
Soms is ouderwetse techniek gewoon beter.
Wat is de definitie van een goede auto? Dat is lastig te bepalen. Sommige mensen zeggen de Mercedes-Benz S-Klasse en daar valt veel voor te zeggen. De Toyota Corolla geldt eveneens als een echte evergreen. Zo zijn er meerdere gegadigden. Waar plaatsen we dan de Ford Crown Victoria? Het komt uit Amerika dus kan het toch niets zijn toch? Het is niet eens een stoere SUV of spectaculaire sportwagen, maar een saaie sedan. Zo op het eerste, tweede en derde gezicht, stelt het niet zoveel voor. Toch is het volkomen logisch om te denken dat dit een van de beste auto’s ter wereld ooit gebouwd is.
Het begint allemaal met de Ford LTD (afbeelding boven). De LTD is wat de Amerikanen noemen een full-time sedan. Niet formaatje Peugeot 504 of Toyota Camry, maar een maatje bóven een S-Klasse. De LTD wordt in diverse varianten gebouwd, maar de belangrijkste in dit verhaal is de in 1979 introduceerde LTD. Omdat de LTD nogal groot was geworden (zo’n 5,70 m), moest de nieuwe LTD iets ranker en slanker worden. Ook speelde het feit dat de LTD zuiniger moest worden. Niet dat de benzineprijs te hoog was, maar de LTD was echt bijzonder lomp en dorstig geworden. Daarom werd er een compleet nieuwe basis ontwikkeld, het zogenaamde Panther-platform. Het Panther-platform was een ladderchassis met de carrosserie daarop gemonteerd. Om de evolutie goed te volgen, is het zaak de naam in de gaten te houden.
In 1982 werd de LTD gesplitst in twee verschillende modellijnen. De LTD was nu een model op het kleinere ‘Fox’-platform (waar de Mustang ook op stond). Deze was leverbaar met armetierige aggregaten als een zes- en zelfs viercilinder. Van dat soort blasfemie had je bij de LTD Crown Victoria geen last. De LTD Crown Victoria was er enkel met een 4.9 Windsor V8 motor, met weinig vermogen (iets meer dan 130 pk) en redelijk wat koppel (320 Nm). Staar je niet blind op die cijfers. Tussen de 0 en 100 mijl per uur had je nooit het gevoel te kort te komen.
In 1992 werd de Crown Victoria compleet vernieuwd en verloor het model de ‘LTD’-aanduiding. Eigenlijk was het best merkwaardig dat Ford doorzette met dit type auto. De concurrentie was inmiddels een stuk moderner. De enige concurrent van de Crown Victoria was de Chevrolet Caprice Classic. In principe een soortgelijke auto qua opzet en doelmatigheid. In tegenstelling tot voorheen was de Crown Victoria slechts leverbaar in één carrosserievorm en met één motor. Het was altijd een sedan met 4.6 liter V8 (155 pk) en een automaat. Ondanks dat de auto qua styling erg deed denken aan de kleinere Taurus, was het qua opzet nog altijd hetzelfde beest van weleer.
Het Panther platform vanaf 1998 kwam in drie (eigenlijk vier) smaakjes. De eerste was natuurlijk de Crown Victoria. Wilde je net even wat meer luxe en aanzien, kon je kiezen voor de Mercury Grand Marquis. In principe was deze auto identiek aan de Crown Victoria, alleen net even wat chiquer aangekleed en met een rijkere uitrusting. De chromen grille, wielen en andere accenten gaven de Grand Marquis een statig aanzien. Motorisch was de Grand Marquis krek eender als de Crown Vic.
De meest luxe Panther was echter de Lincoln Town Car. Ondanks dat het in de folder een super-de-luxe bijdetijdse auto was, was dat pure kolder. Ook de Lincoln Town Car was behoorlijk ouderwets, maar dat was in dit geval juist positief. De Town Car was uitermate relaxed, ruim, compleet uitgerust en stil. De ideale auto dus om mee door de stad te cruisen, only in America. De Town Car was met name populair vanwege de limousineconversies. Dankzij het ladderchassis kon je ze eenvoudig een stukje langer maken. Mede daardoor zijn veel limousines gebaseerd op Town Cars. Sterker nog, ook veel verlengde Rollsen, 300C’s, Ferrari’s en andere geintjes zijn gewoon gebaseerd op een Town Car, met het front en de achterkant van een andere auto. Het middelste stuk is pure Limousine, dus pure Town Car.
