk. Veel natuurlijke of exclusieve materialen kom je verder niet tegen in het interieur, dat er in het rood uitziet als een jaren ‘50 huiskamertje in de Jordaan. Oergezellig.

In die sfeer rij je hem ook: een klein beetje onderuitgezakt op de bank en absoluut geen haast. Dat scheelt aanmerkelijk bij de pomp, het verbruik valt reuze mee bij such lazy cruisin’. Dicht tegen de een op tien is haalbaar en dat is zeker niet gek voor zo’n redelijk zeldzame reus. Maar dan wel graag een volledig originele Classic en niet zo’n matzwart gerold, roestig barrel met wit beletterde Linglongs op foute velgen en van die roeptoeterpipes eronder. Lillek.

Echt schitterend is een witte V8 station van 1986 of later, met de woody flanken en verchroomde spaakdoppen. Op whitewalls, uiteraard. En een stoffen interieur in bordeaux rood. Amerikaanser wordt het niet. Heel erg makkelijk te vinden ook niet, maar zeker de moeite van het zoeken waard tussen de afgeschreven lijk- of volgwagens en totaal verprutste boerenbakken. Van 1977 tot 1990 in enorme aantallen geproduceerd (hij was eind jaren zeventig zelfs even de best verkochte fullsize in de States) zijn er nog wel mooie en originele exemplaren te vinden bij een paar specialisten, of bij een enkele particuliere liefhebber. Zonder roest onderaan de deuren of een hangend hemeltje, want dat zijn enkele typische ouderdomskwaaltjes van dit robuuste en nogal vierkante bakbeest.

Ik zou er voor gaan. Met weer wat V8-vriendelijkere prijzen aan de pomp is zo’n heerlijk luie Chevy best goed te doen, bovendien hebben we het nu ook wel een keer gehad met die recessie. Heeft iemand ons daar al netjes weer voor afgemeld, trouwens? Ga ik vast op zoek naar zo’n coole anti-crisis-cruiser. See you at the Mac!

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

caprice, Chevrolet, Klassiekers, Specials, V8, verenigde-staten

Vorig bericht: « 11 belachelijk dure lakopties in autoland
Volgend bericht: Lotus F1 Mad Max: de perfecte auto voor Pastor Maldonado »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    9 mei 2015 om 18:07

    Ik krijg bij het zien van deze auto’s het gevoel alsof er drugsdealers in rond rijden.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 mei 2015 om 18:23

      @ghost:
      Wel nee, daarvoor is dit veel te min, hierin rijden liefhebbers van the American way of life.
      Oh, en de yellowcabs in het dorp waar ik mijn tienerjaren doorbracht.

      Thanks Lars, weer een comisch geschreven stukje.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      9 mei 2015 om 18:54

      @ghost:

      Die rijden allemaal priemijum..

      Login om te reageren
    • autoblaag zegt

      9 mei 2015 om 18:56

      @ghost: ik woon in Tilburg en kan je melden dat zij liever in Mercedes, BMW en Audi rijden. Of een Subaru Vivio als ze nog niet doorgebroken zijn. Maar een Caprice? No way José

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        9 mei 2015 om 23:35

        @autoblaag: ken je die gele nog van de duuzendtax? Daar heb ik veel mee gereden kwam alleen op zaterdag avonden buiten spelen. Helemaal in NY cab style. Zo’n gaaf ding moest vaak 3 keer LPG tanken op een avond. Klein tankje maar hij luste hem wel.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 mei 2015 om 21:48

      @ghost: je verwart ze met de pooiers…

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        10 mei 2015 om 04:03

        @e1000bmw523i: Nope, die rijden Cadillac, de Caprice was voornamelijk in gebruik door politie (nogsteeds overigens) en werd ook vaak als taxi gebruikt.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        10 mei 2015 om 10:27

        @e1000bmw523i: precies!

        Login om te reageren
  2. richman zegt

    9 mei 2015 om 18:12

    Gta san andreas

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    9 mei 2015 om 18:17

    Lethal Weapon

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    9 mei 2015 om 18:24

    Loop, neen REN weg als ze je een Diesel aanbieden, dat is meestal de Oldsmobile Delta 88, eigenlijk is deze GM periode badge-engineering op zijn smalst met nauwelijks onderscheid tussen Chevrolet en bv Oldsmobile
    De Cadillac Seville was ook met die onnoemelijk slechte V8 Diesel verkrijgbaar, een omgebouwde benzinemotor heb ik me ooit laten vertellen
    Hier wat publiciteit voor de Oldsmobile Diesel :

    https://c1.staticflickr.com/3/2375/5732565864_e5b8d2f303_z.jpg

    Ze zijn daar echt niet in hun eerste leugen gestikt daar bij GM :

    http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/03/Olds_survey.jpg

    http://epautos.com/wp-content/uploads/2011/02/diesel-JPEG.jpg

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      10 mei 2015 om 23:18

      @desjonnies:
      Daar staat tegenover dat de V6 diesel wél een goede motor is, ook van Olds afkomstig maar oertraag en oerbetrouwbaar.

