Downsizing? Been there, done that. Bij ons door De Crisis verplicht hip geworden, verdunde Detroit al in 1977 een cruise-o-saurus tot het handzame formaat van een slagschip: de Chevrolet Caprice Classic Ⅲ. Zowat dertig centimeter korter dan zijn voorganger, was hij nu nog maar 5,3 meter lang. Mooi. Ruimte over in je garage voor een extra Bud-fridge.
Hier kennen de meesten deze Third Generation Caprice vooral als stationwagon voor drie personen: tweemaal keurig gekleed en eenmaal verpakt in hout, met veel bloemen. Vaak stapvoets. In de sedanversie en op LPG, soms zelfs diesel, waren ook veel taxichauffeurs er gek op. Ruimte voor zes op twee banken en een kofferbak waar makkelijk een Alpenkreuzer in past. Hoewel die taxi’s vaak ook Impala’s waren. Dat waren technisch dezelfde auto’s, maar dan een stuk kaler uitgevoerd en dus goedkoper. Calvinisme met een corpulente V8. Het is te doen.
Of toch een V6, die werd ook frequent aangevinkt bij de dealer. Uit 3,8 liters wist GM maar liefst 115 PK te destilleren. Al bij 3800 toeren; dat joelde destijds een gemiddeld Opeltje bij een koude start op de handchoke. De 5.0 liter V8 schopte het tot slechts 165 PK. Buckle up! Er waren links en rechts nog veel meer motoren leverbaar, maar deze twee waren voor ons land de meest gangbare. Er was voorheen een L6 met 4,1 liter inhoud, later een 4,3 liter V6 en de bekende 5,7 liter V8. En ook nog een 4,4 liter V8. Vergeten we nog bijna de V8 diesel met 5700 cc’s. Voor de monteur telkens weer een verrassing, de keren dat de motorkap open moest.
Dat hoefde maar heel af en toe. Want al die blokken hadden, net als de Britse autobouwers uit die tijd, gloeiend de pest aan hard werken. Waardoor ze in principe een eeuwigheid meegingen, met een klein beetje normaal onderhoud. Geruststellend gorgelt zo’n machine je nu nog steeds overal naartoe, op halve kracht. Daar word je zelf ook zen van. Zeker omdat je achter die dikke deuren en diep in het pluche bijna geluidloos door het land reist, in je eigen straatlegale cruiseschip. Met ongeveer dezelfde bewegingen en net zo koersvast.
Want deinen en overhellen doet-ie graag. Je kan ook beter niet gordelloos op die banken gaan zitten: bij serieus planken knal je zijdelings van deur tot deur, als een airhockey puck. Maar voor planken of andere uitsloverij op snelheid is deze sympathieke yank-tank ook helemaal niet ontworpen. En in een land waarin sommige lapzwansen zich tegenwoordig vrijwillig aanmelden om onbezoldigd en gluiperig hun medeburgers te Gatsoën, de overheid het liefst alle hectometerpalen vervangt door flitspalen, code oranje nu al afgegeven wordt wegens bewolking en het überhaupt op veel plekken vaak te druk is om ook maar enige snelheid van betekenis te bereiken, heb je eigenlijk helemaal geen wegligging meer nodig. Je hebt genoeg aan wat deze heerlijke kolos je biedt. En dat is meer dan alleen die kleine twee ton American Steel op je oprit.
Om te beginnen heel veel ruimte, zeker in de stationwagon. Alles en iedereen kan mee. Acht gemiddelde Europeanen bijvoorbeeld, of vijf volgroeide ‘Muricans. Twee of drie pony’s kan ook. Wel even de kinderen eraf halen, want het is geen Suburban. Het interieur is echt Amerikaans. De afwerking past ook in dat plaatje, met veel chroom, plastic en nephout dat hier en daar net niet helemaal lekker past. Sommige knoppen en hendels voelen aan alsof ze zo afbreken, maar ze blijven echt wel heel. Zeker die verbogen koevoet aan je stuurkolom waarmee je de drie- of viertraps automaat in de versnellingen bonkt, met een vertrouwenwekkende clunk. Veel natuurlijke of exclusieve materialen kom je verder niet tegen in het interieur, dat er in het rood uitziet als een jaren ‘50 huiskamertje in de Jordaan. Oergezellig.
