Special: Volvo 340 – 360

Auteur: , 82 Reacties
Volvo 340

Nederland. Nederland. Politiek correct en tolerant.

De Nederlandse mentaliteit. We zijn zo hip, progressief, duidelijk en ondernemend. Althans, dat denken wij graag. We zijn ook bijzonder kneuterig en bescheiden. Daar hoort een kneuterige en bescheiden auto bij. Maar dan wel anders dan anders, want het is Nederlands dus het is beter. Die auto was de Volvo 300-serie.

In Nederland zijn we gezegend met diverse automerken. Het zijn er niet veel, maar we mogen toch trots zijn op het feit dat Joop Donkervoort al decennia lang internationaal enorm hoog wordt aangeschreven vanwege de sportwagens die worden gebouwd in Lelystad. Of wat te denken van Spyker, dat nog altijd een kantoor in Het Gooi kan huren en telkens nieuwe auto’s onthuld? Maar de meeste Nederlandse auto’s zijn geboren in Born. Sterker nog, met meer dan 1.100.000 exemplaren is de Volvo 300-serie het meest geproduceerde model bij NedCar. Maar ondanks de naam Volvo, begon de auto zijn leven als DAF.

DAF logo

DAF werd in 1928 opgericht als vrachtwagenfabrikant. In de jaren ’50 is DAF bezig met ideeën voor een personenauto, de DAF 600. Deze auto legde de basis voor de DAF 750, 33, 44, 55 en de 66. Allemaal kleine autootjes met kleine motoren, CVT-automaten en achterwielaandrijving. De 66 was de laatste van die lijn. Je kon de 66 krijgen als 2-deurs sedan, coupé en stationwagon.

DAF 66

Maar de oplettende lezer zal gelezen hebben dat de namen mooi oplopen: 33, 44, 55 en 66. Was er dan ook een 77? Jazeker. DAF was wel degelijk bezig met een opvolger van de 66. En DAF was ambitieuzer dan ooit. Tot zover had DAF altijd kleine autootjes gebouwd. Maar met de nieuwe auto wilde DAF een klasse hoger opereren. DAF begon met het maken van de eerste schetsen in samenwerking met Michelotti. Er worden diverse kleimodellen gemaakt. Dat resulteerde in 4 kanshebbers. Deze kregen de namen P200, P300, P400 en P500 toebedeeld. De eerste 3 ontwerpen werden uiteindelijk toch gecanceld, de vierde werd verkocht aan British Leyland, dat het design gebruikte voor de Triumph Dolomite.

Triumph Dolomite

DAF ging zelf verder met een hun volgende project, de P900. Het was het ontwerp voor een platform van de ‘grote’ DAF. Voor dit project worden de de ontwerpers Michellotti, Bertone en John de Vries gevraagd om met een idee te komen. Het uiteindelijke ontwerp dat gekozen werd, was van De Vries. Uiteraard. Al tijdens de ontwikkeling weet DAF dat het hulp nodig gaat hebben van een collega autofabrikant. Het liefst eentje die groter was dan DAF. General Motors, Ford en Peugeot hadden geen interesse. Volkswagen had wel oren naar het project, ze waren nog op zoek naar een kleine, compacte Audi. Dat ging zoals bekend niet door, de kleine compacte Audi werd de ’50’, een Volkswagen Polo met ringen op de neus. Vervolgens had Chrysler wel interesse, maar werden de Amerikanen overrompeld door BMW. Het Beierse merk had er wel oren naar. Ze hadden serieuze plannen om de 2002 Touring in Nederland te produceren. BMW had het P900-chassis al aangepast voor hun eigen motoren en transmissies.

Daf 77

Voor de hoge heren bij DAF was BMW iets te hard van stapel aan het lopen. Het was vooral voor BMW een goede deal. Het belangrijkste was dat BMW niet in staat was om de motor te leveren die DAF nodig had in de DAF 77. DAF besloot terug te grijpen op hun ‘oude’ motorenleverancier: Renault. Dat was de producent van de viercilinder DAF’s. Deze konden vergroot worden naar 1.400 cc. Tegelijkertijd klopte Volvo aan de deur. Ze hadden ook interesse in dit project. Volvo was namelijk actief als autoproducent in de hogere klasses, maar had interesse om het modellengamma naar beneden af te ronden.