De meest bijzondere variant op dit platform is de Mercury Marauder. De Marauder is eigenlijk kruising tussen een Mustang Cobra en een Crown Vic, een gedachte waar Ford tijdens de SEMA in 2000 al mee speelde met de Crown Victoria BlackHawk concept. De motor is wederom de 4.6 Modular V8, maar nu de variant uit de snelle Mustangs. Dus met 32 kleppen en dik 300 pk op de achteras via een automaat en sperdifferentieel. Bijna al het chroom was zwart gespoten, op de raamstijlen en de velgen na. De Marauder was absoluut geen populaire auto: er werden er iets meer dan 11.000 van verkocht. De sportieve automobilist zat er niet op te wachten en de auto was met 35.000 dollar te duur voor een taxibedrijf met haast. Het is vooral een moderne ode aan de Chevrolet Impala SS uit 1996.
Het verschil tussen de drie auto’s was ook te zien in de afnemers. De Lincoln Town Car en Mercury Grand Marquis werden nog aangeschaft door particulieren, maar bijna niemand keek om naar de Crown Victoria. In 2007 was de vraag naar de Crown Victoria compleet opgedroogd. Als men een grote en zware auto wenste, nam men een SUV, geen sedan. Dus toen Ford aankondigde de Crown Victoria niet meer te verkopen aan consumenten was er geen haan die er naar kraaide. Het was al een rijdende relikwie geworden. Het is enorm simpel om deze dinosauriër tot zijn sokken af te branden.
De ware aard van de Crown Vic kwam pas naar boven toen Ford aankondigde de complete productie van de Crown Victoria (en Lincoln Town Car) te beëindigen. Voor het eerst sinds jaren stegen de verkopen explosief en kon de fabriek in Canada de productie opschroeven. Politiekorpsen, taxibedrijven en limousineverhuurders waren er helemaal niet blij mee dat de auto uit productie ging en bestelden meteen even een vooraadje. De alternatieven waren namelijk niet goed genoeg. Sterker nog, de auto is nu al een tijd uit productie, maar nog steeds zijn korpsen en taxibedrijven op zoek naar de mooiste exemplaren van het land om die om te bouwen. Voor particulieren begint de Crown Vic ook weer populair te worden. Met name de ex-politie auto’s zijn erg gewild. Deze hebben niet zo veel luxe (dat is er allemaal uitgehaald), maar wel het P71 performance package met de sterkere motor en betere wielophanging. Je kan ex-politie auto’s gemakkelijk herkennen aan het gat in de linker A-stijlen waar ooit het zoeklicht gemonteerd zat.
De verklaring voor de populariteit is simpel. In Amerika zijn de wegen en de omstandigheden niet perfect. De auto’s krijgen het waanzinnig voor hun kiezen. In Nederland is het makkelijk praten voor een Mercedes 200 Diesel om 5 ton te draaien: perfect asfalt, goed onderhoud, lekker koel. In ‘Murica is dat een tikje anders. Met name de politieauto’s en taxi’s hebben het zwaar en daar kwam de Crown Vic om de hoek kijken.
Dankzij het ladderchassis was de auto oersterk. Stoepranden te snel nemen, andere auto’s beuken, 80 mijl per uur over een hobbelige zandweg: de Crown Vic doet het. Als een Crown Vic dan toch schade heeft, is het gemakkelijk te fixen. Omdat de techniek zo simpel was, kon iedereen er aan sleutelen (als dat nodig was). Kortom, de eigenschappen die wij graag een premium SUV veelal onterecht toedichten (bouwkwaliteit, onverwoestbaarheid, onverzettelijkheid, degelijkheid), waren juist de eigenschappen waardoor de Crown Victoria het wist uit te zingen tot 2011. Niet slecht voor een auto uit 1979.
Eigenlijk is dit zoals een sedan hoort te zijn.
@alfablog: Eigenlijk is dit zoals een auto hoort te zijn.
@mennok: nee ik wil wel passioneel stil staan met mijn alfa.
@alfablog:
Weer een prachtig artikel, waar ik echt van kan genieten! Hulde aan @willeme! Waarom? Het brengt me terug naar mijn eigen leven. Nou ben ik wel al oud, maar daarom vind ik het ook zo mooi.