      Login om te reageren
  5. wout441 zegt

    9 mei 2015 om 18:25

    Ik vind hem mooi in de juiste kleur met de juiste velgen

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      10 mei 2015 om 00:56

      @wout441: foto 14?

      Login om te reageren
  6. gop1 zegt

    9 mei 2015 om 18:26

    Ik weet nog dat m’n moeder er eentje had, met 5.0 liter V8. En maar afvragen waarom ze elke dag moest tanken.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    9 mei 2015 om 18:28

    Wat een hoerensloep, heerlijk!

    Login om te reageren
  8. dwersbongel zegt

    9 mei 2015 om 18:28

    Heerlijk zo’n bak. Ik heb een soortgelijke Cadillac Seville gehad met 5.7 v8 whitewalls en spaak wieldoppen. Gereden zoals lars omschrijft. Blij dat ik hem heb gehad.

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    9 mei 2015 om 18:31

    Hebb0n!

    Heerlijk stuk tekst.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      9 mei 2015 om 18:49

      @toyotafortuner: eigenlijk een veels te korte comment voor een liefhebber als ik.

      Gewoon geweldig dat de Caprice, net als sommige concurrenten, nog gewoon een RWD-wagen was. Hoewel ik bijna nooit bitch over FWD/RWD, doe ik dat wel met late 70s tot late 80s Amerikanen, want zij zijn gewoon het mooist als een ouderwetse RWD-bak.

      Extra leuk is het dat ik ze nog best vaak tegenkom. Jammerlijk in verschillende soorten staten/uitvoeringen. Een enkel kleurs Caprice is wel mooi, maar niet als ze dan ‘velgloos’ zijn. Daar baal ik gewoon van.

      Wat ik het liefste gewoon wil zien/hebben is dit:

      Een Caprice Classic met (alle bouwjaren tussen 1977 en 1990

      – Een V8
      – Het liefst two-tone of een sedan met een kleur en een dak in afwijkende kleur (zwart/of wit)
      – mooie spaakvelgen met whitewalls.
      – In te zetten als daily (misschien dus wel met LPG)

      Zo dus ongeveer
      [url=http://postimg.org/image/sda9lp8d9/][img]http://s14.postimg.org/sda9lp8d9/1986_Chevrolet.jpg[/img][/url]

      En dan gewoon iedere rit genieten van de sound van de V8.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        9 mei 2015 om 18:52

        @toyotafortuner: fack die plaatje is te klein. Hier dan maar gewoon zo: http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/Chevrolet/1986_Chevrolet/1986%20Chevrolet.jpg

        Login om te reageren
  10. norge zegt

    9 mei 2015 om 18:38

    Blijft cool, blijft een droom met die benzinen prijzen hier..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      9 mei 2015 om 18:39

      edit Min een n

      Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      9 mei 2015 om 19:05

      @norge: daarom is er LPG.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        9 mei 2015 om 20:51

        @dailydriver:

        Dat wordt gecounterd met veel te hoge MRB.

        Login om te reageren
        • jochempie zegt

          10 mei 2015 om 13:31

          @carmasterr: veel rijden dus!

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      10 mei 2015 om 02:05

      @norge: Laat het maar vooral blijven die droom , anders kunnen we weer autoloze zondagen invoeren ;)

      Login om te reageren
  11. pixeltrooper zegt

    9 mei 2015 om 18:53

    Hahahah die pk’s tho

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      9 mei 2015 om 19:01

      @pixeltrooper:

      Blame the hippies.
      Als je een 350 (5.7) hebt en alle recirculatie, katalysatoren en andere smog rommel eraf trekt is er nog beste vermogen uit te halen.
      Een grotere (meer correcte) carburateur en vrijere uitlaat doet ook wonderen.
      Dan zit je zo op minimaal 250-300pk.
      De 301 (5.0) en de 4.4 zijn ontworpen als smog blokken en worden in de volksmond “boat anchors” genoemd.
      Niet te redden dus.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        9 mei 2015 om 19:17

        @carmasterr:

        Kleine correctie: de 5.0 heet 305, want de 301 is een 4.9.
        De 4.4 heet 267.

