• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Speculatie: nieuwe Jaguar supercar met middenmotor?

Auteur: RubenBaeten, gepost 15 januari 2009 om 12:28 – 45 Reacties

Jaguar XJ220 concept

Wie herinnert zich niet de XJ220, de super-Jag van de jaren ’90 die met zijn geblazen V6’je menig V12 z’n achterlichten liet zien? Jaguars nieuwe papa Tata vond blijkbaar dat het tijd was voor een opvolger van deze legende, want de nieuwste geruchten zijn dat het merk werkt aan een nieuwe supercar met middenmotor.

De auto richt zijn pijlen op de Audi R8 en zou al over 12 maanden zijn debuut moeten maken, wellicht als concept car op de autoshow van Genève in 2010. In de toekomstplannen die we eerder van het merk publiceerden werd nog gesproken over een F-Type, oftewel een XF Coupé, maar die plannen hebben nu plaats gemaakt voor dit ambitieuze vlaggenschip. De nieuweling vindt zijn basis in de XK en zou wel eens XE kunnen gaan heten, zo schrijft AutoExpress.

Onder de achterklep zullen we naar alle waarschijnlijkheid de supercharged 5.0 V8 van de XFR kunnen vinden. Zodra ons meer nieuws ter ore komt, zijn jullie de eersten die het weten.

Ook interessant!

  • Jaguar XE R-Dynamic Black
    Jaguar XE R-Dynamic Black is helemaal premium en hip
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguar XE-S
    Koop de enige rode Jaguar XE S met 340 pk in Nederland!
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, Supercars, xe

Vorig bericht: « Hoeveel X6-pakketten gaat Hamann nog uitbrengen?
Volgend bericht: Gespot: Bugatti T13 Brescia »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lout zegt

    15 januari 2009 om 12:30

    Klinkt goed,… jaguar kan wel een supersportwagentje gebuiken!!

    Login om te reageren
  2. mugman zegt

    15 januari 2009 om 12:31

    hoezo.. lelijke velgen, de auto is opzich wel mooi alleen die lange achterkant vindt ik maar niks, met een paar andere velgen en ik weet niet of ze het er deze keer opdoen maar zo’n spoiler die omhoog gaat als je harder dan.. 80 rijdt.

    Login om te reageren
  3. Ei zegt

    15 januari 2009 om 12:34

    @ mugman: Dat is de XJ220…

    Login om te reageren
  4. 911gt2 zegt

    15 januari 2009 om 12:35

    Lelijke velgen, man die zijn prachtig, daarnaast ook nog eens functioneel!

    Login om te reageren
  5. Joost zegt

    15 januari 2009 om 12:37

    @mugman
    de foto is volgens mij een concept van de xj220.. Dus dat is niet hoe hij eruit gaat zien, het is dus best nutteloos als je op het fotootje gaat reageren.. Heb je de tekst wel gelezen?

    OT: Supervet xD Ze mogen ook wel een flink geblazen v10 ontwikkelen, dat geeft een heerlijk geluid ^^

    Login om te reageren
  6. mikey zegt

    15 januari 2009 om 12:41

    Ja mensen dat is nou wat ze een generatiekloof noemen :)

    Maar geweldig dat jaguar dit gaat doen, maar ze zijn toch net ongeveer uit de financiele problemen? Laat staan de financiele problemen waar de autoindustrie op dit moment voorstaat… kan natuurlijk niet in de boeken kijken bij jaguar.. maar toch!

    Login om te reageren
  7. Roadronner zegt

    15 januari 2009 om 12:43

    De XJ220 blijft voor mij toch wel een van de meest intrigerende supercars. Ongelofelijk exclusief met een interessant verhaal erachter. Briljante wagen. Het zal mij benieuwen of Jaguar inderdaad met een opvolger komt :)

    Login om te reageren
  8. JH zegt

    15 januari 2009 om 12:55

    Als het net zo’n verkooptopper als de XJ220 wordt dan zal Tata zijn chequeboekje alvast kunnen trekken ;)

    Login om te reageren
  9. Baztrd zegt

    15 januari 2009 om 12:59

    Geweldige bak die XJ220!

    Kan me een item van Clarkson herinneren waarin hij de geschiedenis uitlegt, mooi verhaal! (plannen waren voor veel grotere motor, later aangepast, daardoor heel veel pre-orders gecancelled, waardoor er een aantal productieversies met enorme korting verkocht werden, rond de 100k pond oid, of, zoals Clarkson uitlegde “you could buy a house with the money you save”

    Hij demonstreerde ook in één ruk zowel de enorme prestaties als de afwerkingsproblemen: als je volgas optrok vloog de radio (zo’n ding met een “slee”, kent u die nog?) door de auto heen :D

    Login om te reageren
  10. Texhnolith zegt

    15 januari 2009 om 13:02

    Blijft een echte old school supercar.
    Zie er nog wel eens een in Eindhoven bij de Jag/Aston dealer.