Ik was als kleine jongen al bijzonder geboeid door auto’s en fietste met mijn Eroba-fietsje na school altijd naar de plaatsen waar de mooiste te vinden waren. Dat was in Venlo, alwaar ik vanaf begin 1956 woonde. Die stad werd in die tijd overspoeld door Duitsers, die daar hun inkopen kwamen doen. En ze kwamen massaal! Met tienduizenden. Op de fiets, met Mopeds, met motorfietsen, al dan niet met zijspan, maar ook met de auto. En daarbij waren schitterende exemplaren! Vond ik er een, dan fietste ik vlug naar huis om mijn moeder op te halen. Want die moest dan mee om ernaar te gaan kijken. Ik moest immers iemand vinden, die erover kon meepraten!
Nou was het toeval, dat er in die stad iemand woonde, die telkens met de allernieuwste Amerikanen rondreed. Dat was heel bijzonder, omdat hij meerdere keren per jaar de echt allernieuwste had. In die tijd echt héél ongewoon, omdat iedereen gewoon jarenlang met zijn/haar aangeschafte auto bleef rijden. Maar ik kwam erachter wie hij was en wat hij deed. En toen was mijn doel bepaald! Ik wilde “later” zijn opvolger worden en ook met zulke auto’s kunnen rijden. En weet je wat? Ik ben het geworden! Na de middelbare school ben ik in Enschede economie en marketing gaan studeren. Eerst kwam ik in Duitsland terecht, maar dat beviel me niet. Daarna verhuisde ik naar Rotterdam, omdat ik een wens in vervulling kon laten gaan. Ik kwam terecht bij GM! En daar werd ik uiteindelijk de opvolger van mijn voorbeeld en jongensdroom!
De functies, die ik daar, maar óók in meerdere buitenlanden heb vervuld, brachten het voorrecht met zich mee, dat ik –afgezien van enkele Opels Admiral en Diplomat V8- ook heb mogen genieten van 6- en 8-cylinders van Amerikaanse komaf. Dat waren auto’s als bijv. de Chevrolet Malibu sedan en coupe, Caprice (Classic), Pontiac Grand Prix Safari, Firebird Trans Am, Buick Century, Oldsmobile Delta 88 Royal in benzine en diesel versie, enz. Alleen Cadillacs niet. Die waren alleen voor de top beschikbaar. En wat bijzonder was: Ik mocht er niet meer dan 16.000 km mee rijden. Dan moest ik hem inruilen voor een andere, nieuwe.
Het verband met deze Ford Crown Victoria? De producten van GM hadden gewoon een betere reputatie. Maar ik weet daar eigenlijk weinig van en kan het niet bewijzen. Ik reed er immers slechts 16.000 km mee. Maar wat ik wel weet: Het waren allemaal geweldige auto’s en ik denk er met weemoed aan terug!
Ik volg echter met zéér veel belangstelling de ontwikkeling van het nieuwe, elektrische rijden en zou er absoluut geen moeite mee hebben om mij daarvoor –bijv. bij Tesla- opnieuw in te zetten! Alleen is er voor een oude rot van bijna 70 jaar geen plaats meer voor te vinden. Leeftijd sucks, maar enthousiasme niet!
@9000cse: Leuk verhaal om te lezen!
Ik vind het wel wat hebben.
Een stuk duurzamer dan al die batterij bakken dus!!
@pand:
Heb em ondanks de ouderwetse 4bak nooit boven de 2200 toeren hoeven jagen ..
Zijn idd aardig duurzaam ..
@lincoln: heb je er nog een of is die dankzij de groene politiek al weg? Lijkt me echt vet om er eens in te zitten… Veel Amerikanen doen me niks maar dit is toch nog 1 van de auto’s die het dan wel net heeft.
@peug206:
Nope ..
geen Panther meuk meer in de
verzameling ..
Zal er zonder twijfel wel weer eentje op mijn pad komen ..
En je mag em het hele weekend van me meenemen ..
Kan toch nix kapot aan ..
@lincoln: lijkt me geweldig!
@lincoln: hou Em maar ..
Full-time moet full-size zijn lijkt mij.
Verder topartikel weer.
Woon in de randstad maar vond ze nooit te groot ofzo ..
Prima draaicirkel ook ..
En de LTD en Grand Marquis en Towncar waren met de 4.6 V8 zuiniger dan alle MBs en BMW’s ik heb / gehad heb ..
Zelfs mijn Audi TT 4pitter is dorstiger ..