        Login om te reageren
    • reistje zegt

      9 mei 2015 om 19:15

      @pixeltrooper: in 1973 kwamen er nieuwe regels betreft emissie in Amerika. De jaren na ’73 was de power en zeker de power per liter echt lachwekkend.

      Als voorbeeld: Een Licoln Continental uit ’72 had 365pk. De zelfde auto uit 73′ haalde 212pk uit die zelfde 7.5L V8.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        9 mei 2015 om 19:27

        @reistje:

        Dat had ook te maken met een switch van SAE gross naar SAE net pk ratings. Het vermogen moest vanaf 1972 opgegeven worden met alle accesoires (uitlaat, airco en dergelijke) aan de motor bevestigd in plaats van de gebruikelijke testbankwaarden met een kaal blok.
        Ook werd voor pressie compressie verlaagd om de motoren op ongelode benzine met een lager octaangehalte te laten lopen.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          9 mei 2015 om 20:00

          @carmasterr:

          *werde de compressie verlaagd

          Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    9 mei 2015 om 18:54

    Leuk artikel maar waardeloze auto..gelukkig is het grootste gedeelte op de sloop beland

    Login om te reageren
  13. dailydriver zegt

    9 mei 2015 om 19:07

    Doet mij meer denken aan filmwagens (politie) en Low riders.

    Login om te reageren
  14. carmasterr zegt

    9 mei 2015 om 19:15

    In tegenstelling tot @larssb vind ik deze auto in standaard uitvoering juist veel te oubollig. Hij wekt de indruk om voor mensen gebouwd te zijn die inderdaad al dood zijn, of daar dicht bij zitten.

    Maar gooi er een beetje NASCAR en Mad Max tegenaan en het is een geweldig apparaat.
    Zeker als Coupé.

    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQR39d9tKSo-qb6axkE4zkohgJOKRCFJY_C8QHrdYry1ugG3ayu

    Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    9 mei 2015 om 19:19

    Jeugdsentiment!!

    In de zesde klas van de lagere school hadden we een meester die al hipster was terwijl het begrip hipster nog uitgevonden moest worden. Vanzelfsprekend droeg hij een baard. Én een aluminiumkleurig trainingspak, gewoon omdat het kon. Én vanzelfsprekend reedt hij altijd in de coolste auto’s. Zoals een Opel Manta, een Mercedes S-klasse, en last but not least een Metallicgroene Caprice.

    Een klasgenoot en ik hadden een half jaar van tevoren al bij hem geregeld dat we bij hem in de Chevy mochten zitten op weg naar het schoolkamp aan het eind van het jaar. En zowat iedere week herinnerden wij hem eraan dat onze plekken gereserveerd waren, just to be sure.
    En toen het zover was waren we de koning te rijk…. Wat een ervaring was, geweldig!!!

    Een aluminiumkleurig trainingspak en een baard zal ik nooit dragen, maar mijn voorkeur om aparte auto’s te rijden zal altijd blijven.

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      9 mei 2015 om 23:17

      @moveyourmind: wat rijd je nu?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        10 mei 2015 om 16:46

        @scottishcarspotter2000: Sinds kort een Jaguar S-type. Bijna 15 jaar oud, maar ik ben er zo blij mee als een klein kind.

        Login om te reageren
  16. willemseles zegt

    9 mei 2015 om 19:19

    Dat Chevy Impala’s populair bij taxi-bedrijven waren ,dat klopt wel :-(
    Rond 1979/1980 reed ik als bijbaan (naast fulltime baan ,want ik reed immers Alfa) zo’n Chevy op lpg. Had m’n collega in dagdienst ‘m niet afgetankt en stond ik met die bak ineens stil op een smal polderweggetje ergens bij Kortenhoef/H’sum. Werd al donker en niemand zou er langs kunnen. Trouwens, die voorbank was ook een nachtmerrie …leuk bioj mooie meiden ,maar ik bracht voornamelijk ouwe vrouwtjes naar ziekenhuizen of bingoclubs en die dan bij elke bocht op m’n schoot lagen.
    Andere optie was een MB 200 diesel met een heuse topsnelheid van 135km/u , voor het gevoel veel sneller en degelijker.