DAF P900

Om dat kracht bij te zetten neemt Volvo op de eerste dag in 1973 33% van de aandelen van DAF over. Volvo hielp nu ook mee met de ontwikkeling van de P900. Met name op het gebied van veiligheid had Volvo een aardige naam opgebouwd. Er was nog wel twijfel over het design. Dat was nogal bedaagd. Om het ontwerp op te vijzelen word de hulp van Trevor Fiore ingeschakeld. Hij maakt het model een stukje sportiever en jeugdiger. Uiteindelijk word toch het model van De Vries aangehouden. Volvo was ervan overtuigd dat de kopende klanten een ingetogener ontwerp wel konden waarderen. Een andere reden was de aerodynamica: die was aanzienlijk beter bij het ontwerp van De Vries.

Volvo 66

In 1975 neemt Volvo de rest van de aandelen over van DAF. Een jaar later krijgt de DAF 66 een grondige facelift en wordt de naam veranderd van DAF 66 naar Volvo 66 (afbeelding boven). Ook wordt dan de definitieve productieversie van de P900 onthuld. Uiteraard werd dit geen DAF 77, maar de Volvo 343. De Volvo 343 was een driedeurs hatchback. De motor was een 1.4 van Renault, gekoppeld aan een CVT-automaat. De auto wordt op zich redelijk ontvangen, maar er was ook kritiek. Geen keuze qua aantal deuren of transmissie. Het was vooral een auto voor DAF-fanatici. Zij zagen in de Volvo 343 dan eindelijk een grotere DAF waar ze zo lang om vroegen. Maar het was lastig om de auto aan de man te brengen bij vreemd-merk rijders.

Volvo 343 DL

Daar komt in 1978 verandering in. Omdat de auto zeer matig verkoopt (33.00 stuks in het eerste volle jaar) wordt er gewerkt aan een handbak. Omdat de auto enkel ontworpen is voor een CVT, is er geen ruimte achter of naast de motor. In plaats daarvan wordt de transmissie geplaatst op de achteras. Eenzelfde oplossing als Porsche bij de 928 heeft toegepast. De auto wordt heel lichtjes strak getrokken. De 343 krijgt een betere verwarmingsinstallatie, stoelen, isolatie en een zwart dashboard (in plaats van bruin). Je kan deze modellen herkennen aan het ontbreken van het chroom op de buitenspiegels, deurhendels en sierstrips. Die waren nu zwart.

Volvo 343

Ondanks dat de 343 bijzonder ver afstond van een sport, race of recordwagen is het wel gebeurd. In 1978 is het voormalig Volvo rallycoureur Carl-Magnus Skogh die juist de Volvo 343 gebruikt voor een recordpoging. Het record voor dieselauto’s was destijds nog niet zo hoog en in de Volvo 343 was met moeite een iets grotere motor te zetten. De auto werd compleet gestript om zo tot een lager gewicht te komen. De Renault 1.4 motor werd vervangen voor een tweeliter diesel van Volkswagen. Deze werd voorzien van een Garett-turbo om tot aansprekende prestaties te geraken. Dat lukte warempel, alleen niet met de verwachte marge. De recordpoging werd gedaan in de herfst, dus veel regen en wind. Skogh haalde 211 km/u met de Volvo 343 XD-1, maar tijdens een test in de zomer waren snelheden gehaald van boven de 230 km/u.

Volvo 343 XD-1

Ook Bertone ziet dat de basis van de 343 gebruikt kan worden voor een vlotter model. Op de Salon van Genève in 1979 verbaast het Italiaanse designhuis vriend en vijand met de Bertone Tundra. Het was nu een soort coupé geworden met alles wat je op een conceptauto wilde zien in 1979: klapkoplampen, een digitaal dashboard en flink veel glaspartijen. De Tundra had een kortere wielbasis, mede dankzij het vervangen van de bladveren door normale items. Een leuk detail is de grille, die asymmetrisch is. Volvo zelf kon de Tundra wel waarderen, maar zag er geen brood in om de auto in productie te nemen. Bertone verkocht het ontwerp uiteindelijk aan Citroën. Nadat designer Marcello Gandini het ontwerp iets bijpuntte, kwam de Tundra als Citroën BX op de markt.

Volvo Bertone Tundra Concept

In 1982 kwam er een nieuwe variant van de 300 serie, maar wel eentje uit onverwachte hoek. Op instigatie van PTT Post werd de Volvo 345 Van op de markt gebracht. De eisen voor een auto op grijs kenteken waren destijds nog niet zo streng. Voor een auto op grijs kenteken moest deze aan drie eisen voldoen. Dichte zijruiten, een vlakke laadvloer en een tussenschot. De 345 Van had deze 3 items. Niet alleen voor de PTT en andere bedrijven was deze auto interessant, ook de particulier zonder nageslacht kon er een voordeeltje meedoen.

