Alle implicaties, inclusief een Nederlands lichtpuntje, na de BREEK.
Autoblog zit dezer dagen vuistdiep in de F1, dus we berichtten afgelopen week al over het feit dat een overgang van Sainz naar het fabrieksteam van Renault in de lucht hing. Inmiddels is een en ander in kannen en kruiken volgens Autosport.com: Sainz gaat daadwerkelijk naar Renault. Naar verluidt maakt Sainz al zijn debuut in het geel tijdens de Grand Prix van Maleisië dit jaar, hoewel we bij die laatste claim nog een klein slagje om de arm wil nemen.
Enfin, zoals al vermeld in de eerdere berichtgeving is de overgang van Sainz naar Renault het vonkje dat een kettingreactie op gang gaat brengen. Een bloemlezing van de belangrijkste gevolgen:
Jolyon Palmer exit bij Renault
De matig presterende Brit verdwijnt bij het team van Renault en waarschijnlijk zien we hem (voorlopig) niet terug in de F1. Palmer brengt ook een bom duiten mee naar Renault via zijn sponsors, dus daar zal het team een oplossing voor moeten vinden als Palmer daadwerkelijk het jaar niet eens mag afmaken. De zoon van voormalig F1-coureur Jonathan Palmer krijgt dan niet de kans om zijn jaar te redden met wat goede resultaten in de laatste races. Vorig jaar lukte hem dat nog wel, wat hem mede doordat Magnussen vertrok naar Haas F1 uiteindelijk een tweede jaar opleverde bij het team.
Pierre Gasly stapt in het zitje van Sainz bij Toro Rosso
Als vervanger van Sainz wil Red Bull Pierre Gasly alsnog een kans geven bij Toro Rosso. De Fransman won vorig jaar het GP2 (inmiddels F2) kampioenschap door op de valreep zijn rookie-teamgenoot Antonio Giovinazzi te verslaan. Die Italiaan gaf hem het hele jaar echter zo goed partij dat Red Bull niet geheel overtuigd leek te zijn van Gasly’s kwaliteiten. Een Toro Rosso zitje was voor hem de logische volgende stap, maar in plaats daarvan hield STR vast aan Kvyat (en Sainz). Gasly werd naar Japan gestuurd om daar mee te doen in het Super Formula kampioenschap. Noem het goede timing: dit weekend scoorde Pierre in Japan zijn tweede overwinning in dat kampioenschap en momenteel is hij de hoogst geklasseerde Honda-rijder.
Honda gaat in zee met Toro Rosso
Renault zit al langer achter Sainz aan, maar Toro Rosso wilde hem eerder niet laten gaan. Als tegenprestatie om de deal nu toch door te laten gaan, verscheurt Renault het contract dat Toro Rosso had om in 2018 nog een jaar Renault-motoren af te nemen. Wat is daar het voordeel van voor STR? Wel, dat het in zee kan gaan met Honda. Klinkt niet direct als iets om vrolijk van te worden, maar de Japanners nemen waarschijnlijk een lekkere zak geld mee. Plus, Toro Rosso wordt voor hen het speerpunt, want…
McLaren dumpt Honda en koopt motoren van Renault
Het Britse traditieteam is de onbetrouwbaarheid van Honda zat en kiest eieren voor haar geld. Misschien laat het de oren teveel hangen naar Fernando Alonso, die het team voor het blok heeft gezet: Honda eruit of ik eruit. McLaren probeert de financiële klap weg te rationaliseren door te zeggen dat ze met een andere motor betere resultaten neer kunnen zetten en dus meer sponsorgeld kunnen binnenharken. Dat klinkt een beetje als een voetbalteam die een dure speler binnenhaalt in de hoop Champions League te halen. Je moet het McLaren nageven: ze durven op hun eigen kwaliteiten te gokken. Die gok zou echter zomaar eens fataal kunnen blijken.