    Login om te reageren
  17. willemseles zegt

    9 mei 2015 om 19:21

    Ps; reed trouwens ook Malibu’s als taxi op lpg.

    Login om te reageren
  18. 9000cse zegt

    9 mei 2015 om 19:23

    Als “fiets van de zaak” heb ik zo’n Chevy -helaas- niet gereden. Maar ik denk met heel veel plezier terug aan wat ik in 1978 en 1979 wel gereden heb: 1 Malibu sedan, 1 Pontiac Grand le Mans Safari (jawel: ’n witte met “hout” aan de zijkanten en groene pluche bekleding), 1 Oldsmobile Delta 88 Brougham 5.7 ltr. diesel, 1 Pontiac Firebird Trans Am, 1 Buick Skylark (helaas maar een 6-cylinder met FWD) en 1 Malibu coupe. Allemaal met V8, behalve dan die Buick. Heerlijke herinneringen!
    Voor wat betreft die V8-motoren toch een kanttekening: Ze waren inderdaad bij “normaal” gebruik en goed onderhoud niet kapot te krijgen. Ik heb er gekend die meer dan 8 ton op de teller hadden. Maar in Duitsland gingen erg veel klanten er vanuit, dat een V8 met zo’n grote inhoud ook bij regelmaat met zeer hoge snelheid op de Autobahn gereden konden worden. En daar konden ze -in zeer grote aantallen gebouwd voor de Amerikaanse markt met hun snelheidsbeperkingen- toch echt niet zo goed tegen. Mijn Duitse collega was hierop voorbereid en plande in die tijd bij het bepalen van het te bestellen aantal auto’s tevens de helft van dat aantal aan motoren. Omdat ze gewoon nodig waren ter vervanging van de motoren die kapot gereden werden.
    In Nederland kwam dit maar heel zelden voor.

    Login om te reageren
  19. centho zegt

    9 mei 2015 om 19:24

    Ze werden ook nog weleens gebruikt als taxi in de grote steden.Tenminste ik heb ze in Rootjeknor zien rijden.

    Login om te reageren
  20. gash zegt

    9 mei 2015 om 19:42

    Ik zou er nog niet dood in aangetroffen willen worden.

    [img]http://onlycarspictures.com/uploads/chevrolet/chevrolet-caprice-hearse/chevrolet-caprice-hearse-01.jpg[/img]

    Login om te reageren
    • centho zegt

      9 mei 2015 om 20:12

      @gash: Je past met gemak in de kofferbak:-)

      Login om te reageren
  21. E550 zegt

    9 mei 2015 om 20:15

    Je had de Caprice ook in de Landau Coupe uitvoering:
    [url=http://postimg.org/image/a7j40svyx/full/][img]http://s12.postimg.org/4jct9wrml/1979_Chevrolet_Caprice_Landau.jpg[/img][/url]
    Prachtig zo.

    Het gefecelifte model:
    [url=http://postimage.org/][img]http://s28.postimg.org/xk2d6cf9p/chevrolet_caprice_1980_images_1.jpg[/img][/url]

    Daarnaast had je ook een EU-spec (wel met kleine kentekenhouder) :
    [url=http://postimage.org/][img]http://s9.postimg.org/498vwamdb/4706973060_cf5b252b61.jpg[/img][/url]

    Login om te reageren
  22. mercedesbenz63 zegt

    9 mei 2015 om 20:29

    Dit vind ik tenminste is leuke informatie

    Login om te reageren
  23. kingpro zegt

    9 mei 2015 om 21:17

    G E W E L D I G geschreven! Een van de betere tot nu toe..:) Proficiat schrijvert!

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    9 mei 2015 om 21:20

    De boys kochten ze.
    De rijke boys als Cadillac Seville Diesel met de 5.7 liter Oldsmobile V8 Diesel , de minder rijke boys kochten hem als Oldsmobile Delta 88 Diesel, met uiteraard dezelfde motor.

    Deze wagen was verkrijgbaar als Buick, Chevrolet, Pontiac en Oldsmobile en GM dacht de oliecrisis van de zeventiger jaren te kunnen pareren met een V8 Diesel.