Alles functioneerde altijd ..
Ze zaten voortreffelijk ..
De kleinste knop kon je met je duim bedienen ..
Motor + transmission waren onberispelijk stil en vloeiend ..
Waren echt limousines …
@lincoln: maar hoe kom je dan op het idee om een TiTie te gaan rijden?? Stoere vent maar toch eigenlijk dameskapper?? Echt een wat gespleten persoonlijkheid die Lincoln.
@spideriv:
Prachtig ontworpen voertuig ..
Mooie sterke karaktertrekken ..
Vanuit elke hoek flawless ..
Leuk hotrodje van gemaakt ..
Ontwerp maakt em helaas slecht overzichtelijk ..
Staat hier prachtig te zijn ..
Rij er werkelijk nooit mee ..
@lincoln: OK slechts een meubelstuk dus. Gaat nog wel aardig goed met je begrijp ik, zal me geen zorgen meer maken!
@spideriv:
Heb ook een Lancia Gamma coupe staan ..
Gewoon voor de heb en de schoonheid die ik er in kan waarnemen ..
@lincoln: je stijgt in achting!
@lincoln: Eens de TT is ook het enige duitse uitstapje wat ik ook moet opbiechten :).
Maar die vuilniszakken grijs met base ball sticksels TT Cabrio met de super mooie A8 velgen uit die tijd (voordat de massa dat ook in de gaten kreeg ) 2 pijpen mooi symetrisch net als die mooie ronde alu beugels en glazen ruitje. Gechiped door JD met zo’n 260 pk mooi man.
Kon me er nog maar net invouwen, knietjes tegen het stuur bijna.
Dus na 1,5 jaar opgvouwen gezeten toch maar de Mustang gekocht.
@robusa:
Ze rijden zo verschrikkelijk vervelend dat ik me oprecht afvroeg waarom ooit iemand het in zijn hoofd heeft gehaald zo een ding na de proefrit nieuw af te tikken bij de dealer ..
Die lui hebben niet vooraan bij een verkeerslicht gestaan iig ..
@lincoln: Kan me er niet zoveel meer van herinneren behalve dat hij een hele korte eerste versnelling had.
Vertel wat nog meer …. fluitje van turbo was wel heerlijk zeker in de cabrio dat dan weer wel.
@lincoln: Toen ze zo’n twintig jaar geleden met die verbruiks Atjes, Btjes etc. begon, had de TownCar een Btje.
@crashingduke:
In Europa kon/kan elke fabrikant invullen wat die wil ..
In Amerika bestond dat al langer ..
En daar hebben ze geen TNO ..
maar een NTHSA ..
Ah, zaterdagavond. Een artikel van @willeme en vervolgens op de bekende sites op zoek naar het model in kwestie.
Leuk artikel weer @Willeme!
Een Amerikaan in de klassieke zin van het woord: groot, gulzig, onmiskenbaar. Ik heb er een zwak voor. Dit was oprecht de laatste der Mohikanen. Nadat deze auto uit productie is gegaan is het echt eigene van de USA autofabrikanten er vanaf. Jammer! Weer een tijdperk voorbij.
PS: er staat full-time sedan. Ik neem aan dat je bedoelt full-size…
@jeroenwz: full-time, dat ding verandert toch niet? :)
@ikschrijfookoverautos: klopt. Maar anders zou je verwachten dat ‘ie, wanneer je even niet kijkt, het een hatchbackje wordt of zo…
Ik moest bij het ex-politie auto stuk toch even aan de blues brothers denken.
@dwersbongel:
Alleen is de Bluesmobile een Dodge Monaco.
Prachtige no-nonsense auto.
Zou best nog eens zo’n Towncar willen hebben, of een Buick Park Avenue, een Cadillac Seville van halverwege de jaren ’90 of een Chrysler 300M.
Jammer dat je deze auto’s nauwelijks meer in het straatbeeld ziet. Ook jammer dat de Amerikaanse merken ook steeds vaker af stappen van de klassieke sedan.
Gelukkig vinden ze in Korea nog steeds niet dat dit soort auto’s uit de mode is en bouwen ze gewoon dit voor de liefhebber van Amerikaanse auto’s:
http://cdn.pinthiscars.com/images/2015-hyundai-genesis-wallpaper-4.jpg
Jammer dat hij hier niet geleverd wordt.