Nobuharu Matsushita gaat vrije trainingen doen voor Toro Rosso
In het verlengde van Honda verdwijnt waarschijnlijk ook Honda-protegé Nobuharu Matsushita uit het opleidingsteam van McLaren. Het goede nieuws voor de Japanner: hij verhuist samen met Honda mee naar Toro Rosso. Honda wil hem naar verluidt spoedig al achter het stuur zien van een Toro Rosso in de vrije trainingen.
Nyck de Vries schuift op in de McLaren-pikorde
Het vertrek van Matsushita naar Toro Rosso biedt wellicht mogelijkheden voor Nyck de Vries. De Nederlander zit al sinds jaar en dag in het opleidingsteam van McLaren en is níet gebonden aan Honda. Alleen moet Nyck nog wel minimaal een paar races winnen in de F2 om echt kans te maken op een promotie naar de F1. Het jonge talent Lando Norris klopt namelijk ook flink op de deur.
McLaren gaat versnellingsbakken maken voor Toro Rosso
Klinkt wellicht raar, maar het is wel waar. McLaren maakt weliswaar niet haar eigen motor, maar wel haar eigen versnellingsbak. Omdat het tot op heden het enige team is dat met Honda-motoren rijdt, is het ook de enige partij die een versnellingsbak maakt voor de Honda-PU. Dat blijft het bedrijf voorlopig doen, alleen nu dus voor Toro Rosso. Volgens nieuwe Sauber teambaas Frédéric Vasseur was dit een van de redenen voor het Zwitserse team om de Honda-deal te laten afketsen. Ze wilden niet afhankelijk zijn van technologie gemaakt door een ander team dat er zelf geen baat meer bij heeft om diezelfde technologie door te ontwikkelen. Zit wat in…
Alonso blijft bij McLaren
Op basis van de krachtsverhoudingen van nu is dit ongetwijfeld goed nieuws voor alle F1-fans en zeker die van Alonso. Wellicht zien we de Spanjaard volgend jaar eindelijk weer eens vooraan het veld. Maar goed, die gedachte is wel gebaseerd op een hypothetische McLaren-Renault van dit jaar. Het chassis van McLaren is naar eigen zeggen goed dus met een Renault-blok hadden ze dit jaar wellicht Red Bullesque prestaties neer kunnen zetten. Echter hoe de verhoudingen volgend jaar en de jaren daarna liggen zal moeten blijken.
Red Bull gaat Honda helpen met de ontwikkeling van de motor
Red Bull is al een tijdje bezig zich in een positie te manoeuvreren om zich verzekerd te weten van fabriekssteun. Misschien komt het ooit nog van de samenwerking met VAG/Porsche waarover al heel lang gespeculeerd wordt. Maar met Honda bij ’tweede team’ Toro Rosso hebben de Japanners ook een voet tussen de deur. Mits Honda/Red Bull het blok samen aan de praat krijgen, is het ook een optie voor Red Bull om in 2019 met Honda in zee te gaan. Krijgt Max Verstappen dan een Civic Type R van de zaak?
Zo, dat was het volgens ons wel zo’n beetje. Updates volgen als een en ander officieel bevestigd wordt bij de teams.
UPDATE: de motorenruil van McLaren en Torro Rosso is officieel en het is inmiddels ook bevestigd dat Carlos Sainz volgend seizoen bij McLaren gaat rijden.
Bedankt iedereen voor de tips!
trustmeiamanengineer zegt
Goede deal voor TorroRosso denk ik, en zeker ook voor Redbull. Als de Japanners de zaak komend jaar op orde krijgt kunnen we Max en Ric in 2019 wellicht om de titel zien strijden met een Honda torretje. Nadeel is wel die versnellingensbak van McLaren… Maar als Redbull serieus met Honda aan de slaag gaat laten ze die wel ergens anders bouwen.
Voor McLaren zie ik weinig hoop… Weer een andere (ook onbetrouwbare) klantenmotor, terwijl Renault zelf ook stappen maakt en er nu een betere coureur bij krijgt ook. Ik blijf erbij dat je als topteam je eigen (of onafhankelijke) motor moet hebben.