    Die motor was ontwikeld door Oldsmobile en leek uiterlijk sprekend op hun benzine V8 maar was door de compressie van 22.5 : 1 veel zwaarder uitgevoerd.
    Maar helaas ook slordig en te snel ontwikkeld en slecht en te snel gebouwd, zo liet men de Dieselblokken na het gieten niet rustig afkoelen en zich zetten voordat ze de productie ingingen, iets wat gietijzer nodig heeft.
    De Diesel Oldsen en zussen hadden tevens geen brandstoffilter gemonteerd dat voorkomt dat er water (wat altijd in Dieselolie aanwezig is) opgevangen werd met als gevolg dat kostbare zaken als brandstofpompen en injectors kapot gingen.
    Voeg daar nog eens een verkeerde kopbout voor je twee cilinderkoppen aan toe zodat je motor koppakkingen vrat, mensen die bij de GM dealers in Amerika geen ervaring met DIesels hadden en serieus waar onderdelen van de Oldsmobile benzine V8 gebruikten en het was heel snel gedaan met de populariteit van Dieselmotoren in de VS in combinatie met GM, zelfs nu nog ondervinden ze moeilijkheden door de problemen van toen.
    En toch he, er staat zo’n gekke Oldsmobile Delta 88 Diesel in Spanje te koop voor weeenig ( 2250 Euries), toch lijkt het me een geweldig avontuur zo’n ding en trouwens die is van 1982, en laten ze toen alle problemen van de V8 Diesel opgelost hebben!
    Maar net als de producten van British Leyland, niemand wilde toen de Diesels van GM absoluut niet meer hebben !

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 mei 2015 om 11:35

      @desjonnies:
      De boys…..
      De frietkoning van Vlaardingen kocht de Delta 88 Diesel.
      En reed er echt als een koning rond.
      Vergeet niet dat dit de Diesel alternatieven waren in die tijd :

      – Mercedes Benz W115 240D 3.0 liter 5-cilinder diesel, de stumper had wel 88 pk !

      – Peugeot 504 GL Diesel 71 pk nog een stumper

      – Opel Rekord type D 2.1 Diesel 60 pk de grootste stumper en een eerste klas rot wagen, qua rijden, remmen en motor !

      Dus deze V8 Diesel met automaat was wel eventjes iets anders, dit, dit had 120 pk, ongekend in die tijd.

      De revolutie van de Mitsubishi Galant 2300 Turbo Diesel moest nog komen, begin tachtiger jaren en de revolutie die Alfa Romeo zou veroorzaken met de JTd motoren was nog decennia weg
      – Ja, het is Alfa Romeo geweest die de Diesel opnieuw hebben uitgevonden, niet VAG wat vaak wordt gedacht –

      Login om te reageren
  25. baardmijt zegt

    9 mei 2015 om 23:58

    Waarom zijn de langere reacties met de (Android) app niet leesbaar? Verder werkt het prima, maar voor het commentaar van desjonnies hierboven moet ik naar de webpagina. Of ben ik de enige met dat euvel?

    Login om te reageren
    • Smokey zegt

      10 mei 2015 om 07:37

      @baardmijt: tijd voor een appel. Maar liever de posts gewoon weergeven ipv een scrollunit. Baggerupdate

      Login om te reageren
  26. gtwillem zegt

    10 mei 2015 om 00:11

    @larssb: wederom een goed zaterdagartike. Complimenten!

    Ik heb in mijn studententijd taxi gereden. Normaliter reed ik in oude W124 200D’s en Volvo’s 740’s. Maar ze hadden bij de centrale twee parelmoerwitte Caprice Classics. Met V8, automaat en (uiteraard) LPG. Heel af en toe kreeg ik die mee. De schokbrekers waren veredelde fietspompen. De besturing was vager dan een huidige coalitie parlementarier. Snel waren ze niet. En het interieur was hopeloos. Maar wat een charme. En een geluid. En het velours! Wat is er meer pimp dan velours? Het is een belangrijk onderdeel van de Amerikaanse geschiedenis, samen met de Ford Crown Victoria. Eenvoudige luxe sleeën die hopeloos verouderd waren bij introductie, maar ergens toch waanzinnig leuk. Sinds dat bijbaantje ben ik fan van alle hele grote sedans die a-sportief zijn en voornamelijk ruimte bieden. En als je business class vliegt, is ruimte de grootste luxe. Een Skoda Superb met standaarddiesel, Volvo S80 1.6D, Mercedes E200CDI/S250CDI, BMW 725tds, A8 2.8, Honda Legends, een standaard Phaeton of een oude Omega of Scorpio in standaarduitvoering: allemaal heerlijke auto’s. Lekker ontspannend, comfortabel, relaxed en als je toch niet harder dan 120 mag is ruimte en comfort het allerbelangrijkste!