Naar verluid staat er in New Jersey nog een hele parkeerplaats met inderhaast ingekochte Crown Vic’s voordat die uit productie ging. De taxibedrijven waren bang zonder te komen zitten en wilden absoluut niets anders. De stad New York stak er echter een stokje voor en reguleerde ze uit het straatbeeld.
@turbotoll: maar ze rijden er nog steeds.
Mejuffrouw Noosa staat niet te koken van woede.Het is veel erger.Ze zegt helemaal niets, ik wilde dit artikel lezen terwijl we weg moeten om ergens te gaan eten.Mijn pleidooi ‘ja maar die had je ook in New York weet je nog’ had een averechts effect.Als god bestaat zorgt ie ervoor dat de Uber een Crown Victoria is.Maar het zal wel een Dacia Logan worden.
Ik word toch zo hebberig van dit verhaal. Dank ervoor Chef Willem
Dit is nou een échte yanktank, met de nadruk op tank. Ik heb er helemaal niets mee, maar de Crown Vic is wel een murican legend inderdaad. Hier in Groningen reed altijd een Impala SS rond, die vond ik stiekum wel gaaf. 5,7 liter small block, dat ding klonk fantastisch.
Down it for Dale! https://youtu.be/Dv_PeMvQjHY hell ya murica!!!
Ik vind het zo’n ongelofelijk gave bak, de Crown Vic. Vooral die exemplaren waarmee je FBI agenten altijd ziet rijden in series en films. Zwart, donkerblauw of donkergrijs en dan die kenmerkende zwarte stalen velgen met chromen wieldoppen van de Police Interceptor eronder vind ik erg leuk. Het is zo ontzettend jammer dat het zo’n “lastige” auto’s voor in Nederland zijn. Vrij lastig te vinden, daardoor ook vrij lastig om aan onderdelen te komen in dat enkele geval er toch iets stukgaat, duur in wegenbelasting en vrij prijzig aan de pomp.
@edge:
In NL is de Grand Marquis best aardig verkocht ..
Sterker nog .. denk dat NL het enige land in Europa was die ze verkocht ..
8 jaar geleden had je voor 2000 euro een piekfijn exemplaar (1996 t/m 2000) op je naam staan ..
Die Marauders brengen inmiddels best geld op. Staat een hele knappe op Hemmings. Optisch helemaal stock maar wel 600pk onder de kap. Moet ie dan ook 35k voor hebben. Maar zelfs een normale nette kost je zo 20k. Dan zit je al aan een top of the bill Impala SS. Beide zou ik graag willen hebben. Geweldig spul!!
@e34m5touring:
Hoe zit het met jouw (61er meen ik) project ??
Of ben je stiekempjes al een beetje richting Oldsmobile aan het loeren ..
@lincoln: 63er maar idd. Ja zit te wachten op m’n visum (al een eeuwigheid) en dan ben ik die kant op. Dan gaat er zeker wat komen. Grappig dat je dat zegt van dat Oldsmobile. https://www.volocars.com/auto-sales/vehicles/14357/1963-oldsmobile-starfire Deze staat al een hele tijd te koop en ik vind hem echt tof. Staat al een tijdje op de favorietenlijst.
@e34m5touring:
Van auto’s uit die periode Vind ik Mercury en Oldsmobile het dichtst naarst elkaar staan ..
Dezelfde sex-appeal ..
Passen beide heel goed bij je iig ..
@lincoln: Mercury heeft sowieso een paar prachtige modellen uit die tijd. Een Montclair vind ik ook fraai. Hele bijzondere achterkant. Cool spul.
@e34m5touring:
Achterkanten ??
61er dynamic 88 .. hands down ..
@lincoln: Sowieso als coupe een heel mooi model. Hemmings maar eens aanslingeren zo. Nog nooit tegengekomen. Achterkant is inderdaad spectaculair. Ik vind de Thunderbirds met rocket achterlichten ook erg fraai. Sowieso een mooi model. Die bouwjaren.
@e34m5touring:
Wauw, mooi ding zeg. Mooie pinstripping ook.
Gewoon kopen joh ;-)
@rob: Ja ik hoop dat ie het volhoudt tot m’n visum erdoor is. Dan is het wel echt een hele serieuze optie. Vind hem precies goed zo en het model spreekt me enorm aan. Ook eens wat anders dan een Chevelle/Camaro oid.