Robert zegt
@trustmeiamanengineer: McLaren heeft anders nog nooit ‘eigen’ motoren gehad. Maar als je de historie terugkijkt, hoefde dat nooit een probleem te zijn, zelfs niet met Honda.
Dat het ‘huwelijk’ tussen twee voormalige toppers dit keer niet werkte, is misschien wel een van de grootste teleurstellende verhalen uit de afgelopen jaren. Waar het aan ligt, weten we misschien pas als de stap naar Renault definitief is, of pas over een paar jaar, of misschien wel helemaal nooit.
Het is een feit dat deze mislukking doodzonde is; hoe mooi zou het zijn geweest als McLaren de strijd met de top 3 gewoon had kunnen aangaan?
woudloper zegt
@RRRobert: ik vraag me af of het niveau van ontwikkeling in de formule 1 heden ten dage relatief gezien niet stukken hoger is dan vroeger. En het vroeger dus nog lukte met een chassis van hier en een motor van daar, om de scuderia bij te benen.
Heeft Mercedes het niveau zo hoog opgetild dat zowel de scuderia als de bonte allegaartjes zich verslikt hebben in hun techniek?
Een mens zou het haast gaan denken.
kenju zegt
@woudloper: Een groot verschil is dat er vooral testrestricties zijn. Verder werden de fabrikanten de afgelopen twee jaar ook enorm beperkt door de tokenregels, wat voor Honda de reden is dat ze pas dit jaar met een nieuwe motor konden komen en feitelijk het werk van de afgelopen twee jaar hebben moeten weggooien.
Dat oude concept zijn ze trouwens in samenspraak met McLaren op gekomen, dus die dragen daar net zo goed de schuld voor, misschien wel meer dan Honda, al wordt nu erg gedaan alsof het allemaal aan Honda ligt.
trustmeiamanengineer zegt
@RRRobert: Je hoeft ook geen “eigen” motoren te hebben. Maar geen 2e rangs klantenmotor waarbij de leverancier zelf een top fabrieksteam is. RedBull doet het nu nog beter dan Renault, maar voor hoe lang? Verder zijn zowel Mercedes als Ferrari verreweg sneller dan alle teams waar zij hun “gelijkwaardige” krachtbron aan leveren.
toniominestrone zegt
@RRRobert: Ik denk dat mc Laren een grote fout maakt door afscheid te nemen van Honda.
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: McLaren wil vanaf 2021 met een zelf ontwikkelde motor gaan rijden!
kenju zegt
@erik2907: Ze zijn aan het kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Persoonlijk zie ik het niet gebeuren, dan een dergelijk kleine organisatie een infrastructuur gaat neerzetten voor puur de productie van F1 motoren. Ze maken pas sinds kort eigen motoren voor hun personenauto’s.
HZW zegt
Als Jolyon Palmer voor Maleisië zijn biezen al mag pakken om plaats te maken voor Sainz, dan is het waarschijnlijk wel gedaan met zijn F1 carrière.
Ik zie niet zo snel teams in de rij staan die hem binnen willen halen
lekkerlinksrijden zegt
@HZW: nee die is exit, te weinig kunnen brengen
w0o0dy zegt
@lekkerlinksrijden: dat Geldtricht ook voor het stel pannekoeken dat voor Sauber rijdt? Misschien doet Palmer het in die auto en tegen een minder sterke teamgenoot (de Hulk is echt wel goed) wel boven verwachting en is het geld van die knul meer dan welkom?
lekkerlinksrijden zegt
@w0o0dy: dat zou dan ook waarschijnlijk zijn enige kans nog zijn. Maar wil je daar rijden?
futse zegt
@lekkerlinksrijden: liever daar, dan niét, denk ik zo
kenju zegt
@w0o0dy: Heb je gezien hoe goed Hulk het tegenover Perez deed vorig jaar? Werd compleet gedomineerd. Zo goed is Hulkenberg helemaal niet. Het zou zomaar kunnen dat die Renault eigenlijk beter is dan veel mensen denken.