In die sfeer rij je hem ook: een klein beetje onderuitgezakt op de bank en absoluut geen haast. Dat scheelt aanmerkelijk bij de pomp, het verbruik valt reuze mee bij such lazy cruisin’. Dicht tegen de een op tien is haalbaar en dat is zeker niet gek voor zo’n redelijk zeldzame reus. Maar dan wel graag een volledig originele Classic en niet zo’n matzwart gerold, roestig barrel met wit beletterde Linglongs op foute velgen en van die roeptoeterpipes eronder. Lillek.
Echt schitterend is een witte V8 station van 1986 of later, met de woody flanken en verchroomde spaakdoppen. Op whitewalls, uiteraard. En een stoffen interieur in bordeaux rood. Amerikaanser wordt het niet. Heel erg makkelijk te vinden ook niet, maar zeker de moeite van het zoeken waard tussen de afgeschreven lijk- of volgwagens en totaal verprutste boerenbakken. Van 1977 tot 1990 in enorme aantallen geproduceerd (hij was eind jaren zeventig zelfs even de best verkochte fullsize in de States) zijn er nog wel mooie en originele exemplaren te vinden bij een paar specialisten, of bij een enkele particuliere liefhebber. Zonder roest onderaan de deuren of een hangend hemeltje, want dat zijn enkele typische ouderdomskwaaltjes van dit robuuste en nogal vierkante bakbeest.
Ik zou er voor gaan. Met weer wat V8-vriendelijkere prijzen aan de pomp is zo’n heerlijk luie Chevy best goed te doen, bovendien hebben we het nu ook wel een keer gehad met die recessie. Heeft iemand ons daar al netjes weer voor afgemeld, trouwens? Ga ik vast op zoek naar zo’n coole anti-crisis-cruiser. See you at the Mac!
ghost zegt
Ik krijg bij het zien van deze auto’s het gevoel alsof er drugsdealers in rond rijden.
jrk68 zegt
@ghost:
Wel nee, daarvoor is dit veel te min, hierin rijden liefhebbers van the American way of life.
Oh, en de yellowcabs in het dorp waar ik mijn tienerjaren doorbracht.
Thanks Lars, weer een comisch geschreven stukje.
carmasterr zegt
@ghost:
Die rijden allemaal priemijum..
autoblaag zegt
@ghost: ik woon in Tilburg en kan je melden dat zij liever in Mercedes, BMW en Audi rijden. Of een Subaru Vivio als ze nog niet doorgebroken zijn. Maar een Caprice? No way José
Kvgorp zegt
@autoblaag: ken je die gele nog van de duuzendtax? Daar heb ik veel mee gereden kwam alleen op zaterdag avonden buiten spelen. Helemaal in NY cab style. Zo’n gaaf ding moest vaak 3 keer LPG tanken op een avond. Klein tankje maar hij luste hem wel.
e1000bmw zegt
@ghost: je verwart ze met de pooiers…
MrSkyline zegt
@e1000bmw523i: Nope, die rijden Cadillac, de Caprice was voornamelijk in gebruik door politie (nogsteeds overigens) en werd ook vaak als taxi gebruikt.
ghost zegt
@e1000bmw523i: precies!