@e34m5touring:
Eens. Al ben ik zelf wat meer van de eerdere of iets latere Olds modellen. Een 66 Toronado en 67 Vista Cruiser vind ik bijvoorbeeld helemaal het einde.
Toch jammer dat het merk na dik 100 jaar de nek is omgedraaid. De laatste Olds was een rode Alero. Best een triest einde eigenlijk ;-)
@rob:
67 .. absoluut het mooiste Oldsmobile jaar ..
57 en 77 trouwens ook ..
@lincoln:
73 ook wel. Toen hadden ze de grilles die achter de bumpers doorliepen. Vind dat wel tof.
En als je de bumper eraf sloopt, wordt het helemaal fantastisch:
https://www.engineswapdepot.com/?p=12780
Geweldige custombuild trouwens. Zie je niet vaak van dit model.
@Rob: Ja Stations, vind ik ook gaaf. Met die panoramadaken uit diverse delen. Erg gaaf. Bij die ouwe in de buurt staan 2 Impala stations te koop. Eentje is een originele 396ci met 4 speed handbak. Goeie kleur enz. Ook gaaf. Maar goed. Alles valt of staat met wat er te koop is op het moment dat ik weg kan. M’n toekomstige werkgever heeft een showroom met 350 classics dus aan aanbod geen tekort.
@e34m5touring:
Kijk, dat is het betere werk. Gespecialiseerd in bepaalde merken / jaren, of gewoon alles wat los en vast zit?
Alvast succes in ieder geval!
@Rob: Nee letterlijk van 5000 tot 500.000. Alle classics vinden ze leuk. Hebben 5 dealerschappen door heel de us. 3300 auto’s per jaar. All classics of heel speciaal spul (ze hebben bijv ook een 550 Maranello staan). Wel veel zin in. Mis de handel en wilde altijd al in de classics. Dus mooi als t zo kan.
@e34m5touring:
Ben zelf een ninety eight man.
Meest imposante voertuig waar ik ooit als jochie ingezeten heb.
Een 60’er.
@desjonnies: een 60 of 61 Fury, ook schitterend!
@desjonnies: Vind ik ook mooi, vooral als cabriolet. Stond een prachtige donkergroene te koop, maar die was ook zo weg. Ding was echt af, vanbinnen ook snaarstrak.
Weet je wat ik nou ook zo geweldig vind aan oude Amerikanen? Hun brochures! Er zit een zekere charme/romantiek aan. Ik bedoel kijk maar: (de brochureversie van foto 1 uit de tekst) http://oldcarbrochures.org/var/resizes/NA/Ford/1980_Ford/1980-Ford-LTD-Brochure/1980 Ford LTD-01.jpg?m=1516320022
Zeg @willeme kan deze foto, de versie in je stuk vervangen?
@toyotafortuner: hm. Zo dan? http://oldcarbrochures.org/var/resizes/NA/Ford/1980_Ford/1980-Ford-LTD-Brochure/1980 Ford LTD-01.jpg?m=1516320022.
Anders geef ik t op
Huurde er eentje voor 3 weken tijdens onze huwelijksreis door de VS (héél lang geleden) en er sindsdien altijd een zwak voor gehad. Nog vele malen Crown Vic’s gehuurd (en natuurlijk in New Yorkse taxi-uitvoeringen meegereden). Ook vaak met de Lincoln Town Car van m’n Amerikaanse oom gereden. Die stapte toch snel weer over naar z’n vertrouwde Caddy Sedan de Ville omdat hij de Lincoln “te stug” vond :))
Opvallendst aan de Crown Vic was toch wel de kofferruimte (met nadruk op RUIMTE). Nooit meer een auto gezien met zo’n bizar grote bak: grote koffers konden er rechtop (!) naast elkaar in staan
@560pk: Bizar grote kofferbak idd. Wat ik altijd apart vond is de vorm van de achterbak, je hebt een soort van etages omdat het reservewiel niet onder de bodem ligt maar letterlijk tussen de achterschokbrekers. Was voor ons drieën daarom altijd evan passen en meten met de koffers Haha.
@560pk: de vreemde koffeebakvorm kwam doordat de brandstoftank achter de achteras lag. Bij een aanrijding achterop deze auto’s was de kans groot dat de brandstoftank scheurde en de auto in de fik vloog.
Ford wist dit, informeerde dealers en politiekorpsen, maar niet de particulier die in deze auto’s reden voor de gevaren.