    Login om te reageren
  11. Larrs zegt

    15 januari 2009 om 13:07

    De XJ220 is pas een sportauto. Niks bekrachtigd en super snel.

    Vroegah, toen ik klein was stond er altijd eentje in de showroom bij een autobedrijf ergens tussen Gorssel en Eefde dacht ik. Aangezien ik het niet meer zeker weet waar precies en welk bedrijf, zal die er vast niet meer staan. :P

    De XJ220 is voor mij altijd bijzonder geweest. Hopelijk doen ze dat ook met de opvolger.

    Login om te reageren
  12. Een betere ontwerper zegt

    15 januari 2009 om 13:18

    XJ220, ahh, als ik één jaguar ooit zou willen kunnen de andere wel geschote worden. Wat een bak, alleen jammer dat de oorspronkelijke motorplannen niet werden gebruikt :(

    Login om te reageren
  13. San Sebastiano zegt

    15 januari 2009 om 13:22

    Ik kan me nog een advertentie herinneren van Van Vliet meen ik. Stond in de krant voor 1,8 miljoen gulden….!

    Login om te reageren
  14. alex zegt

    15 januari 2009 om 13:22

    hee, die speculaties waren er ook eind jaren 60′ begin jaren 70′ … en toen werd het uiteindelijk de XJS.
    hopen voor Jaguar dat deze een stukje beter word! we gaan het wel merken denk ik!

    Login om te reageren
  15. SPK zegt

    15 januari 2009 om 13:24

    De XJ220 deed in zijn tijd mee aan de absolute top van de supercars, dus een auto die op de R8 mikt kan je onmogelijk een opvolger van de XJ220 noemen. (dan hadden ze zich op de murciélago/zonda moeten richten)
    Vind het trouwens wel appart dat ze pas nog bedelend bij de overheid zijn langsgegaan en nu wel geld hebben voor zo’n project.

    Login om te reageren
  16. Frits zegt

    15 januari 2009 om 13:31

    Inderdaad apart zo’n project in deze tijden. Heeft Tata eigenlijk nog wat andere merken waar Jaguar misschien wat techniek uit de schappen kan trekken?
    Ik zou het wel supergaaf vinden als dit gerucht waarheid blijkt te zijn… ik begin vast met sparen.

    Login om te reageren
  17. SPK zegt

    15 januari 2009 om 13:47

    @ Frits

    Ze hebben geen merken die kunnen tippen aan Jaguar maar ze zijn wel hele goede vriendjes met Fiat. Fiat wil graag het XF platform voor een kleinere Maserati en grote Alfa maar ik zou niet weten of en zo ja welk Fiat platform geschikt zou zijn voor een sportwagen met middenmotor. Misschien iets om samen te ontwikkelen dan.

    Login om te reageren
  18. thijs zegt

    15 januari 2009 om 13:51

    Tegen de tijd dat de crisis voorbij is, komt jaguar dus met een nieuw sport model. Ik denk dat het erg verstandig van ze is! Iedereen wil dan wat nieuws en jag heeft het nieuwste! Super!

    Login om te reageren
  19. Arie zegt

    15 januari 2009 om 14:00

    Er komt toch ook al een nieuwe e-type aan?

    Login om te reageren
  20. bastiaan zegt

    15 januari 2009 om 14:02

    volgens mij word het geen opvolger van de machtige xj220, als hij de r8 moet neerhalen, dan zal het wel op de xkr lijken.
    hopen dat het een foutje is!

    Login om te reageren
  21. Jesper zegt

    15 januari 2009 om 14:27

    Geweldige auto!! Had er als jochie een poster van, en een 1:18 model dat tot vandaag een ereplaatsje in mijn vitrine heeft ;)

    Maar om een auto als deze te willen herbouwen, en je te richten op de R8…
    Dat gaat niet zo heel lekker samen. Dan moeten ze zich inderdaad gaan richten op de Enzo, Koenniggsegg, en Veyron, zoals Jag toen ook deed.
    Als ze vriendjes zijn met het Fiat concern, moesten ze misschien eens bij Ferrari aankloppen :P

    Login om te reageren
  22. Apache zegt

    15 januari 2009 om 14:36

    Zijn pijlen op de R8 richten? De motor van de XFR?