    (Ja, mijn volgende lease auto wordt waarschijnlijk een E200CDI zonder opties op Navi en metallic lak na…)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 mei 2015 om 09:27

      @gtwillem:
      De beeldspraken in jouw draadje zijn van een geheel andere planeet….. (uiteraard positief bedoeld )

      Login om te reageren
  27. henkhupelschoten zegt

    10 mei 2015 om 02:03

    Ben meer een Cadillac man maar mijn god wa t is het een gave wagen (om te zien niet om te hebben) tanken gaat niet met de draaikolk in de tank ;)

    Login om te reageren
  28. E34M5Touring zegt

    10 mei 2015 om 08:57

    http://usccars.com/images/photos/72358892a0365209069abe7cb5c8f575.jpg

    Zo graag. Met de wrap around rear window. Is maar een paar jaar gedaan zo en ik vind het erg fraai staan. Stond een mooie te koop op Classiccars.com. 1 owner met maar 35k miles. 6k, ben je de man. Goeie cruisers. Zolang je ze niet donkt.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    10 mei 2015 om 09:19

    Rij nu effies in een 20 jaar jongere BMW 2.8 6 pitter .. High tech priemiejum jonge .. 20 jaar jonger en nieuw 5x duurder .. Rijd met zijn kneuzige 190 peekaatjes .. 2 trappies meer in de automaat .. En lager gewicht ook krap aan 1 op 10 .. Voorsprong in techiek enzo .. Voor en door übermenschen ..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 mei 2015 om 09:30

      @lincoln:
      Kom op Linc, ’t is gewoon wat men wil geloven, 8 ruggen extra op je middenklasser Beier voor een speciaal zilver kleurtje, need I say more ?
      Toch geweldig dat ze ermee wegkomen die lieden?
      Ik bedoel maar 8 mille voor een kleurtje, rijd ik een paar jaar zakelijk auto voor.
      Men zegt dat BMW fantastisch is, dus is BMW fantastisch.
      Men zegt dat VW het beste is, dus is VW het beste.
      Dus shut up en enjoy !

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 mei 2015 om 10:51

        @desjonnies: yep .. En verkopen als zijnde “sport” om de belachelijke onderhoudskosten en knalharde plastic interieur te kunnen rechtvaardigen .. Een focus uit dezelfde periode zit veeeel beter in elkaar en rijdt vele malen scherper .. Ach .. Zoals jij het graag placht samen te vaten “handel” ..

        Login om te reageren
    • super zegt

      10 mei 2015 om 10:55

      @lincoln:
      Ja, idd jouw geloof is beter dan dat van andere fanbois, spot de nederlander.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 mei 2015 om 11:38

        @super: hoi gekkie .. plusminus 250 auto,s verder wordt het exacte wetenschap .. Geloven is dus meer voor jouw Soortje .. Ouwe folderboy ..

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          10 mei 2015 om 15:46

          @lincoln: jeetje, 250 auto’s… Zoek eens een hobby ofzo!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            10 mei 2015 om 21:13

            @lekbak:
            Noem mij maar gek, maar 250 auto’s door de jaren heen noem ik een hobby van bijbelse proporties.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              10 mei 2015 om 21:46

              @jrk68: sarcasme niet duidelijk?

              Die man leeft mijn (automotive) droom!

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                10 mei 2015 om 22:26

                @lekbak:
                Blijft lastig zonder smilies, dus nee.
                Het was mij niet opgevallen, noworriezzzz, we zijn het dus eens.

  30. mrrallycross zegt

    10 mei 2015 om 09:33

    Wat een dikke slee zeg!

    Login om te reageren
  31. desjonnies zegt

    10 mei 2015 om 09:37

    Hey Linc :

    http://www.2dehands.be/autos/oldsmobile/overige-modellen/oldtimer-oldsmobile-233892813.html

    Ik breng je wel !

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      10 mei 2015 om 15:17

      @desjonnies: maar dat is gezellig .. Gaat zeker een keer gebeuren .. Maar niet voor dit mormel ..

      Login om te reageren
  32. RobUSA zegt

    10 mei 2015 om 20:21

    Blijft een mooie,tijdloze auto gewoon in donkerblauw en mag zeker ook als station of coupe hier voor de deur staan.

    Login om te reageren
  33. haba zegt

    11 mei 2015 om 23:05

    Bijzonder leuk en informatief geschreven stukje.Ik zou het ontzettend leuk vinden als je nog meer bijzondere Amerikaanse auto’s zou behandelen. (Studebaker bv. ? )
    Keep it up boy, bless you !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North