Volvo 345 Van

1982 was ook het jaar dat er het een en ander op de schop ging. Het naar Volvo maatstaven ondermaatse interieur werd vervangen door een hoogwaardiger exemplaar. Eveneens hoogwaardiger was het nieuwe topmodel, de 360 GLT. Deze was luxer en had een 2.0 liter motor aan boord. Hiermee was steeg de 300 serie meer in aanzien. De naamgeving werd in 1982 ook aangepast. Het was 340 of 360. De 360 kon je ook als GLT krijgen. De 2.0 liter motor was aanzienlijk sterker dan de 1.4 en de nieuwe GLT-uitvoering uiterst luxe. Dit waren in hun tijd serieus fijne auto’s, alhoewel de prijs eveneens vrij hoog was. De tijd van betaalbare DAF-jes was nu toch echt voorbij.

Volvo 360 GLT

De 360 had altijd de 2.0 liter motor, terwijl de 340 de kleinere motoren onder de kap had liggen. Althans, voor de burgers. De politie in Nederland kocht destijds nog heel vaderlandslievend in bij lokale producenten. De politie wilde namelijk graag de kale 340, niet de poespas van de 360, maar wel diens 2 liter motor. Aldus geschiedde. In 1985 werd het motorenpalet uitgebreid met een 1.6 diesel en een 1.7 benzinemotor. De diesel was tergend traag en lawaaiig, de 1.7 was een welkome aanvulling. De 2.0 was voor velen net even te veel van het goede, terwijl het bij de 1.4 niet overhield.

Volvo 340

In 1986 werden de 340 en 360 weer opgefrist. Vergeet niet, de auto was nu al 10 jaar in productie. De bumpers, grille en wielen werden gewijzigd. Ook werd het onderstel aangepast, evenals de remmen. De 360 GLT profiteerde zelfs van een nieuwe spoiler en stabilisators.

Volvo 360 Action

In 1988 werd de opvolger van de Volvo 340 en 360 gepresenteerd, de 440. Wederom een compacte middenklasser met een belegen maar goudeerlijk imago. Dat wil niet zeggen dat de Volvo 340 en 360 direct uit productie gingen. De 360 heeft het uitgehouden tot 1990 en eind 1991 rolde de laatste 340 van de band.

Volvo 340

Het is heel erg makkelijk afgeven op de Volvo 300. Het was geen mooie auto. Het was geen exceptioneel goede auto. Het was wel een veilige auto. Desondanks kan het niet anders dan dat er in deze auto enorm veel mensen zijn overleden. Niet omdat ze gecrasht waren, maar vanwege ouderdom. De auto was een waanzinnige hit bij ouderen. Mijn oma heeft een Volvo 340 gehad, en waarschijnlijk jouw oma ook.

Volvo 343 - 345

Maar de benadering van het concept is tamelijk briljant. Normaliter zet fabrikant X een model Y op de markt. Deze is hip, jong en dynamisch. Wat dat ook moge betekenen. Die intenties had de Volvo 300 niet. Het was een bijzondere auto, juist doordat DAF aan de wieg stond van de auto. De Volvo 300 was comfortabel, relaxed en verstandig, Vaak zie je in folders de auto’s in exotische oorden rondrijden. Met jonge modellen die goedkeurend naar een compact SUV’tje kijken. De Volvo 300 was wars van dat soort kolder. Met een Volvo 300 kocht je namelijk het automobiele equivalent van een een bord boerenkool met HEMA rookworst. Kuiltje in het midden voor de jus. Eventueel aangevuld met wat appelmoes. Dat dient puur om de maag te vullen. De Volvo 300 was er puur om zijn inzittenden droog, veilig en comfortabel van A naar B te brengen. Doe maar gewoon. Dan doe je al gek genoeg.



82 reacties

Kleine correcte; die Triumph is een Toledo, FWD.
De Dolomite had een zwaardere motor, 1850 en was RWD
@cazzo046: ik kende de Toledo helemaal niet. De Dolomite wel, die was er ook als Sprint… volgens mij een 2 liter met de eerste 16 klepper!
Whooop, het is weer zaterdag en dat betekent steevast interessant leesvoer van @Willeme. Wederom een heerlijk artikel, dank u!
Altijd nog een mysterieus verhaal ..
Niemand weet precies hoeveel de NL overheid per unit moest bijleggen om maar een pachter te vinden voor die fabriek ..
Genoeg voor Mitsubishi iig om het ooit voor 1 euro van de hand te kunnen doen ..