Palmer is overigens wel een voormalig GP2 kampioen en heeft het de laatste twee races niet eens zo slecht gedaan. Daarnaast is hij lang testcoureur geweest. Wellicht dat dat de reden is dat hij al zo lang in de F1 zit, het feit dat hij wel goed kan ontwikkelen.
w0o0dy zegt
@kenju: ik weet niet waar jij je mening op baseert maar “compleet gedomineerd” is heel iets anders dan wat we in de statistieken terug zien. Hulkenberg reed slechts 3/4 van de races uit.. Perez 95%
Check deze statistiek eens…
http://grandprixrankings.com/compare/2016-f1/hulkenberg-versus-perez/
8 tegen 8 in race resultaten (als je alleen de races telt waarin beiden de finish zagen) en 12 tegen 9 in het voordeel van Hulkenberg in de kwalificaties.
Wel haalde Perez de aansprekende resultaten (podium of top 5) en Hulkenberg nauwelijks. Ga je het uitpluizen kom je tot de conclusie dat Hulkenberg een aantal keren de goede positie kwijtraakte (bijvoorbeeld aan Perez) door mislukkingen in de pits of een strategie die verkeerd uitpakte. Zoals gezegd… je moet verder kijken dan de puntentelling want volgens jouw redenering is Ricciardo Max compleet de baas… maar als je naar de snelheid op de baan kijkt is daar niets van waar….
kenju zegt
@w0o0dy: Ik kijk verder dan de puntentelling. Je ziet toch aan de totale score dat Perez het gewoon beter doet? In de races waar ze beiden de finish halen is Perez meestal gewoon beter geweest. Zeker wanneer je kijkt naar de middenmoot/subtop waarin Force India moet acteren, is dat verschil veel groter dan wanneer je datzelfde verschil ziet in de top. Perez is gewoon de betere coureur van de twee, en dat verschil is niet klein. En dan te bedenken dat Perez redelijk zwak bezig was bij McLaren. Nu kan hij zich natuurlijk verbeterd hebben, maar het zegt wel iets over het natuurlijke talent. Ik denk dat Hulkenberg dus niet meer dan een middenmoter is.
w0o0dy zegt
@kenju: wat begrijp jij niet als er staat 8-8 bij races? Ze waren beiden dus in 8 van de 16 races sneller dan hun teamgenoot. Bovendien is Perez minder goed in de kwalificatie en profiteerde hij meer van de “moeilijke” banden van dat jaar… Onder de huidige regelementen met de slijtvaste hoge grip banden is Hulkenberg weer in het voordeel..
Alleen naar de uitslag kijken is niet eerlijk als de één vaker uitvalt of “genaaid” is door een strategie van het team die niet werkt. De Hulk is overigens ook een Lemans winnaar.. tijdens zijn F1 carrière deed hij dat er ff tussendoor.
kenju zegt
@w0o0dy: Het is 8 om 7. Maar daar staan ook twee podiumplekken van Perez tegenover. Verder blijft het punt over het scoren in de subtop staan en dat het lastiger is om voorin te presteren dan in het midden.
Ook zou je kunnen zeggen dat het een kwaliteit is om uit de rommel te blijven.
kenju zegt
@w0o0dy: Wel 8 om 8.
kenju zegt
@w0o0dy: Wehrlein is zeker geen pannenkoek.
w0o0dy zegt
@kenju: jawel want hij doet het helemaal niet zoveel beter dan Ericsson en dat is echt geen topper. Wherlein maakt de belofte niet waar… Wanneer heeft die ooit iets brilliants laten zien?
