Speciale katalysator levert Koenigsegg 300 pk extra op

Auteur: , 62 Reacties

Christian heeft weer zitten knutselen in zijn Zweedse hangar.

Christian-von-Koenigsegg

Er was een tijd dat je als autoliefhebber naarstig de kranten afzocht voor de tweedehands auto van je dromen. Extra blij werd je als er bij een advertentie stond ‘zonder katalysator’. Zo’n duur ding dat de lucht schoner maakt vreet namelijk pk’s, dat weet iedereen. Maar ja, al enkele decennia zijn ze inmiddels gemeengoed in auto’s.

Christian Koenigsegg is echter niet een man die zich neerlegt bij conventies. Nadat hij de nokkenas al de wacht heeft aangezet en de conventionele versnellingsbak de deur uit heeft geknikkerd voor de Regera, gaat hij nu de katalysator revolutioneren.

In plaats van de katalysator op de traditionele wijze te monteren ná de turbo, gebruikt Koenigsegg een kleine ‘pre-katalysator’ bij de wastegate. Bij het starten van de motor kan de toevoer naar de turbo hierdoor tijdelijk geblokkeerd worden en kan de turbo zelf beter opwarmen. Als vervolgens de traditionele katalysator voldoende warm is, wordt er een klep geopend achter de turbo waardoor de uitlaatgassen rechtstreeks door dít apparaat heen schieten, in plaats van door de pre-katalysator.

Door deze oplossing blokkeert de normale katalysator niet meer te allen tijden de stroming van de uitlaatgassen. Koenigsegg claimt dat hierdoor ook de turbodruk verder opgebouwd kan worden. Het toepassen van deze techniek zou zodoende zorg dragen voor 300 pk aan extra vermogen. Nog meer nitty gritty nerdy details over de motoren van Koenigsegg lees je overigens in deze post op hun eigen blog.