richman zegt
Gta san andreas
rufctr01 zegt
Lethal Weapon
desjonnies zegt
Loop, neen REN weg als ze je een Diesel aanbieden, dat is meestal de Oldsmobile Delta 88, eigenlijk is deze GM periode badge-engineering op zijn smalst met nauwelijks onderscheid tussen Chevrolet en bv Oldsmobile
De Cadillac Seville was ook met die onnoemelijk slechte V8 Diesel verkrijgbaar, een omgebouwde benzinemotor heb ik me ooit laten vertellen
Hier wat publiciteit voor de Oldsmobile Diesel :
https://c1.staticflickr.com/3/2375/5732565864_e5b8d2f303_z.jpg
Ze zijn daar echt niet in hun eerste leugen gestikt daar bij GM :
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/03/Olds_survey.jpg
http://epautos.com/wp-content/uploads/2011/02/diesel-JPEG.jpg
mgmgb zegt
@desjonnies:
Daar staat tegenover dat de V6 diesel wél een goede motor is, ook van Olds afkomstig maar oertraag en oerbetrouwbaar.
wout441 zegt
Ik vind hem mooi in de juiste kleur met de juiste velgen
Tonnie zegt
@wout441: foto 14?
gop1 zegt
Ik weet nog dat m’n moeder er eentje had, met 5.0 liter V8. En maar afvragen waarom ze elke dag moest tanken.
Dutchdriftking zegt
Wat een hoerensloep, heerlijk!
dwersbongel zegt
Heerlijk zo’n bak. Ik heb een soortgelijke Cadillac Seville gehad met 5.7 v8 whitewalls en spaak wieldoppen. Gereden zoals lars omschrijft. Blij dat ik hem heb gehad.
toyotafortuner zegt
Hebb0n!
Heerlijk stuk tekst.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: eigenlijk een veels te korte comment voor een liefhebber als ik.
Gewoon geweldig dat de Caprice, net als sommige concurrenten, nog gewoon een RWD-wagen was. Hoewel ik bijna nooit bitch over FWD/RWD, doe ik dat wel met late 70s tot late 80s Amerikanen, want zij zijn gewoon het mooist als een ouderwetse RWD-bak.
Extra leuk is het dat ik ze nog best vaak tegenkom. Jammerlijk in verschillende soorten staten/uitvoeringen. Een enkel kleurs Caprice is wel mooi, maar niet als ze dan ‘velgloos’ zijn. Daar baal ik gewoon van.
Wat ik het liefste gewoon wil zien/hebben is dit:
Een Caprice Classic met (alle bouwjaren tussen 1977 en 1990
– Een V8
– Het liefst two-tone of een sedan met een kleur en een dak in afwijkende kleur (zwart/of wit)
– mooie spaakvelgen met whitewalls.
– In te zetten als daily (misschien dus wel met LPG)
Zo dus ongeveer
[url=http://postimg.org/image/sda9lp8d9/][img]http://s14.postimg.org/sda9lp8d9/1986_Chevrolet.jpg[/img][/url]
En dan gewoon iedere rit genieten van de sound van de V8.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: fack die plaatje is te klein. Hier dan maar gewoon zo: http://www.oldcarbrochures.com/static/NA/Chevrolet/1986_Chevrolet/1986%20Chevrolet.jpg
norge zegt
Blijft cool, blijft een droom met die benzinen prijzen hier..
norge zegt
edit Min een n
dailydriver zegt
@norge: daarom is er LPG.
carmasterr zegt
@dailydriver:
Dat wordt gecounterd met veel te hoge MRB.
jochempie zegt
@carmasterr: veel rijden dus!
henkhupelschoten zegt
@norge: Laat het maar vooral blijven die droom , anders kunnen we weer autoloze zondagen invoeren ;)
pixeltrooper zegt
Hahahah die pk’s tho
carmasterr zegt
@pixeltrooper:
Blame the hippies.
Als je een 350 (5.7) hebt en alle recirculatie, katalysatoren en andere smog rommel eraf trekt is er nog beste vermogen uit te halen.
Een grotere (meer correcte) carburateur en vrijere uitlaat doet ook wonderen.
Dan zit je zo op minimaal 250-300pk.
De 301 (5.0) en de 4.4 zijn ontworpen als smog blokken en worden in de volksmond “boat anchors” genoemd.
