Croissant! Sainz naar Renault is een done deal
Sainz

Alle implicaties, inclusief een Nederlands lichtpuntje, na de BREEK.
Autoblog zit dezer dagen vuistdiep in de F1, dus we berichtten afgelopen week al over het feit dat een overgang van Sainz naar het fabrieksteam van Renault in de lucht hing. Inmiddels is een en ander in kannen en kruiken volgens Autosport.com: Sainz gaat daadwerkelijk naar Renault. Naar verluidt maakt Sainz al zijn debuut in het geel tijdens de Grand Prix van Maleisië dit jaar, hoewel we bij die laatste claim nog een klein slagje om de arm wil nemen.
Enfin, zoals al vermeld in de eerdere berichtgeving is de overgang van Sainz naar Renault het vonkje dat een kettingreactie op gang gaat brengen. Een bloemlezing van de belangrijkste gevolgen:
Jolyon Palmer exit bij Renault
De matig presterende Brit verdwijnt bij het team van Renault en waarschijnlijk zien we hem (voorlopig) niet terug in de F1. Palmer brengt ook een bom duiten mee naar Renault via zijn sponsors, dus daar zal het team een oplossing voor moeten vinden als Palmer daadwerkelijk het jaar niet eens mag afmaken. De zoon van voormalig F1-coureur Jonathan Palmer krijgt dan niet de kans om zijn jaar te redden met wat goede resultaten in de laatste races. Vorig jaar lukte hem dat nog wel, wat hem mede doordat Magnussen vertrok naar Haas F1 uiteindelijk een tweede jaar opleverde bij het team.
Pierre Gasly stapt in het zitje van Sainz bij Toro Rosso
Als vervanger van Sainz wil Red Bull Pierre Gasly alsnog een kans geven bij Toro Rosso. De Fransman won vorig jaar het GP2 (inmiddels F2) kampioenschap door op de valreep zijn rookie-teamgenoot Antonio Giovinazzi te verslaan. Die Italiaan gaf hem het hele jaar echter zo goed partij dat Red Bull niet geheel overtuigd leek te zijn van Gasly's kwaliteiten. Een Toro Rosso zitje was voor hem de logische volgende stap, maar in plaats daarvan hield STR vast aan Kvyat (en Sainz). Gasly werd naar Japan gestuurd om daar mee te doen in het Super Formula kampioenschap. Noem het goede timing: dit weekend scoorde Pierre in Japan zijn tweede overwinning in dat kampioenschap en momenteel is hij de hoogst geklasseerde Honda-rijder.
Honda gaat in zee met Toro Rosso
Renault zit al langer achter Sainz aan, maar Toro Rosso wilde hem eerder niet laten gaan. Als tegenprestatie om de deal nu toch door te laten gaan, verscheurt Renault het contract dat Toro Rosso had om in 2018 nog een jaar Renault-motoren af te nemen. Wat is daar het voordeel van voor STR? Wel, dat het in zee kan gaan met Honda. Klinkt niet direct als iets om vrolijk van te worden, maar de Japanners nemen waarschijnlijk een lekkere zak geld mee. Plus, Toro Rosso wordt voor hen het speerpunt, want...
McLaren dumpt Honda en koopt motoren van Renault
Het Britse traditieteam is de onbetrouwbaarheid van Honda zat en kiest eieren voor haar geld. Misschien laat het de oren teveel hangen naar Fernando Alonso, die het team voor het blok heeft gezet: Honda eruit of ik eruit. McLaren probeert de financiële klap weg te rationaliseren door te zeggen dat ze met een andere motor betere resultaten neer kunnen zetten en dus meer sponsorgeld kunnen binnenharken. Dat klinkt een beetje als een voetbalteam die een dure speler binnenhaalt in de hoop Champions League te halen. Je moet het McLaren nageven: ze durven op hun eigen kwaliteiten te gokken. Die gok zou echter zomaar eens fataal kunnen blijken.
Nobuharu Matsushita gaat vrije trainingen doen voor Toro Rosso
In het verlengde van Honda verdwijnt waarschijnlijk ook Honda-protegé Nobuharu Matsushita uit het opleidingsteam van McLaren. Het goede nieuws voor de Japanner: hij verhuist samen met Honda mee naar Toro Rosso. Honda wil hem naar verluidt spoedig al achter het stuur zien van een Toro Rosso in de vrije trainingen.
Nyck de Vries schuift op in de McLaren-pikorde
Het vertrek van Matsushita naar Toro Rosso biedt wellicht mogelijkheden voor Nyck de Vries. De Nederlander zit al sinds jaar en dag in het opleidingsteam van McLaren en is níet gebonden aan Honda. Alleen moet Nyck nog wel minimaal een paar races winnen in de F2 om echt kans te maken op een promotie naar de F1. Het jonge talent Lando Norris klopt namelijk ook flink op de deur.
McLaren gaat versnellingsbakken maken voor Toro Rosso
Klinkt wellicht raar, maar het is wel waar. McLaren maakt weliswaar niet haar eigen motor, maar wel haar eigen versnellingsbak. Omdat het tot op heden het enige team is dat met Honda-motoren rijdt, is het ook de enige partij die een versnellingsbak maakt voor de Honda-PU. Dat blijft het bedrijf voorlopig doen, alleen nu dus voor Toro Rosso. Volgens nieuwe Sauber teambaas Frédéric Vasseur was dit een van de redenen voor het Zwitserse team om de Honda-deal te laten afketsen. Ze wilden niet afhankelijk zijn van technologie gemaakt door een ander team dat er zelf geen baat meer bij heeft om diezelfde technologie door te ontwikkelen. Zit wat in...
Alonso blijft bij McLaren
Op basis van de krachtsverhoudingen van nu is dit ongetwijfeld goed nieuws voor alle F1-fans en zeker die van Alonso. Wellicht zien we de Spanjaard volgend jaar eindelijk weer eens vooraan het veld. Maar goed, die gedachte is wel gebaseerd op een hypothetische McLaren-Renault van dit jaar. Het chassis van McLaren is naar eigen zeggen goed dus met een Renault-blok hadden ze dit jaar wellicht Red Bullesque prestaties neer kunnen zetten. Echter hoe de verhoudingen volgend jaar en de jaren daarna liggen zal moeten blijken.
Red Bull gaat Honda helpen met de ontwikkeling van de motor
Red Bull is al een tijdje bezig zich in een positie te manoeuvreren om zich verzekerd te weten van fabriekssteun. Misschien komt het ooit nog van de samenwerking met VAG/Porsche waarover al heel lang gespeculeerd wordt. Maar met Honda bij 'tweede team' Toro Rosso hebben de Japanners ook een voet tussen de deur. Mits Honda/Red Bull het blok samen aan de praat krijgen, is het ook een optie voor Red Bull om in 2019 met Honda in zee te gaan. Krijgt Max Verstappen dan een Civic Type R van de zaak?
Zo, dat was het volgens ons wel zo'n beetje. Updates volgen als een en ander officieel bevestigd wordt bij de teams.
UPDATE: de motorenruil van McLaren en Torro Rosso is officieel en het is inmiddels ook bevestigd dat Carlos Sainz volgend seizoen bij McLaren gaat rijden.
Bedankt iedereen voor de tips!