62 reacties

Werkt dat ook bij een 2.0 tdi?
@bmwm3gtr: gewoon proberen
@bmwm3gtr: ik kan ook wel 300pk extra gebruiken in de aygo…
@thijsj: 300pk extra *kwijl*
Dat zou bij mijn gebakje een vermogenstoename van dik 550% zijn!
Wel eerst even een turbo onder de kap gooien
@thijsj: een aygo kan van heel veel dingen wel iets extra’s gebruiken.
@moatie: zo’n beetje alle (mogelijke) opties zitten erop, en het werkt allemaal. Qua materialen kan het allemaal wel wat beter inderdaad!
@Thijsj: Het zou een beetje raar zijn als fabrikanten auto’s leveren met opties die niet mogelijk zijn of niet werken ;-)
@Indo: ach, op luxere auto’s zijn mooiere opties mogelijk he;)
Leuke innovatie voor zo’n kleine fabrikant
Die vent is echt niet op zn koppie gevallen als kind blijkt maar, anders had je niet zoveel dingen al vernieuwd en verbeterd!
@spykerboy: of juist wel
@spykerboy: Daarvoor heeft hij gewoon een paar slimme koppen ingehuurd, wat denk je zelf.
@bofkont: Wie is er dan slim ;-)
@rijnooit: Dat is deze meneer zeker weten!! Maar het komt nu zo over dat hij als individu het zelf heeft uitgevonden, daar geloof ik helemaal niets van, daar heeft hij zijn knappe koppen voor.
Ik heb echt gigantisch respect voor deze man, zeker sinds de docu Apex. Een held in de automotive industrie. Zeer knap stukje techniek wat hij allemaal weet neer te zetten met zijn team.
@viezefreddyw: was zeker mooie docu. Bizar om de perspectieven te zien ivm ferrari of porsche.
@viezefreddyw: ik heb hem gister ook zitten kijken. Ik heb ook meer de like factor gekregen voor koenigsegg. Geweldige kerel ,geweldig product.
@viezefreddyw: wel enorm ‘biased’, bijna net zo biased als Making a Murderer..
dat er ook steeds wat (toevallig) ‘tussenkomt’ als hij z’n product wil testen op het circuit.. Vind het wel een beetje een ‘slachtoffertje’ af en toe..
@lekkaah: klopt wel wat je zegt. Ik vond de hele documentaire wel een beetje tegenvallen. Harris erg chauvinistisch inzake de McLaren
Dus zoals ik het uit de tekst begrijp wordt er alleen gezorgd dat de katalysator wordt opgewarmd voordat er uitlaatgassen doorheen gaan?
@mrrallycross: Yep en bij de start wordt deze ‘uit de loop’ gehouden…Daardoor kan je ‘m waarschijnlijk wat efficiënter maken omdat ‘ie alleen op goede bedrijfstemperatuur hoeft te werken (en in een veel kleiner bereik). De extra powah komt dan lijkt me deels van de betere stroming maar vooral ook het kunnen verhogen van de boost.
@jaapiyo: Nee, hij heeft 2 cats: 1 direct achter de wastegate. Als de motor start staat de waste gate vol open (turbo bypass, niet cat bypass), en zit deze kleine cat dus heel dicht op de motor en krijgt het de volle uitlaatgassen direct op zich. Daardoor warmt ie super snel op en doet ie meteen zijn werk.
Dan, als de motor meer toeren draait, gaat de waste gate dicht, de gassen gaan door de turbo, maar intussen is de grote cat, verder in de uitlaat al lang warm, en dus doet is ook meteen zijn werk goed. Daardoor kunnen ze een veel openere cat hebben in de uitlaat, daardoor een veel betere flow, en daardoor veel betere turbo druk. 300pk lijkt me aan de hoge kant (dat is 25% van het totale vermogen, dus 25% hogere turbodruk alleen door de openere cat… kan… is veel, maar kan).
Het traditionele probleem met turbo + cat (cat moet warm zijn om te werken, wordt warm door uitlaatgassen, turbo houdt uitlaatgassen tegen en geeft ze koeler door dan ze binnenkomen, daardoor moet de cat heel dicht achter de turbo, daardoor geeft de cat veel tegendruk op de turbo, en daardoor kost het je veel vermogen) is hiermee grotendeel opgelost. Redelijk briljant.
Komt dit naar onze TDI’s binnenkort? Tja. Een cat is duur. Twee cats is dus veel duurder, en misschien dus geen goede oplossing voor een massaproduct a la VAG. Het voordeel is dat het een veel hogere turbodruk toelaat blijkbaar, maar ook dat is maar de vraag of een VAG dat zou willen (hogere druk betekent minder levensduur of een sterker blok etc). Maar een knappe oplossing is het wel…
@MDA: je kan dus Hierdoor een kleinere Cat met betere doorstroming gebruiken omdat de Cat niet de gassen hoeft te reinigen als deze koud is.
@mrrallycross: Een kleinere cat nee, maar wel een meer ‘open’ cat (minder luchtweerstand, dus minder contact van het gas met de cat), wat een betere stroming en dus een beter / hoger opspoelen van de turbo toelaat. Waarschijnlijk zit ie ook verder van de turbo af (zeggen ze niet, maar ik gok van wel), wat meer ruimte geeft voor het gas achter de turbo als ie snel op moet spoelen (minder backpressure).
nb: Ik heb aan cats gewerkt tijdens mijn promotie (en vooral hoe ze efficienter te maken op lagere temperatuur, exact vanwege de koude start problemen), en ik moet zeggen, dit is echte een slimme oplossing…
@MDA: in de VAG versie.. stroomt het gas alleen door de KAT als hij op een rollenbank staat…wel zo makkelijk
@hans75: haha! en zo zie je maar: veel vermogen en een motor die aan emissie-eisen voldoet is soms een echt hoofdbreken… en als je dus geen slimme oplossingen bedenkt zoals bij Koenigsegg, tja… dan grijp je naar oplossingen die óf vermogen geven, óf aan de emissie-eisen voldoen. En je maakt software om te schakelen tussen de twee. The easy way, maar wel illegaal.
@MDA: Ik heb zelfs 4 kats eronder hangen, hoop niet dat ze stuk gaan ;)
@bofkont: Bofkont