Auto ansich is niet echt heel mooi oud geworden ..
@lincoln: noem eens een middenklasser uit de jaren 70 die wel mooi oud is geworden? An sich?
@pomoek: NSU Ro80 en Citroën GS.
@jansen: nope. Een GS is een geweldige auto. Maar is nooit mooi geweest.
@pomoek: smaken verschillen
@jansen: de RO80 komt uit de jaren 60
@jansen: De RO80 is van 1966
@pomoek:
Rover SD 1
Citroën CX
Mercedes W 123
BMW 3 serie
BMW 5 serie
Leyland Princess
Peugeot 504
Pontiac Grand-Am
Honda Accord
Triumph Dolomite
Alfetta Gt
Porsha 928
@desjonnies: middenklassers?
@pomoek: jazeker. Stuk voor stuk middenklassers.
@e1000bmw523i: in welke wereld is een Porsche een middenklasser?
@pomoek: auto van het jaar.
@desjonnies: Saab 99 en 900!
@pomoek: BMW e21…
@pomoek: ford capri
Mooi artikel, maar de laatste 7 zinnen (“De Volvo 300 was … je al gek genoeg”) zijn de kers op de appelmoes van dit stuk!
En voordat er berichten komen dat ik gewoon moet doen: die kers op de appelmoes kreeg (krijg?) je bij de onvolprezen van der Valk restaurants! Hollandscher kan niet!
Een hoogwaardig artikel weer van autoblog.
Daarvan akte.

De Volvo 340. Ik als Volvo medewerker vind het wel erg leuk om het over Volvo’s te hebben.
Als kleine Nederlandse jongen vaak in een splinternieuwe 340 achterin gezeten. Het model heeft echt wel iets, en als autoliefhebber ben daar trots op. Een 360 heb ik minder ervaring, een vriend had eens een gare 360 voor een poosje. Voor een kratje pils gekocht, zo’n verhaal.

Donkervoort, ik kwam zelfs zo’n sigaar tegen in nürburg bij de Nordschleife.
Zit je rondom mcLarens 12c, 911’ven, Swifts sport, billstein geweld, Ferrari’s en een paar GT-Rren.

Fun.
@tarquesh:

Dingen waren op een gegeven moment razend populair bij Gelderse boeren jongens ..
Meuk Kocht je idd voor schrootprijs ..
Lekker helemaal aan gort rijden die achterwielaandrijvers in de weilanden ..

Toen ze eenmaal op waren gingen ze over op de Volvo 900 serie ..
DAF, afkorting van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V. die later overging in Van Doorne’s Automobielfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne te Eindhoven.
Bron. Wikipedia
Leuk! Mijn moeder heeft er destijds een aantal gehad. No-nonsense auto, reed comfortabel en veel op de achterbank mee gereisd als klein kind. Nostalgie haha
Leuk verhaal! Hier een linkje over een fanaticus die een 343 heeft getransformeerd in een Daf 77. http://gromsound.mfbfreaks.com/autos/daf77.htm
@pomoek: wow. Wat een verhaal zit er achter die link. Geweldig!
Heb nog een 340 vario gehad. Dat ding had gewoon 0 onderstuur maakt niet uit wat je probeerde. Wilde toen een upgrade naar de 360 maken vanwegen de 2liter. Een beetje meer vermogen is toch fijn tijdens het spelen bij de rotondes. Maar deze is er nooit meer gekomen want het werd een 240 estate met een heueueule dikke 2.3 en 8ton op de teller🤘
@kennone: wat voor auto heb je nu eigenlijk? Volgens mij heb je het daar nog nooit over gehad namelijk!
@gulli: hij schijnt een Volkswagen te hebben
Ik mis eigenlijk enkele zinnen aangaande de introductie van de sedan.

De 340 was oorspronkelijk slechts leverbaar als hatchback. Sedan kwam later.

Was de hatchback niet de 343 en de sedan 345?
@alloallo:
De 343 was ook een hatchback. Meestal was die Volvo als DL leverbaar.
De 3 op het einde staat voor 3 deurs.
Een 5 op het einde staat voor 5 deurs.
Pure logica.