Niet te redden dus.
carmasterr zegt
@carmasterr:
Kleine correctie: de 5.0 heet 305, want de 301 is een 4.9.
De 4.4 heet 267.
reistje zegt
@pixeltrooper: in 1973 kwamen er nieuwe regels betreft emissie in Amerika. De jaren na ’73 was de power en zeker de power per liter echt lachwekkend.
Als voorbeeld: Een Licoln Continental uit ’72 had 365pk. De zelfde auto uit 73′ haalde 212pk uit die zelfde 7.5L V8.
carmasterr zegt
@reistje:
Dat had ook te maken met een switch van SAE gross naar SAE net pk ratings. Het vermogen moest vanaf 1972 opgegeven worden met alle accesoires (uitlaat, airco en dergelijke) aan de motor bevestigd in plaats van de gebruikelijke testbankwaarden met een kaal blok.
Ook werd voor pressie compressie verlaagd om de motoren op ongelode benzine met een lager octaangehalte te laten lopen.
carmasterr zegt
@carmasterr:
*werde de compressie verlaagd
MaartenD zegt
Leuk artikel maar waardeloze auto..gelukkig is het grootste gedeelte op de sloop beland
dailydriver zegt
Doet mij meer denken aan filmwagens (politie) en Low riders.
carmasterr zegt
In tegenstelling tot @larssb vind ik deze auto in standaard uitvoering juist veel te oubollig. Hij wekt de indruk om voor mensen gebouwd te zijn die inderdaad al dood zijn, of daar dicht bij zitten.
Maar gooi er een beetje NASCAR en Mad Max tegenaan en het is een geweldig apparaat.
Zeker als Coupé.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQR39d9tKSo-qb6axkE4zkohgJOKRCFJY_C8QHrdYry1ugG3ayu
moveyourmind zegt
Jeugdsentiment!!
In de zesde klas van de lagere school hadden we een meester die al hipster was terwijl het begrip hipster nog uitgevonden moest worden. Vanzelfsprekend droeg hij een baard. Én een aluminiumkleurig trainingspak, gewoon omdat het kon. Én vanzelfsprekend reedt hij altijd in de coolste auto’s. Zoals een Opel Manta, een Mercedes S-klasse, en last but not least een Metallicgroene Caprice.
Een klasgenoot en ik hadden een half jaar van tevoren al bij hem geregeld dat we bij hem in de Chevy mochten zitten op weg naar het schoolkamp aan het eind van het jaar. En zowat iedere week herinnerden wij hem eraan dat onze plekken gereserveerd waren, just to be sure.
En toen het zover was waren we de koning te rijk…. Wat een ervaring was, geweldig!!!
Een aluminiumkleurig trainingspak en een baard zal ik nooit dragen, maar mijn voorkeur om aparte auto’s te rijden zal altijd blijven.
scottishcarspotter2000 zegt
@moveyourmind: wat rijd je nu?
moveyourmind zegt
@scottishcarspotter2000: Sinds kort een Jaguar S-type. Bijna 15 jaar oud, maar ik ben er zo blij mee als een klein kind.
willemseles zegt
Dat Chevy Impala’s populair bij taxi-bedrijven waren ,dat klopt wel :-(
Rond 1979/1980 reed ik als bijbaan (naast fulltime baan ,want ik reed immers Alfa) zo’n Chevy op lpg. Had m’n collega in dagdienst ‘m niet afgetankt en stond ik met die bak ineens stil op een smal polderweggetje ergens bij Kortenhoef/H’sum. Werd al donker en niemand zou er langs kunnen. Trouwens, die voorbank was ook een nachtmerrie …leuk bioj mooie meiden ,maar ik bracht voornamelijk ouwe vrouwtjes naar ziekenhuizen of bingoclubs en die dan bij elke bocht op m’n schoot lagen.
Andere optie was een MB 200 diesel met een heuse topsnelheid van 135km/u , voor het gevoel veel sneller en degelijker.
willemseles zegt
Ps; reed trouwens ook Malibu’s als taxi op lpg.
