• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Speciale grindbak voor Nederlandse GP dit weekend

Auteur: willeme, gepost 1 september 2022 om 08:57 – 6 Reacties

Speciale grindbak

Nu moeten we geen geen grindbakgrappen maken. Dat is niet meer bon ton. Maar het is echt waar, er is een speciale grindbak.

Tot 2016 had Nederland niet heel erg veel met Formule 1. Toch heeft Nederland voldoende F1-coureurs gehad die (veel) meer support hadden mogen hebben. In de jaren ’90 was Jos Verstappen bezig om zijn naam te vestigen. Hij was totdat zijn zoon Max Verstappen ging meedoen verreweg de meest succesvolle Formule 1-coureur. Maar ja, veel verder dan flauwe grindbakgrappen kwam men niet.

Nu is er dankzij de prestaties van Max Verstappen een heuse GP van Nederland. Geweldig. Die hebben een primeur voor dit weekend, want er is een – jawel – speciale grindbak voor de Dutch GP. Het is namelijk een nieuw soort grindbak.

Hans Ernst

Het gaat om de binnenzijde van bocht 12, het tweede gedeelte van de Hans Ernst chicane. Dit zorgde vorig jaar voor de nodige hoofdbrekens. Coureurs die zich vergaloppeerden in de technische sectie, raakten van de baan en namen veel grind mee op de terugweg. Dit resulteerde weer in lastige situaties voor de auto’s die daarna eroverheen reden.

De oplossing is een strook van een meter breed tussen de kerbstones en het grind. Met een soort lijm wordt het grind bij elkaar gehouden. Inderdaad, dat klinkt bijna als asfalt. Het moet ervoor zorgen dat coureurs die iets te enthousiast door de bochtensectie rijden, geen grind op het asfalt achterlaten.

Speciale grindbak wellicht ideale oplossing

Ondanks dat het iets wegheeft van asfalt, functioneert het niet als dusdanig. Coureurs kunnen er geen misbruik van maken, want het is heel erg hobbelig en glad. Dus niet ideaal om even de bocht iets anders aan te snijden in de zoektocht naar een extra tiende van een seconde.

Het is mogelijk een uitstekende oplossing tussen de echte grindbak en een ‘runoff’-area, waardoor je zo weer de baan op kan rijden. En het scheelt weer een hele serie aan tracklimit-overschrijdingen en de bijbehorende strafjes. Ideaal toch?

Via: Autosport.

Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Leclerc de Nederlandse GP wint!

Ook interessant!

  • Video: Max onthult zijn helm voor de Nederlandse GP 2022
  • GP van Australië dit weekend wordt één groot inhaalfestijn
  • BREEK: Kimi Raikkonen heeft Covid en mist Nederlandse GP!
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Shell geniet niet van roze Tarzan, reageert preuts
Volgend bericht: Korting!! Hier betaal je € 1,50 voor een liter benzine »

Lees Interacties

Reacties

  1. sportabgasanlage zegt

    1 september 2022 om 09:39

    Het was gewoon hele slimme marketing geweest om dit gewoon de “Jos-Verstappen-grindbak” te noemen. Niets zo sterk in marketing als een beetje zelfspot.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      1 september 2022 om 10:05

      Misschien rijdt Jos in safetycar ? Zekerheid voor alles!

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        1 september 2022 om 11:44

        Met wat vlammen uit de tankopening en Jos driftig zwaaiend… voor het complete plaatje.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        2 september 2022 om 07:49

        Jos gaat helemaal nergens naar toe dit weekeinde. Want corona.

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      1 september 2022 om 12:06

      Jos zelf is helaas nooit zo van de grappen, ik zie hem nog zelden lachen eigenlijk.

      Login om te reageren
  2. karhengst zegt

    1 september 2022 om 15:39

    Als dit goed werkt zou men het elders ook wel in kunnen voeren. Kunnen discussies over het verlaten van de track ook achterwege blijven. Daar is de afgelopen jaren genoeg over te doen geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North