De 343 was de Volvo die het meeste leek op de DAF prototype 77.
Mijn buurman heeft er 1 nieuw gekocht begin jaren 80. Heeft hem 2j geleden weg moeten doen. Auto had van moeder Natuur een gratis verlaging gekregen. Voorste veerschotels totaal weggeroest en dus drukten de veerpoten er dwars doorheen. De man was er goed ziek van. Had een paar maanden daarvoor zelf de remmen nog gedaan in de tuin (man is dik in de 80 inmiddels). Er stond er ooit een op Marktplaats, een witte 1.7 op Ronal Turbo’s. Goed verlaagd etc. Moest echt niks kosten, had ik moeten doen toen. Je kunt er volgens mij wel lol mee hebben.
@E34M5Touring: volgens mij best geinig om mee het circuit rond te gaan. Beetje oefenen met achterwielaandrijving enzo. En rij je hem aan puin dan heeft het nooit veel gekost. Nou ja de afsleepkosten en de vangrail repareren dan.
@gulli: Ja joh, volgens mij kun je daar geen buil aan vallen. En het schijnt met wat onderstel dingetjes best goed te sturen. En als die 1.7 erin past, kan die 1.7t uit de 440/480 er ook wel in.
Iemand bekend met de Volvo 360 Cup? http://www.volvo360cup.nl

Ooit begonnen omdat een journalist van Trouw of De Volkskrant een racecursus in 98/99 ging volgen met een 360 en daar een verslag over schreef in de krant. Uiteindelijk is dat uitgegroeid tot de Volvo 360 (geen Modena) Cup tijdens de Zomeravond Competitie.
@sportevo: mede dankzij die competitie was (is?) er bijna geen bruikbare 340/360 meer te vinden op Marktplaats. Maar goed, het voorzag de liefhebbers wél in een heel laagdrempelige en gelijkwaardige raceklasse.
@RRRobert: zo werkt dat wel. Hetzelfde is gebeurd met de 325i e30, Mazda MX5 en gebeurd nu met de 206GTI.

Maar wat bovenal bijzonder is, is dat deze klasse ergens in 2000 is gestart en nog steeds actief is en dus voldoet aan een aantal eisen die kenmerkend zijn voor de 360: goedkoop, (schijnbaar) hoge funfactor, betrouwbaar.

De startvelden lopen nu wel terug in aantallen wat met name komt door de goedkope en populaire 206GTI cup.

@sportevo: E36’s beginnen nu ook die kant op te gaan. Veel drift/slipscholen enz.
In het verleden meermaals met een 343 1,4 met Variomatic gereden, van een familielid (nee, niet opa of oma). Vond het een prettig rijdende auto. Voelde een stuk volwassener aan – zowel qua ruimte als qua rijden – dan een 66. Enige nadeel van dat ding : om nooit opgehelderde reden zoop-ie als een tempelier, terwijl-ie uitstekend reed (dus niet verzoop of zoiets) en niet naar benzine stonk (hetgeen lekkage/s onwaarschijnlijk maakte).
@amghans: Dat verbruik heeft volgens mij alles te maken met die variomatic. Het automatisch ‘schakelen’ kost een aardig slokje peut.
@rrrobert:
Neuh, daarvoor wat het verbruik te extreem : 1:5 (!). Terwijl 1:12/13 met een 66 gemakkelijk haalbaar was. Dus er was iets heel erg mis met die 343. Maar dus nooit duidelijk geworden wat.
@amghans:

343 .. de Cadillac onder de Volvo’s ..

Een gepaste reclame slogan .. postuum ..
@RRRobert: klopt. Deze auto dronk nog meer dan mijn 240polar met 8ton op de teller.
@amghans: de moeder van een vriendin had zo’n variomatic. Wat een bizarre ervaring. Dat ding klonk alsof ie ieder moment kon opstijgen en dat hield ie de hele rit vol (want een variomatic, zo verklaarde de vriendin…….).
@roppp:
Klopt, de Vario hield – met opzet – de motor ongeveer op dát toerental, waar-ie z’n max koppel had. Dat was bij zo’n Renault-blokje ergens rond de 3000 toeren, als ik het me goed herinner. Klonk daardoor idd alsof-ie permanent een poging tot opstijgen deed.
Begin jaren negentig twee stuks gehad. Een diesel en een benzine. De diesel was vreselijk lawaaiig en onbetrouwbaar. De benzine was fijn. Niet snel, maar adequaat. Reizen naar Roemenië ging goed, makkelijk zelfs. Uiteindelijk ‘m moeten inruilen op een 440. Die overgang was fijn, hetzelfde maar nieuwer. Het was een warm bad, maar de 340 blijft in m’n geheugen. Net zoals dat meisje waar je voor het eerst mee gezoend hebt tijdens het schuifelen. Die 340 was mijn eerste meisje. Mijn eerste auto. *zucht even en droomt*
@vonklausenburg:

Hoelang hang je eigenlijk al in NL rond ??
@lincoln: Al een zeer lange tijd. Halverwege jaren tachtig!
Ongelooflijk dat iemand de moeite neemt om iets te schrijven over de ultieme ouwe lullenbak. Waarom? En dat er dan ook nog mensen gaan lezen en serieus reageren. Lol
Tja, jeugd sentiment. Mijn eerste eigen auto van de Volvo 360 GLT met alles er op en er aan. Eigenlijk had ik een GLE gewild, want die had ook hoofdsteunen achter en elektrische ramen. Meer een GLT had spoilers en goeie velgen.