gebakkenei zegt
@w0o0dy: Ik vond hem in Monaco behoorlijk briljant. Op een zijwaartse manier…
kenju zegt
@w0o0dy: Pardon? Hij heeft punten gescoord in Spanje en Oostenrijk, en dat in een Sauber. Ericsson staat onderaan in het kampioenschap, terwijl Wehrlein voor Kvyat, Vandoorne, Palmer en dus Ericsson staat. Hoezo is hij dan niet beter? Vergeet verder niet dat er weinig te werken valt met deze Sauber die van geen kanten klopt. Zowel de motor als het chassis is zeer ondermaats. Dus de kleine verschillen die je ermee kan maken, zijn in feite zeer groot.
w0o0dy zegt
@kenju: Wherlein haalt punten als de mensen voor hem uitvallen.. wie haalt ie ooit in? Welk mooi gevecht hebben we gezien van Wherlein? Zoek op YouTube en alles wat je vind over hem zijn de crashes… Zegt genoeg.
kenju zegt
@w0o0dy: Boeit niet. Met de Sauber van het moment is het lastig knokken. Er is meer dan alleen inhalen en snel zijn in de F1. Wehrlein is er op het moment dat er gescoord kan worden, Ericsson niet. Dat de mogelijkheid zich voort doet door uitval van anderen is helaas logisch, omdat anders de Sauber nergens tegenop kan. Maar wanneer die mogelijkheid zich voor doet, moet je het ook maar doen. Het zijn zeker niet zomaar wat intikkers.
Ik denk dat Wehrlein het bij een Williams prima zou doen.
viezefreddyw zegt
Uitstekend voor Sainz! Met een beetje geluk heeft hij het over 2 jaar een stuk beter voor elkaar dan Verstappen. Vergeet niet dat Renault in potentie een topteam is met een grote en rijke geschiedenis. Én het is een fabrieksteam. En een fabrieksteam is in potentie altijd beter dan geen fabrieksteam.
En ik gun het Sainz. Heeft goede dingen laten zien en was echt toe aan een nieuwe stap.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: de vraag zal zijn of hij de Hulk kan verslaan.. ik gok dat hij het ook daar lastig mee gaat krijgen en die jongen is ervaren, slim maar ook bikkelhard.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Sergio Perez heeft Hulkenberg meerdere seizoenen in de broekzak gehad. Perez is geen pannenkoek maar ook geen wereldcoureur. Sainz is een groot talent en kan alleen maar beter worden. Het is nu de vraag of hij mee kan komen met Hulkenberg. Als hij dat doet, dan komt het helemaal goed met hem.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: die info blijkt niet juist. Perez trok soms aan t langste eind en scoorde de hoogste plekken maar qua kwalificaties en in de races was hij vaker sneller dan Perez. Wel haalde Perez meer punten in het laatste seizoen van de twee bij hetzelfde team.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Toch is het zo dat Hulkenberg geen enkele keer het podium heeft gehaald. Hij is op het moment recordhouder als het gaat om het aantal races rijden zonder podium. En dat terwijl de Force India het wel in zich had wat Perez meerdere keren bewezen had.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: klopt en Perez eindigde zelfs n 2 vd 3 jaren hoger in de eindstand maar uit een gedetailleerde analyse blijkt dat Hulkenberg door mechanische pech, ongevallen en mislukte strategie podiums en punten mis liep. Maar meestal sneller was.. Beetje zoals Max en Daniël dit jaar.. obv de standen zou je bijna denken dat Max langzamer is.. maar hij is toch echt sneller, eigenlijk iedere race.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Klopt, daar heb je gelijk in. Ik schat Hulkenberg ook hoger in dan Perez. Of hij beter is dan Sainz moet straks blijken. Het is te hopen voor Sainz van niet, anders gaat hij ook een zware toekomst in de F1 tegemoet.