9000cse zegt
Als “fiets van de zaak” heb ik zo’n Chevy -helaas- niet gereden. Maar ik denk met heel veel plezier terug aan wat ik in 1978 en 1979 wel gereden heb: 1 Malibu sedan, 1 Pontiac Grand le Mans Safari (jawel: ’n witte met “hout” aan de zijkanten en groene pluche bekleding), 1 Oldsmobile Delta 88 Brougham 5.7 ltr. diesel, 1 Pontiac Firebird Trans Am, 1 Buick Skylark (helaas maar een 6-cylinder met FWD) en 1 Malibu coupe. Allemaal met V8, behalve dan die Buick. Heerlijke herinneringen!
Voor wat betreft die V8-motoren toch een kanttekening: Ze waren inderdaad bij “normaal” gebruik en goed onderhoud niet kapot te krijgen. Ik heb er gekend die meer dan 8 ton op de teller hadden. Maar in Duitsland gingen erg veel klanten er vanuit, dat een V8 met zo’n grote inhoud ook bij regelmaat met zeer hoge snelheid op de Autobahn gereden konden worden. En daar konden ze -in zeer grote aantallen gebouwd voor de Amerikaanse markt met hun snelheidsbeperkingen- toch echt niet zo goed tegen. Mijn Duitse collega was hierop voorbereid en plande in die tijd bij het bepalen van het te bestellen aantal auto’s tevens de helft van dat aantal aan motoren. Omdat ze gewoon nodig waren ter vervanging van de motoren die kapot gereden werden.
In Nederland kwam dit maar heel zelden voor.
centho zegt
Ze werden ook nog weleens gebruikt als taxi in de grote steden.Tenminste ik heb ze in Rootjeknor zien rijden.
gash zegt
Ik zou er nog niet dood in aangetroffen willen worden.
[img]http://onlycarspictures.com/uploads/chevrolet/chevrolet-caprice-hearse/chevrolet-caprice-hearse-01.jpg[/img]
centho zegt
@gash: Je past met gemak in de kofferbak:-)
E550 zegt
Je had de Caprice ook in de Landau Coupe uitvoering:
[url=http://postimg.org/image/a7j40svyx/full/][img]http://s12.postimg.org/4jct9wrml/1979_Chevrolet_Caprice_Landau.jpg[/img][/url]
Prachtig zo.
Het gefecelifte model:
[url=http://postimage.org/][img]http://s28.postimg.org/xk2d6cf9p/chevrolet_caprice_1980_images_1.jpg[/img][/url]
Daarnaast had je ook een EU-spec (wel met kleine kentekenhouder) :
[url=http://postimage.org/][img]http://s9.postimg.org/498vwamdb/4706973060_cf5b252b61.jpg[/img][/url]
mercedesbenz63 zegt
Dit vind ik tenminste is leuke informatie
kingpro zegt
G E W E L D I G geschreven! Een van de betere tot nu toe..:) Proficiat schrijvert!
desjonnies zegt
De boys kochten ze.
De rijke boys als Cadillac Seville Diesel met de 5.7 liter Oldsmobile V8 Diesel , de minder rijke boys kochten hem als Oldsmobile Delta 88 Diesel, met uiteraard dezelfde motor.
Deze wagen was verkrijgbaar als Buick, Chevrolet, Pontiac en Oldsmobile en GM dacht de oliecrisis van de zeventiger jaren te kunnen pareren met een V8 Diesel.
Die motor was ontwikeld door Oldsmobile en leek uiterlijk sprekend op hun benzine V8 maar was door de compressie van 22.5 : 1 veel zwaarder uitgevoerd.
Maar helaas ook slordig en te snel ontwikkeld en slecht en te snel gebouwd, zo liet men de Dieselblokken na het gieten niet rustig afkoelen en zich zetten voordat ze de productie ingingen, iets wat gietijzer nodig heeft.