Hij reedt probleemloos Op LPG, en daar liet je nog steeds menig Golfje of Kadettje mee in het stof bijten bij het stoplicht. Gekocht om zijn veiligheid en die twee ton op de teller, ach dan begint het leven pas bij een Volvo. Twee jaar en één ton verder, ingeruild voor een 460 diesel en daarna een 480 GT.
Toch.
Ooit met zo’n trutteschudder ’s nachts van de Frans-Belgische grens naar de Nederlands-Belgische grens gekacheld in één uur tijd. Het viaduct bij Gent was fewoon eng om met 180 te doen en het vehikel hing in de bochten als een Renault 4.
Het was wel zo’n 360 GLT, het leuke was dat iedereen zich vergiste in deze truttenschudder met jarretel aandrijving, dat was de bijnaam van de DAF
@desjonnies: leuk verhaal, maar de 360 GLT had een handbak met 5 versnellingen.
@dino2400:
Het laatste was ook overdrachtelijk vedoeld.
De 2 liter Volveau trok een jarretelaandrijving onmiddellijk naar de fillistijnen, daarom de 5-bak
@Dino2400: precies!
Vroeger kon je de 340/360 op recept van de huisarts krijgen als je last had van je rug. Kennelijk had de auto goeie (lees hoge) stoelen. De 360 2.0 was een rappe no nonsens auto.
Dafjes pracht auto’s die zelfs in Amerika verkocht zijn.
En waarvan de jeugd denkt dat het Trabantjes zijn als ze er een zien.
Bij Daf was het coach (sedan), coupé (coupé) en combi (stationcar). Mooi bedacht. Ik heb veel 340’s variomatic versleten. Voordeel: kroop niet bij het stoplicht. Ruim van binnen. 360 ook gehad, die had een e-nor-me kofferbak, echt, nooit meer zo’n keldergewelf gehad. Nadeel: traag (al reed ik iedereen bij het stoplicht eruit) en dorstig, 1 op 10 was normaal. De 1400 motor had een probleem met het luchtfilter dat lostrilde. Heel wat tubes borgvloeistof verbruikt om de tapeindjes 1000 km vast te houden. Mijn vader kocht in 1991 een GLS met alle opties. Toen hij overleed hebben we hem verkocht. In 2001 de eigenaar gebeld en die had hem net naar de sloop gebracht omdat er 4 nieuwe banden op moesten en dat was duurder dan de dagwaarde. Nog steeds spijt dat ik niet een half jaar eerder had gebeld.
Als klein jongetje opgegroeid met de volvo 300 serie. Mijn vader kocht een gele 343, toen een 345 special edition, een 340 GL! (Dat was de wow factor) en mijn moeder kreeg een 340 winner met spoiler en winner striping onderop de deuren. Dit was nog de tijd dat bredere michelins een optie was waar je trots op mocht zijn. Uit de casetterecorder van de Makro schalde altijd de moody blues, andre hazes of cat stevens. Ik kan nu nog alle teksten opdreunen.
Daarna ging het even mis,vader kocht een 340 sedan diesel, handgeschakeld. Dat was een rijdende chicane. Wij op vakantie met een caravan, bij Luik moesten we bergop nog net niet uitstappen. Na de vakantie terug naar de dealer want deze auto moest weg, het waren 2 fantastische maanden. En toen kocht ie een volvo 480 turbo, wit eerste uitvoering. Man wat een feest van een wagen. Helaas veel kleine probleempjes en in 1990 ingeruild op de auto van die tijd: een mazda 626 2.0 glx.
Helaas ontbreekt alleen de 360 GLT in het rijtje; ik droomde als 13 jarig ventje van een 360 GLT met een turbo van Mosselman erop. Voor mij toen de ultieme auto!
De jongensdroom is nooit uitgekomen, technisch waarschijnlijk onmogelijk maar het was een mooie droom, een beleving zelfs die heerlijke burgerbak van Volvo.
@vierkoloms:

“Winner striping” ..
Als ik dit niet gelezen had zou ik daar nooit van mijn verdere leven aan denken ..
Thumbs up for you ..
Het automobiele equivalent van een rookworst met boerenkool, briljant verwoord!
@willeme: Button wordt ook officieel erkend als autofabrikant en is naar eigen zeggen de grootste van NL (qua volume dan..)
@shibby: dat roepen ze bij Canta ook.
Boerenkool met worst mag je me elke dag voor wakker maken. Deze auto vind ik wel leuk maar daar blijf ik liever voor slapen.