In ieder geval zal Renault straks een mooi rijdersduo hebben. Hulkenberg de ervaren man en Sainz het talent die nu volwassen moet worden en door moet pakken. Ben benieuwd!
rovadepo zegt
Toch nog ff Max noemen in de laatste zin haha ( hoop dat hij zijn Aston mag houden dan )
ko4n zegt
Ik hoop voor max dat ie in zon geval toch een NSX van de zaak maf meenmen
Gulli zegt
Max krijgt dan natuurlijk een NSX!
rob5nismo zegt
Ik hoop dat sainz hier wel volledig tot zn recht gaat komen en nu zijn grote mond een beetje gaat houden
Foramen zegt
McLaren met Renault motor klinkt zo gek nog niet. Zelfs al zouden ze het bij Honda voor elkaar krijgen voor volgend jaar een competitieve motor te bouwen zal er geen sponsor zijn die mee durft te gaan in de standvastigheid van McLaren, verandering is nodig.
Wel zuur voor McLaren als Honda dit inderdaad voor elkaar krijgt.
Rick-dos zegt
Was het niet zo dat Honda de hulp van Ilmor heeft ingeschakeld? En was het niet Ilmor vorig jaar die de Renault PU aan de praat kreeg waardoor RBR alsnog tweede kon eindigen in het kampioenschap?
En zien we niet juist vooruitgang bij Honda nu dat Ilmor helpt?
Vragen vragen maar uiteindelijk denk ik dat als Honda de hulp van Ilmor blijft gebruiken dat RBR weleens aan het langste eind kan gaan trekken als ze in 2019 door een fabriek gesteund gaan worden ipv dat ze afhankelijk zijn van een klantenmotor.
w0o0dy zegt
@rick-dos: ja dat klopt eigenlijk allemaal. Ik sluit niet uit dat er een Illmor en een Honda zullen meedoen maar dat het in de basis dezelfde krachtbron is in 2019.
kenju zegt
@rick-dos: Dit zijn slechts geruchten. Honda werkt wel met externe consultants zoals ze altijd gedaan hebben. Maar zowel Ilmore als Honda hebben nooit erkend dat sprake is van een samenwerking. Ze hebben dit in het verleden wel meermaals gedaan, zelfs onder een gezamenlijke naam.
Het ding is ook een beetje dat Ilmore als een soort toverstokje wordt gezien en dat veel mensen vinden dat altijd Ilmore maar ingeschakeld moet worden. Dit terwijl het niet zo is dat Honda zelf geen motor kan maken. Ze hebben alleen de tijd nodig, iets dat logisch is aangezien ze dit jaar opnieuw begonnen zijn na dat zero-size concept. Het binnenbrengen van bijv. een Ilmore zou dan zomaar vertragend kunnen werken omdat de organisatie aangepast moet worden.
mashell zegt
Gunstig vooral voor Max Verstappen. Die loopt nu een kleiner risico terug gezet te worden naar STR als zijn resultaten blijven tegenvallen.
rovadepo zegt
@mashell: als het aan jou ligt zetten ze Max terug op de middelbare school en wordt het weer net zo saai als vroeger…ff serieus, waarom zouden ze iemand die ze waarderen op minimaal 100 miljoen terugzetten?
w0o0dy zegt
@mashell: wat een larie… Zelfs Mateschitz en Marko geven aan dat Max volkomen gelijk heeft dat hij goed materiaal eist.. en ze geven ook aan dat hij echt wel weg mag als ze dan ook in 2018 niet kunnen leveren. Waar de fout ligt is overduidelijk en dus is ook overduidelijk dat het niet aan Max ligt. Sterker nog.. zij zien wel dat hij eigenlijk continue sneller is dan Ricciardo.. zijn ster is alleen maar meer gaan stralen.
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: Haha….
onnes zegt
Huh een F1 topic zonder max??
lincoln zegt
@onnes:
Maakt toch geen flikker uit wie er zich in een redbull pakkie staat te verhoeren ..