De Diesel Oldsen en zussen hadden tevens geen brandstoffilter gemonteerd dat voorkomt dat er water (wat altijd in Dieselolie aanwezig is) opgevangen werd met als gevolg dat kostbare zaken als brandstofpompen en injectors kapot gingen.
Voeg daar nog eens een verkeerde kopbout voor je twee cilinderkoppen aan toe zodat je motor koppakkingen vrat, mensen die bij de GM dealers in Amerika geen ervaring met DIesels hadden en serieus waar onderdelen van de Oldsmobile benzine V8 gebruikten en het was heel snel gedaan met de populariteit van Dieselmotoren in de VS in combinatie met GM, zelfs nu nog ondervinden ze moeilijkheden door de problemen van toen.
En toch he, er staat zo’n gekke Oldsmobile Delta 88 Diesel in Spanje te koop voor weeenig ( 2250 Euries), toch lijkt het me een geweldig avontuur zo’n ding en trouwens die is van 1982, en laten ze toen alle problemen van de V8 Diesel opgelost hebben!
Maar net als de producten van British Leyland, niemand wilde toen de Diesels van GM absoluut niet meer hebben !
desjonnies zegt
@desjonnies:
De boys…..
De frietkoning van Vlaardingen kocht de Delta 88 Diesel.
En reed er echt als een koning rond.
Vergeet niet dat dit de Diesel alternatieven waren in die tijd :
– Mercedes Benz W115 240D 3.0 liter 5-cilinder diesel, de stumper had wel 88 pk !
– Peugeot 504 GL Diesel 71 pk nog een stumper
– Opel Rekord type D 2.1 Diesel 60 pk de grootste stumper en een eerste klas rot wagen, qua rijden, remmen en motor !
Dus deze V8 Diesel met automaat was wel eventjes iets anders, dit, dit had 120 pk, ongekend in die tijd.
De revolutie van de Mitsubishi Galant 2300 Turbo Diesel moest nog komen, begin tachtiger jaren en de revolutie die Alfa Romeo zou veroorzaken met de JTd motoren was nog decennia weg
– Ja, het is Alfa Romeo geweest die de Diesel opnieuw hebben uitgevonden, niet VAG wat vaak wordt gedacht –
baardmijt zegt
Waarom zijn de langere reacties met de (Android) app niet leesbaar? Verder werkt het prima, maar voor het commentaar van desjonnies hierboven moet ik naar de webpagina. Of ben ik de enige met dat euvel?
Smokey zegt
@baardmijt: tijd voor een appel. Maar liever de posts gewoon weergeven ipv een scrollunit. Baggerupdate
gtwillem zegt
@larssb: wederom een goed zaterdagartike. Complimenten!
Ik heb in mijn studententijd taxi gereden. Normaliter reed ik in oude W124 200D’s en Volvo’s 740’s. Maar ze hadden bij de centrale twee parelmoerwitte Caprice Classics. Met V8, automaat en (uiteraard) LPG. Heel af en toe kreeg ik die mee. De schokbrekers waren veredelde fietspompen. De besturing was vager dan een huidige coalitie parlementarier. Snel waren ze niet. En het interieur was hopeloos. Maar wat een charme. En een geluid. En het velours! Wat is er meer pimp dan velours? Het is een belangrijk onderdeel van de Amerikaanse geschiedenis, samen met de Ford Crown Victoria. Eenvoudige luxe sleeën die hopeloos verouderd waren bij introductie, maar ergens toch waanzinnig leuk. Sinds dat bijbaantje ben ik fan van alle hele grote sedans die a-sportief zijn en voornamelijk ruimte bieden. En als je business class vliegt, is ruimte de grootste luxe. Een Skoda Superb met standaarddiesel, Volvo S80 1.6D, Mercedes E200CDI/S250CDI, BMW 725tds, A8 2.8, Honda Legends, een standaard Phaeton of een oude Omega of Scorpio in standaarduitvoering: allemaal heerlijke auto’s. Lekker ontspannend, comfortabel, relaxed en als je toch niet harder dan 120 mag is ruimte en comfort het allerbelangrijkste!