De bekende Amerikaanse schadeclaims tieren welig als er weer een inferno plaats vond met een auto op het Panter chassis.
@berkens: weet ik maar die vreemde vorm kwam ook omdat de bak waarin het reservewiel normaliter ligt gewoon meegenomen werd als kofferruimte. Het reservewiel lag helemaal achterin tegen de achterbank aan. Daardoor had je die aparte vorm van die kofferbak met die extra ruimte eronder waar bij elke andere auto een reservewiel zou zitten.
Leuk artikel waar de nodige tijd in is gestoken. Klasse!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@willeme:
“Dankzij het ladderchassis was de auto oersterk.” Die dankzij had ‘ondanks’ moeten zijn. Ladderchassis zijn alles behalve sterk. Ze zijn lekker flexibel en eenvoudig te repareren.
En eigenlijk is zelfs dat niet waar voor dit specifiek chassis. In europa zou het sowieso niet mogen aan je chassis lassen. In de VS wel, en op die uit de jaren 30 kan dat geen kwaad maar dit chassis blijf je best van weg of je verzwakt het als je niet de correcte procedure volgt, wat John met de cowboyhoed sowieso niet doet.
@Hupke: Ze zijn juist extreem makkelijk te repareren. Veel politiekorpsen hadden een zogenaamde chassis bank waarmee ze het chassis weer recht konden trekken bij een eventueel ongeluk of mislukte PITT manoeuvre. Blijkbaar was dat goedkoper dan een nieuw chassis of auto aanschaffen.
Het ladderchassis in de panthers is extreem sterk, ze vervormen heel miniem. Dikwijls is er voor de conversie naar limousine alleen een verlengstuk nodig van de chassisbalken aangezien de rest van de auto al sterk genoeg is. Met een zelfdragende carrosserie gaat je dat niet lukken.
Begeerlijk vind ik ze alles behalve, maar zou er graag eens een weekje mee op stap willen. Vraag me af of Avis of Hertz er nog zouden hebben.
@Hupke: kansloos: de grote verhuurders in de VS vervangen hun auto’s na gemiddeld 9 maanden, dus de Crown Vics en Grand Marqs zijn al heel lang uit de verhuurvloot.
Misschien nog bij een obscuur verhuurderdje ergens op een achteraf industrieterrein.
@560pk:
Geen kans erop dus maw.
Doe mij maar een Toyota Crown. Ziet er beter uit, is nog onverwoestbaarder en in de juiste uitvoering nog luxer ook.
@ikleesookoverautos: je moet niet alles geloven wat je over auto’s leest
@pa045: heb er zelf vaak genoeg ingezeten. Pure gebruikerservaring.
@ikleesookoverautos: onverwoestbaarder? Wil zo’n crown wel eens zien na een leven vol PITT manoeuvres.
Leuk en informatief stuk, dank hiervoor.
Zit er al best lang over te twijfelen om te stoppen met bijtellen en zo’n apparaat te kopen als daily. Wegenbelasting en verzekering zijn misschien wat hoger, maar dan nog houd je aardig wat over voor brandstof en onderhoud om aan het eind van de maand hetzelfde kwijt te zijn.
@r525: gewoon doen! Onverwoestbaarder ga je bijna niet kunnen kopen. In Amerika zijn veel exemplaren te vinden met meer dan 1 miljoen Miles met originele motor en bak. Beetje de Amerikaanse Volvo 940…met V8 ;)
Leuk onderwerp voor een special en zo geschreven dat het interessant blijft! Keep up the good work!
Mooi stukkie weer @willeme! Tekst goed bewaren en dan over een half jaartje weer gebruiken met de Capric in de hoofdrol en bijrollen voor de Buick Roadmaster, Cadillac Fleetwood, Old Custom Cruiser en de Impala!
Dit zijn toch ook de politie auto’s die in de fik vlogen door een slecht ontworpen brandstoftank!?
Niet alleen politie agenten maar ook burgers vonden de dood in deze “crematoria”.
“Ford is Still Haunted by Exploding Gas Tanks as a Multi-Million Dollar Award of Punitive Damages is Affirmatie”
Nog volop te koop hier had er vorig jaar nog bijna 1 gekocht zie autojunk foto’s.
Rond de 100.000 miles voor $4000 ofzo.
En daarom ook nog volop op de weg te zien, zelfs ook nog 2 stuks Marauders hier en de stille rijden er hier nog steeds mee evenals nog veel politie.