Of is Max de number one bitch ??
basvspr zegt
En onze sympathieke Poolse vriend Kubica dan?
rob5nismo zegt
@basvspr: misschien toch iets te veel complicaties of hij vind bij een ander team onderdak
w0o0dy zegt
@basvspr: dit is misschien de nekslag tenzij hij bij een ander team een kans krijgt. Denk alleen niet dat hij de Sauber achter de rest van het veld aan wil jagen…maar wellicht Kvyat ook weg bij TR? En Kubica als mentor voor Gassly?
w0o0dy zegt
@basvspr: ik vind het wel een goed plan als ze die Magnussen eruit flikkeren en hij Grosjean het leven moeilijk gaat maken.
arjontje zegt
@basvspr: die is ook in gesprek met Williams volgens de geruchten molen. Hij maakt wel een kans nu Perez bijna zeker lijkt bij Force India.
Dutchdriftking zegt
Mooie ontwikkelen. En nu hopen dat RB-Renault in 2018 nog wat potjes gaat breken.
ikschrijfookoverautos zegt
Hartstikke tof voor Sainz, maar zó dom dat McLaren hun toekomst laat afhangen van een bovengemiddeld goede coureur. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat McLaren kans maakt op een kampioenschap zo lang ze klantenmotoren gebruiken.
Hoe dan ook zijn het mooi ontwikkelingen. Het werd wel weer eens tijd dat de boel goed werd opgeschud. Kunnen we volgend jaar overigens ook zien hoe McLaren en RBR tegen elkaar opwegen.
berlinetta zegt
Een hoop mooi nieuws. Goed dat Palmer vertrekt. Die hoort niet thuis in de F1. Ook goed voor Sainz. Ondanks dat hij de laatste tijd een beetje aan het klungelen is, verdient hij beter dan STR. Laten we hopen dat Renault hem iets moois kan brengen.
Verder ben ik vooral benieuwd naar de Honda- en Renault-motoren. McLaren krijgt weer de kans om iets meer in de middenmoot te gaan rijden. Dat vind ik vooral leuk voor Alonso. Hopelijk krijgt hij weer plezier in het racen.
tkoote zegt
Combinatie McLaren-Renault, daar droom ik van. Zou echt gewrldig zijn.
Slightly off-topic: toch is er wel iets raars aan de hand met de talenten uit de F2. De laatste talenten die doorstromen (Vandoorne, Palmer etc) kunnen zou niet echt potten breken bij hun team, terwijl de jonge honden uit de F3 (Ocon, Stroll, Verstappen) dat wel doen, zelfs binnen het hele F1 veld maken ze indruk (zelfs Stroll tegenwoordig). Is de F2 nog wel zo’n goede opstapklasse? Het zou wel verklaren waarom Ferrari LeClerc nog niets over LeClerc in de F1 zegt en dat Red Bull twijfelt over Gasly.
Edge zegt
@tkoote: Palmer is dan ook nooit echt groot talent geweest en won zijn titel in de GP2 pas in zijn vierde jaar. De jaren daarvoor was het gewoon matig in de GP2 en is hij zelfs door Marcus Ericsson (zowel in hetzelfde team als in verschillende teams) verslagen geworden met een verschil van een punt of 30.
Nog eerder is hij ooit tweede geworden in de Formule 2, maar die tak stond destijds nog los van de GP2 en was qua niveau ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ga je nog verder terug in de tijd, dan zie je dat hij drie jaar op rij kampioen is geworden in de Formula Palmer Audi. Maar goed, dat ‘ie daar het beste materiaal tot zijn beschikking had mag geen verrassing zijn.
Wat Vandoorne betreft vind ik het vrij lastig in te schatten. Die jongen zit als rookie niet alleen in een langzame en onbetrouwbare auto, maar heeft ook nog eens Fernando Alonso naast zich zitten. Ik ben geneigd Vandoorne daarom nog even de tijd te geven en af te wachten hoe hij het volgend jaar in een hopelijk beter betrouwbare McLaren doet.
tarquesh zegt
Ik begrijp mclaren niet dat ze geen eigen motor maken, als je weet dat het bedrijf zelf sportauto’s maakt.
Die mclaren irriteerd me, en ik begrijp Honda niet wat ze zagen in die Britten. Britten kunnen geen auto’s maken.