(Ja, mijn volgende lease auto wordt waarschijnlijk een E200CDI zonder opties op Navi en metallic lak na…)
desjonnies zegt
@gtwillem:
De beeldspraken in jouw draadje zijn van een geheel andere planeet….. (uiteraard positief bedoeld )
henkhupelschoten zegt
Ben meer een Cadillac man maar mijn god wa t is het een gave wagen (om te zien niet om te hebben) tanken gaat niet met de draaikolk in de tank ;)
E34M5Touring zegt
http://usccars.com/images/photos/72358892a0365209069abe7cb5c8f575.jpg
Zo graag. Met de wrap around rear window. Is maar een paar jaar gedaan zo en ik vind het erg fraai staan. Stond een mooie te koop op Classiccars.com. 1 owner met maar 35k miles. 6k, ben je de man. Goeie cruisers. Zolang je ze niet donkt.
lincoln zegt
Rij nu effies in een 20 jaar jongere BMW 2.8 6 pitter .. High tech priemiejum jonge .. 20 jaar jonger en nieuw 5x duurder .. Rijd met zijn kneuzige 190 peekaatjes .. 2 trappies meer in de automaat .. En lager gewicht ook krap aan 1 op 10 .. Voorsprong in techiek enzo .. Voor en door übermenschen ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Kom op Linc, ’t is gewoon wat men wil geloven, 8 ruggen extra op je middenklasser Beier voor een speciaal zilver kleurtje, need I say more ?
Toch geweldig dat ze ermee wegkomen die lieden?
Ik bedoel maar 8 mille voor een kleurtje, rijd ik een paar jaar zakelijk auto voor.
Men zegt dat BMW fantastisch is, dus is BMW fantastisch.
Men zegt dat VW het beste is, dus is VW het beste.
Dus shut up en enjoy !
lincoln zegt
@desjonnies: yep .. En verkopen als zijnde “sport” om de belachelijke onderhoudskosten en knalharde plastic interieur te kunnen rechtvaardigen .. Een focus uit dezelfde periode zit veeeel beter in elkaar en rijdt vele malen scherper .. Ach .. Zoals jij het graag placht samen te vaten “handel” ..
super zegt
@lincoln:
Ja, idd jouw geloof is beter dan dat van andere fanbois, spot de nederlander.
lincoln zegt
@super: hoi gekkie .. plusminus 250 auto,s verder wordt het exacte wetenschap .. Geloven is dus meer voor jouw Soortje .. Ouwe folderboy ..
lekbak zegt
@lincoln: jeetje, 250 auto’s… Zoek eens een hobby ofzo!
jrk68 zegt
@lekbak:
Noem mij maar gek, maar 250 auto’s door de jaren heen noem ik een hobby van bijbelse proporties.
lekbak zegt
@jrk68: sarcasme niet duidelijk?
Die man leeft mijn (automotive) droom!
jrk68 zegt
@lekbak:
Blijft lastig zonder smilies, dus nee.
Het was mij niet opgevallen, noworriezzzz, we zijn het dus eens.
mrrallycross zegt
Wat een dikke slee zeg!
desjonnies zegt
Hey Linc :
http://www.2dehands.be/autos/oldsmobile/overige-modellen/oldtimer-oldsmobile-233892813.html
Ik breng je wel !
lincoln zegt
@desjonnies: maar dat is gezellig .. Gaat zeker een keer gebeuren .. Maar niet voor dit mormel ..
RobUSA zegt
Blijft een mooie,tijdloze auto gewoon in donkerblauw en mag zeker ook als station of coupe hier voor de deur staan.
haba zegt
Bijzonder leuk en informatief geschreven stukje.Ik zou het ontzettend leuk vinden als je nog meer bijzondere Amerikaanse auto’s zou behandelen. (Studebaker bv. ? )
Keep it up boy, bless you !