(kon ’t niet laten)
@dell: haha thx !
@MDA: Goede uitleg, dankjewel. Precies wat ik miste in het artikel.
Als ik het goed begrijp…Heb je dus 2 katalysatoren, 1 voor de opwarmfase en 1 voor het normale gebruik erna. Dat is leuk om emissietests te kunnen halen, maar alleen geschikt voor dure voertuigen, want dure oplossing (2 katalysatoren en wat extra kleppen). Doordat je de uitlaatgassen in de opwarmfase succesvol kan behandelen (in plaats van maar half half met een niet opgewarmde katalysator) kan de turbodruk omhoog want die daardoor veroorzaakte vuilere uitlaatgassen kun je behandelen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De wastegate is toch het uitlaatkanaal waardoor overtollige gassen ontsnappen nadat de gewenste turbodruk behaald is? Wat doet die pre-kat daar? En hoe zorgt dit ervoor dat de toevoer naar de turbo geblokkeerd kan worden? En waarom warmt de turbo Hierdoor sneller op? Een hoop vragen, ik denk niet dat ik iets van bovenstaande tekst snap.
Heeft Michael van Gerwen een andere baan gevonden?
@rodger: hahaha. En ik snap dat “egg” van Koenigsegg op de vorm van zijn hoofd slaat…
@anders: even tussen jou en mij; een klein vogeltje fluisterde me in dat hij de koning der eihoofden is.
Weten we gelijk waar dat andere deel van de naam vandaan komt :’)
@anders: genoeg gegrapt, van mij uit niets dan respect en lof voor deze man, hoe hij met zo’n jong bedrijf toch zo’n indruk kan achterlaten tussen de big boys uit o.a. Italië & Duitsland!
Super om te zien hoe hij de droom van bijna elke autoliefhebber waarmaakt en zijn eigen supercars maakt, en niet zomaar supercars, wat een heerlijke bolides zijn het toch.
Elke Koenigsegg is voor mij een van de begeerlijkste wagens die op dit moment rondrijdt.
Geweldige werkwijze heeft de man ook, hij komt met ideeën waar de gevestigde namen hun vingers niet aan durven branden (doei nokkenas, doei v.bak en nu dit!), maakt het werkend op beeldschone creaties en ook nog eens met duizelingwekkende prestaties!
@bierbuik: helemaal mee eens hoor. Dat je uberhaupt al ongeveer 20 jaren meedoet in supercarland tussen het geweld van de gevestigde orde is al een prestatie op zich. Dat je dan ook nog eens met meerdere innovaties komt is helemaal een jongensdroom. Ik benijd die man!
Die man verdient echt een oorkonde! of een pluim! Wat een held.
Bij dergelijke berichten zou ik graag zien dat er een bronvermelding wordt geplaats. Ik heb het idee dat Autoblog het niet altijd volledig/correct overneemt. En dan kan ik in de bron de diepgang vinden.
In dit voorbeeld: ‘In plaats van de katalysator op de traditionele wijze te monteren ná de turbo’. Dus ik denk: de katalysator wordt verplaatst. Maar verder op in het stukje wordt weer gesproken over de traditionele katalysator.

Dit is denk ik het achterliggende patent. Maar ik kom er nog niet helemaal uit.
http://patents.justia.com/patent/20110271673
Heerlijk dit weer van Koenigsegg. Als ze dit even toepassen op de One:1 kunnen ze gelijk de naam daarvan aanpassen. One/0,81 ofzo.
Mooi shot uit Apex waar hij verteld dat hij als supercarbouwer ook maatschappelijk iets toevoegt, namelijk door alle innovaties die ze bedenken.
toepassen op de one:1, dan kan je em ook zo noemen met beandstof en coureur enzo.
@gwnbmw: 70 liter brandstof en bestuurder is dan dus 230 kilo?
@tenaci: 300, maar close enough…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe komt ie erop? Ook nog ff 300peekaatjes erbij..
Mooi hoor, maar 300 pk meer lijkt me een optimistische schatting.
Maar wat weet ik nou?
300pk op een blok dat al 1400 levert. Laten we het wel even in de juiste contest plaatsen. Maar alsnog als het klopt een zeer goede vinding.
@dutchdriftking: Ze gaan uit van het blok met 1140pk, dan komt ie uit op ongeveer 1440pk
Bizar. Ik zeg Renault meteen licentie kopen bij deze man. Toepassen op de Formule 1 blokken en Max of Daniel wordt dit seizoen nog kampioen.
@kilum: is alleen een goed idee als die F1 blokken een katalysator hebben. En dat is volgens mij niet het geval.
@ahs1979: haha volgens mij hebben ze die inderdaad niet.
@mrrallycross: ik weet wel zeker dat ze die niet hebben
@ahs1979: Geen idee eerlijk gezegd.
@ahs1979: maar als je dan turbodruk kunt verhogen staat dat gelijk aan meer pk’s en dus een snellere auto ;)
@peug206: In de basis een goed idee. Maar omdat ze in de F1 nu werken met een maximum aan brandstoftoevoor gaat dit niet werken. Ze mogen brandstof inspuiten wat maximaal gelijk is aan 100 kg benzine per uur. Dus bij hogere turbodruk heb je meer brandstof nodig om de extra power uit de meer samengeperste lucht te halen en dat is dus aan banden gelegd.
F1 is nu (helaas) ook meer gericht op efficiëntie dan echt maximale kracht zonder ook maar andere zaken te hoeven denken.
@ahs1979: we hebben nog een paar jaar onder e*kelsteen, daarna nemen wij de macht weer over! (En dan gaat dit systeem wel werken!)
F1 en Koenigsegg: haha echt niet. Ga nu eerst maar eens “gewoon” racen met die dingen.
@sracert: hebben ze bijna gedaan totdat de FIA het regelement veranderde
Hebben we straks eindelijk geen last meer van de Katalysator verzinnen ze nu weer (V.A.G) een DPF filter voor de benzine versie Grr…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).