Edge zegt
@tarquesh: Nu nog eigen motoren maken is zelfmoord. De kosten van een eigen motorenprogramma zijn absurd hoog. Denk aan honderden miljoenen per jaar. Daarnaast kost het ontwikkelen van zo’n motor enorm veel tijd. Als je van 0 moet beginnen moet je rekening houden met een jaar of 3 voordat je met je eerste blok kunt gaan testen. Dan zouden we in 2020 zitten, terwijl in 2021 alweer een hele nieuwe motorformule geïntroduceerd wordt. Daarnaast moet je ook naar Honda kijken. Dat is toch niet het minste of zwakste autobedrijf. Als je ziet hoeveel problemen de Japanners hebben, kun je onmogelijk stellen dat McLaren dat wel even zelf doet.
Als McLaren eigen motoren wil bouwen kan dat, maar dan zullen ze op zoek moeten gaan naar een partner zoals ze dat bij hun straatauto’s doen. Verder is het om bovengenoemde redenen een kansloze missie om dat voor 2021 al te doen, dus de focus zou dan op 2021 moeten komen te liggen. Intussen wil McLaren wel graag een betrouwbare motor achterin hebben liggen, zodat het betere resultaten kan behalen en daarmee ook meer prijzengeld kan binnen harken en attractiever wordt voor sponsoren. Vandaar de stap naar Renault.
poes zegt
@tarquesh: McLaren maakt geen gebruik van eigen motoren bij de straatauto’s. Die komen bij Ricardo vandaan (hetzelfde bedrijf dat de versnellingsbakken voor Bugatti maakt).
Hupke zegt
Is er niet wat té veel speculatie aan? Sainz gaat naar Renault, punt.
Het kan maar lijkt me een domme move van McLaren om Honda te dumpen tenzij Renault z’n fabrieksteam dumpt of er een 2e rangs team van wil blijven maken. Kan me moeilijk inbeelden dat ze 2 topteams dezelfde aandacht kunnen geven qua motoren. En 2e viool spelen word de doodsteek voor een team als McLaren.
Dizono zegt
@Hupke: that, Alonso en Renault hebben natuurlijk een succesvolle geschiedenis. Hij kent ongetwijfeld nog mensen bij Renault en heeft ook een hele dikke vinger in de pap bij McLaren. Hij zou zomaar eens de katalysator achter dit hele verhaal kunnen zijn.
kenju zegt
@dizono: Renault wìl Alonso niet. Net als elk ander team. Alonso is vooral snel, maar kan geen auto ontwikkelen (werd bij Ferrari al gesteld) en is voor de teamgeest zeer slecht; veroorzaakt conflicten en tweespalt (kijk naar de F1 show voor Spa, te vinden op YouTube). Verder heeft hij ook geen pr-talent. Kortom, als je zijn snelheid niet kan gebruiken (en Renault is qua organisatie nog lang niet op orde volgens Abiteboul) heb je niets aan Alonso die alleen maar gaat lopen klagen en janken.
poes zegt
Eén ding weten we dan zeker; TR zal volgend jaar stijf achteraan rijden. Want met de – op zich prima – Renault motoren presteren ze al mager.
kenju zegt
@poes: Dit vraag ik me dus ook af. Hoe goed is het chassis van STR? Op het moment niet zo best. Zijn ze dan wel interessant genoeg voor Honda?
Honda krijgt uit dit alles natuurlijk een zeer slechte deal. Ze hebben geen topchassis, geen topcoureur maar wel dezelfde kosten. Dan kunnen ze beter zelf wat gaan doen. En aangezien ze gewoon nog altijd een geldig contract hebben met McLaren dat na dit seizoen nog 7 jaar doorloopt, zouden ze er goed aan doen om McLaren gewoon aan te klagen.
McLaren maakt zich op deze manier, zoals de geruchten gaan, er wel erg makkelijk van af. Ze kruipen weg onder het contract, zadelen Honda met STR op en doen alsof dit een gelijkwaardige compensatie is, wat natuurlijk niet waar is.