    Ik denk dat ik weet waar deze beschrijving aan beantwoordt en het heet “nieuwe XKR”

    Login om te reageren
  23. Shenkie zegt

    15 januari 2009 om 15:28

    Wat een auto de XJ220! Mooie velgen en prachtig gestyleerde auto. Nu al een klassieker.
    Jammer dat, als het verhaal hierboven klopt, het nieuwe model moet aan concurreren met de R8. En niet hoger gepositioneerd wordt; meer richting Mucrielago etc. Jaguar komt er hopelijk weer helemaal bovenop. Maar met auto’s als de nieuwe XFR moet dat wel lukken.

    Login om te reageren
  24. Stylez zegt

    15 januari 2009 om 15:52

    Voor de mensen die de XJ220 op de foto niet herkennen: zoek een andere stamsite! :-D

    Login om te reageren
  25. Foramen zegt

    15 januari 2009 om 16:11

    Vind de XJ220 erg gaaf ik hoop dan ook dat de nieuwe er op zal lijken :)

    @Mugman
    leer je klassiekers kennen…

    Login om te reageren
  26. Gerben zegt

    15 januari 2009 om 16:20

    Kan iemand al die 12-jarigen op de site eens wat manieren bijbrengen.

    Login om te reageren
  27. RiKe zegt

    15 januari 2009 om 16:30

    Hopelijk komt Jaguar inderdaad met een opvolger van de XJ220, die auto heeft heeft alle respect verdient!

    Login om te reageren
  28. Vive la FRANCE! zegt

    15 januari 2009 om 17:05

    Ik denk dat het beter is als Jaguar maar ‘gewone’ auto’s blijft produceren, i.p.v. zogenaamde supercars te gaan zitten ontwerpen. Ferrari, Bugatti en Aston blijven daarin de marktleiders!

    Login om te reageren
  29. rider zegt

    15 januari 2009 om 17:18

    als ze maar niet weer de fout maken door iets te melden en vervolgens iets anders te gaan doen zoals destijds bij de XJ-220. werd met een dikke V12 gepresenteerd en het werd uiteindelijk een biturbo V6. dat heeft heel veel mogelijke klanten gekost.
    en ze mogen het model wel wat lichter en makkelijker en hanteerbaarder maken. de XJ-220 is een tamelijk logge bak, die eigenlijk alleen maar ontzettend hard rechtuit kan maar de grootste problemen heeft met bergweggetjes en andere krappe bochten.

    Login om te reageren
  30. Melvivio zegt

    15 januari 2009 om 17:30

    Als ik dit zo lees ” richt zijn pijlen op de Audi R8″ vind ik het niet erg bemoedigend, en al helemaal neit echt spectaculair te vinden. Ze mengen zich dan dus tussen de R8, 911, gallardo. Dit is niet verkeerd, maar ik had gegokt dat de XK dat gat op zou vullen.

    “De nieuweling vindt zijn basis in de XK en zou wel eens XE kunnen gaan heten.
    Onder de achterklep zullen we naar alle waarschijnlijkheid de supercharged 5.0 V8 vinden.”

    Ook dat is niet echt supercar spectaculair… een turbo v/w12/16 zou nog eens leuk zijn. maar goed, dat budget zal jaguar nog niet hebben.
    Als ze over maand of 6 komen met de geruchten achter de carrera GT en Zonda aan te gaan ga ik het interessanter vinden.

    De markt rond Gallardo;s en 911 is te vol. De XK moet zich hier tussen mengen, en niet dit nieuwe model…

    Login om te reageren
  31. hupke zegt

    15 januari 2009 om 17:50

    Die Jag xj220 heb k nog maar 1 keer gezien en dat was in Aken.

    Login om te reageren
  32. anderS zegt

    15 januari 2009 om 18:03

    Er staat er al jaren hier 1 te koop:

    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=1wb2j3qh3i3

    Login om te reageren
  33. Cantago zegt

    15 januari 2009 om 18:25

    Als die nieuwe Jaguar de R8 uit mijn hoofd wil praten, dan zal hij minstens net zo mooi moeten zijn! Ongelooflijk moeilijk, maar als ik naar de nieuwe Jaguars kijk dan lijkt me dat geen onmogelijke opgave.

    Ik ben benieuwd!! Klinkt als een auto met potentie;)

    Login om te reageren
  34. gekke turbo zegt

    15 januari 2009 om 19:40

    hee dat komt bekend in de oren;

    ‘Wie herinnert zich niet de XJ220, de super-Jag van de jaren ‘90 die met zijn geblazen V6′je menig V12 z’n achterlichten liet zien’

    NISSAN GTR!!