Wel de eerste auto waar ik veel in heb gereden trouwens. Opa had er één (uiteraard) en die is later naar mijn oom gegaan die er als boer mee in de weilanden reed. En ik kwam toen dus wel eens bij mijn oom. Die slome diesel was toen best snel vond ik.
Ah, jeugdherinneringen…vriend van me was in de tijd automonteur en reed een 340. Man wat een lol hebben we er mee gehad. De driftmasjien haha. Hulpverlening gemonteerd om het ding iets betrouwbaarder te krijgen tijdens het driften..mooi man. Zijn broer mocht wat later een 360 maar ondanks het hogere vermogen moeilijker mee te glijden. In originele staat waren ze niet bepaald sportief te noemen…

Mooie tijd was dat…
Ik zoek een 343L. Handbak. Weet iemand er 1?
Ik las dat Volkswagen interesse had om een klein model aan Audi toe te voegen. Zover ik weet is Audi toch pas eind jaren 80, begin jaren 90 bij door Volkswagen over genomen? Iemand?
@lithiumion:
Nee hoor, Audi is eind jaren ’60 al eigendom van VW geworden. De Audi 50 van half jaren ’70 is ook al gewoon een luxe Polo.
@mgmgb: en de luxe polo was een lelijk kreng
Ach, had niet verwacht de 340 en 360 hier zo tegen te komen, maar daarom juist leuk dat er een special aangewijdt wordt!

Ik heb zelf een 340 1.7 en 360 gehad. 13 jaar geleden toen ik net 18 was. Ze waren toen goedkoop, hoewel een 360 zeldzamer was. Best een fijne auto, zeker de 360. Idd de stoelen zatem erg lekker, en tot 110 km/u was het goed te rijden. Maar vooral gekocht voor de achterwiel aandrijving! De weg naar huis ging soms over de verharde weg, maar bij tijd genoeg nam ik de weg door het bos: via ‘de ideale bocht’ , zo noemde wij die: een S bocht waarbij je de 360 ideaal van de ene in de andere drift kon gooien :-).

De 360 kocht ik van een oud mannetje en liefhebber. Tot in de puntjes verzorgd en onderhouden. Na anderhalf jaar de auto verkocht voor bijna de aankoop prijs.

Mooie tijd…
Hmmm, ik dacht toch wel bovengemiddeld veel te weten van de DAF 77/Volvo 300. Maar dat van die Triumph en de vergevorderde interesse van BMW was mij onbekend. Weer wat geleerd!
Wat eer voor de 300-serie, heerlijk. Ik heb er een dik jaar geleden eentje gekocht als goedkoopste achterwielaangedreven auto die ik kon vinden en met looks waar ik niet al te verliefd op zou worden. Helaas, dikke pech. Wat een verdomd fijne auto, zelfs als simpele 1.4 met 69pk. Het rijdt lekker, stuurt fenomenaal als je de overhang door de vingers ziet (de grip en balans zijn geweldig, als je durft), de stoelen zitten goed, 130 gaat prima en je bent er vlotter dan je denkt, aangezien het gelukkig een 5 bak is en geen vario. Relatief zuinig, belachelijk betrouwbaar en spotgoedkoop in onderhoud. Inmiddels voorzien van wat fabrieksopties waar hij niet mee geboren is. Tegen alle bedoelingen in gaat hij niet na wat trouwe dienst weg, maar krijgt hij een revisie van de wielophanging en een goede anti-roest behandeling van de bodem. Als het budget het toelaat volgend jaar strakzetten en overspuiten. Ik kan het iedereen aanraden er eens eentje te rijden, het is echt een onderschatte underdog.
Mijn vader heeft in 1988 een 340 DL diesel gehad.. nieuw van de lease, sloom als een slak!
Ik heb een jaar lang gewerkt bij het bedrijf dat de 340 en 360 (en 480, Carisma etc) heeft ontworpen en ontwikkeld. Nog mogen samenwerken met mensen die aan deze auto’s hebben gewerkt. Was heel bijzonder. Nu gaan de laatsten ongeveer met pensioen.

Trouwens, ik kan me geen betere baas voorstellen dan één die bijna met pensioen is. Hij laat je lekker je gang, en het zal allemaal wel. Fuck, wat was dat heerlijk.
360 GLT oer degelijk. Er kwam olie uit het gat v/d peilstok borrelen, maakte niks uit het ding bleef maar gaan. veel aan Polen verkocht.
En hier nog een Volvo 340 verhaal.
De auto waar ik zeer gemengde gevoelens bij heb. Dankzij de 340 heb ik al bijna 17 jaar een niet meer optimaal functionerende linkerpols.

1999. De veel jongere Sabrerator heeft geen auto. Auto’s zijn voor watjes. Een echte vent rijdt motor. Maar soms is een auto wel handig. Vooral als je begin december met je beste vriendin ergens heen moet en er een beetje netjes aan moet komen.
Dus van andere vriendin haar auto geleend voor de trip. Juist: een Volvo 340 Variomatic.
Wat een knappe 25-jarige meid ooit bezielde om een Volvo 340 met jarretelle-aandrijving te kopen is me nog steeds een raadsel, maar het was warm, droog en comfortabel.

Goed, de trip was voltooid, vriendin thuisgebracht en de Volvo moest naar de eigenaresse terug.
Van regio Rotterdam terug naar Den Haag om 340 in te leveren en motor terug te rijden.
Ik vond de Volvo behoorlijk zwaar sturen, zelfs zwaarder dan zonder stuurbekrachtiging normaal zou zijn. Dus op de A13 gestopt bij het benzinestation om de bandjes even te controleren.
Eerst rechts. 1,4 bar: veel te weinig.
Ik pomp de band bij.
Toen naar links. Ik trek de slang uit, loop achterwaarts voor de Volvo langs en schat de enorme overhang voor verkeerd in. Ik blijf met mijn rechterknie haken achter de bumper, val achterover en steek mijn linkerarm uit om mijn val te breken.
….
Ik hóór en voel een “krak”.
Daar ging mijn pols.

Afijn. Dankzij de variomatic ben ik met gebroken pols naar huis gereden en naar het ziekenhuis gegaan.
Twee operaties aan mijn pols, drie maanden gips en 9 maanden fysiotherapie later zat ik nog steeds met een pols die veel minder flexibel was als voor de val.
Motorrijden kon ik niet meer. Dus de motor verkocht en een auto moeten aanschaffen. Een Volvo. Met zeer korte vooroverhang. Een Amazon.
De pols is nooit meer geworden wat het was. De Amazon is ook al lang weg en ik kon na 4 jaar weer motorrijden, hoewel ik alleen motoren met hydraulische koppeling aan kan.

En een 340?
Daar stap ik nooit meer in.
Leuk verhaal, mijn eerste auto in 1994, was de opvolger, de 440GLE, fijne herinnering aan. De Volvo 360 wel eens mee gehad tijdens onderhoud, maar die vond ik niet echt fijn, veels te deinerig en sloom, terwijl er dezelfde motor inlag, als in mijn eigen auto, een 1,7 injection, afkomstig van Renault. Maar tof geschreven en weer lekker veel informatie.
@orichy: Dafjes en Volvo’s zullen altijd de voorkeur bliijven houden. Eerste auto die ik herkende, voorop gezeten bij mijn moeder op de fiets, was een “Duif”, een Daf voor de kenners. Later bleek mijn lievelings lerares van de eerste klas, ook nog een Daf te rijden, de schat. Het was een fantastisch kindertijd.
Daarom ook de keuze voor een Volvo als eerste auto.
@orichy:
Het is nog sterker, in een 360 is het een Volvo 2 liter blok, al dan niet met injectie. Naar het schijnt wel redelijk teruggevoerd in de 300 serie. Hij mocht niet te snel worden, maar dat is tegenwoordig met de ECU uit een 240 op te lossen.
Zo Hollands als het maar kan!
Ik heb een 360 gehad. Helaas naar de sloop gebracht, omdat deze economisch total loss was. Sterke, snelle auto met mooie techniek.
Hele volksstammen kennen deze auto omdat ze hiermee hun rijlessen/examen hebben afgelegd, inclusief ikzelf. Wat ik me nog vooral herinner: de goede erg hoge stoelen.
Toen ik mijn rijbewijs had gehaald was een 360 de auto van mijn vader. In het begin vond ik het suf allemaal totdat ik merkte dat je makkelijk dwars ging.

De vader van een vriend van mij had een 850, dat ging toch wel heel veel beter. Daarom heb ik in 2012 een V70 Classic gekocht. Dat is toch wel het fijnste. Rijdt beter dan de moderne Volvo’s naar mijn mening
Een van de lelijkste auto’s ooit gebouwd. Walgelijke proporties, je vraagt je af wat voor mensen zo een gedrocht hebben will kopen eigenlijk … Verder mooi artikel toch. Volvo blijft toch wel één van lelijkste auto’s bouwende constructeurs , gewoon afschuwelijke gedrochten hebben ze al gemaakt , hahaa …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).