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    15 januari 2009 om 20:05

    De XJ220 is een auto die pas echt tot z’n recht komt in ‘het echt’. Foto’s doen de prachtige vormen gewoon geen recht. De geblazen V6 bood overigens betere prestaties dan de in eerste instantie beoogde V12. Het was dan ook tot de komst van de McLaren F1 de snelste auto ter wereld (IIRC).
    Ben benieuwd of het ze in deze tijd lukt een productiewaardige middenmotor supersportwagen neer te zetten. En ik ben ook benieuwd wat die 450 ontslagen werknemers daar van vinden…

    Login om te reageren
  36. slk zegt

    15 januari 2009 om 20:29

    Jaguar hangt aan een zijden draadje.Lijkt mij dus niet zon goed idee

    Login om te reageren
  37. J. zegt

    15 januari 2009 om 20:32

    Volgens mij heeft elke man die nu een jaar of 20/25 is vroeger deze Jaguar als miniatuur gehad :).

    Login om te reageren
  38. blokker5 zegt

    15 januari 2009 om 20:53

    Ik zat toevallig er gisteren aan te denken: een opvolger van de xj220. Het lijkt me alleen dat je het niet als een hele waardige opvolger wordt… Vergelijken met de r8? Zo’n status had de xj220 10-15 jaar geleden niet…

    Login om te reageren
  39. Appeltje zegt

    15 januari 2009 om 22:13

    Waarom mikken ze in hemelsnaam op de R8? Het lukt een merk als Jaguar toch niet om te concurreren met de erg goed verkocht wordende R8 VAG-pot-nat, leuker is het als ze weer iets bouwen om te concurreren met de LP640 oid, en hem dan absurd duur maken. Echt veel zal het niet worden, een auto in het R8 segment, dus beter een segment hoger, wat duurder, en gewoon een kleinere oplage. Op dat niveau boeit de nieuwprijs al iets minder denk ik. Zoals Blokker5 al zegt, R8 nu is iets anders dan XJ220 toen!

    Login om te reageren
  40. Bob zegt

    16 januari 2009 om 00:03

    De V6 in de XJ220 kwam uit the MG Metro rally wagen .. dat was de doodsteek. Koop je een supercar voor een vermogen .. ligt er een MG blok in.

    Login om te reageren
  41. Emerald Green Jag zegt

    16 januari 2009 om 07:35

    @ Anders

    Hij staat inderdaad bij mijn dealer (Jaguar de Koning in Arnhem) te koop, is overigens 8000 Euro goedkoper geworden, zie ik.
    Fantastische auto, alleen een tikje onpraktisch voor ander gebruik dan “even kijken of je inderdaad 220 MPH haalt”.

    Of een nieuwe supercar( XE?) er binnenkort aan gaat komen weet ik niet, het zou wel een prestige-auto worden èn er moet uiteraard een markt voor zijn.
    Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling.

    Login om te reageren
  42. Klassiekerrally zegt

    16 januari 2009 om 07:56

    @ Bob: Klopt. Toch was het blok uit de 6R4 voor die tijd behoorlijk geavanceerd (maar helaas niet voldoende doorontwikkeld).

    The 6R4 appeared in two guises. There was a so-called Clubman model which developed in the region of 250 bhp (186 kW), of which around 200 were made and sold to the public for £40,000 (the homologation version). A further 20 were taken and built to International specifications which had a recorded output of over 410bhp

    Login om te reageren
  43. Bob zegt

    16 januari 2009 om 09:01

    @klassiekerrally Het was een heel sterk blok .. want de prestaties van de XJ220 liegen er niet om, maar het ging gewoon om het feit dat het een MG was en dus een beetje het een lachertje maakte.

    Jammer .. had allemaal zo mooi kunnen zijn eigenlijk

    Login om te reageren
  44. Niels zegt

    16 januari 2009 om 10:10

    Bob: Het is niet zomaar een MG V6, maar een door MG aangepaste versie van De Rover v8, met twee cilinders minder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Die oude rover v8 is in feite een blok van Buick.

    Een ander nadeel is het ontzettend slechte weg- en remgedrag van de xj220, iets wat je niet zou verwachten van een auto uit de koker van Tom Walkinshaw.

    Login om te reageren
  45. Bob zegt

    17 januari 2009 om 00:03

    @Niels .. niet alles dat TWR maakte was succesvol ;)
    TWR heeft ook ooit een Range Rover Classic getuned die zelfs een dakspoiler, tuned v8, extra lucht sleuven in de c stijl en een aerodynamics kit had.

    Het was een angstig ding om te rijden. Van dat model kan ik echter niet zo snel een foto vinden, heb de foto in een boek over de historie van de Range Rover gezien, maar de aero kit was beschikbaar op een gelimiteerd aantal autos waarvan ik er eentje in mijn bezit heb. Een voorloper op de Range Rover sport dus.

    Hier zijn wat fotos van een LWB versie met die kit. http://www.roverclassic.com/rangeroverpictures.asp?id=3

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North